יום חקירתו ה-18 של העד הראשון במשפט המו"לים, מנכ"ל "וואלה" לשעבר אילן ישועה, הוקדש כמו קודמיו להצגת תכתובות שונות שנערכו בינו לבין שלל גורמים שפנו אליו לצורך שינוי הסיקור שלהם או של מקורביהם באתר "וואלה", ונענו בחיוב. מבחינה זו החקירה לא חידשה במהות, אבל בהחלט הרחיבה את היריעה.

בין הגורמים שהוזכרו בדיון אתמול (31.5) נמנו הפוליטיקאים יצחק הרצוג, גדעון סער, אביגדור ליברמן וסטס מיסז'ניקוב; התאגידים קוקה-קולה ישראל, בנק הפועלים, אל-על, בבילון ומקדונלדס; משרדי הפרסום מקאן, גיתם ו-JWT; יועץ התקשורת מוטי שרף, המפיק בני מנשה, אנשי התקשורת שרון כידון, יואל אסתרון, רם לנדס, יוסי ורשבסקי, ציפי קורן, אודי מילנר, ג'ודי ניר-מוזס-שלום, אבי בלשניקוב ואבי בן-טל; וגם אנשי העסקים דני פדרמן ורוני מאנה, הבדרן אדיר מילר והספר מיקי בוגנים.

"כשאנחנו קוראים את ההתכתבויות שלך עם כל העולם, הפוליטי, העסקי, אנשי ציבור", הטיח עו"ד בעז בן-צור, סנגורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בעד ישועה, "אתה לעולם מתחנף ומרצה בצורה הבוטה והקיצונית ביותר. זה קו שלך לגבי כולם. כל אחד ואחד. חוץ מהמערכת שאתה רודה בה".

"קשקוש", השיב ישועה.

"אתה לא המתחנף האולטימטיבי שנראה בעשור האחרון במדינת ישראל?", הציע עו"ד בן-צור.

"שמע, אדוני", השיב ישועה, "אני הייתי מנכ"ל של חברה שתלויה במפרסמים, כל המנכ"לים פי עשר ממני יוצאים איתם לארוחות צהריים ומזמינים אותם. אני בקושי עשיתי את זה. כשאוספים את כל המקרים שאתה מביא פה עם מפרסמים ואחרים ב-13 שנים שבהם הייתי מנכ"ל, הם בטלים בשישים מול מה שמנכ"לים אחרים בתעשייה עושים. הם חיים על הפרסום והקטע של החנופה זה חלק מהחיים של מנכ"ל. לא מגייסים כסף על-ידי עלבונות לאנשים".

מנכ"ל "וואלה" לשעבר אילן ישועה בבית-המשפט המחוזי בירושלים, אתמול (צילום: יונתן זינדל)

מנכ"ל "וואלה" לשעבר אילן ישועה בבית-המשפט המחוזי בירושלים, אתמול (צילום: יונתן זינדל)

"לגבי פוליטיקאים", המשיך ישועה, "חלק הארי, רובם ככולם, זה כאלה ששאול [אלוביץ'] חפץ ביקרם מסיבות שונות ובהתאם לזה התנהלתי. הוא הציג לי דרך ניר שלום את סטס. הוא דרש ממני לגבי 'הרוסי' [ליברמן]. מה לי ולו? אני לא מדבר כבר על ראש הממשלה. גם כחלון. כן, כתבתי להם לפעמים דברים נחמדים שנעים להם לשמוע. אין לי מה להתנצל על זה.

"ולגבי הקטע שאתה אומר כלפי מטה, אגיד דבר אחד: אני מצטער על הדבר הזה. עשו לי אביוז ועשיתי אביוז כלפי מטה, אבל בשורה התחתונה את רוב האנשים שרצו שאפטר שמרתי. ולצד אותם דברים שאתה מציג בשיח עם איריס ושאול יש אינסוף פעמים שלא תציג, שלצד זה שאני אומר על מישהו שהוא מטומטם ואפס אני בשורה הבאה או שורה לפני מגן עליו ואומר שלא כדאי לשלוח (כלומר לפטר; א"פ) הוא משתף איתנו פעולה. זו היתה הטקטיקה. בסופו של דבר את רוב הצוות של החברה הצלחתי לשמור תקופה ארוכה. גם אלה שציטטת בימים קודמים בחקירה שלך רצו לחזור ל'וואלה', כולל אבי משולם".

מוזס, נוני מוזס

מבין שלל הגורמים שהוזכרו במהלך החקירה היתה קבוצה אחת נרחבת שכל נקודה בה קשורה לאחרת בשל האיש שעומד במרכזה: נאשם מספר 4 במשפט, ארנון (נוני) מוזס, בעל השליטה בקבוצת "ידיעות אחרונות". דמותו של מוזס שבה וחוזרת כמעט בכל דיון במשפט המו"לים, אף שהחלק המרכזי בהליך הפלילי בעניינו, בפרשה המכונה "תיק 2000", צפוי להתחיל רק בעוד חודשים ארוכים.

מנכ"ל ynet אבי בן-טל (צילום: "העין השביעית")

מנכ"ל ynet לשעבר אבי בן-טל, כיום מנכ"ל רשת 13 (צילום: "העין השביעית")

באוגוסט 2013 פרסם כתב מדור הברנז'ה של אתר "וואלה" דוד אברהם ידיעה תחת הכותרת "בלעדי: מדוע מעבירים שרי לפיד מאות אלפי שקלים ל'ידיעות אחרונות'?". כמה ימים קודם לכן נחשף באתר "העין השביעית" כי משרד החינוך, שבראשו עמד שר ממפלגת יש-עתיד, רכש מודעות בשווי מיליון שקל ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet וכי במקביל, החלו להופיע בעיתון ובאתר דרך קבע ידיעות מערכתיות על המיזם שבמוקד הקמפיין הפרסומי. הידיעה של "וואלה" הוסיפה נדבך נוסף לקשרים העסקיים בין קבוצת "ידיעות אחרונות" למפלגה שבראשה עומד יאיר לפיד, לשעבר עיתונאי בכיר ב"ידיעות אחרונות".

בעקבות הכתבה פנה מנכ"ל ynet אבי בן-טל בבהילות אל מנכ"ל "וואלה" אילן ישועה. בן-טל, שניהל את האתר המתחרה העיקרי של ישועה, לא פנה אליו כדי להתערב בתוכן הידיעה, אלא רק בצורתה החיצונית. "יש בראשית של ברנז'ה תמונה לא טובה!!", כתב בן-טל לישועה.

"מחליפים", השיב ישועה לבן-טל. "הגדול [נוני מוזס] בחור יפה… הייתי מצביע לו לראשות ממשלה, נשבע לך היה דופק את הערבים כמו מפא"יניק טוב…".

מנכ"ל ynet הוסיף מחמאה משלו לבוס: "שרמנטי, סקסי...".

תצלומו של מוזס לאחר התערבות מנכ"ל ynet, "וואלה", 19.8.2013 (צילום מסך)

בפברואר 2016 פרסמה כתבת מדור הברנז'ה של "וואלה", מיה מנע, ידיעה תחת הכותרת "מדוע סילקה עורכת 'כלכליסט' בצעקות את עורך 'ידיעות אחרונות'?". יואל אסתרון, מו"ל "כלכליסט", העיתון הכלכלי של קבוצת "ידיעות אחרונות", פנה למחרת אל ישועה וכתב: "היי אילן, בכתבה על צעקות בין גלית חמי ורון ירון ב'וואלה ברנז'ה' יש טוקבקים שטוענים או רומזים שאני הדלפתי את הידיעה. זה כמובן לא נכון ומשמיץ אותי על לא עוול בכפי. אנא דאג להסיר את הטוקבקים האלה ודומיהם. תודה יואל".

נראה כי ישועה נענה לבקשתו של אסתרון. מי שיעיין בכתבה כיום לא ימצא טוקבקים שרומזים כי הוא המדליף. חודשיים אחר-כך כתב ישועה לאסתרון: "היי גאון, אני קורא כל יום את יצירתך, מלא הערכה והערצה". בבית-המשפט העיד ישועה כי אכן חשב שבעיתון "כלכליסט" עושים עבודה מעולה.

יואל אסתרון (צילום: "העין השביעית")

יואל אסתרון (צילום: "העין השביעית")

ג'ודי ניר-מוזס-שלום, אחותו של נוני מוזס ובעלת מניות ב"ידיעות אחרונות", פנתה גם היא לישועה יותר מפעם אחת כדי שישנה את התוכן באתר שניהל. בשנת 2014, אחרי שהיועץ המשפטי לממשלה דאז יהודה ויינשטיין החליט לסגור את תיק ההטרדה המינית נגד בן זוגה של ניר-מוזס-שלום דאז, השר סילבן שלום, עלתה באתר "וואלה" ידיעה תחת הכותרת "סיפרה שהשר שלום ביצע בה מעשים מגונים – ולא התלוננה". ביום חקירות קודם עומת ישועה עם התכתובות שלו מאותו היום עם שאול אלוביץ' ועם העורך הראשי ינון מגל.

אתמול נחשף מה ניר-מוזס-שלום כתבה לו: "שתדע שינון מגל כל היום מתנקל לנו!! [כך במקור] כולל העלאת ידיעה שאין לנו שום דרך להגיב עליה או להתגונן, לא יודעת אצל מי הוא עובד אבל הוא משחק מלוכלך!!!! ממש מבאס. את אותו דבר אפשר להגיד גם עליך ועל שאול ועל כל אחד בעולם. זה לא הוגן ולא הגון. לא מבינה מה האג'נדה שלו. אולי חברותי עם לוסי. מברוק ענק על העסקה" (הכוונה לעסקת מכירת "יד2", שנחתמה באותם הימים).

ישועה ראה את המסר, והשיב במלים: "זה לא יקרה יותר".

כמה חודשים אחר-כך הוזכר שמו של נמרוד ניר, בנה של ג'ודי ניר-מוזס-שלום, בקשר לפרשת שחיתות בעיריית רמת-גן. בינואר 2015 פנה כתב "וואלה" אל ניר-מוזס-שלום והיא, מצדה, פנתה היישר למנכ"ל. "הבחור עדיין פונה", כתבה לישועה לגבי העיתונאי שפנה אליה. "מטפל", השיב לה ישועה. "פשוט כי הוא אמר לי עכשיו שעוד חצי שעה הם עולים עם ההקלטה", האיצה בו ניר-מוזס-שלום. "פשוט חוששת לו מאוד. אני רק רוצה שתדע שכל מה שתצטרך בחיים ואוכל לעזור, אני כאן בשבילך!! תודה רבה-רבה, לא אחת ששוכחת".

"הכל בסדר, תשמרי על הילד", הרגיע אותה ישועה, וניר-מוזס-שלום השיבה: "הכי תודה".

ג'ודי מוזס (צילום: משה שי)

ג'ודי מוזס (צילום: משה שי)

בהזדמנות אחרת פנתה ניר-מוזס-שלום לגבי מאמר שחיבר הפסיכיאטר אילן רבינוביץ', ככל הנראה על בעלה דאז סילבן שלום, אותו היא נוהגת לכנות "סטיב". "היי מותק, ב'וואלה' לא מפסיקים לרצוח את סטיב", כתבה. "אילן רבינוביץ' כתב מאמר היום. יכול לפחות שידגישו קצת את הדברים הטובים???? טיפונת לאזן את הרצח שעושים לו?".

"בסדר, אני מטפל", השיב ישועה, "תהיי חזקה ותנמיכי פרופיל".

"היא מבקשת לאזן פרסומים לא פשוטים, נכון?", חקר עו"ד בן-צור את ישועה, שהשיב בחיוב. "לפרסומים האלה יש עניין ציבורי, נכון?", הקשה עו"ד בן-צור, וישועה שוב השיב בחיוב. "ומה הסיבה שאמרת 'אני מטפל', 'אני מטפל', 'אני מטפל'? הרי תקציבי פרסום לא היו לגברת ג'ודי".

"ג'ודי ניר-מוזס-שלום, יש לה גם את השם משפחה מוזס", השיב ישועה.

לשמע הסיבה הזו פרץ עו"ד בן-צור בצחוק. "אני מתנצל, זה כל-כך תלוש", אמר.

ראשת ההרכב, השופטת רבקה פרידמן-פלדמן, לא רוותה נחת מההערה של עו"ד בן-צור. "אדוני ישאל בשאלה הבאה אם זה תלוש", הנחתה אותו.

ישועה התנדב להסביר: "ג'ודי ניר-מוזס-שלום, אסתרון, אחרים, כולם קשורים. יש אנשים שלא נוגעים בהם. אני לא מכיר אותה, לא מסתובב במילייה הזה, אבל הגישה פה ידועה. בגדול [נוני מוזס] לא נוגעים. בגדול, בילדים שלו, באחותו תמי מוזס, באחותו ג'ודי מוזס. לגבי סילבן שלום ספציפית היתה הנחיה של שאול, נוסף להנחיה הכללית שלא נוגעים בג'ודי".

הזמרת עדן בן-זקן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה באירוע של הליכוד (צילום: הדס פרוש)

הזמרת עדן בן-זקן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה באירוע של הליכוד (צילום: הדס פרוש)

קשר נוסף לנוני מוזס שעלה בעדות שמסר אתמול ישועה הוא ניר שלום, המתווך בין אלוביץ' למוזס, שעמד במרכז כתבת פרופיל שפורסמה ב"דה-מרקר" בסוף השבוע האחרון. את שלום הגדיר ישועה "המאכער של שאול", ולדבריו הוא פעל לקדם גם אינטרסים של גורמים אחרים בתוך "וואלה", ולא רק של מוזס.

ישועה נשאל האם הוא זוכר שקיבל בשנת 2016 פנייה מהמפיק בני מנשה, סוכנה של הזמרת עדן בן-זקן. ביום הפנייה פורסמה ב"וואלה" ידיעה על הסתבכות של הזמרת עם החוק. "אילן יקר, עלתה אצלך כתבה על עדן בן-זקן שלי ועניין משטרתי שהיה לה במסיבת נערים לפני שלוש שנים. אשמח שזה יהיה מאוזן. תודה", כתב מנשה לישועה. ישועה, גם הפעם, היטה אוזן קשבת.

"להשכלה כללית", העיר ישועה בחקירתו, "בני מנשה זה איש שמחובר לניר שלום". תשובה זו שוב עוררה צחוק בספסלי הסנגוריה, אך ישועה היה רציני לחלוטין. הוא הסביר: "אני יודע שזו רשת התמנונים, אבל זו הרשת שאליה חוברתי"

"להשכלה כללית", העיר ישועה בחקירתו, "בני מנשה זה איש שמחובר לניר שלום". תשובה זו שוב עוררה צחוק בספסלי הסנגוריה, אך ישועה היה רציני לחלוטין. הוא הסביר: "אני יודע שזו רשת התמנונים, אבל זו הרשת שאליה חוברתי".

"אתה הדייג הראשי, לא דג מפרפר ברשת, אם לא הבנת", אמר לו עו"ד בן-צור.

"ושאול נקלע בטעות לשם ואין לו קשר לעולם התקשורת", השיב ישועה בסרקזם, "אבל הוא חיבר אותי לניר שלום. אני מבין שחלק מהדברים לא נוחים לך, אבל אני מסב את תשומת לבך ששאול היה מוקף במארג של אנשי קשר. ניר שלום היה אחד המרכזיים. הוצג לי כאיש, 'זה אני', הוא אמר עליו. ניר שלום הציג אנשים שונים, אחד מהם זה בני מנשה, חבר נפש שלו. אני מכיר אותו? מאיפה אני מכיר אותו? הוא הציג לי אותו".

בטיפול

להבדיל מהציר המרכזי של מוזס וניר שלום, על שלל הסתעפויותיו, בעדותו של ישועה אתמול הוזכרו עוד מקרים רבים של בקשות מצד גורמים שונים שאין ביניהם כל קשר ברור, למעט היענותו של ישועה לאינטרס של הפוליטיקאי, איש העסקים, איש התקשורת או הידוען המזדמן.

כשגדעון סער התלונן על טוקבקים נגד הילדים שלו כתב ישועה לעורך אבי אלקלעי: "גדעון סער מתלונן על טוקבקים מרעילים נגד הילדים שלו. עשה טובה תרים לו טלפון, ודא שזה יטופל, הוא צודק לדעתי".

כשדוברו של שר התיירות דאז סטס מיסז'ניקוב, אמנון ליברמן, פנה בנוגע לפרסום סקר המחמיא לשר ושאל כמה זמן יהיה הסקר באוויר, השיב ישועה: "כמה שתרצה".

כשהפרסומאי מודי כידון ביקש מישועה להצניע ידיעה על בת זוגו דאז שרון כידון ("היי אילן, הידיעה מיצתה את עצמה, מלא טוקבקים שקריים, אפשר כבר לשלוח את זה לתחתית המדור"), ישועה העביר את ההודעה לעורך "וואלה" באותה תקופה, אבירם אלעד, והוסיף: "אשר קבלה ועדכן אותי אם אתה דוחף למטה את שרון כידון".

כשבחברת אל-על התנהל מאבק בין ההנהלה לטייסים כתב ישועה למנכ"ל החברה דוד מימון: "רוצה לסייע עם הטייסים". כשמטעם חברת התעופה התקבלה תגובה לידיעה שלילית, שהיתה אמורה להתפרסם ב"וואלה", העביר ישועה את הבקשה לאלקלעי עם התוספת: "זה אייטם ממוחזר לעייפה, מבקש שלא יעלה". "מטפל, לא יעלה", השיב העורך.

שרון כידון ורם לנדס, פסטיבל "שובר מסך" של המכללה האקדמית עמק יזרעאל, מאי 2014 (צילום: יחסי ציבור)

שרון כידון ורם לנדס בפסטיבל "שובר מסך" של המכללה האקדמית עמק יזרעאל, מאי 2014 (צילום: יחסי ציבור)

כשב"וואלה" פורסמה כתבה שהזכירה את אלון שטרן, פרסומאי בכיר בחברת מקאן, שיגר ישועה לאלקלעי מסר דחוף: "אבי להוציא את אלון שטרן מהכתבה!!!". כעבור זמן קצר וידא: "אבי? אשר דחוף שקיבלת להוציא את אלון שטרן". "אק מוציא", השיב העורך.

כשמנכ"לית "ישראל היום" ציפי קורן התלוננה על ידיעה שעסקה בסקר TGI כתב לה ישועה: "את צודקת בכל. תוך דקות הכל יסודר. הנחיתי את המערכת". כשביקשה בהזדמנות אחרת לשנות "כיתוב זדוני" ששובץ מתחת לתמונה של שלדון אדלסון, ישועה כתב לה מניו-יורק: "כבר מטפל".

כשאיש הטלוויזיה רם לנדס התלונן שתצלום שלו מעטר ידיעה שנשאה את הכותרת "תלונה למבקר המדינה: היועצים שהמליצו על הקמת התאגיד – מועסקים בו", ישועה פנה לאלקלעי והורה לו: "תתקשר לרם, תסביר שלא שמת לב ותרגיע אותו, הוא כועס עלי".

אדיר מילר (צילום: משה שי)

אדיר מילר (צילום: משה שי)

אחרי שב"וואלה" פורסם טור דעה שלא החמיא לערוץ 10 כתב ישועה לעורכו: "הצעתי ליוסי [ורשבסקי, מנכ"ל הערוץ] אייטם מאזן עם חודורוב [הכתב הכלכלי בערוץ]. הוא מבסוט. זה קורה עכשיו". האייטם אכן פורסם, עוד באותו היום.

כשהעיתונאי ניר יהב פרסם טור ביקורת על הסדרה "להיות איתה" בהשתתפות רותם סלע, שנכללה בו גם ביקורת על הקומיקאי אדיר מילר, פנה מילר ישירות לישועה וכתב לו כך: "אילן יקר, זה אדיר מילר. סליחה שמפריע לך, אך זה עניין שמציק לי וממשיך להציק, וזה הוא הסיקור הבלתי מפרגן ונמשך אלי אצלכם באתר. גם שאני לא באוויר ואף תוכנית שלי לא משודרת, למישהו אצלכם משום מה יש דחף לרדת עלי, ועוד בכלל בביקורת על סדרה אחרת ('להיות איתה' של אסי עזר) ולעורך תרבות שלכם יש דחף להבליט את זה בכותרת... בגלל שאני יודע שאתה מפרגן לי תמיד...".

המנכ"ל השיב לבדרן: "אני בארה"ב, אבל בהחלט אעביר לאבירם העורך הראשי ואבקש התערבותו". בהמשך פנה ישועה לאבירם אלעד והתעניין: "שוחחת עם אדיר?". "ברור", השיב אלעד, "הבטחתי שאשגיח עליו מעתה... היתה שיחה טובה".

פועלים בשביל בנק הפועלים

מבין התאגידים שפנו לישועה להיטיב את הסיקור שלהם ב"וואלה" בלט שמו של בנק הפועלים. בעל השליטה באתר ונאשם מספר 2 במשפט, שאול אלוביץ', לווה הון עתק מהבנק כדי לרכוש את חברת בזק, שבאמצעותה שלט בין היתר ב"וואלה". המחויבות לריצוי הבנק, על כן, היתה גבוהה במיוחד.

כשבנק הפועלים השיק את מה שכינה "הסניף הדיגיטלי הראשון במזרח התיכון", דוברת הבנק עפרה פרויס כתבה לישועה: "סומכת עליכם שיהיו החל מיום שלישי גם שידורי טלוויזיה, גם קידומים באתר מהסניף. זה הנושא הכי חשוב לבנק. ציון [קינן, מנכ"ל הבנק] ביקש שזה יימשך לאורך תקופה, תודה". ישועה השיב: "עד חצי המלכות", וקיים את הבטחתו.

כשמנכ"ל בנק הפועלים קינן הגיע לבית-המשפט לדיון בבקשת צו הרחקה לעו"ד ברק כהן ופעילים אחרים של מחאת "באים לבנקאים", ב"וואלה" עלתה ידיעה שכללה תיעוד וידיאו של קריאות "גנב", שליוו את קינן במסדרונות בית-המשפט. גם בכותרת הידיעה נכתב כי פעילים צעקו לעברו "גנב".

כותרת בדף הבית של "וואלה", 23.6.2015 (צילום מסך)

הדוברת פרויס נזפה בישועה, תוך שהיא מפנה אותו לסיקור הנוח יותר שהעניקו לבנק בקבוצת "ידיעות אחרונות": "הכותרת ב'כלכליסט': 'אני מסתובב עם מאבטחים כי איימו לרצוח אותי'. הסרט שהעלו [ב'וואלה'] קשה. נותן במה ענקית להסתה. ynet לא העלו סרט, רק דיווחו. מקווה שאני לא חצופה, אבל זה מאוד-מאוד חשוב לי. תודה רבה על הסיוע, עפרה".

"ראה אם אפשר לשנות כותרת על ציון קינן, במקום 'גנב'", כתב ישועה לאלקלעי. "מטפל בזה, ממתן את הכותרת", השיב העורך.

"שוחחתי עם העורך הראשי אבי אלקלעי", כתב ישועה לפרויס. "דברי איתו ישירות והסבירי הבקשה. ביקשתי ממנו להיות הוגן וידידותי". ישועה שלח לדוברת בנק הפועלים את המספר של אלקלעי, וכתב לה: "הוא מצפה לשיחה עכשיו, תודה".

"דיברתי איתו, תודה רבה וסליחה על ההפרעה. לילה טוב", עדכנה פרויס את ישועה. "אין בעיה, בדקתי עכשיו, הוא מטפל בזה, להתראות בחמישי ותביאי את אורבך [יעקב אורבך, ראש החטיבה העסקית בבנק]". "תודה רבה-רבה, אין עליך", החמיאה פרויס לישועה, "מדברת מחר בבוקר עם אורבך, ואעדכן".

מנכ"ל בנק הפועלים, ציון קינן, בדרכו לדיון בבית-משפט השלום בתל-אביב, 23.6.15 (צילום: פלאש 90)

מנכ"ל בנק הפועלים ציון קינן בדרכו לדיון בבית-משפט השלום בתל-אביב, 23.6.2015 (צילום: פלאש 90)

כפי שהובטח, המלה "גנב" ירדה מכותרת הידיעה על קינן. במקומה נכתב: "מנכ"ל בנק הפועלים ביקש להרחיק פעילים; צפו בקבלת הפנים בביהמ"ש". תגובת פרקליטו של קינן ("חשש כבד לחייו"), שובצה בכותרת המשנה. בהמשך הערב כתב אלקלעי לישועה בלשון סגי נהור: "זה היה שיפוד כבש, כאלה אני אוהב להגיש".

במקרה של חברת קוקה-קולה ישראל, התכתובות שהוצגו לישועה הציגו לא רק תן אלא גם קח. מצד אחד הודגם כיצד ישועה נענה לבקשות של אלון זמיר, סמנכ"ל השיווק של קוקה-קולה, בכל הקשור להורדת תכנים ביקורתיים על החברה וחברות הבת שלה באתר "וואלה". מנגד הוצגה תכתובת ממרץ 2016 שבה ישועה מבקש מזמיר להזרים לאתר תקציבי פרסום.

"איש יקר, עזור לי בזה. אני יודע בוודאות שהצעתנו הכי טובה, אל תאכזבני, אני ברבעון קשה מאוד וזה מאוד-מאוד-מאוד חשוב לי, לא הייתי מציק לך אחרת", כתב ישועה לסמנכ"ל השיווק בחברת המשקאות. אחרי שזמיר טען שהמתחרים נתנו הצעה טובה יותר, ישועה לחץ עליו: "הצעתנו יותר טובה, אני מתחייב אישית. זמיר, תעזור לי פה, זו בקשה אישית, ככל שיתברר שצריך לשפר אני מתחייב לעשות מה שתרצה, זה חשוב לי אישית בגלל יעד אישי שלי".

דרורית ורטהיים, יו"ר קשת ומבעלי השליטה בחברת טרה (צילום: יונתן זינדל)

דרורית ורטהיים, יו"ר קשת ומבעלי השליטה בחברת קוקה-קולה ישראל (צילום: יונתן זינדל)

עו"ד בן-צור תהה האם ישועה לא ראה בעיה בכך שמצד אחד הוא פועל לשינוי הסיקור של קוקה-קולה, ומנגד מבקש מסמנכ"ל בחברת המשקאות להזרים תקציבי פרסום ל"וואלה" כדי שתוצאות הרבעון יהיו טובות יותר והוא יקבל בונוס הולם. ישועה השיב כי הנושא האתי כן עלה. אולם באופן כללי, טען בעדותו, "וואלה" נהג באופן מתון יחסית בכל הקשור ליחסים עם מפרסמים.

"אנחנו היינו נאיביים", הגדיר זאת המנכ"ל לשעבר. ישועה הפנה את בית-המשפט להליך המתנהל בימים אלה בבית-המשפט המחוזי בתל-אביב, על הסדרת הפרסום הסמוי באתרי האינטרנט, וטען כי ביחס ל-ynet ול-mako, המצב ב"וואלה" לא היה כה חמור. "אם יש אתר הכי צנוע בערבוב בין תוכן לפרסום והליכה לקראת מפרסמים זה 'וואלה'", אמר ישועה. בהקשר זה ראוי לציין שבדיקה שנערכה על-ידי "העין השביעית" בתקופה שבה ישועה היה מנכ"ל האתר העלתה כי "וואלה" זוּהם בפרסום סמוי במידה דומה ל-mako.

"יש יחסי תן-קח נורמטיביים בין המדיה למפרסמים", הדגיש ישועה בפני עו"ד בן-צור. "הם לא כרוכים בהשתלטות של אותו מפרסם על האתר. לא בכמות ולא באינטנסיביות. לדוגמה, אל-על. יש שלוש-ארבע פעמים בעשר שנים שהוא יוצר איתי קשר, בסוף אני אומר לו 'לא'. הוא פונה בצורה עדינה. אין לזה שום קשר לצורה שבה 'וואלה' שועבדה למרשך [ראש הממשלה נתניהו]. זה דברים נורמטיביים שקורים בכל האתרים, ומה שקרה לנו באתר 'וואלה' עם מרשך לא קרה באף אתר".

הגן של הבן של ליברמן

מבין הפוליטיקאים ששמם עלה במהלך יום הדיונים אתמול בלט זה של אביגדור ליברמן, וזאת על רקע בקשה חריגה שהגיעה מכיוון בנו. ביולי 2016 פורסמה ב"וואלה" כתבה שנשאה את הכותרת "חדש בשכונה: הורים, אתם חייבים להכיר את גן שורשים". מאחורי הכתבה התמימה למראה, כך התברר בבית-המשפט, עמד מסע לחצים קטן מכיוון בנו של ליברמן, שר הביטחון דאז.

בתשובה לשאלת עו"ד בן-צור, ישועה לא ידע להסביר מה הקשר של בנו של שר הביטחון דאז אביגדור ליברמן לגן הילדים. "זה היה בהמשך לרצון לרצות את השר ליברמן", אמר ישועה. "שאול ביקש שאני ארצה את 'הרוסי'"

"יש חדש בנוגע לכתבה על הגן?", שאל ישועה את העורך אלקלעי. "אשלח לינק", השיב אלקלעי. למחרת, אחרי שהכתבה פורסמה, שב ופנה ישועה לאלקלעי: "תנו יותר טקסטים ושפר הכותרת. תודה רבה. תכניס גם להורות, זה הרבה יותר מתאים שם ותן קידומים מעוד מקומות".

עוד כמה שעות חלפו, וישועה שוב פנה לעורך: "לא רואה שזה במגזין. מקדם מעמוד הבית. כמו כן, מעט מדי טקסט והכותרת לא טובה. הנקודה כאן קונספט חדש ולא אטרקציות". "עולה היום ומקודם בדף הבית", ניסה העורך להרגיע, "הבעיה היא שהגן בשיפוצים אז אי-אפשר היה להראות תמונות, וההדמיות שסיפקו ממש גרועות. אין חידוש מהותי במה שהם מציעים כגן 3-0, ולכן הטקסט רזה".

בתשובה לשאלת עו"ד בן-צור, ישועה לא ידע להסביר מה הקשר של בנו של שר הביטחון דאז לגן הילדים. הוא רק אמר שהבן של ליברמן הוא האדם שביקש לקדם את פרסום הכתבה, וכך היה. "זה היה בהמשך לרצון לרצות את השר ליברמן", הדגיש ישועה. "שאול ביקש שאני ארצה את 'הרוסי', אמר ש'הרוסי' חשוב לו מאוד. פגשתי את היועצים של ליברמן, הבן של ליברמן גם הגיע. סיפרתי לשאול ועדכנתי אותו שפגשתי את הבן".

אביגדור ליברמן (צילום: פלאש 90)

אביגדור ליברמן (צילום: פלאש 90)

כשעו"ד בן-צור פקפק בתשובתו של ישועה אמר המנכ"ל לשעבר: "מה לי ולליברמן? יש רצף של פניות בכתב משאול מ-2014, שמתחזק מאוד ב-2016 כשהוא צריך חתימה של ליברמן על משהו שקשור לדעתי לחברת חלל שהיתה צריכה איזשהו אישור, והוא כותב לי: 'אני צריך אותו, הוא חשוב לי מאוד'. הוא ביקש אותי לרצות אותו, ואני מעדכן אותו, ואני זוכר ספציפית שעדכנתי אותו גם לגבי הבן. מה לי ולו? יש לי חברת חלל? אני צריך חתימה שלו כשר ביטחון?".

הרצוג רוצה לעבור לקווי

שמו של יצחק הרצוג, שכבר הוזכר כמה וכמה פעמים בחקירתו של ישועה, הועלה גם הוא בעדות. באחת התכתובות בין ישועה להרצוג שהוצגה בפני בית-המשפט חילק המנכ"ל עצות לפוליטיקאי ועודד אותו להיכנס לממשלה עם נתניהו.

"יאללה תיכנס כבר, זה קריטי מול העולם, ארה"ב וכו'. אל תקשיב לכל האידיוטים, הצבועים והמנוולים", כתב ישועה להרצוג. "זה מחייב אותו להזיז את התחת", השיב הפוליטיקאי. "זה אינטרס שלו לא פחות מאשר שלך. בזה הוא מבין. יאכלו אותו חי באיזשהו שלב. עדיף לו שתיכנס עכשיו ולא כשיש פאניקה", טען ישועה.

בשלב זה כתב הרצוג לישועה: "יש מצב שנדבר על זה הערב בקווי?".

יצחק הרצוג, עם היוודע בחירתו ליו"ר מפלגת העבודה, 22.11.13 (צילום: גדעון מרקוביץ)

יצחק הרצוג עם היוודע בחירתו ליו"ר מפלגת העבודה, 22.11.2013 (צילום: גדעון מרקוביץ)

ישועה המשיך בדו-שיח ("בבטן הוא רוצה אותך כי יודע שאתה הגון"), אך התייחס לבקשת הרצוג לשנות את אופי התקשורת וכתב: "כן, עוד דקה מגיע למשרד. אפשר מאוחר בבית. בקיצור, כשתרצה סמס ואני אתקשר מקווי או שאתה תתקשר". מנכ"ל "וואלה" גם מסר לישועה את הטלפון הישיר שלו במשרד.

"מאוחר בבית, כשתהיה תסמס כי אני באירועים", כתב הרצוג לישועה, "ונדבר בקווי".

עו"ד בן-צור תהה על מה דיבר ישועה עם הרצוג בטלפון הקווי. "שום דבר מיוחד", השיב ישועה, "אצלי בבית לא היתה קליטה בטלפון". "אז את כל השיחות בבית אתה עושה מהקווי?", תהה עו"ד בן-צור. "את הרוב לא", השיב ישועה.

"אני אציע לך שאתם מדברים בקווי כי זו שיחה דיסקרטית", אמר עו"ד בן-צור. ישועה דחה זאת. "זו תיאוריה של שאול ואיריס ומרשך, לא שלי. אתה לוקח מלה ובונה מצל הרים. לא היתה לזה שום משמעות".

"הרצוג קופח על ידינו, נחבט על ידינו, נלחמנו בו ממש בתקופת הבחירות. הרגשתי לא בנוח ולכן כשהוא פנה, כשהוא כבר בעצם היה בשלהי החיים הפוליטיים, נעתרתי לו ואני מסכים שזה לא בסדר. מספר המקרים עם הרצוג הוא בדיוק מדגים את ההבדל שדיברתי עליו מול המקרים של הסיקור המוטה של ראש הממשלה ורעייתו"

אחרי שעו"ד בן-צור שב וחקר את ישועה על מקרה שבו הרצוג ביקש שידיעה על קבלת עמדתו לדחות את מועד הבחירות המקדימות במפלגת העבודה תישא את הכותרת "ניצחון מוחץ להרצוג", ישועה הסביר את הסיבה להיענותו. "הרצוג קופח על-ידינו, נחבט על-ידינו, נלחמנו בו ממש בתקופת הבחירות", טען המנכ"ל לשעבר. "הרגשתי לא בנוח ולכן כשהוא פנה, כשהוא כבר בעצם היה בשלהי החיים הפוליטיים, נעתרתי לו, ואני מסכים שזה לא בסדר. מספר המקרים עם הרצוג בדיוק מדגים את ההבדל שדיברתי עליו מול המקרים של הסיקור המוטה של ראש הממשלה ורעייתו".

"אתה אומר 'אולי זה לא בסדר אבל רציתי לאזן', נכון?", שאל בן-צור, ברומזו לאחת הטענות המרכזיות של הסנגורים, שלפיה נתניהו ובני הזוג אלוביץ' רק ביקשו לאזן מעט את אופי סיקורם ב"וואלה", לא יותר. "רציתי לאזן את העוול שגרמנו בתקופת הבחירות. אבל האיזון פה הוא מגוחך", השיב ישועה. "הרגשתי לא נוח ממה שעשינו בתקופת הבחירות. זה לא בסדר, אבל כשאתה עובד ככה במערכת, ואתה כל היום נמצא בתוך זה, לפעמים גם אתה נסחף".

67104-01-20

משפט המו"לים: תיקי "2000" ו"4000"

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 2.22MB)