לקראת סוף יומה החמישי של עדות מנכ"ל "וואלה" לשעבר אילן ישועה במשפט המו"לים, שאלה אותו התובעת עו"ד יהודית תירוש לגבי קובץ חריג שקיבל באחד הימים משאול אלוביץ', בעל השליטה בחברת בזק וכתוצאה מכך גם באתר "וואלה".

ב-14.8.2015 שלח אלוביץ' לישועה מסמך אותו הגדיר ישועה בעדותו "סקר או מחקר של סוקר על עמודי הדעות ב'וואלה'". אותו סוקר, ששמו לא נמסר בעדות, בחן עשרות טורי דעה שפורסמו ב"וואלה" בין ה-1.12.14 ועד ה-3.8.15, ניתח אותם והגיע למסקנה "שהרוב שליליים נגד ראש הממשלה", כפי שהעיד ישועה. "קיבלתי נזיפה על זה שאני לא יודע איך לפעול. אם הייתי יודע לפעול אז לא היו כאלה כתבות שליליות".

כמה שנים אחר-כך צצה שוב בדיקה דומה (היא התמקדה בטווח תאריכים קצר יותר: דצמבר 2014 עד מרץ 2015). הפעם הפרסום היה פומבי: באתר "מידה", אחד מכלי התקשורת המסורים ביותר לנתניהו, והמטרה - הפוכה. אם במקור מטרת הסקר היתה איתות מנתניהו לאלוביץ' ומאלוביץ' לישועה על כך שאתר "וואלה" לא רתום דיו לדרישות וצנזורות של נתניהו, הרי הפרסום ב-2018 כבר היה חלק מהמסע הציבורי של נתניהו לשכנע כי אין ממש מאחורי הטענות ב"תיק 4000".

המסמך, כך התברר במהלך העדות, הגיע אל אלוביץ' משלמה (מומו) פילבר, אז מנכ"ל משרד התקשורת  וכיום עד מדינה נגד נתניהו (וקודם לכן ממנהלי הקמפיין של הליכוד בבחירות 2015). "עד כמה לפילבר כמנכ"ל משרד התקשורת היה קשר מקצועי לוואלה?", שאלה התובעת עו"ד תירוש, כדי לנסות להבין אם יכולה היתה להיות סיבה תמימה לכך שמנכ"ל משרד התקשורת שולח לאתר חדשות גדול סקירה על האופן בו הוא מסקר את ראש הממשלה. "אפס", השיב ישועה.

ביום שבו קיבל את המייל עם המסמך כתב ישועה לאלוביץ': "השאלה איך קבעו מה חיובי ומה שלילי, אבל בהחלט שווה בדיקה. כמו כן, אני לא בטוח שבתקופת ינון [מגל, שהיה קודם לכן עורך "וואלה"] שהוא ימני ואוהד ביבי, היו פחות מאמרי דעה נגדו".

"הכל נכון", השיב אלוביץ' לישועה, "כדי להגיע להישגים חובת ההוכחה עלינו".

עדות ישועה המשיכה בתיאור עקבי: הוא מקבל בקשות, הוראות ונזיפות מבני-הזוג אלוביץ', מעביר אותן הלאה אל המערכת העיתונאית של "וואלה", כשלכל אורך הדרך מוסבר לו כי הציות קריטי כדי שנתניהו יפעל לטובת בזק

בעדותו הסביר ישועה כי ה"הישגים" הם בפועל הטבות רגולטוריות מראש הממשלה בנימין נתניהו לבזק. כלומר, פעולות שלטוניות של נתניהו כמו אישור של עסקת בעלי עניין או עצירת רפורמות, שנועדו להיטיב עם משפחת הטייקונים אלוביץ', על חשבון משקיעי בזק והציבור הרחב.

לדבריו של ישועה, "לכל אורך ההתנהלות בין שאול לביני וגם בין איריס [אלוביץ'] לביני נאמר לי בצורה ברורה יש פה את 'וואלה', ויש פה את בזק, ואנחנו צריכים להשיג מראש הממשלה דברים שונים. אלה ההתערבויות הרגולטוריות. לפעמים גם אמר לי ספציפית: חתם לי על yes, צריך לחתום לי על yes. גם אני קורא את העיתונים. הקונטקסט היה ברור".

תעלה כבר את השיפוד של הנגבי

יום העדות החמישי של ישועה התאפיין באווירה נינוחה יחסית למלחמת החפירות שניהלו באי-כוחם של הנאשמים בימים הקודמים. הסניגורים של שאול אלוביץ' (עו"ד ז'ק חן), איריס אלוביץ' (עו"ד מיכל רוזן-עוזר) ובנימין נתניהו (עו"ד בעז בן-צור) אמנם התנגדו מדי פעם לשאלות התובעת, אך בתדירות ובעוצמה פחותה.

"אני מודה שחשבתי שהיום ילך יותר לאט בגלל אתמול, והופתעתי לטובה", העירה עו"ד תירוש בסיומו של היום. משום כך, על אף שהדיון הסתיים מוקדם בשל יום הזיכרון, הספיקה התובעת להציג לישועה כמה וכמה תכתובות ושיחות שהקליט ושמר לאורך השנים. התמונה שעלתה מהם המשיכה את עדות ישועה מהימים הקודמים: הוא מקבל בקשות, הוראות ונזיפות מבני-הזוג שאול ואיריס אלוביץ', ומעביר אותן הלאה, אל המערכת העיתונאית של "וואלה", כשלכל אורך הדרך מוסבר לו כי הסיקור החיובי קריטי כדי שנתניהו יפעל במישור הרגולטורי לטובת החברה האם בזק.

כך, לדוגמה, ב-6.7.2015 פנה דוברו של נתניהו דאז וכיום עד המדינה ניר חפץ אל ישועה והעביר לו חומר לידיעה. "מבקש מאוד שיופיע בכותרת הראשית מה שכתבתי מפי הנגבי", כתב חפץ לישועה, שבמקביל קיבל את אותו המסר גם מאלוביץ'.

ניר חפץ (מימין) ושלמה פילבר, עדי המדינה ב"תיק 4000" (צילומים: פלאש 90)

ניר חפץ (מימין) ושלמה פילבר, עדי המדינה ב"תיק 4000" (צילומים: פלאש 90)

"מתי יעלה?", התענין כעבור זמן מה אלוביץ'. "בודק", השיב ישועה, שפנה לעורך האתר בפועל אבי אלקלעי וכתב לו "תעלה כבר את השיפוד של הנגבי, ביבי, כיו"ב". "שיפוד", הסביר ישועה בעדותו, הוא שם קוד לידיעה חיובית. בהומור שבינו לבין אלקלעי דימו עצמם השנים למלצרים בשיפודייה, המספקים מנות מפנקות ללקוחות: בני-הזוג אלוביץ' ומשפחת נתניהו.

בשעה שבע בערב, אחרי שהכתבה מתפרסמת, שולח ישועה צילום מסך של הכתבה לאלוביץ'. אולם בכך לא מסתיים העניין. ישועה התלונן אצל העורך שהידיעה אינה קולעת באופן מדויק מספיק לבקשתו של חפץ. "על זה הכל מבוסס, על הטקסט של ניר, תקרא טוב", השיב לו אלקלעי. "מצוין, תודה, זה בדיוק מה שרציתי לבקש", הגיב ישועה.

אחר-כך מעביר מנכ"ל "וואלה" לאלוביץ' רצף של תמונות מסך, שמשקפות את כל ההתכתבויות שהיו לו עם אלקלעי, כדי שאלוביץ' יתרשם בעצמו מהמאמצים שעשה, אך בערבו של אותו היום כתב לו אלוביץ': "מה שמרגיז הוא שהגדול יוצא מעורו וכדי לעזור ואנחנו לא יכולים לגמול לו בגלל חבורת אפסים". חבורת האפסים, עבור אלוביץ', הם העיתונאים המתעקשים על עצמאותם. הגדול הוא כמובן ראש הממשלה נתניהו. "בסופו של דבר אנחנו בסדר", השיב ישועה, "זה רק עולה בדם אבל צריך יהיה לבנות את המערכת אחרת לגמרי. לא דוביק [דב גיל-הר] ולא אבי [אלקלעי]".

"הגדול מפתיע אותי לטובה כל יום בדברים הכי חשובים חייבים למצוא דרך כדי לגמול לו", כתב עוד אלוביץ' לישועה. "ברור, אני מבין ומחויב לזה", השיב ישועה. "הם לא ינהלו אותנו. בסופו של דבר אנחנו מספקים הסחורה אבל אפשר לשפר". "מגיע לו ואפשר הרבה יותר", הגיב אלוביץ'. "אני לא אוהב להיות חייב, הוא באמת בסדר ומשנה את כל המורשת הישנה. אתה מבין?". "ברור, ומחויב לזה", סיכם ישועה. 

"תן לגברת כל מה שניתן, ההוא מתאבד בשבילי"

בעדותו הסביר מנכ"ל "וואלה" לשעבר כי "המורשת הישנה" היא זו של משרד התקשורת בתקופת השר גלעד ארדן והמנכ"ל אבי ברגר, שניסו להשלים את הרפורמה שתשבור את המונופול של בזק ותקל על יוקר המחיה. עבור אלוביץ', טייקון ממונף שסמך על הרווחים המופרזים של בזק כדי להחזיר את הלוואות העתק שלקח כדי לרכוש את בזק, היה מדובר במכת מוות עסקית. אחרי בחירות 2015 השתלט נתניהו על משרד התקשורת, מינה את נאמנו פילבר למנכ"ל והיחס לבזק השתנה.

יומיים לאחר מכן, חפץ ביקש מישועה לפרסם באתר שלוש ידיעות: האחת על כך שרעיית ראש הממשלה, הגברת שרה נתניהו, חנכה מרכז הדרכה בתחנת כיבוי אש בנהריה; האחרת בנושא הגרעין האיראני והשלישית על מתווה הגז, אותו קידם נתניהו באגרסיביות מיוחדת. ישועה הורה לאלקלעי לפעול בהתאם ומסר על כך דיווח לאלוביץ'. אלקלעי כתב לישועה כי ישנם "שלושה שיפודים" בדרך, "הגברת + איראן + מתווה". "תן לגברת כל מה שניתן, ההוא מתאבד בשבילי", כתב אלוביץ' לישועה. ישועה נתן.

שרה נתניהו ב"וואלה" (צילום מסך)

שרה נתניהו ב"וואלה" (צילום מסך)

התובעת תירוש השמיעה לבית-המשפט קטע משיחה שהתקיימה בהמשך אותו היום בין ישועה לאלוביץ'. ישועה סיפר למעסיק שלו כי שוחח עם אשתו וזו אמרה לו "אני רואה שעבדת היום, היית בעבודה". לפי ישועה, אחרי ששאל אותה איך היא יודעת ש"עבד היום" אמרה לו "אני רואה כתבה יפה על שרה". אלוביץ' בתגובה צחק.

"תשמע, הוסיף אלוביץ' בטון רציני יותר, "מה שההוא [נתניהו] עושה. אני בחיים לא אני אני בחיים לא הייתי מאמין שהוא יכול לעשות דברים כאלה. הוא הולך נגד כולם. אז תשמע ו... ובכל דבר אתה יודע מקטן עד גדול. אני מגיש לך יד ומרגיש חייב כל הזמן". "תקשיב" אמר לו ישועה, "אני בשביל זה הלכתי לעבודה היום אני אומר לך".

"ואני לא, ואני לא מספק כלום", התלונן אלוביץ'. "לדעתי אנחנו לא מספקים כלום. אז סיפקנו בבחירות, היום לא מספקים כלום". ישועה טען אחרת. "בסוף אנחנו גוף ידידותי", הגדיר זאת. אלוביץ' הבהיר לו כי אי אפשר להרפות לרגע. "תראה", אמר לישועה, "אבל הפקידים עדיין שוב, ברגע שהוא ישנו, אני מתכוון הנציג שלו [פילבר], אז הכול שונה לחלוטין והוא צועק על כולם ומחסל את כולם, ברגע שהוא הוא... יש פגישה בלעדיו, טראח, הכל משתגע עוד פעם. זה עדיין יש לנו עבודה קשה".

"אחרי שפרסמתם במענה לדרישות ידיעה שהתבקשתם", שאלה התובעת תירוש את ישועה, "עד כמה היה אופייני שנדרשתם לשפר ידיעות?". "פעמים רבות", השיב העד. "הנורמה היתה שלא אנחנו עורכים את האתר"

"הוא אמר לו שהוא מוכן להתאבד בשבילי", הוסיף אלוביץ' בהמשך השיחה. "תשמע", השיב לו ישועה, "הבאת לו את הבחירות, נו, זה לא צחוק". "אני יודע מה שהיא [שרה נתניהו] כותבת לי, לאשתי", הוסיף אלוביץ'. "מגיע להם. תשמע, זה לא דרישות לא נורמליות מה שהם מבקשים זה נורמלי לחלוטין". "בסדר, אין בעיה", הרגיע אותו ישועה. 

"אחרי שפרסמתם במענה לדרישות ידיעה שהתבקשתם", שאלה התובעת תירוש את ישועה, "עד כמה היה אופייני שנדרשתם לשפר ידיעות?".

"פעמים רבות", השיב העד. "הנורמה היתה שלא אנחנו עורכים את האתר, ולכן פעמים רבות כשהיינו מעלים משהו היו נדרשים שיפורים. בכותרת, בכותרת המשנה, בתמונה, אם הדגשנו דבר כזה או אחר, אם נתנו למישהו להגיב. אני ידעתי שאני יכול להעלות משהו ותמיד אחרי זה יכולים לבוא ולשנות את זה ולשפר. זה מה שהיה לי בראש, זו היתה הנורמה".

"דרישות שהיו לא רציונליות באופן מיוחד"

כחודש לאחר מכן התבקש ישועה לפרסם שני אייטמים במקביל, על פגישה של שרה נתניהו עם מריה קארי ועל פגישה של ראש הממשלה עם חייל בודד. ישועה העביר את המסר לאלקלעי וכותב לו "מהשיפודייה".

"אילן, זאב תפס אותי וביקש מאוד שתעלה את שתי הכתבות. לדבריו כל החומר נשלח לך. תעשה כמיטב יכולתך", כתב אלוביץ' לישועה. "העברתי הכל לאבי ואוודא על הבוקר שזה קורה", השיב המנכ"ל.

בהמשך, כשהידיעה בוששה מלהתפרסם ואלוביץ' התלונן, הגן ישועה על אלקלעי וכתב כי הוא "יכול להשתפר אבל בסך הכל עובד המון עבורנו. זה מורכב, אסור להביא למצב שדברים מתפוצצים. אתה צריך קצת לסמוך עלי".

"אבי קיבל יחד עם כל האחרים", העיר אלוביץ'. "שוב אנחנו מוצאים את עצמנו משתרכים אחרי השאר וזאת כשיש לנו אינטרס ומה להפסיד". "אתה צודק, גם אני איני בטוח שהוא מתאים", הגיב ישועה. "אתה מבין את החשיבות העצומה להשאיר אותם מרוצים בעת הזאת", הסביר אלוביץ'. "יש לנו בקשות רבות לתיקון חלק מהעוול שנעשה, מה עוד שיש דיון בבג"ץ ב-14.9". "בוודאי", השיב ישועה. "אני כל יום מטפל בכל הבקשות". "כשאבי בעבודה זה הופך לכמעט בלתי אפשרי", התלונן אלוביץ', ואילו ישועה השיב: "לא קל איתו אבל אני חושש שאם ילך תהיה התמוטטות של המערכת, היציאה החוצה של דברים, יעשו מאיתנו קציצות. גם לי נמאס להתווכח איתו, אנחנו צריכים לעשות את הדברים בצורה חכמה".

אבי אלקלעי, 29.6.2020 (צילום: אורן פרסיקו)

אבי אלקלעי, 29.6.2020 (צילום: אורן פרסיקו)

כחודש לאחר מכן שלח ישועה לאלקלעי מסר מפורט לגבי האופן שבו יש לדווח על התוכנית של נתניהו להחמיר בענישת מיידי אבנים. באותה התקופה התחולל מאבק תקשורתי על הקרדיט ליוזם תוכנית, בין נתניהו לשרת המשפטים דאז איילת שקד. ישועה כתב לאלקלעי כך: "אבי, הידיעה חשובה מאוד. שים לב, שלא יהיו פספוסים: 1. להבליט מאוד שהוא דוחף את זה. 2. לתת כל הציטוטים שלו בהרחבה. 3. לא לצטט אותה [את שקד]. 4. להדגיש שחוגים טוענים את מה שטוענים. 5. שיהיה במקום בולט רצוי ראשית". ישועה הוסיף: "סמס לי ואף צלצל אלי כשעולה".

בהמשך, אחרי שהתקבלו ריקושטים שליליים לידיעה כפי שעלתה, כתב ישועה לאלקלעי: "חייבים תיקון כי השיפוד של טיפנבורן [עורך אתר ynet באותה תקופה] היה יותר טעים". "אין מצב", השיב אלקלעי. עורך "וואלה" מילא אחר הוראותיו של ישועה ושכתב את הידיעה כפי שנדרש. "תסתכל בראשית", כתב ישועה לניר חפץ, ובמקביל הורה לאלקלעי: "תוודא שנשאר כמה שעות טובות".

שרה נתניהו: "הרשת של וואלה רעה מאוד, אלא אם כן אנחנו אומרים לך נקודתית, וגם אז הכל בקושי ובאיחור ניכר. אין כוח לי וליאיר להיות רק בזה. יש לי עוד תפקידים בחיים ולא רק השומרת של וואלה. די! תעשו רשת וואלה חיובית וזהו"

בעדותו הסביר ישועה כי לאור חוסר שביעות הרצון מהפרסום בגרסתו המקורית, ו"כדי למנוע שגיאות בתוך התהליך", נוצר בעקבות המקרה הזה "נוהל שאני עובר עם ניר על הפרטים באופן מלא. אם הוא אישר את זה, אז זה בסדר, כי אחר כך לא נחטוף על זה".

תכתבות אחרת שהציגה התובעת בפני העד ובית-המשפט הכניסה לרשימת המשתתפים בדרמה השלטונית-תקשורתית גם את בנו של ראש הממשלה ורעייתו, יאיר. ב-3.6.15 העביר אלוביץ' לישועה מסר, שככל הנראה כתב במקור זאב רובינשטיין, מקורבה של שרה נתניהו ואחד מאנשי הקשר בין משפחת נתניהו לישועה, לאיריס אלוביץ', ובו התייחסות לאשת ראש הממשלה ובנם.

"תראי מה כתבה לי [שרה נתניהו]: 'הרשת של וואלה רעה מאוד, אלא אם כן אנחנו אומרים לך נקודתית, וגם אז הכל בקושי ובאיחור ניכר. אין כוח לי וליאיר להיות רק בזה. יש לי עוד תפקידים בחיים ולא רק השומרת של וואלה. מודיעה לזאביק [רובינשטיין]. די! תעשו רשת וואלה חיובית וזהו".

"היא כועסת  רוטנת, חייבים לעשות משהו, שאול", כתבה איריס אלוביץ' במסר שהועבר בהמשך לישועה. "חייבים שכל כתבה או ידיעה תעבור אצל אילן".

יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה נתניהו (צילום: פלאש 90)

יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה נתניהו (צילום: פלאש 90)

בעדותו סיפר ישועה כי היו מקרים שבהם איריס ושאול אלוביץ' אמרו לו פחות או יותר כך: "הבן יאיר יושב עוקב אחרי הכל. קם בבוקר, עוקב אחרי הכל". לדברי ישועה, איריס התלוננה נגד יאיר נתניהו ש"מסית אותה [את שרה נתניהו] ואומר לה כל מיני דברים". לפי עדותו, גם שאול אלוביץ' אמר לו כי יאיר עוקב אחרי הנעשה באתר "ואז מסית את האמא ואז זה מגיע כדרישות לא הגיוניות אלינו". 

לדברי ישועה, המסר הזה הועבר פעמים רבות "בהקשר של דרישות שהיו לא רציונליות באופן מיוחד", כאילו יאיר "הוא המסית והמדיח". לעתים, הוסיף ישועה, קיבל צילומי מסך של תכתובות שבהם רואים כיצד יאיר מתלונן אצל ניר חפץ על הסיקור ב"וואלה", חפץ העביר את התלונה באמצעות צילומי מסך לשאול אלוביץ' והוא העביר את אותם צילומי המסך לישועה. "ואז רואים שמופיע שמו של יאיר בראש ההתכתבות", העיד.

ישועה צפוי להמשיך בעדותו הראשית בשבוע הבא. התובעת, עו"ד תירוש, אמרה לבית-המשפט כי בקצב הנוכחי יידרשו כל שלושת ימי העדות בשבוע הבא להשלמת החקירה הראשית, כך שרק בעוד שבועיים תחל החקירה הנגדית על-ידי הסניגורים.

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 1.13MB)