תביעת הדיבה שהגיש איש העסקים וולטר סוריאנו נגד העיתונאי רביב דרוקר היא תביעת השתקה, שנועדה לסתום את פיו תוך פגיעה בחופש הביטוי, חופש העיתונות וזכות הציבור לדעת, כך טוען דרוקר בכתב הגנה שהגיש בשבוע שעבר לבית-משפט השלום בתל-אביב–יפו.

בנוסף טוען דרוקר כי ממילא לא יזם כל אמירה דיבתית על סוריאנו, ואף הבהיר בפרסום שבגינו נתבע כי אינו מאמין לעמדתה של משטרת ישראל, המייחסת לסוריאנו מעורבות בביצוע פעולות מעקב אחר קציני משטרה שמעורבים בחקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו. אגב כך מציין דרוקר בכתב הטענות שלו כי סוריאנו הוא בעלים של חברת אבטחה בינלאומית, שהוא מקורב לנתניהו, ואף היה מעורב בהסדרת מחלוקת על אי-תשלום על שירותי אבטחה באירוע משפחתי של אחד מבני משפחת נתניהו.

לפני מעט יותר משנה התראיין מפכ"ל המשטרה דאז, רוני אלשיך, לאילנה דיין בתוכנית "עובדה". בראיון אמר אלשיך, בין היתר, כי חוקרים פרטיים אוספים מידע נגד קצינים המעורבים בחקירת תיקי נתניהו. לאחר הראיון דיווח משה נוסבאום במהדורה המרכזית של חברת החדשות כי אלשיך כיוון ככל הנראה ל"איש עסקים שמתגורר בלונדון ובישראל".

באותו היום דיווח דורון הרמן במהדורת חדשות 10 כי מדובר ככל הנראה ב"דמות אירופאית המקורבת לראש הממשלה". למחרת דיווח אמנון אברמוביץ' ב"אולפן שישי" כי "במשטרה אומרים שיש מידע מודיעיני על חברת סייבר בינלאומית, בבעלות ס', היושב בלונדון ומבצע מעקב אחר החוקרים. אולי".

דרוקר אמר בראיון: "הם מדברים על סוריאנו, אבל אני רוצה כמובן לקחת איזשהו מרחק מהעניין הזה, כי לי אין שום הוכחות לכך שסוריאנו היה מעורב בעניין הזה באיזושהי דרך"

יומיים נוספים חלפו, ובראיון שהעניק רביב דרוקר ליעל דן בגלי-צה"ל נשאל האם סוריאנו הוא אותו ס' שאליו מכוונים במשטרה. דן הזכירה כי בעבר ציין דרוקר את שמו של סוריאנו במאמר שבו כתב כך: "סוריאנו הוא איש צללים שהסתובב סביב נתניהו שנים ארוכות. בסביבה הקרובה לנתניהו ייחסו לו ביצוע עבודות רגישות עבור הבוס".

דרוקר אישר בראיון לדן כי אכן במשטרה טוענים "בהדלפות לא מוסמכות" כי סוריאנו הוא הגורם המדובר, אך הבהיר: "הם מדברים על סוריאנו, אבל אני רוצה כמובן לקחת איזשהו מרחק מהעניין הזה, כי לי אין שום הוכחות לכך שסוריאנו היה מעורב בעניין הזה באיזושהי דרך".

בעקבות הראיון הגיש סוריאנו, באמצעות עורכי-הדין אילן בומבך, יעקב באיירסקי ואסף אברהם, תביעת דיבה בסך חצי מיליון שקל נגד דרוקר. סוריאנו הכחיש כי התבקש על-ידי נתניהו או מי מטעמו לעקוב אחר חוקרי משטרה, טען כי מעולם לא ביצע פעילות כזו, וכי הקישור שעשה דרוקר בין שמו לבין טענות אלו "הסב לו נזקים כבדים".

לדברי באי-כוחו של סוריאנו, העובדה שדרוקר הדגיש בשידור כי אין בידיו כל הוכחות לנכונות הטענות, וכי הוא עצמו אינו מאמין בהן, רק מעידה כי לא פעל כראוי כאשר "שירבב" את שמו של סוריאנו לפרשה. סוריאנו טען עוד כי בעקבות חשיפת שמו בהקשר זה כי "התפשטו בכלי התקשורת, כאש בשדה קוצים, פרסומים המציגים את התובע כ'איש הצללים'".

כתב התביעה מאשים: דרוקר קישר את סוריאנו להאשמות החמורות של המפכ"ל אלשיך והסב לו נזקים כבדים

"בחינת התנהלותו של הנתבע מוכיחה כי הוא פעל בכוונה לפגוע בתובע תוך ניסיון לאחוז את החבל בשני קצותיו", טען סוריאנו. "מחד גיסא, הנתבע חשף את שם התובע כמי שאליו הצביע המפכ''ל בראיון ב'עובדה'. מאידך גיסא, הנתבע ציין כי אין כל ראיה לכך שהתובע או מי מטעמו קשור לכך. חרף זאת, קישר הנתבע את שמו של התובע להאשמות החמורות ועורר סביב התובע מחול שדים תקשורתי. כך פעל הנתבע באופן פסול וערמומי. מחד גיסא, זכה הנתבע לתהילה תקשורתית על חשבון התובע. מאידך גיסא, מנסה הנתבע לחמוק מאחריות על מוצא פיו, ומעמיד פני שה שכביכול לא הכפיש אותו כלל. מובן כי הדברים אינם יכולים לדור בכפיפה אחת".

במשך החודשים הרבים שחלפו מאז הגשת התביעה נעשה מאמץ להביאה לידי סיום מחוץ לכותלי בית-המשפט, ואף נעשה הליך גישור בפני המגשר עמוס גבריאלי, אולם ניסיון זה נכשל – וכעת הגיש דרוקר את כתב הגנתו.

דרוקר טוען, באמצעות עו"ד דורון קול ממשרד פישר, בכר, חן, וול, אוריון ושות', כי לסוריאנו אין עניין אמיתי בבירור התובענה גופה, ושמטרתה העיקרית טמונה בעצם הגשתה. דרוקר מזכיר אגב כך כי הוא לא היחיד שנתבע על-ידי סוריאנו, ואכן, רק בחודש שעבר קבע בית-המשפט כי תביעת דיבה שהגיש סוריאנו נגד הבלוגר ריצ'רד סילברסטיין בגין פרסומים על יחסיו עם נתניהו לא תידון בישראל.

באמצעות הגשת התביעה, נטען בכתב ההגנה, סוריאנו "מאותת" הן לדרוקר והן לגורמים נוספים לבל יפרסמו דבר על אודותיו. "המסר ברור", כך נטען, "מי שיאזור אומץ ויחשוף מידע בעניינו של סוריאנו – ייאלץ להתמודד מולו בתביעה משפטית בדרישה לפיצוי ניכר".

לפי כתב ההגנה, התביעה נגד דרוקר נועדה לשלוח מסר לעיתונאים לבל יפרסמו דבר על סוריאנו, אחרת ייתבעו

בכתב ההגנה מוזכר בהקשר זה כי סוריאנו בחר לתבוע את דרוקר באופן אישי, ולא את אמצעי התקשורת אשר פרסם את דבריו. התביעה, נטען עוד, עלולה לגרום ל"אפקט מצנן לעיתונאים, פובליציסטים ואמצעי תקשורת". מבחינת דרוקר, "המדובר, במובהק, בתביעת השתקה. עצם הגשתה וניהולה של התביעה הם המטרה". לכן מבקש בא-כוחו של דרוקר מבית-המשפט "שלא ליתן יד לניסיון החמור להשתקתו של דרוקר מסיקור לגיטימי של התובע והתנהלותו".

אשר לעצם טענותיו של סוריאנו כלפי דרוקר, העיתונאי טוען כי בדברים שאמר אין כל לשון הרע, וממילא עומדות לו ההגנות הקבועות בחוק איסור לשון הרע. לפי דרוקר, המידע שמסר בראיון לדן על סוריאנו התקבל אצלו על-ידי "גורמים שונים במשטרה", שהעבירו את השם גם לעיתונאים ואנשי תקשורת אחרים, וכי הוא ציין בדבריו לדן שזו עמדת המשטרה בלבד. עוד מדגיש דרוקר כי מיד לאחר שציין שזו עמדת המשטרה סייג וטען כי הוא לא מאמין שסוריאנו אכן קשור לפרשה, כפי שהמשטרה מתדרכת.

ברקע הדברים, כשדרוקר מתאר בכתב הגנתו את סוריאנו, הוא מציין בין היתר את קשריו ארוכי השנים של איש העסקים עם משפחת נתניהו. כך, למשל, מזכיר דרוקר כי סוריאנו קישר בין נתניהו לבין קהלי יעד שבפניהם הרצה בתקופה שלא כיהן כראש ממשלה, ומספק רשימה שנכתבה בלשכת נתניהו בשנת 2006 ובה נכתב כי נתניהו מבקש לשוחח עם סוריאנו בהמשך לבקשת דניאל דורון בעניין "גיוס תורמים".

דרוקר חושף בכתב ההגנה פרטים על סוריאנו ונתניהו, לטענתו על רקע עסקאות מסוקים, סידורים לשרה נתניהו והלנת שכר לחברה שאיבטחה אירוע משפחתי

על בסיס תכתובות שנראה כי הגיעו ממכשיר הטלפון או המחשב של ארי הרו, ראש לשכת נתניהו לשעבר שנחקר במשטרה והפך לעד מדינה בתיקים 1000 ו-2000, קובע דרוקר כי בתקופה שבה סוריאנו שימש כמתווך במכירת מסוקים של חיל האוויר לספרד ובהמשך לצבא גיאורגיה בסכום של מיליוני יורו, ביקש להיפגש עם נתניהו, אז יו"ר האופוזיציה, וזאת כדי לדבר על "השר הגיאורגי".

עוד מציין דרוקר כי סוריאנו הפיק סרט על אודות סיפור חייו של יוני נתניהו ז"ל, בו שולבו חומרים שסופקו על-ידי משפחת נתניהו; סייע לשרה נתניהו "בעניין שירותי הסעה כששהתה בחו"ל"; וכן "תיווך בין חברה למתן שירותי אבטחה לבין משפחת נתניהו, בקשר עם שירותי אבטחה באירוע משפחתי שקיימה משפחת נתניהו, והתערב לאחר שעלו טענות בעניין אי-תשלום בגין השירות". כדי לאשש טענה אחרונה זו מצרף דרוקר לכתב ההגנה תכתובת בין סוריאנו להרו מהתקופה שהאחרון היה ראש לשכת נתניהו.

לפי התכתובת, סוריאנו קיבל מחברת גושן שירותי ביטחון פרטיים ומסחריים בע"מ מייל תחת הכותרת "תשלום בגין בר מצווה – ב.נ.". במייל פונה עוזרת מנכ"ל החברה לסוריאנו ומיידעת אותו כי "נושא התשלום עבור בר המצווה של ב.נ. טרם בוצע". לדבריה, "לא נראה לנו שלאחר תקופה כה ארוכה ומתן שירות ראוי נדרש לחזור ולבקש את התמורה שוב ושוב. אודה באם תפנה אותי לגורם הרלבנטי שעמו אוכל לסיים את הסאגה המתמשכת". סוריאנו, כך עולה מההתכתבות, העביר את המייל להרו וביקש ממנו לבדוק מה ניתן לעשות בעניין.

43260-02-18

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 3.76MB)

להורדת הקובץ (PDF, 6.38MB)