בשנה האחרונה, לקראת פתיחת דיוני ההוכחות במשפט המו"לים, שיפצה הנהלת בתי-המשפט את האולם שבו נידונים האישומים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בעלי השליטה לשעבר באתר "וואלה" בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' ובעל השליטה בקבוצת "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס. שני אולמות קטנים אוחדו לאולם אחד מרווח יחסית, שמאפשר לסוללות עורכי-הדין של הנאשמים ופרקליטות המדינה לשבת בנחת לצד מזוודות וקרטונים מלאים מסמכים.

באולם יש גם תא קטן, שחלקו התחתון עשוי מחומר דמוי עץ וחלקו העליון מזכוכית. זהו תא שנראה כתא נאשמים, אך הנאשמים בתיק הזה לא יושבים בו. כשנתניהו, מוזס ובני הזוג אלוביץ' מגיעים לדיון הם יושבים בירכתי האולם, מאחורי התא, על כיסאות שחורים. אולם התא אינו עומד ריק. יושבים בו עיתונאים.

האולם החדש אמנם מרווח, אך אינו מרווח דיו כדי שבימי קורונה יהיה בו מקום ליותר משני עיתונאים, המתחלפים במסגרת סבב שנערך בין כלי התקשורת. המקום שנבחר לאותם שני עיתונאים מתחלפים הוא אותו תא.

אפשר שהסמליות בבחירת מיקום העיתונאים באולם לא חלפה בראשם של מקבלי ההחלטה בהנהלת בתי-המשפט, אך היא קולעת היטב למהותו של משפט המו"לים. מי שעומד לדין כאן הוא לא רק ראש הממשלה ושלושה מו"לים, אלא העיתונות עצמה. עיתונות שלאורך השנים האחרונות הוכיחה פעם אחר פעם כי היא מוכנה לשים את האינטרס הציבורי בצד לטובת האינטרס של בעל השליטה. ב"גלובס" של אליעזר פישמן וב"מעריב" של נוחי דנקנר, כמו ב"וואלה" של משפחת אלוביץ' וב"ידיעות אחרונות" של נוני מוזס.

במעט הזמן שנותר לאילן ישועה להמשיך בעדותו התמקד מנכ"ל "וואלה" לשעבר ברגע שבו הסתיימה מסכת ההתעללות שעבר, כהגדרתו, על-ידי בני הזוג אלוביץ'. לפי תיאורו, מידע על חקירה פלילית שבמוקדה נתניהו הוא שחולל את השינוי

החל מהשבוע, ובחודשים הקרובים, מגיעים העיתונאים אל בית-המשפט המחוזי בירושלים כדי לסקר את העדויות במשפט המו"לים. בני המזל נכנסים בסבב ("פול") אל האולם עצמו, ומסקרים את האירוע מתוך תא הנאשמים, היתר יושבים באולמות מרוחקים, מנסים לקלוט ניואנסים משידור מקרטע. אלה וגם אלה מסקרים למעשה את המשפט של עצמם.

היום (6.4), יומו השני של שלב העדויות במשפט ויומה השני של עדות מנכ"ל "וואלה" לשעבר אילן ישועה, הוקדש בעיקרו להתנצחויות משפטיות בין הפרקליטות לסנגורים. הללו התווכחו על טיבן של שיחות הרענון שבוצעו לישועה לקראת תחילת עדותו ועל הקבילות של צווי החיפוש שהוצאו במהלך החקירה.

במעט הזמן שנותר לישועה להמשיך בעדותו התמקד מנכ"ל "וואלה" לשעבר ברגע שבו הסתיימה מסכת ההתעללות שעבר, כהגדרתו, על-ידי בני הזוג אלוביץ'. לפי תיאורו, מידע על חקירה פלילית שבמוקדה נתניהו הוא שחולל את השינוי. בני הזוג אלוביץ' חששו שהחקירה נוגעת לקשריהם עם ראש הממשלה. הם דרשו מישועה לשבש חקירה, להעלים ראיות ולתאם עמם גרסאות; הוא הבין שההתנהלות שהפכה לשגרה במהלך השנים עלולה להיחשף כפלילית, ומיהר לבשר לעורכים הבכירים במערכת "וואלה" כי לא יהיו עוד התערבויות בתוכן. את הראיות שמר.

ב-27 בדצמבר 2016, העיד ישועה, בסביבות השעה עשר בלילה, קיבל טלפון מאיריס אלוביץ', שביקשה ממנו להגיע לאלתר אל הווילה שבה התגוררו. מלבד השעה המאוחרת, גם מיקום הפגישה היה חריג: באגף הפרטי של הבית, אזור שבו לא ביקר בעבר. 

"שאול ואיריס קיבלו אותי, לקחו ממני את הטלפון הנייד, שמו אותו בחוץ ואמרו, 'אנחנו משאירים גם את שלנו בחוץ'", העיד ישועה. "נכנסנו מהמבואה לתוך חדר ישיבות כזה עם שולחן וספרייה, אני, שאול מולי ואיריס לימיני, והם אמרו לי שיצא משם עכשיו ניר חפץ, שהוא הגיע מדיון עם אנשי ראש הממשלה, נדמה לי שהזכירו גם את עו"ד וינרוט המנוח שהשתתף בדיון, והם אמרו שהגיעה להם ידיעה שעלולה להיפתח איזושהי חקירה.

"הם עשו דיון במה החקירה יכולה לעסוק, והגיעו רק לשני נושאים: אחד זה היחסים בין ראש הממשלה לג'יימס פאקר והשני זה היחסים בין ראש הממשלה ושאול אלוביץ'. הם אמרו לי שחשוב, למידה שתיפתח כזו חקירה, לתאם מה כל אחד יגיד. מה אני אגיד ומה ראש הממשלה יגיד ומה שאול יגיד". 

בני הזוג איריס ושאול אלוביץ', בית-המשפט המחוזי בירושלים, 6.4.2021 (צילום: יונתן זינדל)

בני הזוג איריס ושאול אלוביץ', היום בבית-המשפט המחוזי בירושלים (צילום: יונתן זינדל)

לפי ישועה, היו כמה הצעות לגרסה השקרית שתהיה מתואמת בין השלושה. האחת, שישועה יטען כי הוא יזם את הסיקור המוטה ב"וואלה". לכך הוא סירב מיד בטענה כי "כולם יודעים שזה לא כך". ההצעה האחרת לגרסה שקרית היתה שהסיקור הוטה "מסיבות אידיאולוגיות". בהמשך הדרך הגיעו בני הזוג אלוביץ' לגרסה שלישית, מועדפת: כולם יכחישו הכל. ישועה תיאר זאת כגרסת "לא לא לא". כלומר, נתניהו יגיד שלא דרש דבר מאלוביץ', אלוביץ' יגיד שלא דרש דבר מישועה, וישועה יגיד שלא קיבל כל פנייה, "ואז אין לחוקרים כלום".

לדברי ישועה, לגרסה זו הגיע אלוביץ' אחרי שהתייעץ עם עורך-דין פלילי שאמר לו כי גם אם הרקע לבקשה של ראש הממשלה להתערב בתוכן הוא אידיאולוגי, הדבר יכול להיחשב כטובת הנאה אסורה.

במקביל לתיאום הגרסאות, ישועה העיד גם על רצונם של בני הזוג אלוביץ' לשבש את החקירה העתידית. "הם ביקשו שאני אכניס את הטלפון שלי, וגם הם יצאו איתי והביאו את הטלפונים שלהם, שהיו בחוץ על הכוננית. הם שאלו אותי אם אני מוחק את התכתובות בינינו ואמרתי שלא, אז הם אמרו שצריך למחוק את זה", העיד ישועה.

"הם אמרו, 'אנחנו נמחק ותמחק גם אתה', וביקשו ממני לפתוח את הטלפון, ביקשו שאני אמחק שם, בנוכחותם. אמרתי שאני לא רוצה, שאני אעשה את זה יותר מאוחר. אמרתי שיש לי שם תמונות שחשובות לי, פרטיות, ושאני חושש שאם אעשה זאת בחופזה אני אאבד תמונת של אמי המנוחה וכדומה. הם אמרו לי שחשוב שאני אעשה את זה ושהם יעשו את זה. בנוסף גם אמרו לי שחוץ מלמחוק חשוב גם להרוס את הטלפון, כי אחרת אפשר לשחזר. הם הציעו שזה ייפול לשירותים, שאני אומר שזה נפל לשירותים. הם גם אמרו לי שניר חפץ ייצור איתי קשר ויתאם איתי. זה פחות או יותר מה שהיה, ואז נסעתי הביתה".

אילן ישועה מגיע למסור עדות, בית-המשפט המחוזי בירושלים, 6.4.2021 (צילום: יונתן זינדל)

אילן ישועה מגיע למסור עדות, היום בבית-המשפט המחוזי בירושלים (צילום: יונתן זינדל)

ישועה העיד כי מרגע שהתחילה השיחה הוא "נכנס לחרדה". כשחזר לביתו נשאר בחניה, אף שהשעה היתה כבר אחרי חצות, במשך כרבע שעה, "כדי להירגע ולהתעשת ולהבין מה קרה פה עכשיו בעצם". לדבריו, מעולם קודם לכן לא זימנו אותו בני הזוג אלוביץ' לביתם בדחיפות שכזו ובשעה מאוחרת שכזו. מעולם גם לא לקחו ממנו את הטלפון. מובן מאליו שמעולם לא דיברו איתו על השמדת ראיות כדי לקדם פני חקירה פלילית.

למחרת, מוקדם בבוקר, פנה ישועה לעו"ד טליה גרסטלר ממשרד מיתר, שייצג את "וואלה", סיפר לה "שקרה משהו בלילה שזיעזע אותי", וביקש להיפגש עמה בדחיפות. עוד באותו הבוקר הגיע לפגישה איתה ועם עו"ד ישראל (רלי) נשר, אף הוא ממשרד מיתר. הוא גולל בפניהם את השיחה מליל אמש, ולאור חומרת דבריו ערכה עו"ד גרסטלר תרשומת שנשמרה בכספת המשרד.

אחת הפגישות באותם הימים בינו לבין אלוביץ' הסתיימה בטון צורם, העיד ישועה. בסיום הפגישה לקח ממנו מעסיקו את מכשיר הטלפון שלו והלך עמו לחדר הישיבות שליד. חדר זה, העיד ישועה, שבדרך כלל היה ריק, היה הפעם מלא בציוד מחשבים

ממשרד עורכי-הדין נסע ישועה למשרדי "וואלה" וביקש להיפגש בדחיפות עם העורך הראשי אבירם אלעד ועם ראש מערכת החדשות מיכל קליין. "אמרתי להם שהסיקור המוטה נגמר ברגע זה. אמרתי להם שלא ישאלו למה ואיך, אבל שהסיקור המוטה נגמר, וגם אם אני אבקש מהם משהו – אל תעשו את זה", העיד ישועה. "אני זוכר שאבירם היה סקפטי, הוא הסתכל על השעון ואמר, 'מעניין כמה דקות זה יחזיק'".

עו"ד יהודית תירוש, מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות המדינה וראש הצוות האחראי על "תיק 4000", שחקרה את ישועה אתמול והיום, שאלה אותו מדוע הורה לאלעד ולקליין לא להטות עוד את הסיקור לטובת האינטרסים של נתניהו. ישועה השיב: "בכמה שנים האלה של הסיקור המוטה חשתי יותר מלא-נוח ברמה האתית הציבורית, אבל בכלל לא חשבתי שזה משהו פלילי. בקריאה הזו אלי באישון לילה, בבקשה הזו ממני לתאם גרסאות, אמרתי לעצמי, 'איפה אתה מוצא את עצמך? אתה מתאם גרסאות בינך לבין שאול, לבין ראש ממשלה? ואתה משמיד טלפון?'. מבחינתי, זו היתה חציית קו והחלטתי שלא משנה מה היה עד אותו רגע, אני לא ממשיך עם שום פן של זה".

ההתערבות בפרסומים, לפי עדות ישועה, נפסקה באחת. ולא רק מצדו, גם בני הזוג אלוביץ' הפכו זהירים. ישועה העיד כי בימים שלאחר מכן "היו כמה טלפונים", אולם אם בעבר היה משיב באופן מיידי, הפעם נמנע מלהשיב. זאת ועוד, גם המסרים שהועברו בכתב נוסחו בזהירות. "פניות עדינות", הגדיר זאת ישועה. איריס אלוביץ' היתה שולחת אליו קישור לכתבה שעלתה באתר "וואלה", אולם "בלי להגיד כלום בתוך הווטסאפ", בתקווה שיבין את הרמז. הוא סירב.

מה שלא פסק, לפי עדות ישועה, הוא הרצון של בני הזוג אלוביץ' לוודא כי מחק את קבוצת הווטסאפ של שלושתם. בכל הפגישות שהיו לו עם אלוביץ' בימים שלאחר מכן, הן אלו המתוכננות מתוקף היותו של אלוביץ' יו"ר דירקטוריון החברה שישועה מנהל והן כאלה שלא תוכננו מראש, אלוביץ' העלה את עניין הטלפון, דרש ממנו לאשר לו כי מחק וכי החליף את המכשיר.

ישועה שיקר לו ואמר שמחק את הקבוצה, אף שבפועל רק שינה את שמה מ"שאול, איריס ואילן" ל"תמונות נכדים". במקביל גיבה את כל החומר מהטלפון שלו במחשב הביתי וכן בהתקנים ניידים, שאותם העביר לכספת עורכי-דינו.

משפט המו"לים: תיקי "2000" ו"4000"

אחת הפגישות שנערכו באותם הימים בינו לבין אלוביץ' הסתיימה בטון צורם, העיד ישועה. הוא זומן למשרדי אלוביץ' בחברת יורוקום, ובסיום הפגישה לקח ממנו מעסיקו את מכשיר הטלפון שלו והלך עמו לחדר הישיבות שליד. לדברי ישועה, חדר זה, שבדרך כלל היה ריק, היה הפעם מלא בציוד מחשבים. אלוביץ' אמר לו כי הוא רוצה לוודא שלא מאזינים למכשיר שלו, נתן את הטלפון לאנשים שישבו בחדר, ואלה חיברו אותו לציוד שהוכן שם מראש. "הייתי מבולבל", העיד ישועה, "חיכיתי חמש או עשר דקות עד שהתעשתתי, נכנסתי לחדר ואמרתי להם: 'סיימתם'. ניתקתי את הטלפון, לקחתי אותו ועזבתי את המקום".

בחודש ינואר 2017, אחרי שנחשפה פרשת "תיק 2000" והתברר שהמשטרה אכן חוקרת את קשריו של ראש הממשלה עם איל מדיה, אך מדובר בכלל בנוני מוזס, נפגש ישועה עם שאול אלוביץ' ובנו אור אלוביץ' במסעדה במסגרת ארוחת פרידה חגיגית מאחד הדירקטורים בבזק.

"כשנכנסתי בקושי נאמר לי שלום", העיד ישועה. הוא התיישב בקצה שולחן גדול שנערך לכבודם, ושתק. בהמשך ניגש לכיוונם של אור ושאול אלוביץ'. "אור אמר לי שבאותו היום התפרסם שיש חקירה נגד נוני מוזס, ושכשהוא שמע את זה הוא כמעט בכה מרוב אושר". שאול אלוביץ', מנגד, לא שוחח עם ישועה בארוחה אלא רק נזף בו "בסגנון נו-נו-נו", כהגדרת העד. הנזיפה, הבין, נובעת מרצף ידיעות ביקורתיות כלפי נתניהו שפורסמו באתר מרגע שחדל להתערב בו.

"עד כמה האתר הפך להיות אתר שהקו שלו מכוון נגד ראש הממשלה?", שאלה עו"ד תירוש. "אני לא עקבתי אחרי זה", השיב ישועה. "זה לא עניין אותי. סמכתי על אבירם מאותו הרגע".

67104-01-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 3.62MB)

* * *

פודקאסט "משפט המו"לים": פרק 1 - איך עבדה השיטה המושחתת ב"וואלה"