ביום השישי לחקירה הראשית של מנכ"ל אתר "וואלה" לשעבר, אילן ישועה, נדרש העד המרכזי ב"תיק 4000" להתייחס לראשונה למקרים שבהם התערב באופן בוטה בתוכן של האתר לא רק כדי להיטיב את מצבם של בעלי השליטה באתר, בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ', אלא גם כדי להיטיב את מצבו שלו, ובאופן מובהק. ישועה היה הגורם שהוביל בשנת 2014 את מכירת אתר הלוחות "יד2", שהיה אז בבעלות מלאה של "וואלה", לתאגיד התקשורת הגרמני אקסל-שפרינגר. המכירה המוצלחת, במחיר עתק, הניבה לו באופן ישיר בונוס בשווי 15 מיליון שקל.

שכרו הקבוע של ישועה כמנכ"ל אמנם היה גבוה, בין 75 ל-80 אלף שקל לחודש לפי עדותו היום (19.4) בבית-המשפט, לא כולל בונוסים בשווי של עד עשר משכורות נוספות בשנה לפי עמידה ביעדי רווח, רייטינג והערכת הדירקטוריון. ישועה אף העיד בדיון קודם כי אחת הסיבות להישארותו בתפקיד המנכ"ל ושיתוף הפעולה שלו עם הדרישות המושחתות להתערב בתוכן העיתונאי של מערכת "וואלה" היתה תנאי השכר הטובים. אולם גם עבור אדם ברמת השתכרות שכזו, בונוס בשווי 15 מיליון שקל הוא מצבור עושר בסדר גודל חריג.

סמוך למועד החתימה על העסקה התברר לישועה שכדי לממשה הוא תלוי בחתימתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התקשורת גלעד ארדן. כיוון שאתר "יד2" היה חלק מהפירמידה של בזק, הסביר ישועה בעדותו, וכיוון שבזק היא חברת תקשורת בעלת שליטה בתשתיות לאומיות, מכירת אתר הלוחות חייבה אישור מנתניהו וארדן, אף שהלוח עצמו אינו קשור כלל לתשתיות אלו. כך מצא עצמו ישועה, לראשונה מאז החלו ההתערבויות השוטפות באתר "וואלה", בדיוק במצב שבו נמצאו בני הזוג אלוביץ' – זקוק נואשות לשיתוף הפעולה של הרגולטור כדי להניב לעצמו רווח אישי, ומוכן עקב כך למלא כל בקשה.

מנכ"ל "וואלה" אילן ישועה (שלישי מימין), לוחץ את ידו של מייסד אתר הלוחות "יד2" שון תל עם מכירת האתר ל"וואלה", 11.7.2010 (צילום: דוברות "וואלה")

מנכ"ל "וואלה" אילן ישועה (שלישי מימין), לוחץ את ידו של מייסד אתר הלוחות "יד2" שון תל עם מכירת האתר ל"וואלה", 11.7.2010 (צילום: דוברות "וואלה")

התובעת שחוקרת את ישועה, מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) עו"ד יהודית תירוש, הציגה בפני ישועה ובית-המשפט סדרה של תכתובות בינו לבין שאול אלוביץ' וגורמים אחרים סביב מועד מתן האישור של נתניהו וארדן למכירת "יד2", תכתובות שמתעדות בזמן אמת את הקשר שראו ישועה ואלוביץ' בין התוכן המתפרסם ב"וואלה" לבין הכרעות הרגולטורים.

"לא צריכה להיות בעיה, הכל תלוי בינון", כתב שאול אלוביץ' לאילן ישועה בתקופה שבה המתינו השניים לחתימתם של נתניהו וארדן. "ינון" הוא ינון מגל, העורך הראשי של "וואלה" באותה תקופה, שלא קיבל בברכה את ההתערבויות של ישועה בתוכן העיתונאי.

"שלום בוס", כתב לישועה זאב רובינשטיין, חברו של אלוביץ' ומקורבה של שרה נתניהו. "שוב שואלים למה אין מפגש עם ילדי יתומים ביום העצמאות, זה עדיין רלבנטי, אנא עלו". "בשמחה", השיב ישועה, ובהמשך שלח לרובינשטיין את המלה "Enjoy" לצד מספר קישורים לכתבות יחצניות על שרה נתניהו שפורסמו באתר.

"זמין?", תהה אלוביץ' במסר ששלח לישועה ב-7.5.2014. ישועה לא היה צריך לברר מדוע אלוביץ' שואל זאת. "יירד תוך חצי שעה", השיב לבעל השליטה. אלוביץ' לא נרגע. "תדאג שזה באמת יירד, זה גורם נזקים, לא סומך על החבר'ה שלך שבאמת יורידו את הזבל הזה", כתב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התקשורת גלעד ארדן (צילום: גדעון מרקוביץ')

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התקשורת גלעד ארדן (צילום: גדעון מרקוביץ')

למחרת, ב-8.5.2014, אגב שיחה על הצורך בחתימתם של נתניהו וארדן, כתב ישועה לאלוביץ': "חסר לגדול שלא יספק [את] הסחורה אחרי כל מה שעשינו בשבילו". ה"גדול", הסביר ישועה בעדותו, הוא ראש הממשלה נתניהו, ו"מה שעשינו בשבילו" הוא הסיקור המוטה באתר.

"למה אתה אומר לו את זה?", שאלה התובעת, עו"ד תירוש.

"יש פה עסקה לגיטימית לחלוטין, שספק אם צריכה רגולציה", הסביר ישועה. "אני אומר דבר טבעי ואנושי. פה התרשמנו שמתחילים להיות עיכובים. בכל מצב אחר העסקה היתה מאושרת, ודווקא אצל מי שאנחנו מספקים לו סיקור מוטה אנחנו מקבלים את ההפך?". בהמשך עדותו שב וטען ישועה כי העסקה למכירת "יד2" היתה "לגיטימית", ומשום כך לא מצא לנכון לחרוג מהנוהג הפסול שבו נענה לדרישות משפחת נתניהו, באמצעות מתווכיה, בכל הקשור לתוכן המתפרסם ב"וואלה".

"שבדיוק באותם שבועיים אפסיק לעשות מה שעשיתי במשך שנתיים?", תהה ישועה מעל דוכן העדים. "לא אני יזמתי את הנורמה הזו. זה לא הזמן שאני אבחר להרגיז".

בעוד ישועה ואלוביץ' המתינו לחתימת נתניהו וארדן על האישור לעסקה, המשיכו לזרום הדרישות להעלאה והורדה של תכנים. הפעם הנושא היה יוזמה של נתניהו לדחיית הבחירות לנשיאות בחצי שנה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו. מימין: יועץ התקשורת לירן דן. 28.1.2014 (צילום: יונתן זינדל)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו. מימין: יועץ התקשורת לירן דן. 28.1.2014 (צילום: יונתן זינדל)

ב-10 במאי כתב ישועה ללירן דן, ראש מערך ההסברה הלאומי דאז: "תעביר לי חומרים בנושא עליו דיברו הגדולים". במקביל כתב למגל: "דחוף, תודה". אלוביץ' פנה אליו כדי לזרזו: "אתה דואג למה שדיברנו, דיברת עם לירן?". "שוחחתי עם ל'", השיב ישועה מבלי לכתוב את שמו המלא של המתווך, "הכל בטיפול. יהיה עוד מעט משהו חזק בראשית. אתה יכול לומר לו, ל' מתקשר אליו כדי לבדוק מה בדיוק הוא רוצה ואז נעלה. חוץ מזה גם מאמר דעה".

אלוביץ' ביקש לוודא: "הכותרת היא בהתאם לחומרים של ל'?". ישועה כתב למגל: "ינון, תתקשר אלי עכשיו גם אם משמעות הדבר יציאה מישיבה עם מלכת אנגליה", ומיד השיב לאלוביץ': "כן, אני איתו בקשר, היתה איזו שטות, ניקיתי".

בהמשך אותו היום כתב אלוביץ' לישועה: "שים לב לכותרת". "אנחנו בקונטרול", הרגיע ישועה, ושאל: "להעלות עוד משהו חיובי?". "אם אפשר", השיב אלוביץ'. "בסדר, מטפל", הבטיח ישועה, וכתב לעורך הראשי מגל: "תן לי גיבוי, אתה מבין מה על הפרק". הלחץ עבד. במהלך אותו היום ובימים שאחריו פורסמו כמה וכמה אייטמים על יוזמת נתניהו.

"תעדכן אותו, שיראה מה עושים בשבילו", כתב ישועה לאלוביץ', בכוונו לראש הממשלה נתניהו. למחרת הוסיף בזעם: "אני כל היום עושה קמפיין בשביל ההוא ובסוף זו התמורה". אלוביץ' ביקש להרגיע אותו, וכתב לו שנתניהו כבר חתם ומי שמעכב כעת את האישור הסופי הוא שר התקשורת ארדן.

בני הזוג איריס ושאול אלוביץ', לשעבר בעלי השליטה ב"וואלה", בבית-המשפט המחוזי ירושלים, 8.2.2021 (צילום: ראובן קסטרו)

בני הזוג איריס ושאול אלוביץ', לשעבר בעלי השליטה ב"וואלה", בבית-המשפט המחוזי ירושלים בפברואר השנה (צילום: ראובן קסטרו)

בהמשך ההתכתבות ביניהם, תוך כדי שיחה על עורכת-הדין שייצגה את תאגיד אקסל-שפרינגר בישראל, כתב אלוביץ' לישועה: "אסור שהיא תדע על המסלול האחורי". "לא תדע על המסלול", הבטיח ישועה, "רק תביא מחר את המכתב בכל מחיר או שאני מאושפז עם התקף לב, אין לנו יותר זמן, זה מסוכן". מנכ"ל "וואלה" לשעבר הסביר בעדותו כי "המסלול האחורי" שאליו התייחס אלוביץ' הוא הציר בין משרד ראש הממשלה לארדן, כלומר הלחץ שמפעיל ראש הממשלה, לבקשת אלוביץ', על שר התקשורת, כדי שיחתום על המסמך בהקדם.

למחרת היום שלח ישועה מסר לאלוביץ' ובו תיאר את הסיקור המוטה שקיבלו נתניהו וארדן באותם ימים באופן ציורי: "הגדול קיבל קונצרט היום ואתמול. וגם לילד ינון עזר היום. הוועדים לקחו עליו משרד חקירות, והוא ביקש את עזרתנו". "הגדול", הסביר ישועה, הוא ראש הממשלה נתניהו. "הקונצרט" הוא הסיקור המוטה ."הילד", הוסיף ישועה, הוא ככל הנראה ארדן.

בסופו של דבר הן נתניהו והן ארדן חתמו על האישור, אתר הלוחות "יד2" נמכר בסכום עתק ששולשל לקופת חברת "וואלה" שבבעלות בני הזוג אלוביץ', וישועה עצמו קיבל כאמור בונוס נדיב ביותר. כשנקב בעדותו בסכום, 15 מיליון שקל, טרח המנכ"ל לשעבר להוסיף: "ברוטו".

נתניהו יושב ומרפרש את אתר "וואלה"

יום עדותו השישי של ישועה נפתח בנקודת ההתחלה של ההתערבויות באתר, בחודש ינואר 2013, ימים לא רבים לפני הבחירות לכנסת. האירוע הראשון שבו נדרש לשנות תכנים באתר, כך לפי הנספח לכתב האישום שהגישה המדינה, התרחש ב-17.1.2013, אז נדרש ישועה לפרסם סדרה של תכנים לגבי תמיכתו של נפתלי בנט, יריבו מימין של ראש הממשלה נתניהו, בציפי לבני ושלי יחימוביץ'. מההתכתבויות שהציגה התביעה בפני בית-המשפט נראה שההתערבויות ב"וואלה" החלו בסערה, עם רצף של דרישות להעלות עוד ועוד אייטמים שיפגעו בבנט.

באותו יום, בשעה 23:09, התחיל אלוביץ' להעביר לישועה מסרים שקיבל מזאב רובינשטיין, חברו ומקורבה של שרה נתניהו. "זה החומר: בנט: התשדיר הכי בולט שנפיץ בבחירות. לבני טובה יותר מביבי, קשוחה יותר ממנו לעתים, היא נחושה יותר (מעריב, 10.9.2011). בנט: 'יחימוביץ אשת אמת, מוכן לשבת איתה בממשלה', 30.12.2012 ynet".

"המשך העברה מהחבר [רובינשטיין]", כתב אלוביץ' לישועה, והעביר את המסר שקיבל: "שאול, זה ציטוטים מהליכוד בעקבות מה שאמר בנט. המשך מהחבר: שאול, החומר שהעברתי לך אחה"צ חשוב ביותר, בעיקר מה שמצאו שאשתו של בנט עבדה כשפית במסעדה לא כשרה (העברתי את התמונה שלה ושם תיאור המסעדה והתפריט של השרצים) והיא אשה דתייה. החומר השני והחשוב זה של אלדד יניב, שהוא חבר של בנט ואומר: 'אם לא להצביע לשמאל, להצביע בנט'".

נפתלי וגילת בנט (צילום: יוסי זליגר)

נפתלי וגילת בנט (צילום: יוסי זליגר)

"הידיעה כבר בהכנה ותעלה עוד מעט", השיב ישועה. "מה שמופיע עכשיו יותר חזק, אבל נעשה כרצונם". בהמשך כתב ישועה לאלוביץ': "יהיו שלוש נגדו, זה לא סביר", כלומר יהיו שלוש ידיעות נגד בנט בבת אחת באתר. אלוביץ' לא התרשם: "אלה הן הנקודות החשובות שיצאו".

רובינשטיין כתב לאלוביץ', שהעביר לישועה: "הם מעריכים התערבותך... מאוד-מאוד. הם מעריכים את ינון מגל וקיבלו רקע מתקן על אילן". אלוביץ' עצמו כתב לישועה: "לדעתי רצוי שלא ייצא ביחד, אלא בתפזורת על פני כמה ימים". ישועה השיב לו: "אלוהים ישמור, רגע, מתקן אחרי כל מה שעשיתי". בהמשך הוסיף ישועה: "בסדר, נפזר בראשון ובשני".

ציפי לבני ובנימין נתניהו בכנסת, 29.4.13 (צילום: יונתן זינדל)

ציפי לבני ובנימין נתניהו בכנסת, 2013 (צילום: יונתן זינדל)

לאחר מכן העביר אלוביץ' לישועה הודעות נוספות שקיבל מרובינשטיין. "הם לא מאמינים לי בוס, אנא ממך, ציפי תוקפת, הוא בלחץ אטומי, בבקשה". אלוביץ' העביר את המסר לישועה לצד המלים: "מהחבר. הוא צודק, אבל שלא יעלו הכל בדקה. החומר שהעברתי, בעיקר המסעדה, שלא ימשוך מעבר לשבת".

עוד כמה דקות חלפו, ואלוביץ' שלח לישועה: "מהחבר: 'הוא יושב ומסתכל על וואלה'". אלוביץ ביאר לישועה: "הוא מתכוון לגדול", כלומר לראש הממשלה נתניהו. "אני וכל המערכת על זה", השיב לו ישועה. "חשוב לו ולה בהיסטריה", הוסיף אלוביץ' וכתב לישועה. "הבנתי", השיב ישועה. "ניתן להם כתף עד הסוף, כולל המסעדה ואלדד".

במקביל להתכתבות הזאת עם אלוביץ' הציגה התביעה הודעת אימייל שישועה קיבל מאלוביץ', שבעצמו קיבל אותה מרובינשטיין. ישועה העביר את המייל הלאה לינון מגל, העורך הראשי של "וואלה" דאז, לראש מערכת החדשות דאז אבירם אלעד ולמשנה לעורך הראשי דאז לירון מרוז. המייל כלל את המידע המכפיש על בנט.

"חומר שנשלח אלי בעילום שם על בנט", כתב ישועה לבכירי המערכת. "אם יש פה משהו עיתונאי תנצלו, אבל תבדקו טוב כי זה בטח מגמתי, אם אין פה עניין ציבורי אז זרקו לפח". בעדותו הסביר ישועה כי התבטא באופן כזה רק משום שעדיין לא הורגל להנחתות. "זה משקף את האווירה שהיתה בהתחלה", העיד ישועה. "אני לא זוכר מתי אחרי זה בשנים הבאות כתבתי שוב משפט שכזה. ביומיים אחרי זה בלעתי חזרה את המשפטים האלה".

הכותרת הראשית בדף הבית של אתר "וואלה", 16.12.2013 (צילום מסך)

הכותרת הראשית בדף הבית של אתר "וואלה", 16.12.2013 (צילום מסך)

בתכתובות מראשית הדרך עדיין אין עדות לקשר בין ההיענות לדרישות בני הזוג נתניהו לבין התמורה שהם אמורים לתת לבני הזוג אלוביץ', אולם כבר בסוף אותה שנה כתב ישועה לאלוביץ': "תראה את הראשית ב'וואלה', הגדול חייב לך הרבה".

ישועה כיוון לידיעה שלפיה מבקר המדינה יבדוק את הוצאות בית הנשיא שמעון פרס. באותם הימים ספג נתניהו ביקורת על ההוצאות הגדולות של מעונו הרשמי, כך שהסטת תשומת הלב להוצאות של בית הנשיא עשתה לו שירות טוב.

במקביל למסר לאלוביץ', ישועה שלח מסר גם לרובינשטיין: "תסתכל, הראשית ב'וואלה' כמו שביקשת". רובינשטיין השיב לו: "רואה, אח שלי, ומדווח".

נתניהו מגייס רוכשים ל"וואלה"

חלק נכבד מיום העדות השישי של ישועה הוקדש לתיאור עוד שלושה מקרים שבהם נתניהו ניסה לגרום למיליארדר זר לרכוש את אתר "וואלה". בסוף שנת 2013 נפגש ישועה עם נציגיהם של המיליארדר שלדון אדלסון, מייסד "ישראל היום", ושל ג'יימס פאקר, מיליארדר אוסטרלי, שניהם מקורבים לבני משפחת נתניהו. ב-2015 שוב נדרש ישועה להיפגש עם מיליארדר לגבי מכירה אפשרית של האתר, הפעם היה זה לארי אליסון, מייסד "אורקל" ומקורבו של נתניהו, ששודל על-ידי ראש הממשלה בשנה שלאחר מכן לרכוש את "ידיעות אחרונות".

לפי ישועה, אלוביץ' כלל לא רצה למכור את האתר, שכן רק באמצעותו יכול היה להעניק סיקור מוטה לנתניהו, אולם מנגד לא רצה להתנגד מפורשות למכירה כדי לא להכעיס את ראש הממשלה. גם המיליארדרים לא התלהבו מרכישת האתר, אולם כולם, כך נראה, שיחקו עד גבול מסוים את המשחק והעמידו הצגה נאה בפני ראש הממשלה ומשפחתו.

דוד שמרון, עורך-דינה של משפחת נתניהו (צילום: בן קלמר)

דוד שמרון, עורך-דינה של משפחת נתניהו (צילום: בן קלמר)

כדי לקדם את העסקה מול אדלסון, כך העיד ישועה, נפגש מנכ"ל "וואלה" עם עו"ד דוד שמרון. ב"וואלה" דרשו 400 מיליון שקל, סכום גבוה במיוחד לפי עדות ישועה, לאור העובדה שהאתר היה הפסדי באותה עת. אדלסון נסוג, אך המגעים עם פאקר התקדמו רחוק יותר.

לפי ישועה, אלוביץ' אמר לו שפאקר הופנה לרכישת האתר על-ידי נתניהו. איש הקשר במקרה זה היה עו"ד יעקב נאמן, בהמשך מפרקליטיו של ראש הממשלה.  בהמשך הבהיר אלוביץ' לישועה כי הגרסה הרשמית היא שזו יוזמה של עו"ד נאמן, ושנתניהו אינו קשור לעניין. כך או אחרת, גם במקרה זה אלוביץ' הדריך את ישועה לפעול כך שהעסקה לא תצא לפועל, ורק להעמיד פנים שהוא מעוניין לקדם את המשא-ומתן מול פאקר.

התובעת תירוש הציגה שלל תכתובות מאותה תקופה המעידות על נסיון מכירת האתר למקורבי נתניהו. "אנחנו צריכים להתנהל חיובי ולנסות להרוויח זמן", כתב אלוביץ' לישועה לקראת אחת הפגישות עם פאקר. "קשה לי להאמין שהם יגידו שהם פשוט מסכימים להכל". ישועה השיב: "אף פעם אין בעיה למתוח, הנקודה העיקרית היא מה קורה כשהצד השני לא רציונלי. הכי גרוע זה שישלמו את המחיר הנדרש".

"כן", השיב לו אלוביץ', "אך אני צריך להגיע להישגים לפני". ישועה הסביר כי אלוביץ' כיוון לכך שהוא עדיין מעוניין להחזיק בידיו את "וואלה", כדי לקבל טובות רגולטוריות מנתניהו.

אילן ישועה בבית-המשפט המחוזי בירושלים. 7.4.2021 (צילום: אורן פרסיקו)

אילן ישועה בבית-המשפט המחוזי בירושלים, לפני כשבועיים (צילום: אורן פרסיקו)

כשנשאל למה התכוון כשכתב שהצד השני "לא רציונלי" הסביר ישועה כי בתנאים רגילים אין בעיה לסכל עסקה, אולם מתעוררת בעיה כאשר הרוכש מוכן לשלם הרבה מעבר לשווי האמיתי של המוצר כדי לרצות מישהו.

"מיליארדר אוסטרלי שאין לו עסקים בישראל מגיע לקנות אתר חדשות בישראל. זה רציונלי?", שאל ישועה רטורית בעדותו. "אנחנו תוקעים מחיר בשמיים. זה רציונלי? הוא אומר לי לבקש דרישות לא סבירות, אבל כשאתה מול קונה לא רציונלי אתה לא יכול לנבא אם תצליח לדחות את המכירה".

יומיים לאחר מכן, לקראת קיום הפגישה עם פאקר, כתב ישועה לאלוביץ': "ג'נט שעובדת עם יעקב [נאמן] הודיעה לי עכשיו שג'יימס [פאקר] אכן מגיע ביום א'". אלוביץ' השיב: "הוא כנראה יעבור מסאז' בירושלים לפני שיגיע אלי". ישועה הסביר בעדותו כי המלה "מסאז'", למיטב הבנתו, היא "מטאפורה ללחץ שראש הממשלה יפעיל עליו להמשיך בהליך של הרכישה".

"אני מרגיש כמו בסרט", כתב ישועה בזמן אמת לאלוביץ'. בעל השליטה השיב לו: "לצערי זאת מציאות".

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 2.47MB)