ביום הראשון לחקירתו הנגדית של אילן ישועה בידי עו"ד מיכל רוזן-עוזר הרחיב מנכ"ל "וואלה" לשעבר על רשת הקשרים המושחתים שטווה בעל השליטה לשעבר בקבוצת בזק וב"וואלה", שאול אלוביץ'. ישועה הדגיש את "הקשר המושחת", כהגדרתו, שהתקיים בין אלוביץ' לארנון (נוני) מוזס, העומד בראש קבוצת "ידיעות אחרונות", וסיפר גם על עסקאות תן וקח פסולות שקיים מול ערוץ 10 ו"גלובס".

בנוסף התברר כי בני הזוג אלוביץ' וישועה, לעתים יחדיו ולעתים בנפרד, פעלו כדי להיטיב עם פוליטיקאים אחרים, מלבד ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר גלעד ארדן, ביניהם גם שר הביטחון באותה תקופה אביגדור ליברמן.

עו"ד רוזן-עוזר, הסנגורית של איריס אלוביץ', שמואשמת יחד עם בן זוגה שאול אלוביץ' במתן שוחד לנתניהו, ביקשה להציג בפני בית-המשפט את ישועה כמי שביוזמתו ולמען מטרותיו האישיות התערב במערכת העיתונאית של "וואלה". ישועה, מצדו, התעקש לגלגל בכל פעם את השחתת המערכת לפתחם של בני הזוג אלוביץ'. לשאלת האחריות תהיינה, אולי, משמעויות משפטיות, אך על תיאור מסכת השחיתות העיתונאית אין חולק.

החטא הקדמון, כך תיאר זאת ישועה, היה בהחלטה של אלוביץ' להשתמש ב"וואלה" לצרכיו. מרגע שזרע השחיתות נטמן, היא פשתה במערכת וכילתה כל חלקה טובה. לעתים, גם כדי לשרת את האינטרסים של האתר ושל ישועה, בלי קשר לבעלי השליטה בקבוצה.

אילן ישועה, מנכ"ל "וואלה" לשעבר והעד הראשון במשפט המו"לים, בשבוע שעבר בבית-המשפט המחוזי בירושלים (צילום: יונתן זינדל)

אילן ישועה, מנכ"ל "וואלה" לשעבר והעד הראשון במשפט המו"לים, בשבוע שעבר בבית-המשפט המחוזי בירושלים (צילום: יונתן זינדל)

בראש סבך הקשרים הפסולים שתיאר היום ישועה הציב מנכ"ל "וואלה" לשעבר את הקשר המושחת בין אלוביץ' לקבוצת התקשורת "ידיעות אחרונות" ולעומד בראשה, נוני מוזס, הנאשם בהצעת שוחד לנתניהו במסגרת פרשת "תיק 2000".

ישועה תיאר את הקשר בין אלוביץ' למוזס כ"גולת הכותרת של הלחצים וההתערבויות של שאול, אחד הצירים הכי חשובים לשאול מהיום שהוא נכנס". בהמשך עדותו הוסיף: "עובדתית, מהיום ששאול נכנס, מ-2010, קיבלתי הוראות מפורשות, לא היו מפורשות מאלה, הן היו יותר חשובות מההוראות כלפי ראש הממשלה – בנוני לא נוגעים. איש הקשר שלך שאומר מה עושים עם נוני: ניר שלום".

שלום, שאותו הגדיר ישועה כ"יועץ הסתרים והמתווך לבינו לבין נוני מוזס", היה בעברו ראש המטה של שרי התקשורת דליה איציק ואריאל אטיאס. בתקופה הרלבנטית הוא שימש כ"יועץ עסקי-רגולטורי" של אלוביץ' בחוזה שהעניק לו 120 אלף שקל בחודש. לפי תיאור ישועה, עיסוקו היה העברת מסרים בין אלוביץ' למוזס.

"הובהר לי אינסוף פעמים שב-ynet לא נוגעים", העיד ישועה. "זה היה המתחרה הכי גדול שלי ואני הייתי צריך לפרסם את המנכ"ל של המתחרה הכי גדול שלי ב[מדור] ברנז'ה. תראו לי שעשיתי אי פעם ל-mako או למתחרה אחר דבר דומה. וכל פעם שהיה עולה הדבר הכי קטן על נוני מוזס, תמונה הכי קטנה, תמונה של הבת שלו או משהו כזה, הייתי חוטף מיד צעקות: 'מרגיזים את הגדול, לא רוצים להרגיז את הגדול'". ynet (קבוצת "ידיעות אחרונות") ו-mako (קבוצת קשת 12) הם שני המתחרים הישירים הגדולים של אתר "וואלה".

משפט המו"לים

"הוא פחד מנוני מוזס", הסביר ישועה את מעשי אלוביץ'. "מהעוצמה התקשורתית שלו. נמצאים טקסטים ברורים, וניר שלום מתקשר אלי אפילו בלי שאול. 'מה עשיתם? אוי ואבוי לכם, אני מרים ידיים!'. את האחרים הוא [אלוביץ'] רצה ללחוץ. ממוזס הוא פחד".

את הקשר למוזס תיאר ישועה אחרי שהתבקש להתייחס לתכתובת משנת 2013 שבה התערב במערכת "וואלה" לטובת מנכ"ל ynet באותה תקופה, אבי בן-טל (כיום מנכ"ל רשת 13, בבעלות האוליגרך לן בלווטניק). "מבין שיש לכם בצנרת איזו ידיעה ברנז'ה על 'פנאי פלוס' ו-ynet", כתב ישועה לינון מגל, אז עורך אתר "וואלה". "מבקש שתשימו שם תמונה גדולה ויפה של אבי בן-טל, מנכ"ל ynet, עם כיתוב תמונה יפה".

אבי בן-טל (צילום: אורן פרסיקו)

אבי בן-טל (צילום: אורן פרסיקו)

"אם יהיה אייטם נשים", השיב העורך. "אני לא מבין את התשובה", קבל המנכ"ל, ומגל השיב: "לא בטוח שיהיה אייטם, בכלל עוד לא התחילו לבדוק". "תשתדל שיהיה", דירבן ישועה את מגל, "הוא גם עוזר לנו כשאני מבקש וזה מול כל האנשים הטובים שם". אחרי שמגל כתב לו "טוב" הוסיף ישועה: "תודה מאוד, מעריך את שיתוף הפעולה. אתה איש יקר".

בהמשך, אחרי שהידיעה על ynet התפרסמה ב"וואלה ברנז'ה" ("נמשך איחוד המערכות בקבוצת 'ידיעות': מדורים ב'פנאי פלוס' יאוחדו עם ynet"), שב ישועה לכתוב למגל, הפעם כדי להתלונן. "אבל התמונה בראשי לא שלו, רק בפנים. למה לא בראשי? זה מה שביקשתי". "לא ביקשת", השיב לו מגל, "ביקשת כיתוב". "בסדר, שים אותו גם בראשי וגם בפנים. הברנז'ה יודעת מיהו. ינון, אין צורך להתיש אותי, הבקשה היתה די פשוטה".

"נסי לדמיין לאן הגיע הפחד מנוני", אמר ישועה בעדותו, "לאיזה דברים זה הגיע, שהכשיל עסקאות גדולות ביותר ב'וואלה', את מציינת את זה [ההתערבות למען בן-טל]? זה בדיחה לעומת עסקאות שהוכשלו על-ידי שאול בניגוד לטובת החברה רק בשביל שנוני לא יתרגז".

ישועה תיאר כיצד הרגיש באותה תקופה כאילו הוא "כל הזמן נמצא בתוך רשת של קורים של קשרים של אנשים", אשר שירתו את האינטרסים הזרים של אלוביץ', ובין היתר גם את הקשר הפסול מול מוזס. באחת ההזדמנויות, ציין ישועה, אלוביץ' ביקש ממנו לבדוק האם עורכת "כלכליסט", גלית חמי, מפרסמת דיווחים ביקורתיים על בזק כיוזמה עצמאית – "או שזו מדיניות של הגדול", כלומר של מוזס ("כלכליסט" הוא העיתון הכלכלי של קבוצת "ידיעות אחרונות").

"חמי כל הזמן מופיעה על הרדאר של שאול ואיריס, היא מטרידה אותם מאוד", העיד ישועה היום. "הם רוצים שאכניס כל מיני סיפורים על זה שהיא לא עשתה גילוי נאות, לערבב כל מיני דברים. זה הכל בהקשר של ההוראות של שאול לגבי הקבוצה של מוזס ולגבי 'כלכליסט' באופן ספציפי, כי שם יכלו להתפרסם כתבות מזיקות לבזק".

עורכת "כלכליסט" גלית חמי (צילום: משה שי)

עורכת "כלכליסט" גלית חמי (צילום: משה שי)

"תקשיב טוב עכשיו", כתב ישועה לבני הזוג אלוביץ' כשהיה מנכ"ל "וואלה", "לי אין בעיה לדבר עם גלית חמי ולהגיד לה מה שאתם רוצים. אני לא מסוגל להבין איך שני אנשים חכמים כמוכם חושבים ש'כלכליסט' יכול יום יום לכתוב נגד בזק ולחשוב שזה לא נוני. רבאק". ישועה אכן פעל כדי לבדוק את מניעי חמי. הוא פנה לבן-טל, וחזר עם תשובה: "זה לא הגדול זו היא, היא עצמאית".

ואולם בהמשך עדותו הוצגה בפני ישועה תכתובת שלו עם אלוביץ' שממנה עולה כי תחושת הבטן הראשונית שלו דווקא היתה במקום. בתכתובת מתאר בעל השליטה של בזק את הסיקור השלילי של הקבוצה ב"כלכליסט" כאמצעי לסחיטת תקציבי פרסום. אלוביץ' אף קבל בפני ישועה כי הוא אינו נוקט באמצעי סחיטה דומים מול חברת Hot. ב"כלכליסט" פרסמו היום תגובה פומבית למידע שהועלה בדיון וטענו כי דבריו של אלוביץ' הם "שקר מתועב, חולני והזוי".

"אתה לא מסוגל להגיד להם [ל-Hot] מה ש'כלכליסט' אמרו לנו: תנו לנו חסויות ב-400 אלף שקל בשנה ולא נכתוב נגדכם", כתב אלוביץ' לישועה. "עובדתית זה בוצע", העיד ישועה. "יחסי הסחיטה האלה מול 'כלכליסט' בוצעו. בזק עשתה את זה, ואחר-כך שאול ואיריס התלוננו ש'כלכליסט' לא מספקים את הסחורה" (לידיעה המלאה על דרישת הסחיטה של "כלכליסט" מבזק).

התכתובת בין אלוביץ' לישועה בדבר הסחיטה של "כלכליסט" התקיימה ביולי 2016. כמה חודשים אחר-כך, בדצמבר, התרברב ישועה בפני אלוביץ' בשיחה טלפונית בקשריו עם מנכ"ל ynet, בן-טל, וטען כי הוא "האיש הכי משפיע" בקבוצת "ידיעות אחרונות". תמליל השיחה הוצג בפני בית-המשפט.

"אתה יודע מי האיש הכי משפיע היום אצלו [אצל מוזס]?", שאל ישועה את אלוביץ' ומיד השיב: "אבי בן-טל". אלוביץ' תהה: "אבי בן-טל?", וישועה השיב: "חד-משמעית. אבי בן-טל היום זה האיש הכי משפיע". מנכ"ל "וואלה" הוסיף בהזדמנות זו: "לא קרה שביקש ממני משהו שלא עשיתי".

"אבל אבי בן-טל יכול להשפיע על 'כלכליסט'?", הקשה אלוביץ', שדאג בעיקר לחזית מול העיתון הכלכלי, המסקר את קבוצת בזק דרך קבע. "על הכל, על הכל", השיב ישועה. "היום הוא האיש הכי חזק בקבוצה. גלית חמי לא אוהבת אותו. הוא האיש שמדבר, אם צריך להעביר מסר לנוני אני לא יודע, אם אתה סומך על הציר של ניר [שלום] אין טעם לבלבל את המוח, אבל בן-טל... קרה שביקשת משהו על נוני, קרה שביקשת ש'גנבתם לנו קמפיין של מיליונים בלי מכרז וביקשת שנוותר, אז מה אתם הולכים על הראש של בזק כל יום?'. אני יכול להגיד את זה, אין בעיה".

"אם את רוצה, אני אביא בפעם הבאה את כל ההוראות שקיבלתי משאול וניר שלום, וכל הקשר המושחת הזה לגבי נוני מוזס, לגבי איזה כתבות להוריד, והילדים שלו, ואל תיגע בו. כל פעם שהיו נוגעים בגדול שאול היה משתגע"

ישועה העיד כי כלל הקשר מול ynet ומוזס היה צבוע באינטרסים של אלוביץ'. "כל מערכת היחסים הזו נבנתה מ-2010 עם הוראות חד-משמעיות מפורשות", שב ואמר ישועה. "שאול ידע על כל ההורדות האלה וגם על זה שכשהם קיבלו משהו ללא מכרז הוא אמר שלא נוגעים בדבר הזה כי אי-אפשר לריב איתם. גוף אחר הייתי רב איתם. עם הגוף הזה לא רבים. זה ההקשר, אחרת הייתי מוריד ידיעות על המתחרה שלי?".

כשעו"ד רוזן עוזר התעקשה לקבל הסבר לשיחה שבה ישועה דחף לפנות לבן-טל בענייני קבוצת "ידיעות אחרונות" התעקש ישועה כי יש לראות את השיחה הזו בהקשר הכללי. "אם את רוצה, אני אביא בפעם הבאה את כל ההוראות שקיבלתי משאול וניר שלום, וכל הקשר המושחת הזה לגבי נוני מוזס, לגבי איזה כתבות להוריד, והילדים שלו, ואל תיגע בו. כל פעם שהיו נוגעים בגדול שאול היה משתגע", אמר.

"תהיה חכם, לא צודק. הוא יכול להזיק לנו פי 100"

לצד היחסים המושחתים עם "ידיעות אחרונות", התייחס ישועה גם ליחס המושחת כלפי "גלובס", שתואר בהרחבה באחד מימי העדות הקודמים. ל"גלובס" ו"וואלה" היה שיתוף פעולה מסחרי. הפעם הוצגה בפני ישועה תכתובת שניהל עם מגל באוקטובר 14, אז כתב למגל: "יש ידיעה נגד 'גלובס' בברנז'ה כבר שעתיים באוויר. אודה אם תעיף. לא נעים לי מהם".

כשמגל לא השיב פנה ישועה לאודי הירש, אז המשנה לעורך האתר: "תקבור את זה מיידית, הכי עמוק שאפשר. לא טוב, לא רוצה לראות את זה בכלל. תוציא לגמרי מראשית ברנז'ה". מגל השיב לישועה: "הורדתי מהראשית". "לא מספיק, שיירד לגמרי", דרש המנכ"ל. "לגמרי? למה????", תהה העורך. "ינון, תוריד בבקשה את הידיעה. היא חסרת כל משמעות, היא פוגעת ביחסים עם השותף האסטרטגי הכי חשוב שלנו. עכשיו תעיף אותה. השגנו את שלנו וצריך להמשיך לחיות עם השותפים".

מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי (צילום: מרים אלסטר)

מנכ"ל ערוץ 10 לשעבר, יוסי ורשבסקי (צילום: מרים אלסטר)

בחלק אחר מעדותו הרחיב ישועה לגבי קשרי אלוביץ' עם יוסי ורשבסקי, מנכ"ל ערוץ 10 באותה תקופה. ב-8 באפריל 2013 התפרסמה ב"וואלה" ידיעה תחת הכותרת "גל עזיבות ב'נענע10': 7 עובדים פורשים". "נענע10" היה אז אתר האינטרנט של ערוץ 10. באותו יום כתב ישועה לעורך מגל: "שלחתי לך משהו, טפל בזה, חשוב, עשה טובה, טפל ב'נענע10' הוא מטריף אותי. הוא יגמול לנו". אחרי שמגל הבטיח שיטפל בעניין הוסיף ישועה: "תהיה חכם, לא צודק. הוא יכול להזיק לנו פי 100, תוריד את זה וזהו".

בעדותו הסביר ישועה כי כשדיבר על האדם שמטריף אותו התכוון ככל הנראה ליוסי ורשבסקי. לדבריו, הגורם להתערבות היה אלוביץ'. "שאול השפיע לא רק על כתבות שמוטות לטובת ראש הממשלה", העיד ישועה. "עניין אותו הכוח שלנו כגוף תקשורת גם מול גופים כמו 'גלובס' וכמו ערוץ 10 שיכולים לכתוב נגדו. נשלחתי ל'גלובס', נשלחתי גם לערוץ 10, והוא ביקש ממני כל הזמן לשמור על יחסים טובים איתם ולא לפגוע בהם. היו מקומות שבהם הופעלתי כדי שלא יהיה תחקיר של רביב דרוקר, כדי שלא תהיה כתבה".

בהמשך הוסיף ישועה כי אלוביץ' השתמש בתקציבי הפרסום של בזק כדי למתן את הביקורת עליו בערוץ 10 וב"גלובס", ממש כפי שמוזס, לפי תיאורו של אלוביץ', השתמש ב"ידיעות אחרונות" כדי לקבל תקציבי פרסום מחברות מסחריות.

לפי ישועה, "הוא [אלוביץ'] נתן לי הוראה קבועה לא להסתכסך עם ערוץ 10. בהתאם לזה הוא גם הפנה תקציבים לערוץ 10. היתה לו מערכת יחסים שלמה. [...] ההקשר של היחסים מול 'גלובס' וערוץ 10 כגופים שכותבים כתבות ביקורתיות נקבע כבר מזמן, על-ידי שאול, שאמר לי לדאוג שלא יכעסו. זה חלק ממערך שלם, בין היתר הפנה לשם תקציבי פרסום. הקשר עם ערוץ 10 וורשבסקי היה מאוד חשוב לו. הוא אמר לסטלה (סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק באותה תקופה; א"פ), 'פה אל תתני תקציב'. השתמש בתקציבים הגדולים של בזק מול ערוץ 10 כשוט, הוא ניהל מערכת יחסים מול ערוץ 10 והזהיר אותי שלא להסתכסך איתם".

סיון כהן, "הכל כלול", ערוץ 10 (צילום מסך)

סיון כהן בתוכנית "הכל כלול" בערוץ 10 (צילום מסך)

כמה חודשים אחר-כך, ב-14 בנובמבר 2013, דרש ישועה ממגל להוסיף לידיעה היומית על נתוני הרייטינג בטלוויזיה גם את התוכנית "הכל כלול" בהגשת סיון כהן ונגה ניר-נאמן, שעלתה זמן קצר לפני כן לשידורי הערוץ. "יש לערוץ 10 תוכנית בשם 'הכל כלול', הבנתי שיש להם רייטינג לא רע", כתב ישועה למגל. "תעלו ידיעה שמכסה את זה. אני מנסה לקבל מהם תוכניות וזה חלק מתהליך ההפשרה".

"ידיעת הרייטינג כבר עלתה מזמן, התוכנית משודרת לפני הפריים כך שלא מצוינת בכלל, עשתה 4.7", השיב מגל לישועה. חרף זאת, העורך הוסיף את נתוני "הכל כלול" לידיעה. "תודה", כתב לו המנכ"ל, "תעשו את זה כל יום בידיעת הרייטינג".

עו"ד רוזן-עוזר שאלה את ישועה האם במקרה זה פעל כראוי. "לא", השיב ישועה, ומיד הוסיף: "אבל 'וואלה' עשתה מאות ואלפי עסקאות עם מאות גופים. היא קנתה תוכן ומכרה שטחי פרסום. באופן ספציפי, פה, המערכת כבר רגילה ליחסים שאם יש עסקה על השולחן מרגע זה, 'תגיד לו שלא יהיה את זה ושלא נעשה את זה', זה הוצג כמנוף. גם מול 'גלובס' היה אותו דבר, 'תגיד לו שישכח מזה וזה'. משתמשים ביחסים העסקיים של 'וואלה' כמנוף. לא ביוזמתי".

עוד כמה שבועות חלפו. ב-7 בינואר 2014 כתב ישועה למגל הודעה שעסקה בידיעה על מיכל גרייבסקי, אז נציגתו של רון לאודר בערוץ 10 לצד אבי בלשניקוב, ויו"ר "נענע10". הידיעה, שלפיה גרייבסקי צפויה לקבל תפקיד בכיר בקרן הון סיכון בינלאומית, הולידה שובל של טוקבקים נבזיים.

יו"ר דירקטוריון ערוץ 10 אבי בלשניקוב וחברת הדירקטוריון מיכל גרייבסקי, נציגי בעל המניות רון לאודר (צילום: אורן נחשון)

יו"ר דירקטוריון ערוץ 10 אבי בלשניקוב וחברת הדירקטוריון מיכל גרייבסקי, נציגי בעל המניות רון לאודר (צילום: אורן נחשון)

"בדקת את הטוקבקים על מיכל אם אכן השמצות סקסיסטיות לא ראויות?", כתב ישועה למגל, "סייע לפי הבנתך, תודה". "הם לא דיבתיים", השיב מגל לישועה. "בכל זאת", ביקש המנכ"ל, "אולי תוריד כמה טוקבקים, שירגישו טוב. אני זקוק להם בהקשר של 'נענע'".

בעדותו הסביר ישועה כי ל"וואלה" היו "נסיונות ליחסים מסחריים" עם ערוץ 10, כולל רכישת תכנים. "בלי קשר, כל מה שקשור לערוץ 10, ובוודאי גם לרמות של מיכל גרייבסקי, בלווטניק וכדומה זה תמיד היה משהו שמאוד חשוב לשאול", הוסיף המנכ"ל לשעבר, תוך שהוא מבלבל בין איל ההון לאודר, שהיה בעל מניות בערוץ 10 באותה תקופה, לבין איל ההון לן בלווטניק, שמחזיק כיום בשליטה ברשת 13, הערוץ שהוקם ממיזוג חברת רשת וערוץ 10.

בהמשך אותו יום בשנת 2014 שב ישועה לכתוב למגל בעניין הידיעה על גרייבסקי. "לא הורידו באתר הסלולרי את גרייבסקי", טען. "הורידו 5 טוקבקים", כתב מגל. "לא מהסלולר, כך כותב בלשניקוב", השיב ישועה. גם אלוביץ' התערב בסוגיה. ב-1:30 לפנות בוקר כתב לישועה: "יש ב'וואלה' כתבה על מיכל גרייבסקי שחייבים להוריד. כל זה מזאב [רובינשטיין], נשמע לי הזוי, תעשה עם זה מה שאתה מבין". "היא לוחצת בטירוף להוריד את זה כי הטוקבקים הורגים אותה", השיב לו ישועה.

בידיעה כפי שהיא מוצגת כיום באתר "וואלה" ברור כי כמה טוקבקים הורדו: טוקבק מספר 15 מגיב לטוקבק מספר 18. "האם מישהו קיבל הוראה לצנזר, כמו שכבר קרה בכתבה על הגברת?", שואל לאור זאת טוקבק מספר 16.

לצד מערכות היחסים המושחתות עם מתחרים מתחום המדיה, אלוביץ' וישועה העניקו יחס מיטיב גם לבכיר הפרסומאים בישראל באותה עת. ב-20 באוגוסט 2013 התפרסמה ב"וואלה" ידיעה שלפיה אילן שילוח, יו"ר חברת הפרסום מקאן-אריקסון, חשף את עצמו כמי שעומד מאחורי מודעה שפורסמה בעיתונות תחת הכותרת "הפוטש בקריה הצליח (כנראה)".

במודעה נטען כי דובר צה"ל אבי בניהו, הרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי, מקורבו בועז הרפז ו"עיתונאי חצר" פועלים באופן פסול כדי "לסכל את בחירתו הדמוקרטית של [יואב] גלנט לרמטכ"ל". באתר "וואלה" הגיעה הידיעה על הצהרת שילוח לכותרת הראשית. מהראיות שהוצגו היום בפני בית-המשפט מתברר כי לא היה זה מקרה.

אילן שילוח בכותרת הראשית של אתר "וואלה", 20.8.2013 (צילום מסך)

אילן שילוח בכותרת הראשית של אתר "וואלה", 20.8.2013 (צילום מסך)

"שימו את שילוח חצי שעה בעמוד הראשי", כתב ישועה לעורך מגל, "הוא עוזר לנו באינספור קרבות. הוא מסייע לי בהמון חזיתות ברמות שאתה לא מבין".

"אילן", השיב מגל לישועה, "אני לא מבין למה זה כל-כך חשוב שזה יהיה בראשית. זה בטעימה ואנחנו לא מעלים מטעימות לראשית. לעשות את זה עכשיו יהיה מאוד חריג, לא מקצועי, באופן אישי אני בצד של שילוח, ובניהו שדיבר איתי השבוע בכה על כך, אבל חשוב שנישאר ענייניים, מה עוד שבינינו הוא נתן את הסיפור לגיא פלג מערוץ 2 והם עשו מזה ראשית".

"ינון, זה חשוב לו וזה חשוב לי", התעקש ישועה. "אני מבקש שתעלו את זה ולו רק לחצי שעה. עזבו את האגו ועזבו את מה שזה יעשה אם יעלה לחצי שעה. זה האיש הכמעט יחיד שעוזר לי מול האימפריות השונות, יוצא מגדרו ומסתכן עבורי תמיד כשאני מבקש. מול מה שהוא עושה עבור 'וואלה' הבקשה הזו היא בקשה קטנה. אתם מתישים אותי על שטויות כאילו יש פה איזו אקסיומה על טעימה שמעלים או לא מעלים. אסביר לך בבוקר, אני מנסה לסגור עסקה גדולה עם אדלר-חומסקי. אם הוא רואה שאני עוזר לשילוח הוא יחסל אותי. לו אתה או אבירם [אלעד] הייתם מנהלים את 'וואלה' יום אחד הייתם מבינים ומגלים הרבה יותר הבנה".

בעדותו הסביר ישועה כי שילוח עמד בראש משרד הפרסום הגדול בישראל, ועל כן היה חשוב להיטיב עמו. לדבריו, הוא הגזים כשטען בפני מגל כי שילוח "יוצא מגדרו". "מי שמכיר את שילוח יודע שהוא לא יוצא מגדרו", העיד ישועה.

אילן שילוח (צילום: אור גפן)

אילן שילוח (צילום: אור גפן)

בנוסף, ציין ישועה, שילוח היה "חבר טוב של אור אלוביץ'", בנם של איריס ושאול אלוביץ' וחבר בדירקטוריונים של בזק ו"וואלה". "הם עושים חופשות יחד. כמה פעמים התבקשתי לשים לב לא לפגוע בו", העיד ישועה. לדבריו, אור אלוביץ' "דיבר איתי בטלפון והבהיר הרבה פעמים שזה חבר טוב שלו". ישועה אף המשיך והתייחס לקשר של אלוביץ' הבן ושילוח כשאמר "לא רוצה לתת דוגמאות אחרות לזה", אך לא פירט למה כוונתו.

כשהתבקש על-ידי הסנגורית להסביר מדוע כתב למגל כי שילוח "מסייע לו בהמון חזיתות", ישועה השיב בסרקזם: "את צודקת, הייתי צריך לכתוב 'אור חבר שלו, הם היו בחופשה ביחד בתאילנד'. הייתי צריך לכתוב את זה". כלומר, הוא לא יכול היה בזמן אמת לכתוב את הסיבה האמיתית, ועל כן טען כי שילוח מסייע ל"וואלה".

לדברי ישועה, ברקע לבקשה שלו ממגל עמדה הוראה שקיבל מאור אלוביץ' ומאשתו, אורנה אלוביץ'-פלד, שניהם חברי דירקטוריון "וואלה". "אני מודה שגם ל'וואלה' היה אינטרס כי משרד מקאן הוא משרד מוביל ונותן תקציבי פרסום, ושני האינטרסים האלה הצטלבו, אבל להציג אותי כמי שבנה את זה? זו היתה השיטה", אמר. בהמשך, בתשובה לשאלת עו"ד רוזן-עוזר, ציין ישועה כי היתה סיבה נוספת ליחס המיטיב לשילוח: בנו שלו עבד אצל הפרסומאי.

כשנשאל מדוע כתב למגל כי אי-פרסום הידיעה על שילוח עשוי לפגוע בעסקה עם אדלר-חומסקי השיב ישועה כי אינו יודע להשיב, שכן אין היגיון בטענה זו, משום שמדובר במשרדי פרסום מתחרים.

סניף סופר-פארם, רשת בתי-המרקחת הגדולה בישראל (צילום: משה שי)

סניף סופר-פארם, רשת בתי-המרקחת הגדולה בישראל (צילום: משה שי)

בעוד שבמקרה של שילוח ישועה טען לשילוב בין אינטרס מסחרי לאינטרסים זרים, רוזן-עוזר הציגה לו גם מקרים של התערבות למען אינטרסים מסחריים גרידא. כך קרה, לדוגמה, במרץ 2014, אז דרש ממגל להעלים כתבה שמקורה ב"גלובס" ולפיה לקוחות סופר-פארם שילמו מחיר מופרז על מוצרים שהיו לכאורה במבצע.

"כתבה שמשכתם מ'גלובס', להעיף מהר תודה", כתב ישועה למגל. "קיבלת?". "כן", השיב העורך. כעבור זמן מה כתב ישועה למגל: "ינון, כשאני כותב להעיף כוונתי להעיף. אני מבקש שלא תעמיד אותי במצב שבו אני רץ אחריך, כי אז כשאתה תצטרך אותי יקרה אותו דבר". "צר לי, אבל אני כנראה עדיין לא הבנתי מה זה להעיף הכתבה", השיב מגל. "אז אכתוב ברור להבא", כתב לו ישועה.

"זה מפרסם גדול", הסביר ישועה בעדותו. "אני מניח שקיבלתי פנייה ממנכ"ל הסחר שלנו, שאמר שזה מרגיז אותו, והנחיתי להוריד משיקולים מסחריים".

"לפיד אמר שהוא יודע מה שאנחנו עושים"

מלבד אינטרסים עסקיים, רוזן-עוזר הציגה בפני ישועה מקרים שבהם פעל לטובת פוליטיקאים שאינם ראש הממשלה נתניהו. בנובמבר 2013 דרש ישועה ממגל להעלות ידיעה חיובית על סגן השר דאז אופיר אקוניס. "ראית מה שלחתי מאקוניס על מחשב לכל ילד?", כתב ישועה למגל. "כן, חושב מה לעשות. זה לא ממש שווה ידיעה", השיב העורך. "גילית את אמריקה", כתב לו ישועה. "תפרגן לו, זה משרד מדהים, הוא עושה שם עבודה קדושה. אמרתי את זה מדיי וואן". "חחח", השיב מגל, "אני מטפל בו".

מגל העלה בסופו של דבר משאל שבו הגולשים הוזמנו לבחור מה יהיה הלוגו החדש למיזם "מחשב לכל ילד". אקוניס פִרסם בגאווה את הכתבה בחשבון הפייסבוק שלו.

כשנתיים לאחר מכן, באוקטובר 2015, העביר ישועה לעורך "וואלה" באותה תקופה, אבי אלקלעי, חומרים מדברים שנשא אקוניס כשביקר פצועי פיגועים בבית-חולים בירושלים. "הוא עוזר לי הרבה פה", כתב ישועה לאלקלעי, "זה בקשה שלי, לא של הביבייה". אלקלעי נענה והידיעה עלתה, עם כותרת שכוללת ציטוט של אקוניס.

ישועה טען בעדותו שאקוניס שאף להיות שר תקשורת, ולכן חשוב היה לאלוביץ' לשמור עמו על קשר טוב. את המלים "זה בקשה שלי, לא של הביבייה", כלומר לא מהחצר הביזנטית של משפחת נתניהו, הסביר ישועה כאמצעי שכנוע שנועד להוריד את האנטגוניזם של המערכת לנוכח ריבוי הבקשות מכיוון נתניהו.

פוליטיקאי נוסף שלמענו פעל ישועה היה יצחק (בוז'י) הרצוג. ישועה הגדיר את מעשיו "אפליה מתקנת", לאור הדרישה ממנו להפגין יחס שלילי כלפי הרצוג כשהיה יו"ר המחנה-הציוני והתמודד בבחירות מול נתניהו.

"הקיפוח של כל הפוליטיקאים האחרים, ודאי אלו שעמדו בראש מפלגות שהתמודדו ראש בראש מול נתניהו, היה מאוד בולט", העיד ישועה. "כשלפיד הגיע אלינו הוא התלונן לכל המערכת, ואחרי זה אמרו לי שלפיד אמר שהוא יודע מה שאנחנו עושים ואני העברתי את זה לשאול ואיריס". לגבי הרצוג, העיד ישועה, הוא נדרש שלא להכניס תגובות שלו כיו"ר האופוזיציה לידיעות שעסקו בנתניהו.

העיתונאית גאולה אבן והשר גדעון סער בקונגרס יהודי בוכרה ה-13, 13.1.13 (צילום: יוסי זליגר)

גאולה אבן וגדעון סער (צילום: יוסי זליגר)

רוזן-עוזר הציגה בפני ישועה מקרה אחר, שבו סייע לגדעון סער, אז שר הפנים. "גדעון סער דיבר איתי עכשיו", כתב ישועה לאלוביץ' ביוני 2014. "השמיצו את גאולה והוא טען שזה ינון. בדקתי הוא צדק. זה מצטרף ליניב (אלדד יניב, שפרסם טורים ב"וואלה"; א"פ) ולשורת מקרים שמעידה על ילדותיות והעדר יכולת שיפוט. צריך לסיים את הסיפור הזה בהקדם. אבל אני רוצה לנסות לשמרו כאנקור", כלומר לפטר את מגל ממשרת העורך הראשי ולהשאירו כמנחה המהדורה.

בהמשך כתב ישועה לאלוביץ' כי מגל הודיע לו על התפטרותו. כשבעל השליטה התעניין מדוע, כתב לו המנכ"ל: "הורדתי לו הכתבה המשמיצה על גאולה. הוא שיקר לי. שיחק כאילו לא יודע על מה מדובר ואז הכתב אמר לי שזה הונחת עליו מלמעלה מהעורך שלו, שקיבל את זה מינון. הוא עוסק בבישול ידיעות נגד גאולה, שהיתה אויבת שלו בערוץ 1".

למגל כתב ישועה באותו היום: "אל תעשה שטויות, אל תהרוס דברים לעצמך, תרצה להתפטר תתפטר. אני לא אויב שלך בשום סיטואציה, אני מרשה לך הרבה דברים. תתבגר". מגל השיב לו: "אתה לא באמת נותן לי להיות עורך ראשי, אני לא אשאר בשביל הטייטל. לא היתה בעיה בידיעה על גאולה ולא בידיעה על נינט".

מגל הגיב היום בטוויטר וכתב: "אני כלל לא יזמתי ולא הייתי מעורב באייטם שפורסם ב'וואלה ברנז'ה', וישועה כהרגלו הוריד ידיעה לגיטימית וראויה לפרסום בעקבות התערבות ולחץ של פוליטיקאי (סער, בעלה של גאולה)".

דוד ורטהיים, עורך מדור הברנז'ה באותה תקופה וחברו של מגל, צייץ גם הוא: "זוכר במדויק את האייטם 'נגד' גאולה אבן שפורסם ב'וואלה ברנז'ה'. אייטם לגיטימי, ולינון מגל לא היה שמץ מי המקור שלו. מיד לאחר פרסומו ישועה הורה לי להוריד, כתוצאה מטלפון מתבכיין של השר דאז סער (זה שמאמין בתקשורת חופשית). במלים אחרות: שקר. ינון תותח".

"הרוסי, הרוסי, הרוסי, אני צריך ממנו משהו"

במקרה של יו"ר ישראל-ביתנו אביגדור ליברמן, אז שר הביטחון, ישועה העיד כי היוזמות להתערבות למענו נבעה מבני הזוג אלוביץ', שקבלו על כך שב"וואלה" לא מחניפים לו אף שהוא פוליטיקאי ש"אפשר לעשות איתו עסקים". "היה שלב שבו שאול הדגיש לי: 'הרוסי, הרוסי, הרוסי, אני צריך ממנו משהו. דווקא הוא אחד שאפשר לעשות איתו עסקים ואתם לא זה'", אמר ישועה. "אתם דופקים את הרוסי, אתם פוגעים בו", ציטט ישועה מזכרונו את המסרים שקיבל מאלוביץ', "משם זה התחיל כי הוא צריך ממנו משהו".

אביגדור ליברמן, 2016 (צילום: יונתן זינדל)

ביולי 2016 כתב ישועה למיכל קליין, ראש מערכת החדשות ב"וואלה": "ביקשתי לא ללכת על הראש של ליברמן בתקופה הקרובה. חייבים תמיד לעשות ההפך, ועוד בראשית?". ישועה כיוון לרשימה מאת אבי יששכרוף שהכותרת המקורית שלה לעגה לליברמן, שהבטיח לחסל את אסמאעיל הנייה תוך 48 שעות, אך כשהפך לשר ביטחון נמנע מכך. "שיניתי", השיבה לו קליין, אחרי שהורידה כל זכר לליברמן מהכותרת.

כמה ימים קודם לכן כתבה איריס אלוביץ' לישועה: "תראה את עמוד הבית שלך, אתה אמור לפגוש את היועץ של ליברמן". אלוביץ' כיוונה לידיעה על ליברמן, שצולם במסיבה ביום שבו אירעו פיגועים. "רואה, אכן צהוב למדי ומיותר. מטפל", השיב ישועה לאלוביץ', ומיד פנה לקליין: "צהוב, הזוי ולא הוגן. זה מה שיש לי לומר על הידיעה הזו. זה לא אינטליגנטי ליפול למלכודות האלה".

ערן טיפנברון (צילום: אורן פרסיקו)

ערן טיפנברון (צילום: אורן פרסיקו)

"שר הביטחון הוא דמות ציבורית, ואם ביום עתיר פיגועים עולה תמונה שלו עם צעירות ממסיבה שמנסות לשכר אותו זה ראוי לפרסום", השיבה קליין לישועה, "אבל אוריד". "אל תתווכחי איתי", נזף בה המנכ"ל. "איפה שיקול הדעת שלך?". קליין השיבה: "שיקול הדעת שלי אומר שזה ראוי לפרסום, אבל הורדתי לבקשתך". "לא הייתי נוגע בידיעה הזו ומיכל צדקה", העיד ישועה בבית-המשפט.

בהמשך כתב ישועה לאיריס אלוביץ': "עשיתי תחקיר מקיף למה הידיעה [על ליברמן] עלתה. המסקנה: חייבים טיפנברון. אם אספר לך את תוצאות התחקיר תשתנקי. אני מתבייש". טיפנברון הוא ערן טיפנברון, אז עורך ynet ומי שנחשב על-ידי ישועה כאדם שיודע לשלוט במערכת שתחתיו ולהגשים את האינטרסים של הבעלים גם בלי שצריך להגיד לו כל יום מה לפרסם ומה לצנזר. לאחרונה, אחרי שאיש העסקים אלי עזור השתלט על "וואלה", הוא מינה את טיפנברון לעורך האתר.

67104-01-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 1.88MB)