במשך 26 ימים ישב אילן ישועה, מנכ"ל אתר "וואלה" לשעבר, על כיסא העדים בבית-המשפט המחוזי בירושלים והשיב לשאלות. תחילה השיב העד ישועה לשאלותיה של עו"ד יהודית תירוש, מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), שחקרה אותו חקירה ראשית.

הוא סיפר לה על ההוראות והבקשות שקיבל משלל גורמים ובהם בני הזוג איריס ושאול אלוביץ' – אז בעלי השליטה בחברת בזק ובאתר "וואלה", וכיום נאשמים מס' 2 ו-3 במשפט המו"לים – להתערב בעבודה העיתונאית של מערכת האתר כדי להיטיב עם נאשם מס' 1 בנימין נתניהו, משפחתו ומקורביו.

ישועה סיפר לה על היום שבו דרשו ממנו בני הזוג אלוביץ' להשמיד את הטלפון שלו כדי לשבש את חקירתם הצפויה. הוא סיפר על מעורבותם של אנשי נתניהו במינויי בכירים באתר ועל ההוראה של אלוביץ' להוריד ידיעה מחשש שתמנע את קבלת אישור עסקת בזק-yes, על התערבותם בסיקור מערכת הבחירות של שנת 2015, על הדרישות החריגות של אשת ראש הממשלה דאז, שרה נתניהו, ובנם יאיר. ישועה סיפר גם על קמפיין הכפשות שנדרש לפרסם נגד נפתלי בנט, על הנסיונות של נתניהו למצוא רוכש ל"וואלה" ועל החלק שהיה לאיריס אלוביץ' בשינוי פני האתר.

עם סיום החקירה הראשית הגיעה תורו של עו"ד ז'ק חן, בא-כוחו של שאול אלוביץ', לחקור את ישועה. בחקירה הנגדית הורחבה התמונה שנפרשה בפני בית-המשפט והתברר כי השחיתות העיתונאית שתועדה במכשיר הטלפון שישועה מסר לחוקריו לא הוגבלה לאתר "וואלה" בלבד. "גלובס" של אליעזר פישמן שימש זירה לחיסול חשבונות, ושמו של נאשם מס' 4 ארנון (נוני) מוזס החל לצוץ באופן קבוע כגורם רב עוצמה ומאיים, ששולט לא רק באימפריית "ידיעות אחרונות" אלא גם בעיתונים מתחרים. ישועה, כך התברר, העניק שירותי תוכן לפוליטיקאים גם כדי לקדם עסקה שהרוויח ממנה מיליונים, וכדי לנסות ולנקות את ידי מרשו עו"ד חן אף תיאר את המנכ"ל עצמו כגורם המשחית ב"וואלה".

עו"ד מיכל רוזן-עוזר, מייצגת את הנאשמת בשוחד איריס אלוביץ', בעלת השליטה בבזק וב"וואלה" לשעבר, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 16.6.21 (צילום: יונתן זינדל)

עו"ד מיכל רוזן-עוזר, המייצגת את הנאשמת בשוחד איריס אלוביץ', בעלת השליטה בבזק וב"וואלה" לשעבר, אתמול בבית-המשפט המחוזי בירושלים (צילום: יונתן זינדל)

כשעו"ד מיכל רוזן-עוזר, באת כוחה של איריס אלוביץ', קיבלה את רשות החקירה, היא הרחיבה עוד יותר את היריעה, בניסיון לשוות אופי "נורמטיבי" למעשים המושחתים שביצע ישועה ב"וואלה" בהוראת בני הזוג אלוביץ' ובלעדיה. כך נחשפה עדות שלפיה בקבוצת "ידיעות אחרונות" סוחטים תאגידים עבור תקציבי פרסום, והודגשו השירותים העיתונאיים שהעניקו ב"וואלה" לבנק הפועלים ומפרסמים גדולים. ישועה חשף מנגד כי אלוביץ' עצמו נהג באותה שיטה וסחט כלי תקשורת באמצעות אותם תקציבים.

הסנגורית רוזן-עוזר ניסתה לעמת את העד עם תזה חלופית למעשיו, אולם הוא החזיר את הדיון פעם אחר פעם לקרקע המוצקה של העובדות: הראיות שנשמרו במכשיר הטלפון שלו להתערבויות של בעלי השליטה. על הדרך, הוא חשף לעולם את האופן שבו קשריו עם מנכ"לים של כלי תקשורת מתחרים עיצבו את התוכן שקיבלו הגולשים באתר "וואלה" ומחוצה לו.

סע בן-צור, סע

חקירתו של ישועה בידי בעז בן-צור, בא-כוחו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, התחילה במגמה דומה, ואף העצימה את מעגל מקבלי שירותי העיתונות המושחתת מאתר "וואלה" של ישועה, אך עד מהרה נעה החקירה לכיוון אחר. במקום להתמקד בתכתובות בין ישועה לגורמים שניסו להשפיע על האתר, עו"ד בן-צור התמקד במה שפורסם בפועל. הוא עשה זאת תוך הטעיות, זעזוע מאולץ, ובעיקר חקירה סיזיפית של ישועה על עשרות ומאות ידיעות שפורסמו ב"וואלה" למרות שלא היתה לו יד ורגל בפרסומן. בהמשך הוסיף לחקירתו עוד הטעיות, לצד אזכור עקיף של קונספירציית "מדינת העומק", ואז עוד קצת הטעיות שהודהדו מן האולם החוצה באמצעות מערך התעמולה של ראש הממשלה לשעבר.

אתמול (16.6) נערכה החקירה האחרונה של ישועה לפני שהדיונים במשפט יפסיקו למשך כשבועיים. ששת ימי הדיונים הבאים בוטלו כדי שהפרקליטות תוכל לעבור על מאות אלפי שורות בהודעות SMS, ווטסאפ ומיילים שישועה מסר לחוקרים וטרם נסרקו כראוי, וכדי שהסנגורים יוכלו להכין על בסיס מה שתמצא הפרקליטות את המשך חקירתו של ישועה ושל יתר עובדי אתר "וואלה", שצפויים להעיד אחריו.

עו"ד יהודית תירוש, התובעת ב"תיק 4000", ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 16.6.21 (צילום: יונתן זינדל)

עו"ד יהודית תירוש, התובעת ב"תיק 4000", אתמול בבית-המשפט המחוזי בירושלים (צילום: יונתן זינדל)

ההפסקה החריגה היא תוצאה של טעות מביכה שביצעה פרקליטות המדינה. הפרקליטות העבירה בשוגג לסנגורים קובץ אקסל שכלל מלבד אלפי ההודעות שסווגו כחומר רלבנטי לחקירה עוד עשרות אלפי הודעות שסווגו כחומר לא רלבנטי. הסנגורים עיינו בחומר ודווקא מצאו בו רלבנטיות גדולה לקווי ההגנה, ובראשם הקו שלפיו ההיענות של ישועה לדרישות של שליחי נתניהו לא היתה חריגה, שכן הוא נענה לבקשות של עשרות גורמים נוספים – פוליטיקאים, דוברים, אנשי עסקים וסתם ידוענים.

בית-המשפט אימץ את עמדת הסנגורים וקבע כי אכן מדובר בחומרים רלבנטיים להגנת הנאשמים. אשר על כן הורה לפרקליטות לערוך חיפוש יסודי בתכתובות הדיגיטליות, לאתר את כלל החומרים הרלבנטיים ולהעבירם להגנה.

דרמה משפטית זעירה

הדיון שנערך אתמול נחלק לשני חלקים, שהתערבבו זה בזה: ניסיון לקבוע את לוח הזמנים להמשך המשפט מחד, ומנגד המשך החקירה הנגדית של ישועה בידי עו"ד בן-צור. החלק הראשון עלה לטונים גבוהים וכלל התפרצויות, נטישה של האולם בעיניים דומעות ונזיפות חמורות סבר מכיוון בית-המשפט. החלק השני בוצע באופן טכני, כמעין טקס ששני הצדדים חייבים להשלים בלי שלאף אחד מהם נותר חשק.

"בוקר טוב, על איזה הסכמות אתם מדווחים לנו?", פתח השופט משה בר-עם את הדיון בחצי הלצה, עוד לפני שראשת ההרכב, השופטת רבקה פרידמן-פלדמן, הספיקה להכתיב לפרוטוקול כמדי בוקר את התאריך ומספר התיק. עו"ד תירוש הודיעה לבית-המשפט כי הפרקליטות וההגנה הגיעו להסכמה על מתווה החיפוש בחומרים שטרם נבדקו, אולם לא הצליחו להסכים על מתווה להמשך המשפט.

הפרקליטות דרשה, וקיבלה, שבועיים נטולי דיונים כדי לעבור על החומר. הסנגורים ביקשו פרק זמן דומה כדי לעבור על מה שיסומן כרלבנטי ויועבר אליהם. "המינימום הנדרש הוא אותו פרק זמן שהמדינה מקבלת", אמר עו"ד חן. בית-המשפט הציע לעבור בינתיים לחקירתו של העד אבי ברגר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, אך בהגנה הסבירו כי יהיה להם צורך בזמן ממושך כדי להתכונן לחקירת עד שמגיע מעולם הרגולציה, בקצה השני של עסקת השוחד הנטענת בין אלוביץ' לנתניהו. "נושא הרגולציה, זה עולם אחר", הסביר עו"ד חן, "מדובר במאות אלפי מסמכים".

בנימין ושרה נתניהו, אתמול (צילום: אוליבייה פיטוסי)

בנימין ושרה נתניהו, אתמול (צילום: אוליבייה פיטוסי)

אם בית-המשפט רוצה שהעד הבא יהיה ברגר, טען עו"ד חן, עליו לספק להגנה שבועות מספר להתכונן לחקירה. אך תוספת של כמה שבועות להפסקה מהדיונים תביא את המשפט לפגרת הקיץ, ולאחריה יגיעו חגי תשרי. "אתה מציע שניפגש אחרי אוקטובר? אדוני אומר 'בוא נלך היום, ניפגש אחרי החגים'?", שאלה השופטת פרידמן-פלדמן. "יכול להיות שאני אומר את זה בשמה של התביעה", השיב סנגורו של אלוביץ', כשהוא מסביר כי המצב שנוצר נובע מטעות של הפרקליטות, שלא העבירה לפני תחילת שלב ההוכחות את כל החומר הרלבנטי. "הפרקליטות אכלה בוסר ושיני ההגנה תקהינה", התלונן.

שיני ההגנה אכן קהו בתוך זמן קצר. "פוש באחד האתרים: 'ההגנה מבקשת לדחות את המשפט עד אחרי החגים'", הזדעק עו"ד חן בפני בית-המשפט, כדי להדגים את מצוקתו. הוא עצמו הרי לא ביקש לדחות, זו הטעות של הפרקליטות שאילצה אותו לבקש פרק זמן מינימלי ללימוד החומר שהיה אמור לקבל כבר מזמן. באזור העיתונאים שבירכתי אולם בית-המשפט המחוזי נרשמה תכונה, שבסופה הצטדק כתב ynet קובי נחשוני וטען כי הנוסח שיצא בהודעת הפוש מטעם האתר אינו תואם במדויק את הדיווח שהעביר למערכת.

השופטים הורו לעו"ד בן-צור להמשיך בחקירת העד, ולאחר הפסקת הצהריים הודיעו כי החליטו להמשיך עם המשפט ללא כל הפסקה, וכי ביום שני הקרוב תחל חקירתם של עיתונאי "וואלה" האחרים, לפי הסדר שנקבע מראש: עורך האתר אבירם אלעד, ראשת מערכת החדשות מיכל קליין והעורכת בדסק החדשות עמית אשל. הסנגורים הביעו התנגדות עזה, בטענה כי החומרים של ישועה שטרם נבדקו רלבנטיים גם לחקירת העובדים, ולא רק לחקירת ישועה.

"זו סיטואציה מוקשית", אמר עו"ד בן-צור. חבריו היו בוטים יותר.

"ההחלטה שלכם היא פגיעה קשה, אנושה, ביכולת שלנו לחקור אותם", אמרה עו"ד רוזן-עוזר. "תמונת המציאות שנוצרת פה משובשת. אנחנו לא יצרנו את התקלה הזו. אנחנו לא אשמים בסיטואציה. לא יכול להיות שאת המחיר משלמים הנאשמים. אני לא אחקור כלום את העדים האלה, אני לא אוכל. אני אשב ואני אשתוק כי זו פגיעה אנושה בהגנה של הלקוחה שלי".

"גם אני לא מתכוון לחקור ולו בשאלה אחת את עדי 'וואלה'", הודיע עו"ד חן. "ההחלטה של כבודכם, כרגע, טרם קמו מכסאם, פוגעת באופן מהותי בהגנת הנאשמים".

החלטת השופטים, והמרי של הסנגורים, השרתה אווירה קשה באולם. בעוד עו"ד בן-צור המשיך בחקירת ישועה על הפרסומים ב"וואלה" יצאה עו"ד רוזן-עוזר מהאולם כשהיא נרגשת ביותר. אחריה יצאה מרשתה איריס אלוביץ'. כעבור כדקה יצא גם שאול אלוביץ'. כששבו בני הזוג אלוביץ' לאולם ניכר היה כי פרקו בחוץ מעט מהלחץ שבו היו שרויים. עו"ד רוזן-עוזר חזרה מעט אחריהם ותפסה את מקומה לצד עו"ד חן. השניים ישבו קפואים לאורך דקות ארוכות בעוד עו"ד בן-צור חוקר במונוטוניות את העד ישועה על עוד ועוד כתבות שפורסמו באתר שניהל.

בתום הפסקה נוספת בדיון הודיעו הצדדים כי הגיעו למתווה שלפיו הפרקליטות תעבור בשבועיים הקרובים על החומרים החדשים, ותוך כדי תעביר לסנגורים כל פריט רלבנטי שתמצא לגבי עדי "וואלה" הנוספים. אחרי כמה ימים נוספים תחל חקירתם. אחרי דין ודברים קצר הוחלט כי הפרקליטות תסיים את חיפושיה עד 28 ביוני, ואילו ההגנה תסיים את הכנותיה עד 5 ביולי, אז יתחדש המשפט בחקירת שלושת נציגי שדרת העריכה של "וואלה".

"אנחנו משנים את ההחלטה שניתנה קודם", הודיעה השופטת פרידמן-פלדמן, שאימצה את המתווה החדש ואז פנתה לסנגורים: "התגובה שניתנה קודם להחלטה שלנו לא מתקבלת על הדעת. כך לא מגיבים בבית-משפט. לא רוצה להשתמש בביטויים יותר קיצוניים. כך לא מגיבים בבית-משפט". עורכי-הדין חן ורוזן-עוזר התנצלו והסבירו כי תגובתם ביטאה את מצוקתם.

דרישה לפרסום גינוי

הדרמה המשפטית הזעירה הזו העמידה בצל את השעות האחרונות בחקירתו הנגדית של העד ישועה, בטרם יצא המשפט להפסקה ממושכת. בשעות הללו הספיק לעבור עו"ד בן-צור על עוד כמה עשרות סעיפים מהנספח לכתב האישום המתוקן שבו פירטה הפרקליטות על פני 315 סעיפים את הדרישות שקיבל ישועה מנתניהו וסביבתו, באמצעות מתווכים.

בניגוד לימי החקירה הקודמים, הפעם לא נראה כי עו"ד בן-צור ניסה בשיטתיות להטעות את העד. אמנם היו כמה מקרים שהם עו"ד תירוש התנגדה לניסוח השאלה בטענה כי היא מטעה, ובית-המשפט אף הורה באחד המקרים לעו"ד בן-צור לשנות את הניסוח כדי לא להטעות את העד, אך רוב השאלות עברו ללא התנגדות ורוב מצגי המציאות שהניח סנגורו של נתניהו בפני העד ישועה עשו רושם אמין.

עו"ד בן-צור מנה מתוך רשימת 315 האירועים בנספח מקרים רבים שבהם ישועה קיבל פנייה דוברותית רגילה מניר חפץ או דובר אחר של נתניהו, שהובילה לפרסום ידיעה שכמותה פורסמו בשלל כלי תקשורת אחרים. "בוא נראה איך ניוז ברור הופך לשוחד", היתה הכותרת שהצמיד עו"ד בן-צור לפרק זה בחקירתו.

עו"ד בן-צור מנה מתוך הנספח עוד סדרה של פניות להוספת תגובה מטעם משפחת נתניהו לידיעות ביקורתיות עליהן, והעד ישועה אישר כי מדובר בפניות לגיטימיות ומתבקשות (אף כי לפחות אחת התגובות הגיעה לישועה מהטלפון של בעל השליטה באתר שאול אלוביץ', פרט שלא הודגש בפני העד).

עו"ד בן-צור מנה גם מקרים רבים של טעויות שנפלו בסעיפי הנספח לכתב האישום המתוקן: ידיעה שנטען כי הוסרה ועדיין זמינה לגלישה, טענה כי בקשה להימנעות מדיווח נענתה בעוד שהדיווח עצמו דווקא פורסם, ידיעה שנטען כי פורסמה בעקבות פניית סביבת נתניהו אף שבפועל פורסמה כמה שעות לפני שפנייה כזו הגיע לישועה. על כמה מהטעויות, יש לציין, כבר דווח באתר "העין השביעית" מיד לאחר הגשת הנספח.

חקירת העד ישועה הסתיימה בפריט 252 לנספח: "דרישה לפרסום גינוי לסרטון שפרסם אסף הראל". פנייה זו, הדגיש עו"ד בן-צור, נכללת בסדרת פניות שאותן קיבץ יחדיו תחת הכותרת "דברים אנושיים". הסרטון, שפורסם בערוץ 10, לעג לשימוש הציני שעשה ראש הממשלה דאז נתניהו במותו של אחיו יוני במהלך המבצע הקרוי על שמו. עו"ד בן-צור שאל את ישועה האם "אנושי" בעיניו לפנות בבקשה כזו, והמנכ"ל לשעבר השיב בחיוב.

ב"וואלה" אמנם פורסמה ידיעה בגנות הסרטון, אך לפי עו"ד בן-צור הפרסום היה "מאוד דליל". בכך סיים עו"ד בן-צור את חקירת ישועה על חומרי החקירה שהתקבלו עד כה מהפרקליטות. חקירתו של המנכ"ל לשעבר תתחדש, ככל הנראה, רק אחרי פגרת הקיץ.

67104-01-20

משפט המו"לים: תיקי "2000" ו"4000"

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 1.71MB)