איש העסקים הבריטי וולטר סוריאנו, שהוצג על-ידי עורך-דינו אילן בומבך כידידו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הגיש מאז תחילת השנה שעברה ארבע תביעות דיבה נגד עיתונאים וכלי תקשורת בישראל שדיווחו על אודותיו. התביעות, העולות לסך של קרוב לשני מיליון שקל, הן תביעות אישיות או נגד כלי תקשורת קטנים. כלי תקשורת מהזרם המרכזי שדיווחו דברים דומים על סוריאנו לא נתבעו על-ידו עד כה.

התביעה הראשונה שהגיש סוריאנו, באמצעות בא-כוחו עורך-הדין אילן בומבך, מופנית נגד עיתונאי חדשות 13 רביב דרוקר (ולא נגד חדשות 13 או נגד כלי התקשורת שבו נאמרו הדברים – גלי-צה"ל). בתביעה, שהוגשה בפברואר 2018, דורש סוריאנו פיצוי בסך חצי מיליון שקל מדרוקר משום שהזכיר את שמו בראיון לגלי-צה"ל.

דרוקר נשאל בראיון האם סוריאנו הוא האיש שאליו מכוונת המשטרה בהדלפותיה, על אודות גורם שפעל כביכול למעקב אחר חוקרי ראש הממשלה נתניהו. דרוקר השיב בחיוב, אך הדגיש כי אין כל הוכחה לכך שסוריאנו אכן מעורב במעשים שכאלה. למרות זאת הוגשה נגדו תביעה. דרוקר טוען להגנתו בין היתר, באמצעות עו"ד דורון קול, כי התביעה של סוריאנו נגדו היא תביעת השתקה שנועדה לסתום את פיו תוך פגיעה בחופש הביטוי, חופש העיתונות וזכות הציבור לדעת.

כחודש לאחר שהגיש את התביעה הראשונה נגד דרוקר, במרץ 2018, הגיש סוריאנו תביעה נגד אתר "בחדרי חרדים" בדרישה לפיצוי בסך 300 אלף שקל. במוקד תביעה זו שני דיווחים שראו אור באתר וכללו מידע שפורסם קודם לכן בחברת החדשות (כיום חדשות 12) ותאגיד השידור הישראלי, לצד פרטים ביוגרפים נוספים על סוריאנו ותצלום שבו פניו נראים באופן חלקי.

באתר "בחדרי חרדים" טוענים להגנתם בין היתר, באמצעות עורכי-הדין טל כלימיאן ונתנאל רוזנשטיין, כי התביעה של סוריאנו נגדם היא תביעת השתקה וכי סוריאנו עושה שימוש לרעה בהליכי משפט.

עוד חודשיים חלפו, ובמאי 2018 הגיש סוריאנו תביעת דיבה שלישית, גם כן על סך 300 אלף שקל, הפעם נגד הבלוגר האמריקאי ריצ'רד סילברסטיין. תביעה זו הוגשה לאחר שסילברסטיין פרסם בבלוג שלו פוסט בעקבות הדיווח על סוריאנו בתאגיד השידור הישראלי. נגד תאגיד השידור הישראלי לא הוגשה תביעה. סוריאנו טען כי הבלוגר סילף את ממצאי התחקיר והכפיש את שמו. סילברסטיין טען, באמצעות עורכי-הדין שלומי זכריה ומיכל זיו, כי כלל אין מקום לדון בתביעה של סוריאנו בבית-משפט ישראלי. בית-משפט השלום קיבל טענה זו, ובית-משפט המחוזי דחה את ערעורו של סוריאנו על החלטת בית-משפט השלום.

השנה, בחודש שעבר, הגיש סוריאנו את התביעה הרביעית, בסך 320 אלף שקל, הפעם נגד דרוקר, אתר "העין השביעית" עורך האתר שוקי טאוסיג והחתום לעיל. סוריאנו טען בתביעתו באופן כוזב כי הפרסומים באתר "העין השביעית" נעשו בתיאום כלשהו עם דרוקר ולצרכיו. עוד טען כי הדיווח של האתר על התביעה הראשונה נגד דרוקר היה לא הוגן ופגע בשמו הטוב. אף שטרם הוגשו כתבי הגנה ניתן לציין כי דרוקר השיב למכתב ההתרעה שקיבל מסוריאנו טרם הגשת התביעה, ומסר כי לא ברור מדוע שורבב שמו למכתב בדבר פרסומים שלא נעשו על-ידו.

עו"ד אלעד מן, יו"ר עמותת "העין השביעית", השיב למכתב ההתרעה שנשלח טרם הגשת התביעה כי האתר פעל כראוי וכי סוריאנו נוהג באופן בריוני כדי להשתיק את השיח הציבורי על אודותיו.

בעקבות הדיווחים באתר "העין השביעית" על התביעה נגד דרוקר ו"העין השביעית" הצטרף עו"ד בומבך כתובע נוסף, וסכום התביעה נגד "העין השביעית" גדל ל-420 אלף שקל, כך שהתביעה כולה עומדת על סכום של 580 אלף שקל.

אם כן, בתביעות הדיבה שהגיש נגד עיתונאים מאז תחילת השנה שעברה דרש סוריאנו (יחד עם בומבך במקרה אחד) פיצוי בסך כולל של קרוב ל-1.7 מיליון שקל.

ביקשנו את תגובתו של סוריאנו לדברים באמצעות עורך-דינו אילן בומבך. התגובה שהתקבלה ארוכה יותר מהידיעה עצמה, והיא מובאת כאן במלואה. נציין רק כי ב"העין השביעית" עומדים מאחורי כל פרסום ופרסום הנוגע לסוריאנו, וכי לא יירתעו מתביעות או איומים בתביעות וימשיכו לסקר ללא מורא וללא משוא פנים את פרשת סוריאנו על היבטיה השונים.

לא ניגרר להתנצחות עם כל מה שמטעה או אינו נכון בתגובתו של עו"ד בומבך, נציין רק כי הקמפיין נגד תביעות השתקה שמנהל אתר "העין השביעית" החל לפני שהוגשה תביעתו של סוריאנו, וכי ב"העין השביעית" אכן קוראים לציבור לתמוך באתר במאבק בתופעה הפסולה והמסוכנת של שימוש לרעה בהליכים משפטיים.

להלן התגובה שנמסרה מעו"ד בומבך: "מר סוריאנו אכן הגיש ארבע תביעות מאז ראשית 2018 ועד היום. מדובר בתביעות שהוגשו בגין פגיעה קשה בשמו הטוב ובפרטיותו. שמו הטוב של סוריאנו הוא הנכס החשוב לו ביותר, ולכן הוא תבע את מי שפגע בו. סוריאנו לא שש להגיש תביעות ולא מעוניין לנהל הליכים משפטיים מיותרים.

"עד היום הוא ניהל שני הליכי גישור עם נתבעים, אך אלה לא הבשילו לכדי הסכם גישור ולכן ההליכים ממשיכים. בהליך אחר (הבלוגר סילברסטיין) מוגשת בימים אלה בקשת רשות ערעור לבית-המשפט העליון על החלטת בית-המשפט המחוזי שלא לאפשר היתר המצאה לחו"ל לבלוגר שגר בארצות-הברית ופונה לקהל ישראלי.

"אתר 'העין השביעית' החליט לעשות קמפיין שלם סביב העובדה שסוריאנו הגיש תביעה כנגד האתר ושניים מעובדיו, ביחד עם תביעה נוספת נגד רביב דרוקר. מאז שהחלטתם לעשות שימוש לא הוגן ולא ראוי בנתוני שקר שהופיעו בכתב ההגנה של דרוקר (ובין היתר לעשות שימוש בנתונים שדרוקר מחק! בכתב ההגנה שהגיש לבית-המשפט) פתחתם במערכה תקשורתית מסיבית ונמשכת כלפי סוריאנו, עד כדי עריכת 'יום עיון' שבו נזכר שמו, ופוסט כאילו תמים של עיתונאי בשם אבנר הופשטיין, אשר לא מגלה לנמעניו כי הוא נמנה עם הנהלת העמותה העומדת מאחורי 'העין השביעית'.

"בתוך כך, אתם עושים שימוש נבזי בארכיטקטורת המרשתת ומציפים כל העת בידיעות חדשות על אודות סוריאנו, וכאן הרחקתם עד לאתר 'פוליטיקו' על מנת לצטט מכתבה שהזכירה את שמו של סוריאנו. טקטיקה זו גורמת ל'שימור' שמו של סוריאנו בהקשרים שליליים קבועים.

"את כל זה אתם 'מעבים' בתופינים שונים: פעם זה מאמר של עו"ד אילן יונש הפונה לעורכי-דין ודורש מהם להגיד די ל(הגשת) תביעות דיבה (המכונות על-ידו תביעות 'השתקה'), ופעם זה מחקר חדש שמצא עלייה יציבה וברורה במספר תביעות לשון הרע בשנים האחרונות (אך מי שמעיין באותיות הקטנות מוצא כי את המחקר ערך פעיל חופש מידע, ולא חלילה גוף אקדמי מהימן). כן ראינו דיווח על סדנה שאותה העבירו אבנר הופשטיין ועו"ד אלעד מן. זה האחרון מייצג אתכם בתביעה שסוריאנו הגיש נגדכם.

"והנה כעת, כתבה נוספת, שבה אתם מבקשים 'לסקור בקצרה' את כל טענות סוריאנו בכתבי התביעה, ואת טענות הנתבעים בכל תביעה ותביעה. רק נזכיר כי אתר 'העין השביעית' טרם הגיש כתב הגנה בתביעה. אבל, תמיד משמח לקבל את תמצית ההגנה שלושה חודשים לפני המועד החוקי להגשת כתב ההגנה.

"כתבה נוספת זו מהווה גל נוסף של פרסום שלילי כנגד מרשי, על מנת לשמר את ה'וייב' האינטרנטי השלילי נגדו וכך להגדיל את הדמוניזציה שכבר יצרתם לו. כל אלה ממחישים את נחישותכם המיוחדת להתעסק בענייניו של סוריאנו ולפגוע בו במישורים שונים ומשונים. נשוב ונזכיר כי רביב דרוקר אמר שסוריאנו אינו קשור כלל לפרשת המעקבים שלא היו, וכך גם הבהירה משטרת ישראל בשני מכתבים רשמיים אשר ניקו לחלוטין את סוריאנו.

"לעניין 'היקף' ו'גודל': אתם צפויים ודאי להציג את אתר 'העין השביעית' כאתר 'קטן' או 'עני'. אז כדאי להבהיר לקוראים: על גבו של סוריאנו נפתחה לפני מספר שבועות מגבית אינטרנטית ל'הצלת' 'העין השביעית', המשולבת בקמפיין השחרה אובססיבי מן הגרועים שנראו במקומותינו.

"יש ביכולתו של האתר לא רק לדווח באופן מתמיד בנושאים שמעניינים אותו, אלא לנצל את ארכיטקטורת המרשתת על מנת 'לשמר' לאורך זמן אזכורים שליליים על מושאי כתבותיו. כך, מכל מקום, נוהג האתר עם מר סוריאנו כאשר הוא מיסגר את תביעתו של סוריאנו נגד אנשי האתר כתביעת 'השתקה', ועל כך הוא בונה קמפיין שלם שמטרתו לתרום כספים לעמותה העומדת מאחורי האתר.

"ובל נשכח, כבר מזה שבועות ארוכים ש'העין השביעית' מדווח על סוריאנו באופן מגמתי, כאשר האתר עצמו הינו נתבע בתביעת דיבה ובעל עניין בכל פרסום 'משחיר' על סוריאנו. אין לך ניגוד עניינים בוטה יותר מזה (והדברים כבר מצאו ביטוי בפרשנויות השזורות בכל דיווח ודיווח על סוריאנו). האם כל קורא וקורא מודע לכך?

"האתר גם הכריז מלחמה עלי, מייצגו של סוריאנו. ביום 5.6.2019 פרסמתם כתבה נוספת, הפעם תחת כותרת 'הפסד נוסף לסוריאנו ובומבך', כאשר דיווחתם על כך שבית-המשפט המחוזי דחה את ערעור של סוריאנו וקבע כי לא יוכל לתבוע בישראל 300 אלף שקל מבלוגר אמריקאי. ממתי נותנים כותרת מבזה כזו? האם גם במקרים אחרים ציינתם כי עורך-הדין המייצג 'הפסיד'?? (לא זכור לנו).

"לגבי תביעות כלפי כלי תקשורת אחרים, אנו מביעים הערכה לדאגה של 'העין השביעית' לשמו הטוב של סוריאנו, ומזכירים לאתר המתיימר להטיף לעיתונאים או לחנכם כי עד שבע שנים מפרסום השקרים מותר לתבוע לשון הרע, ולסוריאנו יש סבלנות. לתשומת לבכם: סוריאנו ימשיך לשמור על שמו הטוב ועל פרטיותו, גם בכל הנוגע לפרסומים על אודותיו באתר 'העין השביעית'".

43260-02-18
18293-03-18
54630-05-18
32058-05-19