באמצע יום חקירתו ה-17 של מנכ"ל אתר "וואלה" לשעבר אילן ישועה, העד הראשון במשפט המו"לים שבו מואשמים ראש הממשלה בנימין נתניהו, בעלי השליטה באתר "וואלה" לשעבר שאול ואיריס אלוביץ' ובעל השליטה בקבוצת ידיעות-אחרונות גם בהווה ארנון (נוני) מוזס, היה נדמה לרגע שהעיתונאים בחדר הצפייה שבבית-המשפט המחוזי בירושלים מתבוננים אל תוך מבוך של מראות.

עו"ד בעז בן-צור, בא-כוחו של ראש הממשלה נתניהו, הציג בפני העד ישועה הודעה לעיתונות שהוציאה אתמול, בתום הדיון בבית-המשפט, פרקליטות המדינה. בעוד העיתונאים שצפו במחזה תהו בינם לבין עצמם מי הוא שהדליף לסנגורים את ההודעה שהעבירה להם הפרקליטות, עו"ד בן-צור דרש מישועה לאשר לו מושכלות יסוד בעולם הדוברות ויחסי הציבור.

"תוך כדי הדיון אנשי הפרקליטות מתדרכים בצוותים משמעותיים את העיתונאים", הטיח בישועה. "גופים שחפצים בסיקור תקשורתי מוציאים מסמכים, פמפלטים, הודעות. כך זה עובד, נכון?". "כן", אישר ישועה. "כדי להיטיב את סיפורם", אמר עו"ד בן-צור. "וזה הכל קשור לסיקור". "אם הם פונים לכתבים", הסכים ישועה, "אז זה קשור לסיקור".

העובדה כי הפרקליטות מעוניינת להשפיע על סיקור משפט הדגל שלה, כמו גם העובדה שבמקביל לחקירה של ישועה על הודעת הפרקליטות העביר גם עופר גולן, דוברו של ראש הממשלה נתניהו שהגיע היום לראשונה אל אולם בית-המשפט, הודעות משלו לכתבים שסיקרו את הדיון, משתלבת באחת התזות המרכזיות של ההגנה במשפט המו"לים: כך עושים כולם.

לאורך ימי החקירה הנגדית של ישועה בידי באי-כוחם של שאול ואיריס אלוביץ', וכן במהלך חקירתו הנגדית בידי עו"ד בן-צור, הוצגו עוד ועוד דוגמאות לכך שישועה התערב בתוכן החדשותי של "וואלה" בשירות שלל פוליטיקאים, אנשי עסקים, חברים ומתחרים. נתניהו, כביכול, היה עוד אחד ברשימה.

ישועה התעקש גם בעדותו אתמול (26.5) כי בכל זאת יש הבדל. הן בכמות הפניות שקיבל מנתניהו והן באיכות, וכי המוטיבציה היתה כל כולה של האלוביצ'ים. בפער שבין גרסת ההגנה לגרסת התביעה המשיכה להיחשף בחקירת ישועה ההשחתה שפשטה באתר "וואלה" תחת ניהולו שלו, ושליטתם של בני-הזוג אלוביץ'.

ב-1.6.2014, ימים אחדים לאחר שדליה איציק הודיעה על כוונתה להתמודד לנשיאות, התפרסמה בדף הבית של אתר "וואלה" הכותרת "נשיא לפי לפיד: תא"ל לא, משתמטת כן". בכותרת המשנה הוסבר: "ביש עתיד לא יבחרו בבן אליעזר לנשיא כי לא הצביע בעד חוק הגיוס. תומכיו מוחים: דליה איציק כלל לא שירתה. איציק: זה פצע פתוח בחיי".

דף הבית של אתר "וואלה", 1.6.2014

זמן קצר לאחר עליית הידיעה לראש דף הבית קיבל ישועה מסר בזה הלשון: "אח שלי, תוריד לי את הכתבה מדף הבית. דחוף לי, תוריד את החרא הזה". מי ששלח לישועה את ההודעה היה ניר שלום, יועצו האסטרטגי של שאול אלוביץ', ששימש בפועל כאיש הקשר בינו לבין ארנון (נוני) מוזס, בעל השליטה בקבוצת ידיעות-אחרונות.

בעברו היה שלום גם יועצה של איציק, כשזו כיהנה כשרת התקשורת. ישועה סיפר בעדותו כי אלוביץ' תמיד אמר לו: "ניר שלום מבקש זה כאילו אני מבקש". בדרך כלל העביר שלום לישועה את רצונותיו של מוזס, הפעם פעל בשליחות השרה שלה ייעץ בעבר. אולם במקרה הזה לא היתה התנגשות עם האינטרס של מוזס. גם הוא חפץ ביקרה באותה תקופה.

ישועה הוריד את הידיעה על איציק מהכותרת הראשית של "וואלה", לבקשת שלום, וכיוון שהמהלך התבצע בפזיזות וללא הצדקה עניינית, הוחזרה לכותרת הראשית של "וואלה" ידיעה שמוקמה בה קודם לכן ועסקה בתפיסת מחבל.

שבוע חלף, וכמה עיתונאים התחילו להתעניין בהיקף הנכסים שברשות איציק ומקור ההון לרכישתם. "יש לחצים אדירים להעלות עליה תחקירים עם הדירה אני כרגע בולם", כתב ישועה לשלום ב-7.6.14. "שרון ש [שרון שפורר] ואלדד י [אלדד יניב] רצים עם זה חזק..".

למחרת בבוקר פרסם יניב פוסט בפייסבוק לפיו לאיציק שלוש דירות, ודרש כי תבהיר מניין מקור ההון. איציק נענתה לאתגר וכמה שעות לאחר הפוסט של יניב פרסמה פוסט משל עצמה ובו פירטה את מקור הונה.

ב"וואלה" פורסמה הכותרת הראשית "איציק מצהירה: יש ברשותי דירה שלישית". בכותרת המשנה נכלל ציטוט נוסף של המועמדת לנשיאות: "אפרסם הצהרת הון מעודכנת. קוראת גם לשאר לפרסם".

דף הבית של אתר "וואלה", 8.6.2014 (צילום מסך)

באתר mako, לשם השוואה, מסגרו את ההודעה של איציק אחרת. "לאחר שח"כ בן אליעזר פרש מהמרוץ בעקבות חשד שקיבל שוחד למימון דירתו, השרה לשעבר דליה איציק מתעמתת עם טענות דומות".

דף הבית של אתר מאקו, 8.6.2014 (צילום מסך)

עו"ד בן-צור טען בפני ישועה כי המסגור של "וואלה" נועד "למוסס עניין משמעותי". ישועה אישר.

מדוע היה כל-כך חשוב לישועה לרצות פעם אחר פעם את שלום? מנכ"ל "וואלה" לשעבר נדרש לכך בחלק אחר של העדות, שהוקדש לבקשה שקיבל בפברואר 2012. באותה תקופה פורסמה במדור הברנז'ה של "וואלה" ידיעה לפיה מאתר ynet הוסר באנר שהפנה לטור מאת העיתונאי אורי משגב. משגב, כך הוזכר בידיעה, פוטר זמן קצר לפני כן מקבוצת ידיעות-אחרונות והעביר עליה ביקורת. בידיעה, מאת דוד אברהם, נטען כי הבאנר הוסר מ-ynet בשל "הוראה מגבוה", ונכלל רמז עבה לפיו ההוראה הגיעה מנוני מוזס עצמו.

כמה שעות לאחר פרסום הידיעה כתב ישועה לאבי בן-טל, מנכ"ל ynet: "מורידים את התמונה, זה מספיק?". "עדיף מכלום", השיב בן-טל. ישועה לא נשאל על כך, אולם מותר להניח שהתמונה המדוברת לא היתה של בן-טל, שנהנה לראות תמונות של עצמו בידיעות ברנז'ה, אלא של מוזס, אדם החרד לפרטיותו ואשר נמנע כמעט לחלוטין מחשיפה ציבורית עד לשנים האחרונות, כשבעל כורחו נגרר אל אור הזרקורים עם הפיכתו לנחקר ונאשם.

ישועה: "הסברתי כבר שהיה רק גורם אחד שהפחיד את שאול יותר מראש הממשלה וזה היה נוני מוזס"

"חשוב לך שיורידו הכל אז יורידו", כתב ישועה לבן-טל. "אם לא חשוב אז חבל סתם, אבל אעשה מה שתרצה". "רק התמונה", השיב בן-טל. "תודה!".

"פונה אליך אדם בעל תפקיד ואומר לך להוריד", אמר עו"ד בן-צור לישועה. "ואתה מוריד. מה זה? איפה העצמאות? האתיקה?".

"הסברתי לך כבר שהיה רק גורם אחד שהפחיד את שאול יותר מראש הממשלה וזה היה נוני מוזס", השיב ישועה. "ניר שלום הוצג לי בסמוך להגעה של שאול, אולי ב-2011, ונאמר לי חד משמעית: 'אתה לא צריך להרגיז את הגדול'".

הגדול", במקרה זה, הוא מוזס. ישועה המשיך והעיד כי סמוך לכניסת אלוביץ' ל"וואלה" השלימה החברה את רכישת יד2. לדבריו, אלוביץ' ביקש ממנו לזרז את הרכישה כדי שבמועד השתלטותו הרשמית על האתר העסקה כבר תהיה מעשה עשוי, הכל כדי לא לעורר את זעמו של מוזס, שבבעלותו אתר לוחות מתחרה. "זו אחת הפעמים הראשונות שהתוודעתי לנורמות החדשות שהולכות להיות", נזכר ישועה.

ארנון (נוני) מוזס, בית-המשפט המחוזי ירושלים, 8.2.2021 (צילום: ראובן קסטרו)

פוליטיקאי נוסף שישועה העיד שהיה חביב על בני-הזוג אלוביץ' הוא אביגדור ליברמן (מקורבו של מוזס), שבתקופה הרלוונטית כיהן כשר ביטחון. אלוביץ', כך העיד ישועה, דרש ממנו לא פעם לפעול למען "הרוסי", כיוון ש"אפשר לעשות איתו עסקים".

ב-12.2.2014 פנה ישועה אל יועץ התקשורת של ליברמן, צחי משה, והפנה את תשומת לבו למתפרסם באתר. "תסתכל על הכותרת הראשית בוואלה", כתב ישועה למשה. מראש דף הבית של "וואלה" ניבטה דמותו של ליברמן, על רקע תכול ודגל ישראל.

דף הבית של אתר "וואלה", 2.12.2014 (צילום מסך)

"ראיתי, היא בסדר גמור", השיב משה. "הבעיה היא לא בסיקור של הארועים השוטפים ה'כלליים' אלא בדברים המוכוונים"

יועצו של ליברמן שלח לישועה קישורים לשתי ידיעות מהשבועות שקדמו לאותה כותרת ראשית. האחת, מחודש נובמבר אותה שנה, נשאה את הכותרת "בשיאו של גל הטרור: ליברמן נעדר מישיבות הקבינט". האחרת, מחודש ספטמבר אותה שנה, נשאה את הכותרת "הציבור ישלם: נתניהו וליברמן טסים לניו יורק בנפרד".

"מבין", השיב ישועה. משה כתב לו: "וזה רק על קצה המזלג… תודה :)".

ישועה ניסה בכל זאת לסחוט קצת נחת מהיועץ של השר. בחלוף שעתיים, כשהידיעה על ליברמן נותרה בראש דף הבית של "וואלה", כתב המנכ"ל ליועץ השר: "שים לב כמה זמן בראשית וכמה הטקסט מפרגן…". בהיעדר כל תגובה עבר ישועה לחנופה מופגנת: "הוא דיבר מאוד יפה במסיבה", כתב. "תודה", השיב משה, "אמסור".

"אתה לא יכול לסיים לכתוב למישהו בלי להחמיא לנמען", סנט עו"ד בן-צור בישועה. "אני לא זוכר את המסיבה, אבל בדרך כלל כשהקשבתי לליברמן אהבתי את מה ששמעתי", השיב ישועה והוסיף: "יכול להיות שהתכוונתי לזה". "את המשפט הזה נישא איתנו קדימה", העיר עו"ד בן-צור.

כמה שבועות לאחר מכן, וכשהבחירות לכנסת באופק, פנה ישועה אל יועץ אחר של ליברמן, שרון שלום, וקבל בפניו על כך שמפלגת ישראל-ביתנו אינה מפרסמת באתר "וואלה".

"גם בקמפיין הבא אתם ממשיכים להחרים את וואלה. זו טעות ואני מקווה שתשנו את הגישה", כתב ישועה לשלום. במקביל להטיית הסיקור לטובת ליברמן, הדגיש בן-צור, פעל ישועה להזרמת כספים לאתר. בחקירתו הסביר ישועה כי ההכנסות של "וואלה" עמדו באותה תקופה על כ-120 מיליון שקלים בשנה, כולן מפרסום. הכנסות מקמפיין בחירות, הוסיף, יכולות להגיע לכ-4 מיליון שקלים, כלומר כ-3% מסך הכנסות החברה בשנה. את היחס המיטיב לליברמן שב וגולל לפתחם של בני-הזוג אלוביץ'.

שר החוץ אביגדור ליברמן, 5.2.2015 (צילום: בן קלמר)

בהמשך החקירה הציג עו"ד בן-צור בפני ישועה כמה תכתובות הנוגעות לשר אופיר אקוניס. באחת מהן, מדצמבר 2015, כתב עורך "וואלה" אבי אלקלעי לישועה: "רוצה להפניק אותו?". "כן", השיב ישועה, ואלקלעי הפניק.

כמה חודשים קודם לכן העביר ישועה לאלקלעי הודעה שקיבל מאקוניס בזו הלשון: "בוקר אור, נתתי למיה מנע ראיון מקיף בנושא רשות השידור, ידיעתך". ישועה הוסיף להודעה אל אלקלעי גם מסר משלו: "תשגיח שיהיה חיובי, אצטרך הרבה עזרה בקרוב סביב משבר הנגישות". הראיון אכן מוסגר ב"וואלה" באופן חיובי, כשבראשו תצלום של אקוניס במראה כה מדושן עונג, עד שנדמה כי בדיוק קרא את הראיון החיובי עמו.

בעדותו הסביר ישועה כי "משבר הנגישות" נגע לחקיקה שעברה בכנסת וחייבה את אתרי האינטרנט בישראל להנגיש את התוכן שלהם לאנשים עם מוגבלויות. לדבריו, החקיקה עברה באופן מזורז, שהוביל להכבדה מיותרת על האתרים. ישועה נבחר לייצג את האינטרס של האתרים הגדולים אל מול הכנסת והממשלה, ומשום כך פנה בין היתר לאקוניס.

"אף אחד לא העלה על דעתו שאם אתה כותב שיהיה סיקור חיובי ויש במקביל עניין חקיקתי רגולטיבי אז יש פה משהו פסול, נכון?", אמר עו"ד בן-צור לישועה, כשהוא מכוון לדמיון לכאורה אל עסקת השוחד שבלב תיק 4000. "לא חלף לך בתודעה, נכון?". "לא חלף לי בתודעה", אישר ישועה.

לצד חשיפת עוד ועוד תכתובות עם פוליטיקאים, עו"ד בן-צור הרחיב את היריעה גם בכל הקשור לקשרים של ישועה עם מנהלים של כלי תקשורת מתחרים.

השר אופיר אקוניס (מימין) ומנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, בישיבת ועדת הנגבי (צילום: פלאש 90)

השר אופיר אקוניס (מימין) ומנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר (צילום: פלאש 90)

ב-6.3.2014 הוקדש חלק מטורו הקבוע של מנחם בן במגזין השבועי של "וואלה" לניגוח גיא מרוז. בן טען כי ביקורת שהשמיע מרוז על חבורת לול נגועה בצביעות, בשל ההיסטוריה האישית שלו. "גיא מרוז לא ילך לבית-סוהר על אי-אילו עניינים, אבל כדאי שידבר בקול קצת חלש יותר", נכתב בכותרת הטור, ומתחתיה פירט בן מדוע, לטעמו, כמה מהמעשים שביצע מרוז לאורך חייו לא היו מוסריים.

בעקבות הפרסום פנו מרוז ובת זוגו אורלי וילנאי ל"וואלה" בהתראה לפני נקיטת הליכים משפטיים וב"וואלה" הסירו את הקטע מהטור. בתגובה לפניית "העין השביעית" אז, מסר ינון מגל, עורך "וואלה" באותה תקופה: "החלטתי שבמקום ללכת לבית-משפט אוריד את זה. אחרי הפרסום הם דיברו איתי, כמה פעמים, התייעצנו ובסוף החלטנו להוריד".

אתמול, בבית-המשפט המחוזי בירושלים, התבררו הנסיבות האמיתיות של הסרת הטור. מרוז ווילנאי אולי שוחחו עם מגל, אולם במקביל התנהלו שיחות מעל ראשיהם.

יוסי ורשבסקי, מתוך "שיחת נפש" הטלוויזיה החינוכית, 1.11.15

"מנחם בן וגיא מרוז מסוכסכים שנים. תקרא את הכתבה יש פה לשון הרע עד יוהנסבורג"", כתב יוסי ורשבסקי, מנכ"ל ערוץ 10, לישועה. "אני בודק", השיב מנכ"ל "וואלה". "תראה", הוסיף ורשבסקי, "זה פאול של צנעת הפרט. זה לא נכון, מעבר לזה שזה נזק לו ולה לריב איתם. אתה חבר ומנכ"ל אמיתי".

"תודה", השיב ישועה. "וגם אם הכל נכון יש זכות להתאהב במי שרוצים ואף אחד לא יכפה. תעביר לו [למרוז; א.פ] את רוח הדברים שלצערי זה קרה. בשבילך אעשה הכל, אבל כאמור זה היה לא לעניין והעפתי את הכל".

"אתה באמת אח", כתב לו ורשבסקי. בתגובה, ישועה התלונן באוזניו: "עשו לי פוזות במערכת, מגוחכים. כל האמת בתחת שלהם".

"בלי קשר לחברות, תראה שמנחם בן ישלם מחיר כבד על הכתבה הזו", חזה ורשבסקי. "ברור", השיב לו ישועה. מרוז ווילנאי אמנם הגישו תביעה נגד אתר "וואלה" ומנחם בן, אולם התביעה הסתיימה בהסדר גישור והתנצלות.

ב-28.7.2015 העניקה הרשות השנייה באופן רשמי רישיון לערוץ 10. ב"גלובס" דיווחו על כך, אך הכותרת הוקדשה להתפתחות אחרת בערוץ: "ראשי RGE דורשים התייעלות נוספת בערוץ 10".

ורשבסקי, שידע כי ישועה מיודד עם מנכ"ל "גלובס" איתן מדמון, פנה אליו. "לא יאומן", כתב ורשבסקי לישועה. "שלא יהיו אי הבנות, לא אמרתי מילה רעה אפילו לא ברמז!!!!!!!!", השיב מנכ"ל "וואלה". "הדבר היחיד שאני אומר לכל אחד זה שאתה אחד המנהלים הכי טובים בענף, שעשה את הבלתי אפשרי. מודי הוא טינופת ויש לו כנראה אג'נדת זבל. אם תצטרך משהו ברמה של וואלה תקבל כל הסיוע". "בדוק עם איתן מאיפה הכותרת המסריחה", ביקש ורשבסקי.

בעדותו הסביר ישועה כי מודי הוא מודי פרידמן, שכיהן אז כיו"ר הערוץ. באותה תקופה, סיפר ישועה, שוחח עמו פרידמן על מצב ערוץ 10 ובעיקר מצבו של אתר האינטרנט של הערוץ, נענע10. "נתתי כמה הערות, ואז הוא אמר ליוסי שאמרתי שיוסי לא בסדר, שהוא לא עושה את הדיגיטל כמו שצריך, וזה לא אמרתי", נזכר ישועה בעדותו. לדבריו, "אג'נדת הזבל" של פרידמן היתה רצונו להזיז הצדה את ורשבסקי מתפקיד המנכ"ל.

עורך-הדין בן-צור תהה מדוע ישועה בכלל מתערב במאבק בין "גלובס" לערוץ 10. ישועה התייחס בתשובתו לאופיה המתפשט של השחיתות. לדבריו, עד ששאול אלוביץ' השתלט על "וואלה", היחסים בינו לבין ערוץ 10 ו"גלובס" היו "יחסים מקצועיים קורקטיים", שהתמקדו בהיבטים מסחריים. אולם מרגע ששאול נכנס החלו גם הדרישות שלו מישועה כי ינסה וישנה אופי הסיקור של קבוצת בזק ב"גלובס" ובערוץ 10.

"בשנת 2011, כמדומני, הוא ביקש ממני שאסע לאיתן כי עומד לצאת תחקיר של רביב דרוקר נגד בזק", נזכר ישועה. "מאותה תקופה הוכנסתי לתוך מערבולת הן מול ערוץ 10 והן מול 'גלובס'. אני צריך לסייע לשאול במיתון כתבות נגדו. וכשאתה מסייע אז באופן טבעי המטבע עובר לסוחר כך שכשהם פונים גם אני צריך לרצות אותם. לימים הדבר הזה החמיר. שאול הוסיף לעניין הזה גם את עניין תקציבי הפרסום של בזק. שאול השתמש בתקציבי הפרסום של בזק כמנוף עליהם. הוא אמר 'תגיד לאיתן שהוא לא יקבל יותר תקציבים'. אני אמרתי שזה לא טוב איתו כי הוא לא יודע לקבל כאלה איומים. האינטרסים של שאול ובזק נכרכו בתוך האינטרסים של 'וואלה', ואני הייתי צריך באופן קבוע לדאוג לזה".

אילן ישועה, מנכ"ל "וואלה" לשעבר, באולם בית-המשפט המחוזי בירושלים. 25.5.2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

בינואר 2015 פרסם אתר "העין השביעית" דירוג ראשון מסוגו של הפרסום הסמוי ברשת. לפי בדיקת האתר, שנעשתה על ידי ענת באלינט, איתמר ב"ז והחתום לעיל, אתר ynet היה המזוהם ביותר בפרסום סמוי, כשלמקום השני הגיעו יחדיו "גלובס", mako ו"וואלה".

בחדשות ערוץ 2, שלה היו בעלים משותפים עם אתר mako, החליטו לנצל את ההזדמנות כדי להציג את המתחרה העיקרי שלהם, אתר ynet, באור ביקורתי. באלינט הוזמנה לדבר על המחקר במהדורת השעה ארבע. המגיש אורן וייגנפלד שוחח עם באלינט על בעיית הפרסום הסמוי באינטרנט, והדגיש את המצב ב-ynet וב"וואלה", אך נמנע מלהזכיר כי הבדיקה העלתה בעיה דומה גם באתר mako.

במדור הברנז'ה של "וואלה" פרסם למחרת העיתונאי דוד ורטהיים ידיעה תחת הכותרת "אייטם בחדשות 2 עסק בתוכן ממומן באתר הבית. נחשו מי לא הופיע בו?". חדשות 2 מסרו ל"וואלה" תגובה עוקצנית שהסתיימה בהמלצה ל"וואלה" "להקדיש את זמנם ומירצם בלעשות עיתונות נקיה ולא ממומנת".

זמן קצר לאחר פרסום הידיעה במדור הברנז'ה של "וואלה" סימס ישועה לאבי וייס, מנכ"ל חדשות 2. "כשמכרנו את יד 2 לא הזכרת בכתבה את המלה וואלה… ", התלונן ישועה. "בכתבה אתמול החלטתם לתקן העוול והקפדתם לציין את שמה של וואלה אך לא את של מאקו. גם התגובה האגרסיבית שלכם לא מוסיפה כבוד רב להתנהלות הזו", כתב והפנה לידיעה במדור הברנז'ה של האתר.

"עם כל הכבוד (ויש!!) זו לא היתה כתבה", השיב וייס. "זה היה ראיון של 3 דק' עם ענת באלינט (שכולו הוקדש ל-ynet), למעט 15 שניות שהיא הזכירה אותכם. בשעה זניחה, ברבע ל-5 (שאגב, לא ידעתי עליו אבל לגמרי לגיטימי). פעם אחת מזכירים אתכם לרעה אצלנו אז כולם נרעשים. אתם באופן יומיומי מלכלכים עלינו ומעולם לא קיבלת טלפון".

מנכ"ל חדשות 12 אבי וייס (צילום: יונתן זינדל)

מנכ"ל חדשות 12 אבי וייס (צילום: יונתן זינדל)

"הכל כמובן בפרופורציות", השיב ישועה. "יש לי לא רק כבוד אליך אלא גם סימפטיה אחרי פגישתנו. הבעיה זה לא שאומרים משהו רע אלא הצרימה הנובעת מהשמטת מאקו…. זה בעיני לא הוגן כמו גם השמטת השם של וואלה מהכתבה הארוכה על מכירת יד2… וכל אימת שאנחנו עושים משהו לא הגון אתה יותר ממוזמן להסב תשומת לבי לכך. אני יכול להבטיח שאין לא היתה ולא תהיה אף פעם הנחיה פוליטית אצלנו לגבי האופן בו יש לנהוג בכם".

"גם אני הכרתי אותך והתלהבתי (מאוד). מבחינתי אין ולא תהיה מלחמה", השיב וייס ומיד הוסיף: "עם ynet - תהיה גם תהיה!!!". "אחלה", כתב לו ישועה. "אני מספר לכל מי שאני פוגש איזה איש מרשים אתה!!". "כנל", השיב וייס.

עו"ד בן-צור חזר בחקירתו גם לראיון שהעניק ישועה ל"דה מרקר" בעקבות מכירת יד2, ולפנייה של ישועה ל"דה מרקר" אחר פרסום הראיון כדי שישנו את הכותרת שהוענקה לו ואשר הציבה את אתר "וואלה" ראש בראש נגד אתר ynet. לדברי ישועה, המשפט שנכלל בכותרת לא נאמר מפיו, ואכן בעקבות פנייתו ל"דה מרקר" הכותרת שונתה.

עו"ד בן-צור הציג תכתובת שהתנהלה לאחר פרסום הראיון בין ישועה לניר שלום, איש הקשר בין אלוביץ' למוזס. ישועה עדכן את שלום בנעשה: "'דה מרקר' תיקנו כותרת לבקשתי מהסיבה הפשוטה שמעולם לא אמרתי את המשפט נגד ynet", כתב. "טיפלתי בבעיה, אני אח שלך תבין את זה", השיב לו שלום. 

"תודה", השיב ישועה. "שאלתי אותם למה אתם כותבים משהו שלא אמרתי? התשובה יש לנו עניין ללבות תחרות בשוק". "אני יודע דבר אחד", הגיב שלום, "כשיש לאח שלי בעיה, אני אעשה הכל לעזור לו". "תודה אחי", כתב ישועה, ואז הוסיף: "יש להם אג'נדה נגד 'ידיעות' ואז גוררים כל דבר לשם. נבלות".

שאול אלוביץ' בבית-המשפט המחוזי בירושלים, בדיון במשפט שבו הוא נאשם במתן שוחד לראש הממשלה בנימין נתניהו. 24.5.2021 (צילום: יונתן זינדל)

שאול אלוביץ' בבית-המשפט המחוזי בירושלים, בדיון במשפט שבו הוא נאשם במתן שוחד לראש הממשלה בנימין נתניהו. 24.5.2021 (צילום: יונתן זינדל)

"זה הצורך שלי לרצות את הנציג של מוזס בקבוצה שלנו", העיד ישועה בחקירתו. לדבריו, חש בתקופת כהונתו כי בקבוצת "הארץ" פעלו לסכל את הניסיון של "וואלה" להתפתח כגוף חדשות, כולל יוזמה להקמת ערוץ חדשות בשיתוף פעולה עם yes. "התחושה שלי אז היתה שגוררים את 'וואלה' קצת לתוך המלחמות הכלליות. שרוצים לצד העברת הביקורת שיש להם על הסיקור המוטה, על הדרך מנסים להשיג ש'וואלה' לא תתחזק כגוף חדשות".

"אז 'הארץ' לתפיסתך, במסגרת הרצון של הקבוצה למנוע מ'וואלה' להתרומם ולהתחזק, מפרסמת פרסומים שמשרתים את התפיסה הזו?", שאל עו"ד בן-צור. "חשבתי שחלק מהפרסום, חלק מהכותרת, לא הכל, חלק מהניואנסים כן נעשו בכוונה מתוך המטרה הזו שאתה ציינת", השיב ישועה. "אז אין קדושים. יש יותר ופחות", סיכם עו"ד בן-צור. "תמימים אין פה".

המינונים של האינטרסים הזרים בתקשורת שבו ועלו בחלק אחר של העדות, כשעו"ד בן-צור ציטט מדברים שאמר ינון מגל, עורך "וואלה" לשעבר, בבוקר אותו יום, בתוכנית הרדיו שלו עם בן כספית בתחנה 103FM.

"השיטה הזו היתה לפתוח רגליים בפני כל פוליטיקאי", טען מגל, "אתה מבין שכל דבר מתערבים בשיקול של העורך הראשי. מה מנכ"ל וואלה צריך להיפגש עם כל הפוליטיקאים האלה. מה יש לו לעשות ארוחת בוקר עם גדעון סער וגאולה אבן? הוא מתעסק בתוכן? הוא מסקר אותם? הוא עובד איתם? איך הגענו לזה?".

ישועה השיב כי יום קודם לכן הוקראה בבית-המשפט תכתובת שכתב למנכ"ל "גלובס" איתן מדמון, עם פרישתו של מגל מ"וואלה" והצטרפותו למפלגת הבית-היהודי, ובה התייחס אל העורך לשעבר כך: "וואלה הרוויחה, המדינה הפסידה. בינינו כמובן. עוד איש שטחי, ריק וטיפש, מלא באגו, נכנס לכנסת". בשל הציטוט הזה, טען ישועה, מגל כעס ואמר מה שאמר.

ישועה: "וואלה היתה משועבדת לפוליטיקאי אחד שהיה ברור שלא יכול להיות שיעלה משהו רע וחייב לעלות משהו טוב, וכל הדוגמאות שאוספים פה ומציגים כאן נכנסות למקום אחר. בוודאי בכמות, בכלל בלי השוואה, בוודאי באיכות"

"אדוני מעיד עדות סברה", העיר השופט בר-עם. ישועה השיב: "אדוני מעיד כמנכ"ל 'וואלה' שהיה נתון ללחץ יום יומי. זה שמציינים שנחקרתי על כמה עשרות מקרים, יכול להיות. זה לא אומר שביום-יום, הרי לא תיעדנו, לא היו יותר. וואלה היתה משועבדת לפוליטיקאי אחד שהיה ברור שלא יכול להיות שיעלה משהו רע וחייב לעלות משהו טוב, וכל הדוגמאות שאוספים פה ומציגים כאן נכנסות למקום אחר. בוודאי בכמות, בכלל בלי השוואה, בוודאי באיכות. זה שמישהו מבקש משהו לא אומר שהוא אחר כך עורך לך את הכתבה שלוש פעמים. 'וואלה' פתחה את הרגליים והייתה משועבדת לפוליטיקאי אחד. נכון שנענתה גם ללחצים אחרים".

עו"ד בן-צור ציטט גם מדברי בן כספית באותה התוכנית: "אני אסביר לך, לגבי ישועה: כל עורך, עורך ראשי, מוציא לאור או מנכ"ל מעורב. כולם, צר לי להגיד את זה למאזינינו, מנהלים מערכות יחסים מסועפות, לפעמים קרובות, לפעמים רחוקות, שבנויות על סוג של בזאר טורקי שהוא התקשורת עם בכירי הפוליטיקאים, אין בזה שום דבר חדש".

"את זה אמרתי גם אני", השיב ישועה והזכיר כי טען מספר פעמים בעדותו כי בעלי השליטה בכלי התקשורת לא רוכשים אותם כדי להרוויח כסף אלא כדי לזכות בהשפעה. "אני רוצה רק לציין שברמה הזו של השתלטות על המערכת שלנו ועל העבודה, לדעתי את זה אין בשום מקום, ברמה שהיתה מול מרשך", אמר לעו"ד בן-צור, בא-כוחו של ראש הממשלה נתניהו.

"אז אנחנו בשאלה של מינונים", אמר עו"ד בן-צור, וישועה השיב: "כמו כל דבר בחיים".

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 3.07MB)