הסתיימה חקירתו של עד אילן ישועה, מנכ"ל "וואלה" לשעבר, על-ידי התביעה במשפט המו"לים. היום השביעי והאחרון לחקירה הוקדש בעיקר להצגת שיחות שקיים ישועה עם איריס אלוביץ', נאשמת מספר 3. אלוביץ', יחד עם בן זוגה שאול אלוביץ' (נאשם 2), שלטו בחברת בזק וכתוצאה מכך גם באתר "וואלה"; על-פי כתב האישום ועדותו של ישועה, השניים הפעילו עליו לחץ כבד כדי שתוכן האתר ייטיב עם נאשם 1, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ועם רעייתו שרה ובנו יאיר. בתמורה, כך לפי כתב האישום, בני הזוג אלוביץ' קיבלו מנתניהו ושלוחיו במשרד התקשורת הטבות רגולטוריות בשווי מאות מיליוני שקלים על חשבון הציבור.

התובעת שחוקרת את ישועה, מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) עו"ד יהודית תירוש, הציגה בפני המנכ"ל ובית-המשפט רצף של שיחות מנובמבר 2016, אז מונה אבירם אלעד לעורך הראשי של האתר. כפי שכבר תיאר ישועה בעדותו, סביב מינויו של אלעד חלה החרפה בהיקף הלחצים שספג מבני הזוג אלוביץ', זאת משום שבקרב משפחת נתניהו חששו שהעורך החדש לא ייענה לדרישותיהם.

לרוע מזלו של אלעד, ושל ישועה, בעוד בני הזוג אלוביץ' מנסים "להכשיר" את העורך החדש בעיני משפחת נתניהו, ביום כניסתו לתפקיד העורך הראשי ובימים שלאחר מכן התפרסמו בתקשורת הישראלית סדרה של פרסומים שהזיקו לראש הממשלה. אלעד לא יכול היה להתעלם מהם, ונתן להם ביטוי באתר החדשות. ישועה מצא עצמו תחת מטר של טרוניות.

איריס אלוביץ' הסבירה לישועה ש"הילד", כלומר יאיר נתניהו, "יודע להיכנס יותר טוב לדברים". לדבריה, "נגיד היא [שרה נתניהו] אומרת 'איזה יופי, פרסמו תמונה שלי', אז הוא אומר לה, 'כן, אבל תקעו לך את זה בסוף'"

בשיחה הראשונה שהוצגה היום (20.4) בפני ישועה, עוד טרם נכנס אלעד לתפקידו, שרטטה איריס אלוביץ' עבור מנכ"ל האתר את מערך הכוחות וחלוקת התפקידים במשפחת נתניהו. "וטל, מה אתה יכול לעשות איתה?", שאלה אלוביץ' לגבי הכתבת הפוליטית של "וואלה", טל שלו. ישועה הבטיח שהוא "יודע איך לדבר איתה", ואמר: "כל מה שצריך בסך הכל זה שיהיה שמה אובייקטיביות, ולא להביא עובדות ואז בכותרת כבר לשחוט. זהו, זה הכל. זה זה מאוד פשוט".

אלוביץ' הסכימה. "נכון. אילן, בדיוק עלית על זה. זה בדיוק הנקודה", אמרה. "קודם כל הכותרת. תקשיב, הכותרת היא תמיד לב העניין, כי ככה ה... זה מה שהם רואים. דרך אגב, תקשיב, אני הבנתי איך זה עובד: הם לא רואים את כל הכתבות, אבל מה, הילד שלהם בא ואומר להם: 'אהה, את חושבת ששמו לך את התמונות בראשי? מה פתאום, תקעו לך את זה בסוף'. אתה מבין? הוא כל היום מנטר את הדברים. הוא כל היום בדיגיטל. הוא כל היום מנפח לה את הראש".

אלוביץ' הסבירה לישועה ש"הילד", כלומר יאיר נתניהו, "יודע להיכנס יותר טוב לדברים". לדבריה, "נגיד היא [שרה נתניהו] אומרת 'איזה יופי, פרסמו תמונה שלי', אז הוא אומר לה, 'כן, אבל תקעו לך את זה בסוף'".

בהמשך הדיון שוב עלה שמו של יאיר נתניהו כשצוטטה שיחת ווטסאפ שהתקיימה בין ישועה לאיריס אלוביץ' בתקופה מעט מאוחרת יותר, שבמסגרתה כתב לה המנכ"ל על בנו של ראש הממשלה כי הוא "ממש מחפש בנרות להתלונן. כמה שלא נפרגן הוא מחפש ומרעיל".

איריס אלוביץ' השיבה: "מה שחשוב, שניר [חפץ] ורן [ברץ] יידעו ויעבירו לבוסים שלהם שיש שיתוף פעולה מעולה" והוסיפה: "משתדלים לעשות כמיטב יכולתנו עבור האבא האמא והבן". בעדותו התלוצץ ישועה ואמר: "The father, the mother and the holy ghost".

פודקאסט משפט המו"ליםלפודקאסט "משפט המו"לים"

לפי העדות של ישועה, לקראת מינוי אלעד לתפקיד העורך הראשי הוצעה מעין "עסקת חבילה" שכוללת ויתור על כתבים ביקורתיים כלפי נתניהו, כמו אמיר תיבון ודב גיל-הר, והבאת כותבים נוחים יותר. בהקשר זה הוזכר בשיחה עם אלוביץ' שמעון ריקלין. "הוא חבר מאוד טוב של ינון מגל. מאוד טוב", אמר ישועה על ריקלין. "זה חבר הנפש שלו. ינון מתייעץ על כל דבר, הבעיות שהיה לו וזה, ריקלין-ריקלין-ריקלין. הוא ממש חבר ברמה יומית, הוא מדבר איתו".

"סבבה", אמרה איריס, "אז בוא בוא ננסה להביא את שניהם". בהמשך הוסיפה, בהקשר של נתניהו: "אנחנו צריכים לעשות תיקון מהיר. האיש הזה הולך להישאר עוד הרבה זמן. אתה מבין?". "אין מי שיחליף אותו", הסכים ישועה, "אין מה לעשות".

"תשמע", כתבה איריס אלוביץ' לאילן ישועה, "אני אמרתי לשאול שאני מוכנה בשביל הקבוצה למכור את נשמתי לשטן, ואני מוכנה לזה, זה עולה לי בבריאות, שלא תבין. זה לוקח כוחות נפש"

"תשמע", כתבה אלוביץ' לישועה, "אני אמרתי לשאול שאני מוכנה בשביל הקבוצה למכור את נשמתי לשטן, ואני מוכנה לזה, זה עולה לי בבריאות, שלא תבין. זה לוקח כוחות נפש".

"אני חושב שאני לא מבין על מה, לא מתאר לעצמי על מה מדובר", השיב ישועה. "אתה יודע, אתה אתה עושה משהו ואתה חוטף על ימין ועל שמאל ו... לא משנה. עזוב. אני לקחתי את זה על עצמי", כתבה אלוביץ'. "תשמע אני אנסה לפצח את ה... את המוקש הזה. אז מה שאני צריכה את עזרתך זה אם אתה לוקח לי את שני אלה, כבר זה מאזן אותי. אתה מבין? אני רוצה לעבור מ... משמאל מתון למרכז, מרכז-שמאל. אתה מבין?". "בסדר גמור", השיב ישועה.

כעבור כמה ימים נכנס אלעד לתפקיד העורך הראשי. במקביל, ב-14 בנובמבר 2016 פרסם רביב דרוקר בחדשות 10 ידיעה תחת הכותרת "המיליארדר האוסטרלי, יאיר נתניהו ודירת היוקרה". המיליארדר הוא ג'יימס פאקר, שעליו העיד אתמול ישועה כי נשלח שנה קודם לכן על-ידי נתניהו לרכוש את "וואלה", וכי הצטווה על-ידי אלוביץ' להעמיד פנים שהוא משתף עימו פעולה אך למסמס את העסקה.

ג'יימס פאקר, צילום מסך מהכתבה של רביב דרוקר בערוץ 10

ג'יימס פאקר בצילום מסך מתוך כתבתו של רביב דרוקר בערוץ 10, 2016

ישועה התלבט כיצד להימנע מלפרסם ידיעת המשך על הגילוי של דרוקר. לפי הפרסום של דרוקר, פאקר רכש דירת פאר על חוף תל-אביב ואִפשר ליאיר נתניהו לבלות בה. נתניהו שיגר לחדשות 10 תגובה חריפה במיוחד, שבאותם הימים עוד נחשבה חריגה ("מזעזע לראות לאילו תהומות של שפל מוסרי הידרדר ה'עיתונאי' רביב דרוקר. מרדיפה אובססיבית וחולנית אחר ראש הממשלה ורעייתו, דרוקר עובר כעת להשמיץ את בנם הסטודנט ובנם החייל הקרבי", וכו').

באותו לילה, בשעה 22:59, התכתבה איריס אלוביץ' עם ישועה. "תקשיב", כתבה בעלת השליטה למנכ"ל האתר. "אז צריך להעלות, לא. צריך להעלות את התגובה, שומע? צריך להעלות את התגובה ככתבה וכלשונה ולהגיד: 'תגובת משפחת נתניהו ל... לתחקיר של רביב דרוקר בערוץ 10'".

בשלב זה ביקשה אלוביץ' מישועה שיגלוש לאתר "דה-מרקר" ויראה כיצד סיקרו שם את הפרסום של דרוקר. "תתעלם רגע מהכותרת", כתבה לו. "עזוב רגע את מה ש... את הכותרת ואת המשנה, תיכנס ישר ל... תיכנס מתחת לתמונות. תראה, רוב הכתבה זה התגובה, אתה מבין? אתה מבין מה אני אומרת? מי שרוצה שילך לתחקיר, לא לשים לינק לשם, אתה מבין מה אני מתכוונת?".

"טוב, תקשיבי רגע", כתב ישועה, "זה לא דחוף הלילה. ובלילה אני לא יכול לשלוט על זה פה. אמרתי לא להעלות כרגע, בבוקר אני אסתכל, זה לא כזה דחוף. זה לא חשוב". "הבנתי", השיבה אלוביץ', "אבל שזה לא יעלה". "הם לא יעלו. הם לא יעלו. אמרתי לא להעלות, הם לא יעלו", הרגיע אותה ישועה. "לא", התעקשה אלוביץ', "אבל גם אז אמרת לא להעלות, על אילנה דיין". בכך כיוונה אלוביץ', ככל הנראה, לתגובה החריפה עוד יותר ששיגר נתניהו כמה ימים קודם לכן לתחקיר ששודר בתוכנית "עובדה" של דיין.

"כן, לא", הסביר ישועה מדוע עלתה ידיעה על התחקיר של דיין. "בבוקר היא שאלה אותי ואמרה לי שב'ישראל היום' גם את זה יש, ואז הרשיתי לה". "אוקיי", השיבה אלוביץ', "אז הפעם אתה תראה את זה לפני, לא תרשה ב... על עיוור".

"אני פוחד", אמר ישועה, "כי אם אני מעלה את זה ואחר-כך אחרים נותנים תגובות, וטל שלו מביאה תגובות, למשל של בוז'י, ואנחנו לא שמים". אלוביץ' פסלה זאת על הסף. "אילן. לא, לא, אני לא אשים תגובה של בוז'י על תחקיר של רביב דרוקר. לא מעניין אותי", כתבה. "מה", תהה ישועה, "אם שמים תגובה של ראש האופוזיציה, זה כזה נורא? אני לא מבין. באמת, דרך אגב, זה הפריע למישהו או רק לכם?". "נשבעת לך לא, הם צרחו...", כתבה אלוביץ' לישועה. "על זה?", תהה. "על הכל", השיבה.

"אבל ב'ישראל היום' היה. אני לא מבין את זה", כתב ישועה. "אתה רוצה שאני אגיד לך עוד פעם, שגם 'ישראל היום' בבעיה", השיבה אלוביץ'. "מה, 'ישראל היום' בבעיה? לא מבין", תמה ישועה. "'ישראל היום' עושה כל מה שהם רוצים, אני קורא את הכותרות כל יום". "הם כועסים על 'ישראל היום'", עדכנה אלוביץ' את ישועה. "על 'ישראל היום' גם?", שאל המנכ"ל. "כן", השיבה אלוביץ'. "יש את דן מרגלית ויש את מוטי גילת ויש את זה שנתפס, מתפקשש להם ורגב לא שולט, נו בחייך אילן".

שלדון אדלסון ורעייתו מרים אדלסון עם בועז ביסמוט, עורך "ישראל היום", בטקס חנוכת שגרירות גואטמלה בירושלים. 16.5.2018 (צילום: מארק ישראל סלם)

שלדון ומרים אדלסון עם בועז ביסמוט, עורך "ישראל היום" (צילום: מארק ישראל סלם)

כמה חודשים לאחר השיחה הזו החליפו האדלסונים, בעלי השליטה ב"ישראל היום", את העורך הראשי עמוס רגב בעורך חדשות החוץ בועז ביסמוט. אחת הפעולות הראשונות שעשה העורך החדש היתה לפטר את מרגלית ואת גילת.

בהמשך השיחה בין אלוביץ' לישועה דיברה בעלת השליטה ב"וואלה" על החופש לפרסם ככל העולה על דעתך כשאינך תלוי ברגולטורים. "החוכמה", אמרה אלוביץ', "החוכמה, אם היה לך רק ערוץ ואין לך עסקים, אז תשתין בקשת, אז לא מעניין אף אחד, אתה מבין? הנה כמו שעכשיו ערוץ 2. בהתחלה הם ליקקו להם. הם עשו סרט על אבא שלה, אתה יודע? ועכשיו אההה... עכשיו הם נכנסים בו חזיתית. אתה מבין?". אלוביץ כיוונה כנראה לסרט על על אביה של שרה נתניהו שהפיקה חברת רשת (אז בערוץ 2), בעת שמשרד התקשורת בראשות נאמנו שלמה פילבר היה צריך להכריע בעניינה.

"מה זה חזיתית", השיב ישועה. "אבי וייס [מנכ"ל חברת החדשות של הערוץ] היום עד הסוף, זהו הורדת כפפות". "וגם התחקיר של אילנה דיין זה חזיתי", השיבה אלוביץ'. "לא לא, הם הם... כשהם מתחילים זהו", אמר ישועה. "אבל אתה מבין", העירה אלוביץ', "בהתחלה הם הלכו בטוב. ועשו סרט על אבא שלה. ראו שזה לא עובד. אז עברו להתקפה. אבל אתה מבין שאתה במצב שאתה צריך אותו שהוא יחתום לך על פיצול או ביטול, זה בעיה".

"כבר נהייתה רוטינה שאם יש תחקירים נגד ראש הממשלה, לא מפרסמים את הידיעה על התחקיר", העיד היום ישועה בפני בית-המשפט בקשר לשיחה הזו עם אלוביץ'. "ואז נוסף על האבסורד הזה אבסורד חדש, שאם למחרת יש תגובה של ראש הממשלה, אז מפרסמים את התגובה. וזה מה שאתם רואים פה, אי-אפשר להגיד שום דבר על הסיבה לתגובה".

כשנשאל מה הוא חש לשמע השיחה בהשתתפותו אמר ישועה: "אני לא חש נעים בכל התהליך הזה, שבו אני בעצם צריך לעבור שורה-שורה ולנהל שיחה עם מישהי שהיא לא הבוסית הפורמלית שלי, ולרצות אותה ולסרס את כל התהליך שאנחנו עושים".

למחרת היום, ב-15.11, שוב שוחחו אלוביץ' וישועה. הפעם נסבה השיחה סביב אמיר תיבון, עיתונאי "וואלה" שכונה "העצם" בשיחות בין ישועה לבני הזוג אלוביץ' משום שפרסם דיווחים ביקורתיים על ראש הממשלה נתניהו. כאמור, לפי העסקה שניסו לרקום ישועה ובני הזוג אלוביץ' באותה העת, אם ייפטרו מתיבון ומדב גיל-הר, לבני הזוג נתניהו יהיה קל יותר לקבל את אבירם אלעד כעורך "וואלה".

"העצם בא וקיבל הצעה מעיתון 'הארץ' לעבור להיות הנציג שלהם בוושינגטון", בישר ישועה לאלוביץ', אך אמר כי הוא מעוניין להשאיר אותו ב"וואלה", ושיכתוב מוושינגטון לאתר. "הוא העיתונאי הכי טוב שצמח פה", כתב. "אני אתייעץ עם שאול", כתבה אלוביץ'. "אני חושבת שכאילו זה בדיוק ההזדמנות". "תראי", ניסה לשכנע אותה ישועה, "זה יכול להיות דבר שבו כאילו את אומרת לה [לשרה נתניהו] הנה את רואה, מתחיל להיות ה... מה שרצית. אז את הדוב [דב גיל-הר] גם אני אצטרך לגמור בימים הקרובים. ואז את אומרת לה, 'הנה העצם, הנה הדוב'". "טוב, אני שואלת את שאול", השיבה אלוביץ'.

שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת. הכנסת, 2.8.16 (צילום: יונתן זינדל)

שלמה פילבר בכנסת, בעת שהיה מנכ"ל משרד התקשורת, 2016 (צילום: יונתן זינדל)

כדי להבהיר לבית-המשפט עד כמה אותם הימים היו רגישים הוצג קטע מהתכתבות ששאול אלוביץ' קיים למחרת עם ישועה. אלוביץ' כתב לישועה ששלמה (מומו) פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת, בצרה. "אני מוכרח לתקן. מומו מצלצל אלי, מבקש עזרה כל הזמן", אמר אלוביץ' לישועה. "לא הבנתי, לא הבנתי, איך ניר שרף אותו?". ישועה הסביר בעדותו כי ניר חפץ ככל הנראה פגם ביחסים בין פילבר לראש הממשלה, ואילו אלוביץ' ניסה לשקם את המצב כיוון שפילבר פועל למענו. "וואו וואו וואו", אמר ישועה לשמע הבשורה. "מדהים", השיב אלוביץ'. "טוב, לא שמעת כלום. לכן זה כל-כך חשוב עכשיו אהה... ש... שיהיה לי חזרה לדבר דיבור".

ישועה הסביר בעדותו כי באותה תקופה התערערו היחסים בין בני הזוג נתניהו לבני הזוג אלוביץ' על רקע הבאת אבירם אלעד לתפקיד העורך. כעת, כשפילבר בצרות, חשוב לאלוביץ' לתקן את המצב ולחזור ליחסים תקינים עם נתניהו.

אולם עוד באותו היום חשף דרוקר בתוכניתו "המקור" את פרשת הצוללות וכלי השיט ("תיק 3000"), תחת הכותרת "חשיפה: פרקליטו של נתניהו מייצג את החברה שעומדת מאחורי עסקת הצוללות עם גרמניה". ב"וואלה" נמנעו הפעם מלדווח במשך שעות ארוכות על החשיפה של דרוקר, אך למחרת, ב-16.11, דיווחו על פנייה של גונן בן-יצחק ליועץ המשפטי לממשלה כי יפתח בחקירת הפרשה. בן-יצחק הוגדר בידיעה "פעיל במטה נגד מתווה הגז".

בשעה 13:23 כתב שאול אלוביץ' בקבוצה עם איריס אלוביץ' ואילן ישועה: "זו הכותרת הראשית, השתגענו?". באותה שעה הכותרת הראשית עסקה במשה כחלון. "כחלון?", תהתה איריס אלוביץ'. "צוללות", השיב שאול אלוביץ'. ואכן, במורד דף הבית, ככותרת ראשית באזור המוקדש למדור החדשות, הופיעה הפניה בולטת לידיעה על פנייתו של בן-יצחק ליועץ המשפטי לממשלה. "אם את היית פונה ליועמ"ש, זה גם היה בכותרת ראשית?", זעם אלוביץ'. "מי זה 'פעיל במתווה הגז'? התעלינו על עצמנו, עברנו את 'הארץ'".

דף הבית של אתר "וואלה", 16.11.2016 (לחצו להגדלה)

דף הבית של אתר "וואלה", 16.11.2016 (לחצו להגדלה)

"אילן", החרתה החזיקה אחריו איריס אלוביץ', "זה רק אצלנו וזה חבר של אבירם. אין מלים. הרסת כל מה שניסינו. תעשה גוגל מי זה גונן". "בעט בדלי", אמר שאול אלוביץ'. ישועה ניסה להסביר: "כל אמצעי התקשורת העלו אתמול את הידיעה על הצוללות. אנחנו לא", כתב. "התחילו לפנות ולשאול למה אנחנו לא. ניסו להעלות אייטם באיחור של 15 שעות, ולכן הלכו לפנייה ליועמ"ש. גונן לא חבר של אבירם, בכל אופן בהוראתכם הוריתי להוריד".

"הוא חבר", התעקשה איריס אלוביץ', "כתבו יחד את 'פאודה'". למעשה, את סדרת הטלוויזיה "פאודה" כתבו ליאור רז ועיתונאי "וואלה" אבי יששכרוף.

"אילן", כתב שאול אלוביץ' ביחס לאבירם אלעד, "אצלי הוא גמר, אם עדיין לא הבנת את זה תבין עכשיו". ישועה ניסה להגן על העורך הטרי, וכתב: "זה לא בא מרצון לעשות דווקא. אבירם אומר 'תראה שלא הכנסנו את השם של ביבי לכותרת'".

משפט המו"לים: תיקי "2000" ו"4000"

למחרת, ב-17.11, אחרי שנתניהו העביר תגובה לתחקיר הצוללות, שוחח ישועה עם איריס אלוביץ'. "אתה הסברת לי שזה ייצא יותר גדול", קבלה בעלת השליטה על היקף הפרסום של תגובת נתניהו. "אני אעשה את זה, בסדר", השיב ישועה. "אתה אישית ערב לזה", הודיעה אלוביץ'. "אני אישית עושה את זה", הסכים ישועה. "נו, אני עכשיו עובר על כל דבר, עד אתמול זה לא היה שאני עובר על כל דבר". "רק בתקופה הקרובה", הרגיעה אלוביץ'. "בסדר", אמר ישועה, "ומה שיהיה בסוף, זכרי מה שאמרתי לך". "נחטוף", אמרה אלוביץ', ומיד הוסיפה: "אילן, הסוף, הוא חייב להיות כבר קרוב". "הלוואי", אמר לה המנכ"ל.

בסיום עדותו של ישועה ביקשו הסנגורים הפסקה של חודש לפני שיתחילו בחקירתו הנגדית. הפרקליטות התנגדה ודרשה להמשיך בעדות ברצף. השופטים רבקה פרידמן-פלדמן, משה בר-עם ועודד שחם החליטו לבטל את הדיונים שנקבעו למחר ולשבוע הבא, ולחדש את העדות בעוד כשבועיים.

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 1.2MB)