בגרסה הקולנועית של משפט המו"לים, אם אי פעם תופק כזו, לצוות הבימוי לא יהיו הרבה לבטים בבואו לעצב את סצנת החקירה הנגדית של אילן ישועה. המנכ"ל הכוחני של "וואלה" היה בורג מרכזי במנגנון ההשחתה שרתם את האתר לשירותם של בנימין ושרה נתניהו, ונגד יריביהם הפוליטיים. הצעדים שנקט אחרי שהתברר לו שלהשחתה הזאת יש ממד פלילי הפכו אותו לעד המרכזי ב"תיק 4000" – שבו הבוסים שלו לשעבר, שאול ואיריס אלוביץ', נאשמים בנתינת שוחד לראש הממשלה.

החקירה הנגדית שניהל סנגורו של שאול אלוביץ', ז'ק חן, נפרשה על פני חמישה ימי דיונים. במשך שעות ארוכות טווה עו"ד חן רשת של חוטים דקיקים, יותר או פחות, סביב העד. ככל שעבר הזמן התקרב המועד שבו ינסה ללכוד אותו ולהפוך את התמונה: לנקות את האלוביצ'ים, ולהוכיח שמחולל השחיתות הוא דווקא ישועה. בגרסה הקולנועית של המשפט ודאי היו מציגים את הפרקליט רוכן מאחורי כתפו של ישועה, לוחש לו דבר מה, מסתובב במהירות ואז צץ לפתע מקדימה, מביט לו ישר בעיניים ומרים את הקול. במציאות האפורה, הריקוד נותר במישור הרטורי בלבד.

לאורך כל העדות, ישועה גבה הקומה ישב שפוף מול שולחן נמוך כשמחיצה שקופה מגוננת עליו מפני נתזי רוק, זכר למגפת הקורונה. עו"ד חן עמד באלכסון, במרחק בטוח ומאחורי דוכן, מקפיד לא לזוז משם כדי שדבריו ייקלטו במיקרופון. אתמול (12.5) בבית-המשפט המחוזי בירושלים, בסוף החלק האחרון של החקירה הנגדית שניהל, הוא סוף-סוף חיבר את החוטים והטיח בישועה את סיפור המעשה האלטרנטיבי שניסה לשרטט, זה שלטעמו הופך על ראשו את הנרטיב של כתב האישום.

לאורך רוב ימי הדיונים, חן דיבר אל ישועה באופן מנומס, אפילו עדין – בוודאי ביחס למעמד הטעון – והבהיר לו שהוא חוקר אותו כשכל הקלפים מונחים על השולחן, בלי טריקים ובלי מניפולציות. כעת, לקראת הסוף, הרגעים שבהם הרים עורך-הדין את קולו נעשו תכופים יותר. מדי פעם הם הסלימו לכדי לצעקות, והטון הפך לעגני.

עו"ד חן הטיח בישועה שהוא משקר, ותיאר אותו כאדם שהצליח לשטות בכולם: באלוביצ'ים, בחוקרי המשטרה ורשות ניירות ערך, בפרקליטות המדינה. "עכשיו אציג לך את התזה שלי", הטיח עו"ד חן לקראת סיום. "אחד המאפיינים בהתנהלות שלך מול בני הזוג אלוביץ' היה הפרד ומשול – משם אתה שאבת את הכוח שלך". הסנגור טען שישועה שיווק את עצמו לאלוביצ'ים כאדם היחיד שיכול לשלוט ב"וואלה" – ואכן שלט במערכת ביד רמה, ופעל באופן עצמאי.

"אתה מניפולטור שביקש לעמוד כחיץ בין בני הזוג אלוביץ' לבין המערכת, ובאופן הזה לצבור את הכוח", טען עו"ד חן. "להפחיד אותם מצד אחד, לנטוע בהם חששות, ומצד שני לעמוד מול המערכת כשמעל ראשך אין כלום". ישועה פקפק בניתוח הזה. עורך-הדין לעג לו, ורמז שהוא מעמיד פני מטומטם. "אני טוען שאתה מניפולטור שביקש לפעול בשיטת הפרד ומשול – אתה לא מבין את המלים האלה?".

אילן ישועה בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 5.5.2021 (צילום: יונתן זינדל)

אילן ישועה בבית-המשפט המחוזי בירושלים, בשבוע שעבר (צילום: יונתן זינדל)

התזה שהציג עו"ד חן התבססה על כמה אדנים. אחד מהם היה העובדה שישועה, בנקודות שונות במגעיו עם האלוביצ'ים, הנחה אותם כיצד נכון לתמרן את מערכת "וואלה" כך שתשרת את האינטרסים של משפחת נתניהו וקבוצת בזק. טיעון נוסף, שהסנגור השקיע מאמצים רבים בניסיון להוכיחו, היה שישועה חשש שהוא עלול לעמוד לדין בגין מעשיו ולכן, כביכול, מסר עדות סלקטיבית והשתהה במסירת מכשירי הטלפון שלו לחוקרים – ואולי גם מחק הקלטות של שיחות שקיים עם בני הזוג אלוביץ' ועם עד המדינה ניר חפץ, דובר משפחת נתניהו, שמילא תפקיד מרכזי בבחישה ב"וואלה".

ישועה דחה את התזה באופן גורף. "זה כל-כך מופרך", ענה, "לא היה לי שום רצון לשום הפרד ומשול". המנכ"ל לשעבר טען שבני הזוג אלוביץ' היו יכולים, לו רצו, לשוחח עם כל עובד ב"וואלה", ושגם היו להם הזדמנויות – למשל, באירועי חברה שבהם נוצר מגע בין הדרגים השונים. "אתה ממש הופך את התמונה", אמר לסנגור, וציין שבפני בית-המשפט הוצגו שלל מסמכים שהוכיחו שבני הזוג אלוביץ' הם אלה שהמטירו עליו דרישות בוטות, מפורשות ותכופות, ושהדרישות הללו שירתו את האינטרסים הכלכליים שלהם. "מעבר לזה, אינני יודע מה לומר. לא שמעתי דבר מופרך כזה מזמן".

"אילן, אין חצי דרך"

מוקדם יותר, עוד לפני שחשף עו"ד חן את התזה במלואה, הוא ביקש להצביע על בקיע אפשרי בעדות של ישועה. אחד מאירועי המפתח של "תיק 4000" הוא פגישה לילית שהתקיימה בתל-אביב ב-27 בדצמבר 2016, בווילה של משפחת אלוביץ' בשכונת צהלה. ישועה זומן לשם בבהילות, והתבקש על-ידי בני הזוג להשמיד את מכשיר האייפון שלו – שבו תועדה מסכת ההתכתבויות שלו איתם ועם נציגים שונים של משפחת נתניהו. האלוביצ'ים רצו שישועה ישמיד את הטלפון מול עיניהם, אבל הוא התחמק ואמר שיעשה זאת אחר-כך, בבית, אחרי שיעתיק מהמכשיר את תמונות אמו המנוחה ששמורות עליו.

"נכנסתי לחרדה", העיד ישועה בחודש שעבר. "התוכן היה חריג מאוד. כשחזרתי הביתה, אני זוכר שנשארתי בחניה, זה היה כבר אחרי חצות, עשר דקות, רבע שעה, כדי קצת להירגע ולהתעשת ולהבין מה בעצם קרה כאן עכשיו".

אבירם אלעד (צילום: פלאש 90)

עורך "וואלה" לשעבר, אבירם אלעד (צילום: פלאש 90)

במקום להשמיד את המכשיר, למחרת בבוקר נפגש ישועה עם עורכי-הדין טליה גרסטלר ורלי לשם להתייעצות. בעקבותיה, לדבריו, החליט להפסיק לשתף פעולה עם הדרישות של בני הזוג אלוביץ'. "אחרי השיחה עם עורכי-הדין נסעתי אל המערכת, לחניון, וביקשתי לפגוש את העורך הראשי אבירם אלעד ואת מיכל קליין, ראש מערכת החדשות", העיד. "אמרתי להם שהסיקור המוטה נגמר ברגע זה, ושלא ישאלו למה ואיך. [...] ושגם אם אני אבקש משהו, אף פעם אל תעשו את זה יותר. אני זוכר שאבירם היה סקפטי. הוא הסתכל על השעון ואמר: מעניין כמה דקות זה יחזיק".

בעיני ישועה, הזכיר עו"ד חן, המפגש הלילי הבהול היה "אירוע חציית קו": עד אז, מנכ"ל "וואלה" חשש שהצנזורה, פרסום האייטמים נוטפי החנופה לשרה נתניהו וידיעות החיסול נגד יריביו הפוליטיים של ראש הממשלה הם מעשים פסולים – אבל "רק" מבחינה מוסרית, אתית ומקצועית. פרסום תחקירו של גידי וייץ ב"הארץ" באוקטובר 2015, לדברי ישועה, הדליק נורת אזהרה – אך רק בימים האחרונים של 2016, בפגישת השיבוש בצהלה, הוא השתכנע שיש לפרשה היבטים פליליים.

לטענת עו"ד חן, הגרסה הזאת אינה מתיישבת עם העובדות. מבחינתו, ההוכחה היא תקרית שאירעה יממה בלבד אחרי השיחה שבה הבטיח לעורך הראשי ולראש מערכת החדשות של "וואלה" שתמו ההתערבויות.

ב-29 בדצמבר, בשעת צהריים, כתב המשטרה אבי אשכנזי פרסם ב"וואלה" ידיעה מרעישה: "במשטרה כבר מתרגלים את חקירת נתניהו". החשדות נגד נתניהו עדיין לא היו ברורים בשלב זה, וכל פרט בנושא שדלף לתקשורת היה בגדר סקופ. הסקופ של "וואלה", ששובץ בכותרת הראשית של האתר, היה שביחידת להב 433 כבר ערכו סימולציות של חקירת ראש הממשלה – כולל חוקר בבגדים אזרחיים שגילם את נתניהו – ושהחקירה האמיתית תתקיים בתוך ימים אחדים.

כותרות הסקופ על חקירת נתניהו. "וואלה", 29.12.2016 (צילום מסך)

כותרות הסקופ על חקירת נתניהו. "וואלה", 29.12.2016 (צילום מסך)

בני הזוג אלוביץ' רתחו. איריס אלוביץ' פנתה לישועה והביעה תרעומת. ישועה ניסה להסביר לה שמדובר בפרסום לגיטימי, אבל אגב כך כנראה חשף בפניה את המקור, או לפחות את המקור המשוער: לדברי עו"ד חן, ישועה סיפר לה ש"הדובר של מנדלבליט עצמו" ביקר במערכת ותדרך את הכתבים, ושגורם במשטרת ישראל אישר את המידע – למרות שהתגובה הרשמית שהובאה בשם המשטרה נוּסחה בלשון מתחמקת, והתריעה מפני דיווחים שמבוססים על "הערכות, ספקולציות ודיסאינפורמציה".

לדברי עו"ד חן, אף שעל הידיעה חתום כתב המשטרה דאז אבי אשכנזי – ישועה העריך באוזני איריס אלוביץ' שהמידע הגיע דרך יהושע (ג'וש) בריינר, שהיה אז עורך בכיר במחלקת החדשות של "וואלה". "אני חושב שזה ג'וש, כי רק לו יש דאטה מתוך המערכת, הוא היה מתמחה שם", ציטט עו"ד חן את ישועה (בריינר, כיום כתב הפלילים של "הארץ", התמחה בעריכת-דין במחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה).

גם שאול אלוביץ' היה מעורב בלחצים. "זה מטורף", כתב אלוביץ' לישועה על הסקופ של אשכנזי, וישועה הבטיח "לדרדר" את הידיעה, כלומר להרחיק אותה מחלקו העליון של דף הבית. ישועה אכן פנה לאבירם אלעד וביקש ממנו לטפל בידיעה, אבל נתקל בהתנגדות: "אילן, אין חצי דרך", מסר לו העורך. "ביקשת מאיתנו להיות עיתונאים, זה מה שאנחנו עושים. הגיע אלינו מידע חדש ומעניין ופרסמנו אותו".

אבי אשכנזי, ב-2014 (צילום: משה שי)

אבי אשכנזי, כתב המשטרה של "וואלה" לשעבר (צילום: משה שי)

בהמשך אותו יום ביקש אלוביץ' מישועה להחליף תמונה של שרה נתניהו שהופיעה באתר. "סתם תוקעים את שרה שם, מה היא שייכת, מסכנה", התלונן אלוביץ'. ישועה השיב שיעשה כרצונו: "אני אגיד להם להחליף בתמונה של החיילים צועדים עם המשואות".

סנגורו של אלוביץ' ביקש מישועה להסביר כיצד קורה שיומיים בלבד אחרי שנתקף חרדה והבין שלהתערבויות מהסוג הזה עלולה להיות משמעות פלילית – המשיך לשתף עמן פעולה. עו"ד חן התעכב במיוחד על משפט שישועה כתב לבני הזוג אלוביץ' אחרי ההבטחה לטפל בתמונת אשת ראש הממשלה: "'רק שתבינו מה קורה כשאני עוזב את המערכת ליום אחד', זה אתה מסביר להם, 'תראו כמה אני חשוב'. ככה נשמע מישהו שיום ולילה קודם לכן היה בהלם, שוק ותדהמה, שלא יכול לצאת מהאוטו במשך רבע שעה, והזיע ורעד כולו? ונפגש עם עורכי-דין? ונתן הוראות במערכת?".

מבחינת הסנגור, ההתנהלות הזו מול האלוביצ'ים מפריכה את גרסתו של ישועה. ישועה. ישועה עצמו, מנגד, הסביר שבשלב הזה ניסה לשמור על תחושה של עסקים כרגיל מול האלוביצ'ים, לגרום להם להאמין שציית להם והשמיד את הראיות – ולא לשקף להם את התחושות הקשות שגרמה לו הפגישה הלילית. "אני כאילו משחק מולם את המשחק", אמר ישועה, "אני מנסה לא לקרוע לגמרי את החבל".

"הוא בן ברית של בן כספית"

אחד הטיעונים השאפתניים ביותר של עו"ד חן היה שבעצם, ישועה היה זה שביקש להסתיר את ההתערבות הבוטה של האלוביצ'ים בעבודת המערכת – ועשה זאת על דעת עצמו, ואף שכנע אותם שזה לטובתם. לפי ההיגיון שהציע, לשאול ואיריס אלוביץ' לא היתה בעיה שהכתבים והעורכים יידעו שההנחתות מגיעות ישירות מהם – והדבר מצביע על כך שבני הזוג לא חשבו שהם ממלאים תפקיד במסכת פלילית.

"אני מתחיל להטיח בך שמי שרצה להסתיר כל הזמן זה אתה", אמר עורך-הדין, "מה אתה אומר על זה?".

ישועה, בתגובה, התעקש שאין סתירה בין הדברים. "אני רציתי להסתיר כי הם רצו שאסתיר", השיב. "זה הבוס שלי. זה מה שהוא ביקש ממני – וזה גם לא טוב שזה יירד למטה בצורה מלאה".

שאול אלוביץ' ועורך-דינו, ז'ק חן, בבית-המשפט המחוזי בירושלים. 13.4.2021 (צילום: יונתן זינדל)

שאול אלוביץ' ועורך-דינו, ז'ק חן, בחודש שעבר בבית-המשפט המחוזי בירושלים (צילום: יונתן זינדל)

"אין במשך כל השנים רמז לבקשה של מר אלוביץ' ממך להסתיר", טען עו"ד חן. "מי שאמר לבני הזוג אלוביץ' שצריך להסתיר – זה אתה!", הרים את קולו. "הם לא ביקשו ממך להסתיר מפני העורכים והכתבים. אתה אמרת להם שצריך להסתיר מפני העורכים והכתבים!".

"מה שאתה אומר מופרך מעיקרו, ולא נכון לחלוטין", השיב ישועה. "הם יזמו את זה, הם התבטאו לכל אורך הדרך בצורה מאוד-מאוד בוטה לגבי התן-וקח ביניהם לבין מר נתניהו ולגבי המוטיבים שלהם לבקשות להורדה או שינוי של ידיעות – הם אמרו את זה במלים מאוד-מאוד ברורות", הוסיף. "אתה טוען שכששאול אמר לי, 'תמנע את זה בכל מחיר, מחר הוא חותם על ההנפקה', או 'תוריד את זה מיד, מחר יש את האישור של yes', או 'אלה הפציינטים, כדאי שיזדקקו לנו' – אתה טוען שהוא רצה שאני אעביר את זה הלאה?".

עו"ד חן הטיח בישועה שהוא משקר. כשישועה, בתגובה, הציע לתת לו דוגמאות שימחישו את דבריו – עורך-הדין השיב במתקפה: "אני לא נמצא איתך בחקירה שלך, מר ישועה, ובתכסיסים ובטריקים ובהיפוך המציאות, כשאתה עכשיו מתחיל לשאול אותי שאלות ומסיט את הדיון, ובא מלמעלה ומלמטה, מימין ומשמאל ומורח – ונשיאים ורוח וגשם אין. אתה לא עונה לשאלות. אני לא מוכן להיכנס איתך לווכחנות. אני לא עונה לאף שאלה שלך, מר ישועה. אתה תענה לשאלות שלי. הגיע הזמן שתתרגל".

"אני רגיל", הפטיר ישועה בשקט. כמה רגעים לאחר מכן התברר שהשופטים מצדדים בישועה, כשהבהירו שראוי לאפשר לו להציג דוגמאות.

"חד-משמעית, היתה הוראה קבועה שלפיה אני צריך להסתיר את טיב הקשר", אמר ישועה. "השיח בינינו נגע לדברים רגישים מאוד. ההתבטאויות שלהם (של בני הזוג אלוביץ'; א"ב) על ראש הממשלה ורעייתו היו הרבה יותר גרועות מההתבטאויות שלי, הם קראו להם 'פושעים', 'חולים'. מה רצו, שאני אסתיר את זה או לא? אני יכול להביא מלא דוגמאות כאלה".

דוגמה אחת שסיפק ישועה נגעה לתחום כוח האדם. "במינויים של אנשים, אחד הקריטריונים העיקריים היה אם הם ידברו או לא", אמר. לדבריו, כשב"וואלה" שקלו לגייס את יואב גולן, עורך שקודם לכן מילא תפקידים בכירים ב"מעריב", זה היה הרקע לפסילת מועמדותו: "יואב גולן, למשל, מה היה הנימוק, שנאמר לי במילותיו של שאול? 'הוא בן ברית של בן כספית, ויום אחד עלול להישפך החוצה כל מה שקורה פה בינינו, כל מה שמתרחש אצלנו באתר'. הרי דרך מי דברים יכולים לצאת? דרך האנשים. זה לא סותר את זה שגם לי היה אינטרס להסתיר את התועבה הזאת. לא סותר בכלל".

67104-01-20

משפט המו"לים: תיקי "2000" ו"4000"

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 1.28MB)