מסמכי תביעה שהגיש איש העסקים וולטר סוריאנו נגד אתר "בחדרי חרדים" חושפים מסכת של מגעים שניהל קרוב משפחה של סוריאנו עם אנשי האתר בניסיון לשנות סיקור עיתונאי. לפי "בחדרי חרדים", כשהציעו לאותו קרוב משפחה למחוק את הכתבות כליל הוא אמר שאין צורך בכך. למרות זאת, כאמור, תבע סוריאנו את האתר. בתביעה, שהוגשה במרץ 2018, הוא דורש מבית-המשפט לפסוק לטובתו פיצויים בסך 300 אלף שקל (על התביעה ניתן לקרוא בהרחבה כאן).

התביעה נגד "בחדרי חרדים" מצטרפת לכמה תביעות שמנהל סוריאנו באמצעות עורך-דינו, אילן בומבך, בגין פרסומים עיתונאיים. סוריאנו, שמיודד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, תובע את אתר "העין השביעית", את העיתונאי רביב דרוקר (בשל דברים שאמר בראיון רדיופוני) ואת הבלוגר האמריקאי ריצ'רד סילברסטיין (שתי ערכאות קבעו עד כה כי התביעה לא תתנהל בישראל ודינה להסתלק על הסף, אולם בומבך הצהיר כי סוריאנו מתכוון לערער לעליון). על סדרת התביעות ניתן לקרוא בהרחבה כאן. אנשי "בחדרי חרדים" טוענים כי התביעה שהוגשה נגדם היא "תביעת השתקה (SLAPP) בריונית".

הידיעות של "בחדרי חרדים" פורסמו בפברואר 2018, בעקבות עיסוקם של כלי תקשורת מרכזיים בדמותו של איש העסקים. הדיווח הראשון מבין השניים היה מעין פולואו-אפ לדיווח של משה נוסבאום שבו הכחיש סוריאנו כי היה מעורב במעקבים אחר חוקרים שעסקו בתיקיו הפליליים של ראש הממשלה. "מעולם לא נתבקשתי על-ידי מר נתניהו לבצע מעקב אחרי החוקרים", צוטט סוריאנו בידיעה של נוסבאום, בהכחשה שהופיעה גם בדיווח של "בחדרי חרדים". הידיעה השנייה כללה דיווח של צח שפיצן ששודר במהדורה המרכזית של כאן 11.

מעיון במסמכים שהוגשו לבית-המשפט עולה שלתביעה נגד "בחדרי חרדים" קדם משא-ומתן בנוגע לשכתוב הסיקור לאחר שכבר עלה לרשת. חוץ ממגעים שניהל עו"ד בומבך עם האתר בדרישה למחוק את הסיקור (באתר סירבו), כתב "בחדרי חרדים" משה ברגמן גם שוחח עם אדם שקשור לסוריאנו וקיבל ממנו הנחיות לגבי שינוי התוכן. לטענת "בחדרי חרדים", באתר היו סבורים שמדובר באדם שמייצג את עמדתו של סוריאנו.

עורכי-הדין של "בחדרי חרדים" ציינו כי סוריאנו בחר שלא לחשוף בפני בית-המשפט כי הוא או נציג מטעמו עמדו בקשר עם האתר, העירו הערות על הידיעות ואף קיבלו "יד חופשית להעיר על תוכן הכתבות עצמן ולשנות בהן פרטים כראות עיניהם וכאוות נפשם"

לפי כתב ההגנה, למחרת פרסום הידיעה הראשונה פנה לכתב "בחדרי חרדים" משה ברגמן אדם בשם דניאל שפיגל שהציג עצמו כחבר קרוב של סוריאנו. "מר שפיגל ציין כי הוא מדבר בשם התובע, וביקש מוויסברג [שם עט שבו השתמש משה ברגמן] שישנה מספר פרטים בכתבה המפריעים לתובע באופן אישי, בהיבט של פרטיות בלבד", נכתב בכתב ההגנה. לפי "בחדרי חרדים", העיתונאי "נענה ברצון" ושינה את הידיעה בהתאם לבקשות. ואולם, שפיגל עצמו טוען כי רק שינוי אחד שביקש התקבל.

בהמשך אותו היום, ציינו עורכי-הדין של "בחדרי חרדים", העיתונאי ושפיגל ניהלו תכתובת ווטסאפ שבה טען שפיגל שסוריאנו ביקש שלא יכתבו על ענייני הצדקה שלו בלי להודיע על כך מראש. הוא ציין גם שקביעה שלפיה סוריאנו "התחזק" (כלומר, התקרב לדת) אינה במקום, וכך גם ציון שם של שכונה בירושלים שבה הוא מחזיק דירה.

צילומי מסך ששלח דניאל שפיגל לכתב "בחדרי חרדים", מתוך כתב ההגנה שהוגש מטעם האתר

צילומי מסך ששלח דניאל שפיגל לכתב "בחדרי חרדים", מתוך כתב ההגנה שהוגש מטעם האתר (לחצו להגדלה)

עורכי-הדין של "בחדרי חרדים" ציינו כי סוריאנו בחר שלא לחשוף בפני בית-המשפט כי הוא או נציג מטעמו עמדו בקשר עם האתר, העירו הערות על הידיעות ואף קיבלו "יד חופשית להעיר על תוכן הכתבות עצמן ולשנות בהן פרטים כראות עיניהם וכאוות נפשם".

לדבריהם, "יד חופשית זו נוצלה כל הצורך, בהערות, בסימונים ובשינויי נוסח שהועברו בכתב ושהתקבלו כולם כאחד (יודגש – מדובר על תוכן הכתבות עצמן) מבלי שהוער דבר על החלקים בכתבות שבגינן הוגשה התובענה". זאת ועוד, לפי "בחדרי חרדים", "התביעה לא מציינת שלשלוחו של התובע [שפיגל] אף הוצע להסיר לחלוטין מרשת האינטרנט את הכתבות מושא התובענה, והתשובה להצעה זו היתה 'לא, חס וחלילה'".

על רקע זה, עורכי-הדין של "בחדרי חרדים" החליטו לצרף את שפיגל להליך: בהודעת צד ג' שנשלחה אליו במאי 2018 נמסר כי במקרה שבית-המשפט יטיל על האתר לפצות את סוריאנו, שפיגל יידרש לכסות את תשלום הפיצויים.

לפי "בחדרי חרדים", נציגיו של סוריאנו דרשו מהאתר למחוק את הדיווח הראשון שפורסם באתר, והסבירו כי סוריאנו "לא מעוניין שתפורסמנה לגביו כתבות באינטרנט"

שפיגל, בכתב תשובה שהגיש באמצעות עורכי-הדין אמיר קדרי ועדי ברינה, טען מנגד כי לא פעל כנציג רשמי של סוריאנו. "זוהי טענה מאוחרת, שלא עלתה בזמן אמת, וברי כי היא נועדה לייצר יש מאין עילת תביעה נגד מקבל ההודעה על מנת לסייע למודיעים ['בחדרי חרדים'] להתנער מאחריות משפטית כלשהי", טענו באי-כוחו של שפיגל.

מהמסמך המשפטי התחוור כי לשפיגל יש קשרי משפחה עם סוריאנו: אחיו נשוי לבתו של איש העסקים האנגלי. לדברי שפיגל, פנייתו לכתב "בחדרי חרדים" היתה יוזמה פרטית שנקט לנוכח מצוקה שבה לטענתו היתה שרויה בתו של סוריאנו. כמו כן טען שפיגל, כאמור, כי הרוב המכריע של הפרטים שביקש לשנות בידיעה נותרו על כנם.

חוץ מהמגעים שנוהלו עם שפיגל לפני הגשת התביעה, באתר גם ניהלו מגעים עם עו"ד בומבך ועם עורך-דין נוסף ממשרדו. לפי "בחדרי חרדים", נציגיו של סוריאנו דרשו מהאתר למחוק את הדיווח הראשון שפורסם באתר, והסבירו כי סוריאנו "לא מעוניין שתפורסמנה לגביו כתבות באינטרנט".

עם זאת, טענו באתר, נציגיו של סוריאנו סירבו לציין אילו מהפרטים שפורסמו בידיעות פוגעים בפרטיותו. לדבריהם, רק לאחר הגשת התביעה התברר להם שסוריאנו סבור שהאתר לא רק אחראי לפגיעה בפרטיותו – אלא גם להוצאת דיבתו. לגרסתם של עורכי-הדין, הדבר מוכיח כי סוריאנו פעל בחוסר תום לב.

18293-03-18

* * *

לעיון בכתב התביעה של סוריאנו

להורדת הקובץ (PDF, 5.66MB)

לעיון בכתב ההגנה של "בחדרי חרדים"

להורדת הקובץ (PDF, 2.63MB)

לעיון בכתב ההגנה של דניאל שפיגל

להורדת הקובץ (PDF, 329KB)