על דוכן העדים במשפט המו"לים עמד ינון מגל, וכבר אחרי רבע שעה הכריז שהוא עייף. בניגוד ליום העדות הראשון שלו, שדמה לעתים לתוכנית בידור, לאורך מרבית הדיון היום (6.9) נראה מגל כבוי, כמעט מסכן. אפילו כששילב את משפט המחץ היידישאי שלו, "האסטו געהערט א-מעשה", באחת התשובות שסיפק בחקירתו לא נענה ברעמת צחוק ומחיאות כפיים. ניכר בו כי היה מעדיף להחליף את בית-המשפט המחוזי בירושלים באולפן הרדיו של 103FM. שם לפחות הוא יכול להתווכח עם בן כספית, שותפו להגשת התוכנית.

באולמם של השופטים רבקה פרידמן-פלדמן, משה בר-עם ועודד שחם, לא היה למגל עם מי להתנצח. פעם אחר פעם השיב "כן" לאה אחרי "כן" לאה לעשרות שאלותיו, הנחותיו וקביעותיו של עו"ד בעז בן-צור, בא-כוחו של בנימין נתניהו, ראש הממשלה הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים.

"כן" ועוד "כן" ועוד "כן", שלפעמים הומר ב"נכון" או "ברור". פעם אחת, אחרי שהשופטים קטעו את עו"ד בן-צור באמצע השאלה וביקשו ממנו להתקדם לשאלה הבאה כיוון שלא היתה תועלת בקו החקירה שלו, ניצל מגל רגע של שקט ואמר: "התשובה היא כן".

אולם מדי פעם במהלך הדיון הרחיב העד בדיבור מעבר לאישור טענות הסנגור. "זה מסוג התיאוריות קונספירציות שאנשים כל היום מתעסקים בהן", אמר כשנדרש להתייחס לתכתובת שהוצגה לו בין הבוס שלו לשעבר, מנכ"ל "וואלה" אילן ישועה, לפוליטיקאי גדעון סער. "חארטות נו", הוסיף, "כל היום אנשים מתעסקים בקונספירציות".

אנשי התקשורת שמעון ריקלין, ינון מגל ואראל סג"ל שרים יחד עם רה"מ בנימין נתניהו בתקופת מערכת בחירות (צילום מסך)

אנשי התקשורת שמעון ריקלין, ינון מגל ואראל סג"ל שרים יחד עם רה"מ בנימין נתניהו בתקופת מערכת בחירות (צילום מסך)

"הכל מגעיל מגעיל מגעיל!", אמר בהזדמנות בהמשך, כשהציגו לו כיצד סיקרו את העולם הפוליטי באתר בתקופה שהוא היה העורך הראשי. על סיקור סידורי הלינה של ראש הממשלה נתניהו בביקור בסין אמר: "זה מניפולציה. נו, יש פה מניפולציה. ברור. אבל זה חלק מהתקשורת לעשות מניפולציות, ממלכת המניפולציות". בהזדמנות אחרת פלט: "זה מכונת רעל!".

"אני חושב שאנשים לא יודעים עד כמה יד רוחצת יד בכל האירוע של התקשורת ופוליטיקאים ועיתונאים, שלפחות אז, לתפיסתי, מועלים בתפקידם"

הביקורות האלו, על הפצת תיאוריות קונספירציה ומניפולציות וסיקור פוליטי מגעיל ורעיל עשויות היו להיות בעלות תוקף, אלמלא הדובר היה מגיש "הפטריוטים", התוכנית הפופולרית ביותר בערוץ 14, ערוץ שמוביל כיום את מכונת הרעל של נתניהו, תוך הסתה גלויה נגד מתנגדיו הפוליטיים, הפרחת תיאוריות קונספירציה מופרכות, וערבוב בוטה בין תכנים חדשותיים לפרסומיים, בין מגישת חדשות לתועמלנית ובין פרשן ליועץ פוליטי.

"אני חושב שאנשים לא יודעים עד כמה יד רוחצת יד בכל האירוע של התקשורת ופוליטיקאים ועיתונאים, שלפחות אז, לתפיסתי, מועלים בתפקידם", אמר מגל, שמשדר בערוץ שקיבל לאורך השנים הטבות מפליגות מהפוליטיקאי הבכיר ביותר שהיה כאן ובמקביל העניק לו שרותי תעמולה.

מגל קבל בדבריו על התערבויות מהסוג שאפיין את ישועה, מנכ"ל "וואלה" בתקופתו כעורך ראשי של האתר, אבל התייחס בדבריו לכל כלי התקשורת הגדולים, אז כהיום: "בקשות, ותוריד, ותעלה, ותכניס, ועורכים ראשיים שמכירים את זה, וכולם משחקים את ההצגה כאילו הם מנהלים פה איזו תקשורת הוגנת, הגונה, נקייה, נטולת פניות וכולי כשהכל מתחת זה כל סוג של שמור לי ואשמור לך, ומרמים, וכאילו לא מגלים את האמת, לא מגלים איך עושים את הנקניקיות".

ינון מגל לפני ראיון עם רה"מ בנימין נתניהו בתוכנית "הפטריוטים" בערוץ 14, 14.4.23 (צילום מסך)

ינון מגל לפני ראיון עם רה"מ בנימין נתניהו בתוכנית "הפטריוטים" בערוץ 14, 14.4.23 (צילום מסך)

מהבחינה הזו ערוץ 14 אכן שונה. שם לא מנסים אפילו להעמיד פנים של תקשורת הוגנת, הגונה, נקייה ונטולת פניות. הערוץ, שגאה להיות ביביסטי, מצדיק את ההטייה הבוטה שלו לטובת ראש הממשלה בהטייה ארוכת השנים של התקשורת המרכזית נגדו, ומתגאה בכך שהוא לפחות אינו "מעמיד פנים". היום, אגב, זכה מגל בתואר "איש השנה בתקשורת הימין" בסקר הבטאון "מלוכדים ניוז".

"אם תיכנס לפיד של ינון-ניוז בטוויטר", אמר מגל לעו"ד בן-צור בשלב מסוים בעדות, "אתה תראה ז'אנר מסוים, שהרוב יהיה שם, כמעט הכל, ביקורת נגד השמאל ותמיכה בימין. זה התפיסת עולם שלי. אני כלי תקשורת, יש לי חצי מיליון עוקבים, אני מקבל כל הזמן אינפורמציות משרים ואנשים ומה שאני רוצה אני מעלה ומה שלא רוצה לא מעלה".

"אותו דבר זה פה", הוסיף בהתייחסו לאתר "וואלה" של תקופתו, "רק שם זה הרבה אנשים עם עורכים ומסגרת וכל הדבר הזה, אבל צריך להבין את זה - זה אנשים עם תפיסת עולם. כולם באותה תפיסת עולם ומייצרים ז'אנר מסוים. כמו שאומרים ינון או ערוץ 14 יש לו תפיסת עולם אז זו תפיסת עולם הפוכה, הכל נגד נתניהו".

נוני השתולל עלי עכשיו

הקביעה של מגל, כי באתר "וואלה" של תקופתו "הכל היה נגד נתניהו", שזרה את יום העדות כולו. הסנגור הציג לעד עשרות כתבות, מאמרי דעה ודיווחים מ"וואלה" שהציגו את נתניהו באור שלילי ונלעג, ופעם אחר פעם שאל את מגל מה היה חושב הגולש הסביר שהיה נתקל בפרסומים הללו. פעם אחר פעם התקבלה התשובה: אתר "וואלה" היה אתר עוין לנתניהו, שתכניו נוצרו בידי חבורה של עיתונאים שעוינים את נתניהו.

התשובה הזו מסייעת כמובן לסנגורים. לפי כתב האישום שהוגש בפרשה המכונה "תיק 4000" נתניהו העניק הטבות רגולטוריות בשווי מאות מיליוני שקלים לקבוצת בזק שבשליטת שאול אלוביץ', בתמורה להשפעה שהעניק לו אלוביץ' על הסיקור באתר "וואלה", שאף הוא היה בשליטתו. התביעה מתמקדת במקרים שבהם אלוביץ' קיבל מסרים מדוברים ושליחים של נתניהו ורעייתו שרה, העביר אותם למנכ"ל ישועה, שבתורו הנחית הוראות למערכת. ההגנה מתמקדת בכל היתר.

רה"מ לשעבר בנימין נתניהו, ובעל השליטה לשעבר בבזק שאול אלוביץ' (צילומים: מארק ישראל סלם ופלאש 90)

רה"מ לשעבר בנימין נתניהו, ובעל השליטה לשעבר בבזק שאול אלוביץ' (צילומים: מארק ישראל סלם ופלאש 90)

לצד הטענה כי הסיקור הכללי של נתניהו היה שלילי עד כדי כך שההתערבויות, ככל שהתרחשו, בטלות בשישים, ההגנה הדגישה היום פעם נוספת כי ישועה נהג להתערב בכל, בלי קשר לנתניהו. מגל אישר שישועה התערב בעניינים כלכליים, עניינים שנוגעים לכלי תקשורת אחרים וכן עניינים שנוגעים לפוליטיקאים שאינם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

חלק מהמקרים שהציג עו"ד בן-צור מאירים את מארג הכוחות ששלט באותה תקופה במשק הישראלי.

במרץ 2014 קיבל מגל מסר מישועה: "כתבה על ידיעות מול שלדון. תוציא התמונה של נוני והאזכור שהוא עומד מאחורי זה". כשנה אחר-כך, ב-2 במאי 2015, בשעה 22:40, העביר המו"ל אלוביץ' למנכ"ל ישועה הודעה שקיבל מהמאכער ניר שלום, ששימש איש קשר בינו לבין ארנון (נוני) מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות" ונאשם מספר 4 במשפט המו"לים. מעדותו של ישועה כבר למדנו שמוזס היה "אישיות מוגנת" ב"וואלה", מולו ניסה אלוביץ' לכונן מאזן אימה.

"תסתכל בוואלה ברנז'ה. עוד פעם כתבה נגד הגדול", כתב שלום לאלוביץ' באותו ערב של מאי 2015, כש"הגדול" במקרה זה הוא מוזס (במקרים אחרים, היה זה נתניהו). "הוא השתולל עלי עכשיו", הוסיף שלום וציטט את מוזס: "יותר שלא תעיז לבקש ממני דברים לעזור [לאלוביץ']". שלום סיים את המסר ב"חבל", ואלוביץ' ביקש מישועה לפעול בעניין, כדי לשמור על נתיב תקשורת פתוח עם בעל השליטה באתר המתחרה ynet.

מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס, 24.4.23 (צילום: אורן פרסיקו)

מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 24.4.23 (צילום: אורן פרסיקו)

"רואה עכשיו, מנסה לתפוס את ינון מגל", עדכן ישועה את אלוביץ' בשעה 2:17 לפנות בוקר ופנה לעורך שלו.

"דבר איתי בהול ברגע שאתה יכול לא משנה השעה", כתב ישועה למגל. כעבור כחצי שעה, לקראת השעה שלוש אחר חצות וכנראה אחרי ששוחח עם מגל טלפונית, כתב ישועה לעורך: "תסביר שם שאנחנו מסתבכים בתביעה קשה. להוריד התמונה מיד, להוריד הטון, לקבור הידיעה ובבוקר להעיף. רק זה חסר לי עכשיו תביעה של ידיעות. זה רציני אנחנו מסתבכים".

"אסור היה לשים תמונה של נוני", הסביר היום מגל כשנחשף לתכתובת בבית-המשפט.

"וזה עד כדי כך בהול שבשתיים בלילה צריך להתכתב בנושא הזה?", תהה עו"ד בן-צור.

"ברור", השיב מגל, "נוני צריך גם ב-4 בבוקר".

עו"ד בן-צור לא שאל מדוע, ומגל לא השיב. מנוסח ההודעה ששיגר שלום לאלוביץ', אפשר להבין מדוע סניגורו של הנאשם מס' 1 לא רצה להרחיב, ומדוע העד, איש התקשורת מס' 1 של הנאשם מס' 1, לא ביקש זאת ממנו. בניגוד לדברי מנכ"ל "וואלה" בזמן אמת, מוזס כלל לא איים בתביעה אלא רק הבהיר לאלוביץ' כי יסרב לעזור לאינטרסים של בעל השליטה בבזק בפעם הבאה שיתבקש - בהתאם לנרטיב שמציע כתב האישום.

ההוראה לגבי בנק הפועלים

גורם נוסף שזכה לחסינות ב"וואלה", כך לפי עדותו של מגל, היה בנק הפועלים. כשנשאל היום על הוראה לשנות סיקור של חברת קוקה-קולה אישר כי הסיבה היא הרצון של ישועה שלא לפגוע בתקציבי הפרסום שהזרימה החברה, ששולט בשוק המשקאות המתוקים המסוכנים לבריאות, לאתר "וואלה". "אסור היה לפרסם על קוקה-קולה שום דבר", אמר מגל ומיד הוסיף: "גם על בנק הפועלים, שום ביקורת, כלום. שום ביקורת, הם יכולים לעשוק את כל עובדיהם, אסור לפרסם".

מגל תירץ זאת בכך שגם הבנק היה מפרסם גדול, אולם לאלוביץ' היה אינטרס נוסף לסייע לבנק הפועלים. הוא חב לבנק מיליארדי שקלים. בעדותו של ישועה במשטרה אמר: "ציון קינן, מנכ"ל בנק הפועלים, היתה הוראה קבועה של שאול לשמור עליו כי לשאול היו הלוואות מבנק הפועלים [...] לגבי בנק הפועלים ההוראה הייתה חד משמעית בקטע הזה, להיזהר עם בנק הפועלים, לא לגעת וגם קיבלתי הוראות ספציפיות משאול לא לגעת באיש הזה, במשנה שלו. אני זוכר את השמות של האנשים".

מנכ"ל בנק הפועלים, ציון קינן, בדרכו לדיון בבית-משפט השלום בתל-אביב, 23.6.15 (צילום: פלאש 90)

מנכ"ל בנק הפועלים, ציון קינן, בדרכו לדיון בבית-משפט השלום בתל-אביב, 23.6.15 (צילום: פלאש 90)

בעדותו בבית-המשפט נשאל ישועה על מקרה מה-29.7.2015, כשפנה לאבי אלקלעי, שהחליף את מגל בתפקיד העורך הראשי, וביקש ממנו לשנות ידיעה שעסקה בחשדות נגד אחיו של מנכ"ל הבנק קינן. "אני מבין שאנחנו נחושים להרוס את העבודה עם בנק הפועלים", כתב ישועה לאלקלעי.

כשהתכתובת הוצגה למנכ"ל "וואלה" לשעבר הוא העיד כי כשכתב לאלקלעי על "העבודה עם בנק הפועלים" התייחס למערכת היחסים עם הבנק כמפרסם גדול ולא חשף בפני העורך את הסיבה האמיתית לרגישות - הלוואות המיליארדים של הבנק לאלוביץ'.

"ציון קינן מנכ"ל בנק הפועלים, היתה הוראה קבועה של שאול לשמור עליו כי לשאול היו הלוואות מבנק הפועלים", העיד ישועה, בדומה לעדותו של מגל היום. כשנשאל מדוע, אם כך, תירץ בפני אלקלעי את ההתערבות בשיקולים עיתונאיים מקצועיים לכאורה, השיב בשאלה: "מה את רוצה שאני אגיד לו, שלשאול יש הלוואה מבנק הפועלים ואני מבקש ממך להוריד את ההודעה?".

להיזהר עם שוקן, להיזהר עם 10

לצד מוקדי הכח הגדולים, מהתכתובות שהוצגו היום למגל עלה כי ישועה היה רגיש לביקורות גם כלפי ערוץ 10 (שהתמזג בהמשך עם רשת ושינה את שמו לערוץ 13) שנוהל אז בידי חברו יוסי ורשבסקי וכלפי "הארץ" שהיה בעבר שותף ב"וואלה" ושישועה תיאר את המו"ל שלו, עמוס שוקן, כמורו ורבו.

יוסי ורשבסקי, מנכ"ל ערוץ 10 לשעבר, בכנסת. 2011 (צילום: מרים אלסטר)

יוסי ורשבסקי, מנכ"ל ערוץ 10 לשעבר, 2011 (צילום: מרים אלסטר)

ב-16.3.2013, לדוגמה, פנה מגל לישועה ושאל אותו: "יש עניין עם דוד אברהם?", אברהם כתב מדור הברנז'ה באותה תקופה, המדור שהוקדש לסיקור עולם התקשורת. ישועה השיב: "הוא כתב על כך שבהארץ הוקם במהירות ועד עובדים על רקע סגירת העכבר", כלומר מוסף "עכבר העיר". "אולי זה נכון", הוסיף המנכ"ל, "אבל נראה מגמתי".

"כן, כן", אמר מגל בבית-המשפט אחרי שראה את התכתובת, "גם עם שוקן כל הזמן היה עניינים של 'להיזהר עם שוקן' וכאלה".

עו"ד בן-צור המשיך והציג תכתובת של ישועה בנוגע לערוץ 10: ב-4 באוגוסט 2013, אחרי שבמדור הברנז'ה ב"וואלה" התפרסמה ידיעה על "גל עזיבות" בנענע10, אתר האינטרנט של ערוץ 10, כתב ישועה למגל: "שלחתי לך משהו טפל בזה חשוב! עשה טובה טפל בנענע10 הוא [ורשבסקי] מטריף אותי ויגמלו לנו ויגרמו לנו נזק חבל. תהיה חכם לא צודק הוא יכול להזיק לנו פי מאה תוריד את זה וזהו".

"גם ורשבסקי", אישר מגל, "היה צריך להיזהר עם 10, 'הם עובדים איתנו' ו'הוא עוזר לנו', גם שם היה צריך להיזהר".

"אז זה אחד ממופעי הזהירות", אמר עו"ד בן-צור.

"כן, הייתי צריך להיות נהג זהיר", התלוצץ מגל.

מו"ל "הארץ" עמוס שוקן (צילום: אוליבייה פיטוסי)

מו"ל "הארץ" עמוס שוקן (צילום: אוליבייה פיטוסי)

"אבל שים לב להתבטאויות החריפות, 'הוא יכול להזיק לנו פי מאה', אמר הסנגור ועמד לרגע על נקודה שגם היא למרבה הצער לא פותחה בחקירה של מגל: היחסים ההדדיים בין כלי התקשורת, בעליהם, מנכ"ליהם ועורכיהם. יחסים של צנזורה הדדית, כשכל כלי תקשורת נמנע במכוון מלדווח על הבעיות של האחר, כדי שכשהוא עצמו ייקלע למשבר לא ייאלץ להתמודד עם דיווחים לא נוחים על כך בכלי התקשורת האחרים.

התוצאה של צנזורה הדדית שכזו היא עיקור התחרות בשוק התקשורת. לפי האתוס העיתונאי המקובל, ריבוי כלי התקשורת אמור להוביל למגוון דעות ולרשת של ביקורת הדדית, כשכל כלי תקשורת מחפה על נקודות העיוורון של האחר. בפועל, מתקיימות מאחורי הקלעים מערכות יחסים של תן וקח או של מאזן אימה שמובילות למניעת מידע מהציבור.

מגל מטנף על עובדיו לשעבר

על תפיסתו העיתונאית של מגל אפשר היה ללמוד מיחסו לחלק מהפרסומים שהוצגו בפניו.

עו"ד בן-צור הציג למגל ידיעה מאת לילך ויסמן שהגיעה אל דף הבית של "וואלה" מ"גלובס", האתר הכלכלי של"וואלה" היה עימו הסכם שיתוף תכנים ושלישועה היו יחסי ידידות עם המנכ"ל שלו, איתן מדמון. הידיעה חשפה כי "נתניהו ניהל חשבון בנק במקלט מס באי ג'רזי". אולם מבחינת עורך "וואלה" לשעבר, לא היה בידיעה עניין של ממש לציבור.

"יש חשיבות שאדם פרטי מעביר 2,500 דולר למשרד עורכי הדין שלו?", תהה הסנגור לנוכח המידע שבידיעה.

"לא", השיב מגל. "לא מבין את האירוע כל כך".

שרה נתניהו, אתמול בסין (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

שרה נתניהו בסין, 2013 (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

בזמן אמת דווח באתר "העין השביעית" על היעלמותה הזריזה של הכותרת מדף הבית של "וואלה". מגל, בתגובה, לא הסביר שמדובר בידיעה מיותרת אלא כי "נתנו מקום לסקופ שאינו שלנו כפוֹלוֹ, אך גם נדיבותנו למתחרים אינה בלתי מוגבלת".

מקרה אחר שהציג עו"ד בן-צור למגל נגע לידיעה שנשאבה אף היא מ"גלובס" לדף הבית של "וואלה", ונשאה את הכותרת "נתניהו רוכש מרמי לוי מוצרים ב-8,300 שקל בחודש - על חשבון משלם המסים".

"למה הכתבה הזו שרוכשים מוצרים מרמי לוי... איזה ערך חדשותי אתה מוצא בה?", שאל עו"ד בן-צור.

"אם אני זוכר נכון העורך של הבוקסה הזו [של הכלכלה] היה איש שמאל די רדיקלי, אז זה מסתדר לי עם האג'נדה", השיב מגל.

המשדר המיוחד "יום בחיי ראש הממשלה" בערוץ 2, ב-2013 (צילום מסך)

המשדר המיוחד "יום בחיי ראש הממשלה" בערוץ 2, ב-2013 (צילום מסך)

עו"ד בן-צור הביע גם תמיהה מעושה על ביקורת טלוויזיה שטענה כי סרט תיעודי שנעשה על נתניהו היה למעשה "סרט תעמולה בתחפושת". מגל היה שותף לסלידה. "מי כתב את זה?", שאל. "לילך וולך", השיב הסנגור. "עוד שמאלנית ממורמרת", פסק העד.

כשנשאל על ידיעה נוספת שהגיעה מ"גלובס" ועסקה בסידורי הלינה של בני-הזוג נתניהו, הפעם במסעם לסין, אמר מגל: "על פרס לא היו עושים את זה. ליאיר לפיד לא היו עושים את זה. כל הסנטימנט הוא של נגד ביבי. הכל רע והכל מושחת והכל לא ראוי והכל שלילי, שלילי, שלילי. כאילו עדר שרץ, כולם רצים באותו כיוון, כולם אותו דבר. זה האתר? זה כל התקשורת ככה [...] אנטי נתניהו, רק לא ביבי. זה אותם אנשים שמפגינים בקפלן כותבים את הכתבות ועורכים את הכתבות ומנהלים את המחלקות ב'וואלה'. אוקיי? זה אותם אנשים. זהו, פשוט. אז במקום להניף שלט הם עושים את זה באתר".

מדוע השם "נתניהו" אינו מוזכר

"עכשיו בוא נדבר על העזיבה שלך את 'וואלה'", אמר עו"ד בן-צור למגל בשלב מסוים בחקירה. לפי עדותו של מגל במשטרה, אחד הגורמים לעזיבתו היו ההתערבויות של ישועה בעניין נתניהו. בחקירתו הראשית נסוג מגל לגרסה לפיה ההתערבויות בכלל, ולאו דווקא בעניין נתניהו, גרמו לו לעזוב את האתר. עו"ד בן-צור שאף למחוק כליל את גרסתו המקורית של מגל, ולטעון שרק התערבויות בנושאים אחרים גרמו למגל לעזוב את "וואלה".

כדי לממש את החזון השאפתני הזה הציג הסנגור של נתניהו לעורך "וואלה" לשעבר שלל מסרים שבהם כתב לישועה שהוא שוקל לעזוב את תפקידו. "אני אעשה לך איזשהו ספוילר", הבטיח עו"ד בן-צור, "בכל ההתכתבויות שלך, כל פעם שאתה אומר שאתה הולך להתפטר או לא מגיע, שם אחד לא קיים. שם אחד. איזה שם, אתה יודע?".

"נתניהו", השיב מגל כמו תלמיד טוב.

"נתניהו לא מופיע", אישר הסנגור, "ושרה נתניהו לא מופיעה".

"כן", הדהד מגל את דבריו.

איש התקשורת ינון מגל לפני עדותו במשפט המו"לים, עם חזרת המשפט מפגרת הקיץ, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 6.9.23 (צילום: חיים גולדברג)

איש התקשורת ינון מגל לפני עדותו במשפט המו"לים, עם חזרת המשפט מפגרת הקיץ, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 6.9.23 (צילום: חיים גולדברג)

עו"ד בן-צור הציג למגל מקרה שבו כתב ישועה לאלוביץ': "הוא הודיע על התפטרות...", בכוונו לעורך מגל. ההקשר: החלטת הבעלים והמנכ"ל להסיר לבקשת גדעון סער ידיעה על גאולה אבן. במקרה אחר זעם מגל על הורדת טור מאת אלדד יניב על מרטין שלאף ואביגדור ליברמן (שגם הוא היה ב"רשימה המוגנת" של ישועה, לדבריו בהנחיית אלוביץ').

"אגב, מה אנחנו רואים? יניב, גדעון סער", אמר עו"ד בן-צור.

"נכון", השיב מגל.

"איזה שם אמרתי לך שלא מופיע בכל ההתכתבויות?", חקר הסנגור את העד.

"נתניהו", אמר מגל.

בנימין נתניהו וגדעון סער באירוע בחירות של הליכוד, 2013 (צילום: גדעון מרקוביץ')

בנימין נתניהו וגדעון סער באירוע בחירות של הליכוד, 2013 (צילום: גדעון מרקוביץ')

אחרי עוד כמה שאלות על גדעון סער, כשהשופטים הביעו חוסר סבלנות, הסביר עו"ד בן-צור שהתכלית בקו החקירה היא "להראות שעניין העזיבה שלו, האם זה קשור בנתניהו ובמפרסמים או שהיה פה סיפור אחר לגמרי".

עו"ד בן-צור המשיך בחקירתו בנושא ומגל העיר: "אני חייב להגיד לך שאתה מעורר את זיכרוני לדברים ששכחתי, במובן של עד כמה דברים שלא קשורים לנתניהו היו דומיננטיים, במובן של הגועל שלי להתפטר וללכת מהמקום הזה".

"אמרתי לך שם אחד לא מופיע שם", הצהיר עו"ד בן-צור בהמשך. "ראינו על מה אתה כותב 'אני מתפטר'".

אולם היה לפחות מסר רלוונטי אחד שחמק מעיניו הבוחנות של עו"ד בן-צור. ב-3.5.2014 נדרש ישועה לפרסם ב"וואלה" ידיעה שלפיה בני הזוג נתניהו הקדימו לעלות לקברו של יוני נתניהו ז"ל, אחיו של ראש הממשלה, כדי להימנע מהפרעה למשפחות השכולות.

אילן ישועה בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 16.6.2021 (צילום: יונתן זינדל)

אילן ישועה בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 16.6.2021 (צילום: יונתן זינדל)

בשעה 20:55 כתב לישועה זאב רובינשטיין, מקורבה של שרה נתניהו: "אח שלי, בבקשה". כעבור זמן קצר השיב ישועה: "טופל". ואכן, ארבע דקות לאחר פניית רובינשטיין פורסמה ב"וואלה" ידיעה שכותרתה "ראש הממשלה נתניהו הדליק נר לזכר אחיו יוני". כרבע שעה מאוחר יותר קיבל ישועה הודעה ממגל בזו הלשון: "אילן יקר, בפעם הבאה שתורה לעובדים הכפופים לי הוראות בענייני תוכן שלא דרכי אראה זאת כפיטורים. תודה ושבוע טוב".

לא רק שההגנה מכירה היטב את האירוע, עו"ד ז'ק חן, סנגורם של בני-הזוג שאול ואיריס אלוביץ', נאשמים 2 ו-3, הוא מי שהביא את ישועה עצמו, במאי 2021, לאשר כי איום ההתפטרות שקיבל ממגל קשור ככל הנראה להתערבותו בעניין הפרסום על נתניהו ורעייתו. השמות בנימין ושרה נתניהו אמנם לא מוזכרים, כפי שחזר והצהיר עו"ד בן-צור, אך זה רק מפני שבשלב זה כבר לא היה צורך להזכירם.

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 1.61MB)

משפט המו"לים