ערוץ 14, בבעלותו של יצחק מירילשוילי, בנו של האוליגרך מיכאל מירילשוילי, מזוהה כערוץ תעמולה פוליטי לראש הממשלה בנימין נתניהו. דברי שטנה שנשמעו שלשום בתוכניתו של שמעון ריקלין, אחד המגישים הבולטים בערוץ, מדגימים כיצד התעמולה הפוליטית היא רק רובד אחד בשידורי הערוץ, המצטיינים בהפצה של שנאה, הסתה וקיטוב חברתי. ברובד אחר משרת הערוץ מטרה רחבה יותר, המאפיינת את מאמצי התעמולה של המשטר הרודני של פוטין ברוסיה: ריסוק הלכידות החברתית של מדינות המערב.

השנאה וההסתה שנשזרו בדיאלוג בין ריקלין לרב יצחק אינם חריגים בנוף של ערוץ 14, להיפך. אולם דיאלוג השטנה ראוי לתשומת לב מיוחדת בשל החריגה מהקו התעמולתי הרגיל של הערוץ. סימן היכר מובהק של התעמולה הפופוליסטית הוא הבלטה של ערכים לאומיים, ואילו ריקלין והרב יצחק חרגו מההסתה הרגילה נגד "השמאל" והשמיצו את הציונות כולה. למעשה, אותם מסרים ממש היו יכולים באותה המידה לשמש שק חבטות בכל תוכנית בערוץ, ולהיות מוקעים כתעמולת שמאל קיצוני ליברלית.

"בכוונה נתנו לחרדים פחות?", השלים ריקלין. "בדיוק", ענה הרב יצחק, "לא רצו להביא חרדים ולא רצו להביא זקנים". בהמשך הרחיב והסביר: "מי הפקיר את היהודים בשואה שם? השמאלנים האלה שהקימו. מפא"י. היה על הרכבות כתוב מפא"י"

"קראנו אליך כדי לשמוע עוד זווית שלא מדוברת בשיח היומיומי", פתח ריקלין את הראיון שערך שלשום (20.6) בתוכנית "ריקלין ושות'" עם הרב אמנון יצחק, ממנו ביקש לשמוע את דעתו על "הקרע בעם". בתגובה, פתח הרב בנאום שנאה כלפי הציונות דווקא, וזאת בערוץ המתיימר לקדם בראש ובראשונה ערכים של לאומיות ישראלית.

"בשואה נתנו רק ל-4.5% סרטיפיקטים לעלות לארץ", אמר הרב יצחק. "בכוונה נתנו לחרדים פחות?", השלים ריקלין. "בדיוק", ענה הרב יצחק, "לא רצו להביא חרדים ולא רצו להביא זקנים". בהמשך הרחיב והסביר: "מי הפקיר את היהודים בשואה שם? השמאלנים האלה שהקימו. מפא"י. היה על הרכבות כתוב מפא"י".

בהקשר זה מעניין להזכיר כי ריקלין, חובש הכיפה, נישא בשנית לאלונה בר-און, מו"לית "גלובס", נצר למשפחה "מפא"יניקית" מובהקת ומי שקרויה על שמו של יגאל אלון, ממנהיגי מפלגת העבודה.

הרב אמנון יצחק בתוכנית "ריקלין ושות'", ערוץ 14, 21.6 (צילום מסך)

הרב אמנון יצחק בתוכנית "ריקלין ושות'", ערוץ 14, 21.6 (צילום מסך)

עוד בהמשך התוכנית בערוץ 14, למדו הצופים כי מנהיגי התנועה הציונית היו "בונים חופשיים" ו"אילומנטי", שתי תנועות סתרים המככבות בין השאר בתיאוריות קונספירציה אנטישמיות על שליטת היהודים בעולם. "כור ההיתוך", הוסיף וקבע ריקלין, היה למעשה מזימה ציונית להפוך את היהודים לחברה אחידה, "שכולם יהיו כמוהם".

עוד בראיון, שלאורך חלקו התנוססה בתחתית המסך הכתובית "הדמוקרטיה שייכת לשמאל?", הסביר הרב יצחק כי ראש ממשלה בישראל הוא שליט עליון ועליו להשליט את רצונו ואסור לו להתחשב בקולות המתנגדים. קודם לכן לעג הרב יצחק לפוליטיקאים המתנגדים לנתניהו, כינה אותם בשמות גנאי וגידף אותם.

לאחר שסיימו להשמיץ את הציונות, החילונים והמתנגדים לנתניהו, תהה ריקלין: "למה הם כל כך שונאים אותנו?"

חלק אחר של הראיון הוקדש לנושא דגל של הערוץ: הסתה כלפי המוחים נגד מדיניות הממשלה. "הרפורמה המשפטית" של ממשלת נתניהו, שמטרתה להחליש את המערכת המשפטית ולהפוך את הממשלה לרשות כל-יכולה, הוציאה מאות אלפי ישראלים לרחובות במחאה חסרת תקדים בהיסטוריה של מדינת ישראל. המחאה, יחד עם ביקורת חריפה ממאות כלכלנים, משפטנים ואנשי אקדמיה וגינויים ממנהיגים דמוקרטיים ברחבי העולם ובראשם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, אילצה את נתניהו, הנאשם בפלילים, לעצור את החקיקה נגד מערכת המשפט.

ב"ריקלין ושות'", בשיחה בין המנחה ריקלין והרב יצחק, הושוו המוחים לעבריינים הכופים תשלום "דמי פרוטקשן" ומשתמשים בשיטות של "סחיטה באיומים". מדובר, הסביר הרב יצחק, במי שהם "הנשורת והנפולת". עוד אמר כי המוחים צפויים "לקחת מטוס ולהפציץ את הכנסת" וסיכם: "יש פה מלחמת הכופרים במאמינים".

לאחר שסיימו להשמיץ את הציונות, החילונים והמתנגדים לנתניהו, תהה ריקלין: "למה הם כל כך שונאים אותנו?".

בין נתניהו לפוטין

התיוג של חלקים בחברה - שהמאפיין המשותף להם הוא התנגדותם לשליט - כמי שאינם חלק מ"העם האמיתי" הוא סממן של הפופוליזם האוטוקרקטי המאפיין מנהיגים ברחבי העולם כמו אורבן בהונגריה, בולסונרו בברזיל, טראמפ בארה"ב וכמובן נתניהו בישראל. מבחינה זו, הפצת הסתה וקיטוב מתאימים לרוח השלטת בערוץ המשמש כערוץ תעמולה עבור נתניהו.

אלא שהדיאלוג בין ריקלין לרב חרג מנוסחת התעמולה הרגילה המאפיינת את נתניהו ותומכיו, שכבר זכתה לכינוי "ביביזם". המסרים שהפיץ ריקלין, לפיהם הציונות עצמה היא אנטישמית, שמנהיגי הציונות שיתפו פעולה עם הנאצים ושהמתנגדים לנתניהו הם בוגדים הצפויים להפציץ את הכנסת, מתאימים לקו תעמולתי אחר, זה המופץ דרך קבע בארצות המערב על-ידי סוכני תעמולה של ממשל פוטין ברוסיה.

יצחק (מימין) ומיכאל מירילשוילי (צילומים: משה מילנר, לע"מ; רונן גולדמן, רשיון CC BY-SA 3.0)

יצחק (מימין) ומיכאל מירילשוילי (צילומים: משה מילנר, לע"מ; רונן גולדמן, רשיון CC BY-SA 3.0)

מאפיין אחר הראוי לתשומת לב הוא חוסר הניסיון המוחלט להסתיר את הסתירות הבוטות בדברים שנשמעו מעל המסך. כך יכול היה ריקלין להפיץ באותן עשר דקות מסר לפיו הציונות החילונית סייעה להשמיד יהודים בשואה ומנגד להתלונן על כך שהיהודים החילונים טוענים כי החרדים הם מי שגרמו לשואה, ואילו הרב יצחק אמר כי הישראלים החילונים שונאים דתיים ומכנים אותם "משיחיים", אך סיים את דרשתו באמירה כי הוא שומע כעת פעמי משיח.

הפצת מסרים סותרים של שנאה והסתה אינה משרתת פוליטיקאי כזה או אחר אלא מערערת באופן כללי את יסודות החברה. כך גם התעמולה הפוטינית, המתגייסת לעזרת מנהיגים פופוליסטיים ברחבי העולם, כשהדוגמה הבולטת היא ההתגייסות הרוסית לטובת טראמפ בבחירות בארה"ב, מיועדת לשרת את אותם מנהיגים רק בטווח הקצר. בטווח הארוך מטרתה לפורר את הלכידות החברתית של מדינות המערב ולהחליש אותן.

מהבחינה הזו, יתכן כי ערוץ 14 אינו מכשיר תעמולה משוכלל יותר בתוך מה שמכונה "מכונת הרעל" של נתניהו, מעין "ישראל היום" על סטרואידים, אלא חלק ממכונה גדולה הרבה יותר, שמרכזה כלל אינו בישראל.