עם כניסתו של ינון מגל לאולם משפט המו"לים בבית-המשפט המחוזי בירושלים אתמול (18.7) קראה לעברו אחת המעריצות את אמרת השפר עמה הוא מזוהה בשנים האחרונות: "אוי אוי אוי".

היה זה אות הפתיחה לעדות שדמתה לפרקים לחקירה משפטית ובחלקים אחרים למופע בידור. מעריצי נתניהו ומגל, היושבים בירכתי אולם 315 על הספסל אותו הם מכנים "ספסל הצדק", הגיעו כדי לראות את כוכב "הפטריוטים" בערוץ 14 מביס את הפרקליטות במגרשה הביתי. מגל, שהגיע לעדות מלווה בשליח חב"ד לקטמון, הרב אור זיו, השתדל לספק את הסחורה הן במישור המשפטי והן במישור הבידורי.

במהלך דקות ההמתנה לכניסת השופטים רבקה פרידמן-פלדמן, משה בר-עם ועודד שחם, כשהקהל כבר נרגע ועורכי-הדין המתינו לתורם, ישב מגל על הכסא שליד דוכן העדות והתבונן במכשיר הטלפון שלו. לפתע הרים את ראשו ושאל "מי חסר?". לאחד מיושבי הספסל האחורי היתה הצעה: "תציג את הפאנל!". מגל הבין את הרמז ופלט לכיוונם, בלאות מסוימת, "אוי אוי אוי". נראה שרק לזה חיכו המעריצים, שצחקו בקול גדול.

כניסת השופטים לא שינתה את האווירה המבודחת. התובעת, עו"ד יהודית תירוש מפרקליטות מיסוי וכלכלה, ביקשה עוד לפני תחילת חקירתו הראשית של מגל להעביר לשופטים מסר אישי מפי העד הקודם, אודי הירש. השופטים סירבו וכשהגיע תור החקירה של מגל הוא אמר: "אני יכול להגיד משהו אישי?" ומיד הוסיף: "סתם". הקהל התפקע, וגם השופטים גיחכו.

השופטת פרידמן-פלדמן הבהירה לעד הידוען כמו לכל עד אחר כי עליו לומר את האמת וציינה בפניו כפי שהיא תמיד מציינת כי אם ירצה הפסקה עליו לבקש זאת. כבר אחרי שתי דקות התלוצץ מגל ושאל: "אפשר הפסקה?".

"יש מצב. אני יודע?"

מגל הוא כיום איש התקשורת הפופולרי ביותר מבין אנשי התקשורת הרבים המזוהים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הפער בין עובדה זו לעובדה שזומן להעיד נגד נתניהו מטעם התביעה במדינת ישראל, שמאשימה את נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים, עמד במוקד הפרק המשפטי של עדות איש התקשורת.

מגל היה עורך "וואלה" בשנים 2012-2014. לפי כתב האישום, באותן השנים העניקו בעלי השליטה ב"וואלה" שאול ואיריס אלוביץ' לראש הממשלה נתניהו, משפחתו וסביבתו הקרובה, אפשרות לשלוט בתכנים המתפרסמים באתר "וואלה". בתמורה, כך לפי כתב האישום, דחף נתניהו להקלות רגולטוריות שהטיבו עם אלוביץ' והניבו לו הכנסות בסך מאות מיליוני שקלים.

איש התקשורת ינון מגל, לפני עדותו במשפט המו"לים, 18.7.23 (צילום: יונתן זינדל)

איש התקשורת ינון מגל (במרכז), לפני עדותו במשפט המו"לים, 18.7.23 (צילום: יונתן זינדל)

עו"ד תירוש החלה את חקירתה בשאלות על יחסיו של מגל עם נתניהו. העד השיב כי בתקופה שבה ערך את "וואלה" לא היה לו שום קשר עם נתניהו אם כי תמך בו פוליטית, אחרי שעזב את "וואלה" ונבחר לחבר כנסת מטעם הבית-היהודי פגש את נתניהו לשיחות מסדרון "חטופות ודי שטחיות", ומאז שחזר לתקשורת והפך למזוהה עם נתניהו הוא קיים איתו "פעם בכמה חודשים או משהו כזה" שיחת רקע.

"אין לי איתו קשר אישי, אין לי איתו קשר חברי, אני ידוע כאחד מתומכיו אבל לא מעבר לזה", אמר. "אני לא מאיזה מילייה שמקורב אליו במיוחד. אין לי שום שיחות אישיות איתו ושום דבר. אני גם לא שם. זה מצטייר הרבה יותר ממה שזה באמת".

בתשובה לשאלות עו"ד תירוש אישר מגל כי הקים מיזם מימון המונים לגיוס כספים להגנתו המשפטית של נתניהו בהליך הפלילי שהוגש נגדו. מגל הסביר בחדווה כי הרעיון צץ לו כשראה בתקשורת דיווחים על כך שמתקיימים דיונים על הסדר טיעון. "רציתי למנוע את זה אז עלה לי רעיון לעשות מגבית, שתעודד אותו, תיתן לנתניהו רוח גבית שלא להסכים להסדר הטיעון", אמר. בתשובה לשאלת המשך אישר מגל כי תרם גם באופן אישי למיזם מימון ההמונים שייסד.

"כתבתי סתם", טען מגל והוסיף מיד: "טבח ברייטון אני חושב שהיה טבח ברייטון". "והמתפרה?", שאלה עו"ד תירוש. "המתפרה?", חזר מגל על השאלה והיתמם: "יש מצב. אני יודע?"

בתשובה לשאלות נוספות של עו"ד תירוש אישר מגל כי הוא רואה במשפט נתניהו את "המשפט של כולנו", כלומר של כל "הגוש האמוני"; כי שר איתו באחד מסבבי הבחירות הקודמים את "שבחי ירושלים", לצד שמעון ריקלין ואראל סג"ל, כתמיכה במועמדותו; וכי רקד מחוץ לאולם בית-המשפט בירושלים באחת מהפגנות הימין במקום.

עוד אישר מגל כי בעבר דיבר על "הפיכה שלטונית" שבה "העלילו על ראש ממשלה בשלטון", צייץ על כך שיש בישראל "ארגון פשע בשורות החוק" וצייץ על "טבח ברייטון - נפילת המתפרה", בהתייחסו לעדות המילארדר ארנון מילצ'ן בפרשה המכונה "תיק 1000", שהתקיימה בברייטון אנגליה ולטענה כי התיקים נגד נתניהו "תפורים".

"כתבתי סתם", טען מגל והוסיף מיד: "טבח ברייטון אני חושב שהיה טבח ברייטון".

"והמתפרה?", שאלה עו"ד תירוש.

"המתפרה?", חזר מגל על השאלה והיתמם: "יש מצב. אני יודע?".

עו"ד תירוש ציטטה ציוץ נוסף שפרסם מגל: "השופט ברעם לתובע גילדין: 'מה בעצם המתודולוגיה שעליה מתבסס כתב האישום?' גילדין לשופט ברעם: 'כבוד השופט, המתודולוגיה היא פשוטה מאוד: רק לא ביבי'".

אנשי התקשורת שמעון ריקלין, ינון מגל ואראל סג"ל שרים יחד עם רה"מ בנימין נתניהו בתקופת מערכת בחירות (צילום מסך)

אנשי התקשורת שמעון ריקלין, ינון מגל ואראל סג"ל שרים יחד עם רה"מ בנימין נתניהו בתקופת מערכת בחירות (צילום מסך)

"גם את יודעת, הפיד שלי בטוויטר הוא פיד הומוריסטי בחלקו הגדול", טען מגל.

עו"ד תירוש ביקשה ממגל להתייחס לציוץ אחר שבו טען, בין היתר כי "אפילו התפירה נעשתה פה בגסות" וכי "לא מדובר במשפט פלילי, מדובר במשפט פוליטי".

"אני די עומד מאחורי זה שהתפירה נעשתה בגסות", אמר מגל.

עו"ד תירוש ביקשה ממנו בשנית להתייחס גם לחלק השני, בדבר הטענה כי משפטו של נתניהו אינו משפט פלילי אלא פוליטי. "יש בהחלט טעם בדבריי", השיב בחיוך.

"מילא תפירת התיקים", צייץ מגל בהזדמנות אחרת. "כן, כן, אהמ...", הגיב העד כשהציטוט הוצג בפניו. כשהתובעת הציגה לו ציוץ נוסף, מהתקופה שבה העדים יפעת בן-חי-שגב ודוד שרן העידו, שבו כתב מגל "אני יכול להכריז על עצמי מראש כעל עד עויין?" העד פרץ בצחוק.

"אם את שואלת אותי בתמונה הכללית, זה כן מצייר איזושהי תפיסת עולם שאני מאמין בה בגדול. אם הייתי יושב בצורה רצינית אולי הייתי מתנסח טיפה אחרת אבל בקונטקסט הכללי - כן"

"אתה עומד מאחורי הדברים שכתבת?", שאלה עו"ד תירוש.

"מה זה עומד?", השיב העד פעם נוספת בשאלה. "את יודעת, הרבה פעמים הציוצים שלי זה סוג של בדיחות והומור וכל מיני דברים כאלה, זה איזה ריקוד בין המציאות לקומדיה שבה אנחנו חיים. אבל אפשר, אם את שואלת אותי בתמונה הכללית, זה כן מצייר איזושהי תפיסת עולם שאני מאמין בה בגדול. אם הייתי יושב בצורה רצינית אולי הייתי מתנסח טיפה אחרת אבל בקונטקסט הכללי - כן".

"אם אתה אומר שלפרקליטות יש את חזקת החפות אתה מתייחס אלינו כאל עבריינים", הטיחה בו עו"ד תירוש.

"זה אומר שעולה ממה שאנחנו נחשפים לו פה במשפט שעולים הרבה דברים, מעשים, תהיות ושאלות על שיקולים שנעשו פה בהגשת כתב האישום", אמר מגל .

מי זו שרה נתניהו

אחרי שביססה כי לעד גישה ביקורתית כלפי התביעה, ניגשה עו"ד תירוש לשאול אותו על חוויותיו מתקופתו כעורך "וואלה". עו"ד תירוש שאלה אותו פעם אחר פעם על התערבויות בעבודה העיתונאית בתכנים שקשורים למשפחת נתניהו, אך מגל השיב פעם אחר פעם על התערבויות באופן כללי, כשהוא משלב בדבריו גם מקרים בהם נדרש לשרת פוליטיקאים אחרים.

פעם אחר פעם לאורך חקירת מגל ביקשה עו"ד תירוש מהשופטים לאפשר לה לחקור את העד במתכונת של חקירה נגדית, כלומר להתייחס אליו כאל עד העוין את התביעה וכך לאפשר לה להרחיב את שאלותיה. השופטים לא נתנו לה את מבוקשה.

אילן ישועה, 15.6.2021 (צילום: יונתן זינדל)

אילן ישועה, 15.6.2021 (צילום: יונתן זינדל)

"אני אגיד לך מה, היתה כל הזמן התערבות", אמר מגל. "ברענון ששלחתם אותי לפני כמה ימים אספתי בין היתר קלסר עב כרס של סמסים עם ישועה. התחלתי לקרוא את זה ומהר מאוד הפסקתי כי זה עורר בי בחילה וגועל להיזכר באביוז שעברתי ממר ישועה, של התערבויות בתוכן העיתונאי. מכל דבר. יש לי היום פגישה בערוץ 10 תוריד אייטם על אושרת קוטלר, אני נפגש עם אדלר חומסקי תוריד את זה, אילן שילוח כל הזמן, להוריד את התמונה של שרה, אל תדבר על פואד, אנחנו בתקופה רגישה שלא מדברים על גלעד ארדן, יאיר נתניהו יש בסלבס תוריד את זה. כל הזמן היתה אווירה של חוסר עבודה עיתונאית. אני לא רוצה להגיד, יש לזה ביטוי מאוד גס, אבל זה פשוט היה מקום שהתנהל בצורה מאוד לא רצינית מבחינה עיתונאית. מבחינת אילן ישועה והלחצים שהופעלו עליו.

"הוא לגבי נתניהו היה כל הזמן אומר לי 'זה הגברת', 'הגברת', 'הגברת', 'הגברת'. אני חשבתי כל הזמן שזה שרה אבל בעקבות המשפט שהתנהל כאן אני חושב עכשיו ומבין שהוא בכלל דיבר על הגברת אלוביץ' שדיברה איתו. זה מה שאני מבין, הוא לא אמר לי מי".

לשמע אמירה זו, שמבקשת להסיט את האצבע המאשימה מרעיית ראש הממשלה לנאשמת מספר 3 איריס אלוביץ', קמה עו"ד נעה פירר ממקום מושבה, פנתה לעו"ד ז'ק חן ולחשה לו דבר מה. עורכי-הדין פירר וחן מייצגים את הנאשמים שאול ואיריס אלוביץ', והנה עד מרכזי מעמיס על הלקוחה שלהם את האחריות להתערבויות הפסולות באתר, בגרסה שכמותה לא מסר בחקירותיו במשטרה. אולם עו"ד חן לא קם לקטוע את דברי העד, שהמשיך.

שרה נתניהו (מימין) ואיריס אלוביץ' (צילומים: יונתן זינדל)

שרה נתניהו (מימין) ואיריס אלוביץ' (צילומים: יונתן זינדל)

"אף פעם לא דיברתי עם שאול אלוביץ', לא עם שרה ולא עם איריס אלוביץ', לא עם יאיר נתניהו, לא עם ביבי נתניהו, רק קיבלתי הוראות מאילן ישועה. אמרתי לו 'אתה רוצה שאני אדבר עם אלוביץ'? עם ביבי?' 'לא, לא, לא, מה פתאום. פשוט עכשיו זה רגיש'. אבל זה היה דבר נוראי, דורסני, מגעיל, בוטה ובין היתר בגללו מצאתי את דרכי החוצה מהתקשורת והלכתי לפוליטיקה כי פשוט היה לי כל כך מגעיל, אמרתי אני אלך לפוליטיקה מה יכול לקרות. מה קרה ראינו".

יתכן שבכך התכוון מגל לאופן שבו נקטעה הקריירה הפוליטית שלו: הוא נאלץ להתפטר מהכנסת אחרי שהתפרסמו מספר עדויות של עובדות ב"וואלה" על כך שהטריד אותן מינית, פיזית ומילולית. אישה נוספת, שעבדה עם מגל במקום עבודה אחר, סיפרה כי נישק אותה בניגוד לרצונה. המשטרה חקרה את מגל בחשד לעבירות של הטרדה מינית, מעשה מגונה וניסיון לבצע מעשה מגונה, אולם סגרה את התיק לאחר ש"לא התגבשה תשתית ראייתית מספקת שמלמדת על ביצוע עבירה פלילית מצדו".

היה לי נוח להאמין

בהמשך החקירה, עו"ד תירוש תהתה אם הדרישות שהנחית ישועה על מגל ב"וואלה" נגעו לשלל פוליטיקאים וגורמים שאינם נתניהו, מדוע הציע לישועה לפנות לנתניהו דווקא. "להוריד את הלחץ", השיב מגל. "למה דווקא למר נתניהו?", שאלה שוב עו"ד תירוש, ומגל התחמק. "תעלה, תוריד, כל מיני כאלה", אמר, "לא שהיה לי קשר מיוחד עם מר נתניהו אבל הצעתי את זה בכל זאת".

בהמשך טען מגל כי יכול להיות שהיו גם פניות מישועה שנגעו לראש הממשלה נתניהו עצמו אבל זה "די בטל בשישים" לעומת רוב הבקשות, שהיו "די טיפשיות ולא משמעותיות" ונגעו לרעייתו של ראש הממשלה שרה ולבנם יאיר.

שרה ויאיר נתניהו באירוע הדלקת נרות חנוכה, דצמבר 2015 (צילום: הדס פרוש)

שרה ויאיר נתניהו באירוע הדלקת נרות חנוכה, דצמבר 2015 (צילום: הדס פרוש)

"צריך לזכור שאתר 'וואלה' היה אתר מאוד עוין למר נתניהו", הוסיף מגל, בגרסה שתואמת לחלוטין את טענות ההגנה וסותרת את הגרסה הקודמת שמסר. "כלומר רוב התוכן, הכותרות והטקסט היה מאוד עוין, הספינה ששטה היתה מאוד במובהק נגד מר נתניהו, ובתוך זה היה ניסיון של מר ישועה, דרכי, לנסות לאזן את זה קצת באיזשהם פלפולים של ידיעה פה ידיעה שם, אבל כעיקרון התוכן, המאמרים, הפרשנויות, הכותרות, היה מאוד עוין למר נתניהו".

מגל הוסיף כי המערכת העיתונאית ב"וואלה" היתה מורכבת "מאנשים שרובם ככולם היו עוינים לנתניהו, מתוך מילייה מסוים שהוא בתקשורת היום אולי קצת פחות אבל אז במובהק של אנשים שחוץ ממני פלוס מינוס היו כולם מהשמאל, שמאל מאוד, נגד נתניהו. זה לא שאתה מתמודד פה עם אנשים שעושים אתר שהוא אובייקטיבי ועליו אתה בא לעשות אתר פרו נתניהו, זה היה לשנות ספינה ששטה במאה שמונים מעלות, להזיז מדי פעם, לעשות איזה תיקון שיהיה משהו יותר חיובי על שרה, או לשנות משהו על יאיר. זה היה הקונטקסט הרחב".

מגל בחקירתו במשטרה: "האתר היה אובייקטיבי ולא מלא שנאה לביבי ובגלל זה זה עצבן אותי שהתערבו לי בתכנים"

עו"ד תירוש ציינה שבחקירתו במשטרה טען מגל כי "האתר היה אובייקטיבי ולא מלא שנאה לביבי ובגלל זה זה עצבן אותי שהתערבו לי בתכנים" וביקשה מבית-המשפט לאפשר לה לחקור אותו בחקירה נגדית. השופטים סירבו להתייחס לבקשה וביקשו ממנה להמשיך בחקירתה.

עו"ד תירוש שאלה את מגל כיצד הוא מסביר את הפער בין מה שאמר כעת, על כך שהאתר לא היה אובייקטיבי, לבין הגרסה שמסר לשוטרים בחקירתו, לפיה האתר היה אובייקטיבי.

"אני מניח שהיה לי נוח להאמין בתקופה שהייתי שם שאני שומר על איזושהי אובייקטיביות", השיב, "אבל באופן עובדתי המערכת היתה כולה אנשי שמאל. אני ניסיתי להביא קצת אנשים אחרים, אנשים דתיים-מודרניים נגיד, לא איזה הארד קור, אבל אני זוכר שפעם אחת העליתי פרשנות של איתמר בן-גביר על מפעל מקצועי של עריכת-דין, אז באו כל הסגנים שלי ועשו לי איזה שיחת איפוס לעורך הראשי, כאילו איך אני מעז לתת לו פתחון פה. היה מאוד קשה להזיז את הספינה הזו ששטה בכיוון מאוד מסוים. הבון-טון היה כמו שתראי היום את ההבדלים בהתייחסות בין ערוצי התבהלה 12 ו-13 נגיד ו-11 לבין ערוץ 14. את רואה את הדיווחים של הכתבים ואת הסיקור. יכול להיות כתב אחד או מישהו אחד חריג בנוף אבל בסוף יש בון-טון".

עו"ד תירוש שוב ביקשה מהשופטים לאפשר לה לחקור את העד בחקירה נגדית, לאור הסתירות בין גרסאותיו. הפעם השופטים דנו בבקשה, אבל דחו אותה.

כי הוא הבוס

מגל אישר לבקשת עו"ד תירוש כי אכן התבקש לצמצם את החשיפה של ידיעות ביקורתיות על שרה ויאיר נתניהו, וכן כי התבקש לפרסם ידיעות מחמיאות על רעיית ראש הממשלה. "דברים מחמיאים", הסביר. "היתה באירוע, באיזה טקס, אז 'תתנו מקום', מה שבאופן טבעי אותי לא יותר מדי עניין". בשלב זה הוסיף מגל "עם כל הכבוד, האסטו געהערט א מעשה", ביטוי אידישאי שבו הוא מרבה לעשות שימוש גם בתוכניתו "הפטריוטים", שמשמעותו המילולית היא "האם שמעת את הסיפור?" ומשמעותו המעשית היא זלזול בדברים הנאמרים.

לשמע שורת המחץ הזו התגלגל קהל יושבי "ספסל הצדק" מצחוק. "רק שנייה אחת!", קראה לפתע השופטת פרידמן-פלדמן את האולם לסדר. "אתם לא יושבים בתיאטרון, אלה שיושבים מאחורה. מי שלא יכול לשבת בשקט שייצא".

ינון מגל לפני ראיון עם רה"מ בנימין נתניהו בתוכנית "הפטריוטים" בערוץ 14, 14.4.23 (צילום מסך)

ינון מגל לפני ראיון עם רה"מ בנימין נתניהו בתוכנית "הפטריוטים" בערוץ 14, 14.4.23 (צילום מסך)

בהמשך עדותו טען מגל כי הוא "באופן אינסטינקטיבי" נלחם בכל פעם שישועה הפעיל עליו לחץ, אולם כמו עדים אחרים גם הוא הודה שפעמים רבות הפסיד בקרב. "של מי היתה השורה האחרונה?", שאלה עו"ד תירוש. "של המנכ"ל", השיב מגל. "למה?", שאלה עו"ד תירוש. "כי הוא הבוס", הסביר מגל.

העד אישר גם כי ישועה ביקש ממנו להיות זהיר ולא להפתיע אותו עם ידיעות שיהיו לא נוחות לגברת נתניהו או לראש הממשלה. "להיות מודע לרגישות", כדבריו. מגל אישר גם כי סביר שהעביר לישועה ידיעות על מר נתניהו לאישור טרם פרסומן.

כשמגל נשאל מדוע נלחם בהתערבויות שמיטיבות עם מי שתמך בו פוליטית, השיב העד: "הייתי בתפקיד והייתי נאמן לתפקיד שלי, ככה ראיתי את זה. לא אהבתי התערבויות קיצוניות בין אם זה מישהו שאני תומך בו פוליטית או מתנגד לו פוליטית והתנגדתי להתערבויות של המנכ"ל בתוכן המקצועי של המערכת".

"עד כמה היתה הצדקה להתערבויות האלה?", תהתה עו"ד תירוש.

לפי מגל, ישועה לא פעל משיקולים עיתונאיים ("לא חושב שעניינה אותו בכלל הפוזיציה העיתונאית", אמר) והוא עצמו חש תסכול מכך שלא הצליח להטות את האתר יותר לכיוונו של נתניהו

"ברמה הגלובלית", השיב מגל, "היתה הצדקה בעיני. מי שרואה מערכת שהיא מאוד לעומתית לצורך העניין נגד ראש הממשלה והוא רוצה להשפיע עליה, זה לגיטימי שהוא ירצה להשפיע עליה. מבחינתי כעורך ראשי התנגדתי להתערבות הזו וניסיתי לעשות את המאמצים שלי להשפיע על המערכת בצורה שאני האמנתי בה".

לפי מגל, ישועה לא פעל משיקולים עיתונאיים ("לא חושב שעניינה אותו בכלל הפוזיציה העיתונאית", אמר) והוא עצמו חש תסכול מכך שלא הצליח להטות את האתר יותר לכיוונו של נתניהו. "הייתי בודד בתוך מערכת שלמה, ועם כל הכבוד לזה שאתה העורך הראשי, אתה לא יכול לכפות על אנשים לראות מציאות אחרת", אמר, "אתה יכול להתמודד פה עם טקסט, כאן שינוי, כאן מילה, אבל זה בסוף להתמודד עם מערכת שלמה".

כשעו"ד תירוש שאלה את מגל איזה נימוקים הציג לו ישועה לדרישות שהעביר לו, אמר העד "הוא היה אומר לי 'זו תקופה לחוצה, אנחנו צריכים להעביר עכשיו איזה משהו', הוא לא היה מפרט לי יותר מדי". מיד בהמשך הוסיף מגל ואמר: "אני זוכר שהיה כזה דבר עם ליברמן, אני זוכר שהיה כזה דבר עם כחלון, אני זוכר שהיה כזה דבר עם ארדן וגם עם נתניהו, שהיה תקופות שהיה צריך עכשיו להעביר נגיד משהו בעניינים של שאול, תקופה רגישה, אז עכשיו צריך לא להרגיז ולא לכתוב וכאלה".

עו"ד תירוש שוב ביקשה מהשופטים לאפשר לה לחקור את מגל בחקירה נגדית, אולם השופטת פרידמן-פלדמן הנחתה אותה לחדד את שאלותיה.

סוג של אסקופה נדרסת

כשהתובעת שאלה את מגל על הקשר בין ההוראות שקיבל לאירועים הנוגעים לפעילותה של חברת בזק, אמר עורך "וואלה" לשעבר: "אני זוכר שהיה אירוע שקשור לרפורמה בשוק הסיטונאי. אילן ישועה לא אמר לי את זה במפורש אבל זה היה בכותרות, שיש לחץ של אלוביץ' על הרפורמה הזו, ובאותה תקופה אני זוכר שאילן ישועה אמר לי 'זו תקופה רגישה'. זה לינקג' שאני עשיתי, שאני הבנתי שיש אינטרסים של שאול אלוביץ' ברפורמה הזו ואילן ישועה אמר לי שזו תקופה רגישה וצריך להיזהר בביקורת על נתניהו כמדומני, יש לי קצת סלט במוח אבל אני חושב שזה היה נתניהו".

עם זאת, בהמשך שב וטען מגל כי סביב אירועים הקשורים לבזק ביקשו ממנו גם להתערב בפרסומים הנוגעים לליברמן, ארדן וכחלון.

אודי הירש (צילום: אורן פרסיקו)

אודי הירש, לשעבר המשנה לעורך "וואלה" (צילום: אורן פרסיקו)

כשעורך "וואלה" נשאל האם ישועה עקף אותו ופנה לכפופים לו מתח העד ביקורת על  מי שעמד לפניו על דוכן העדים. "באיזשהו שלב הוא די התייאש ממני והתחיל לעבוד ישירות מול אבירם אלעד לפעמים ובעיקר מול אודי הירש", אמר. "אודי היה עושה כל מה שהוא אומר לו, אודי לא היה בכלל עם עמוד שדרה, כל דבר שאילן היה אומר לו היה ישר מבצע, סוג של אסקופה נדרסת כזו".

לדבריו, מינויו של הירש לאחראי על עמוד הבית, נועדה לאפשר לישועה שליטה קלה יותר בנעשה באתר, והיתה גם אחת הסיבות שבגינן עזב את האתר לפוליטיקה. "חונקים אותך, חונקים אותך, אין אוויר", תיאר את הרגשתו אז.

בחקירתו במשטרה טען מגל כי ההתערבויות של ישועה בידיעות על נתניהו, וכן בידיעות של תוכן שיווקי, היו הסיבות שבגינן פרש. בבית-המשפט התעקש להוסיף גם התערבויות של ישועה בסיקור פוליטיקאים אחרים.

עו"ד תירוש הטיחה בעד כי הוא "יודע" שהיקף ההתערבויות של ישועה בענייני פוליטיקאים אחרים היתה קטנה לאין שיעור לעומת התערבויותיו בענייני נתניהו, אך נמנעה מלשאול אותו ישירות האם אכן כך היה הדבר.

זה עובר כל גבול אתי

ב-1.12.2013 פורסמה ב"וואלה" כתבה מאת גלעד גרוסמן על הוצאות משפחת נתניהו. הכותרת קראה "נרות ב-6,000: חשבון ההוצאות המלא של משפחת נתניהו" ומתחתיה נכתב כי ההוצאות במעון ראש הממשלה הסתכמו ב-2012 ב-3.3 מיליון שקל.

"עשה טובה תוריד את זה כבר שטות 6000 שח לנרות זה כותרת בחיי תת רמה", כתב המנכ"ל השמאלן ישועה לעורך תומך נתניהו מגל.

"יורד מהראשית", השיב מגל.

ינון מגל, ינואר 2013 (צילום: משה שי)

ינון מגל ב"וואלה", ינואר 2013 (צילום: משה שי)

כעבור כחצי שעה שב ופנה ישועה למגל וכתב: "תעיף כבר את הנרות האלו לכל הרוחות".

"הנרות כבר מזמן לא בהום פייג'", השיב לו העורך, "והידיעה יורדת עכשיו מהראשית בוקסה. כמה דק".

"תזדרז אתה שורף את הבית", האיץ בו ישועה וכעבור כמה דקות הוסיף: "הנרות וההוצאות קטנוני חסל את זה".

"טוב", השיב שוב מגל והוסיף: "אגב פעם נכנסתי לבית שם הרגשתי כמו בסיאנס".

במקביל להתכתבות של ישועה עם מגל, קיבל המנכ"ל מסרים לוחצים מכיוון בעל השליטה אלוביץ' וכן מכיוונו של זאב רובינשטיין, מקורבה של שרה נתניהו.

הנאשם שאול אלוביץ' מחוץ לבית-המשפט בתל-אביב, אחרי אחד הדיונים בתיק בזק. 20.7.2022 (צילום: אבשלום ששוני)

הנאשם שאול אלוביץ' מחוץ לבית-המשפט בתל-אביב, אחרי אחד הדיונים בתיק בזק. 20.7.2022 (צילום: אבשלום ששוני)

"הבנת מה הוא רוצה?", שאל אלוביץ' את ישועה על רובינשטיין. המנכ"ל הסביר לו כי המקורב לגברת נתניהו ביקש "לגלגל" את הידיעה עוד יותר למטה. "שוחחתי עם ינון וביקשתי לטפל", עידכן המנכ"ל את בעל השליטה. "מקווה שיעשה משהו זה כבר מגוחך. כוונתי זה כבר השלב בו הנזק גדול מהתועלת".

"אלו הפציינטים", הסביר בעל השליטה למנכ"ל, "חשוב מאוד שיזדקקו לנו".

"אין בעיה", השיב ישועה לאלוביץ', אך מבחינת רובינשטיין דווקא היתה בעיה. "הוא רותח!!!", עדכן אלוביץ' את ישועה.

"לא עוזבים אותי", כתב ישועה למגל, "מבקש שתקברו את זה יותר עמוק, ביקשו להוריד לגמרי לא הסכמתי". אחרי כמה דקות הוסיף "ינון תוציא את זה מראשי חדשות".

אבירם אלעד (צילום: פלאש 90)

אבירם אלעד (צילום: פלאש 90)

"עובד על זה", כתב מגל אך התלונן: "זה לא לעניין". "נכון", השיב לו ישועה, "אבל אין ברירה". "בקצב הזה אני תיכף מתחיל לכתוב טוקבקים בעד שרה", התלונן מגל ואז הביע כעס: "אילן עזוב זה לא הגיוני [...] אני לא יכול לעשות כאילו הסיפור נעלם. זה בדף פנימי למטה. יש גבול לבזיון שלנו [...] זה עובר כל גבול אתי. עם כל הכבוד אי אפשר להעלים פה סיפורים על ראש ממשלה. בייחוד שזה בכל מקום מסביב. מה זה ההשתלטות על העריכה אצלנו?? מה השתגענו??".

אחרי שישועה התעקש על המשך הצנזורה העביר לו מגל הודעה מאבירם אלעד, ראש מערכת החדשות: "בשביל מה להביא אנשים? בשביל לסרס אותם אחרי זה? זה חסר טעם ומוציא את כל החשק לרצות לנצח. פשוט דיכאון".

"ינון אפשר להתווכח עד שיש הנחיה. אנא דאג שזה יבוצע ללא עיכוב נוסף", חתך ישועה.

"בביצוע", כתב מגל.

"הכל בביצוע", עדכן ישועה את אלוביץ'.

כשעה מאוחר יותר קיבל המנכ"ל הודעה מרובינשטיין: "תודה רבה !!" יחד עם איור של אגודל מונף מעלה.

תודעה אנטי-נתניהו

אתמול, כשעו"ד תירוש הציגה למגל את הידיעה על הוצאות ראש הממשלה התייחס אליה העד באופן שונה.

"הייתי עורך של אתר שהוא בתבהלה של 6,000 שקל על הנרות", אמר כשראה את הכותרת. "זה הכל איזה סוג של, הכל תודעה אנטי-נתניהו, מחפשים בנרות תרתי משמע".

מגל שב וטען שהיה זה לגיטימי מצד אלוביץ' לנסות לשנות את הצביון ואת הקו של האתר ותיאר את עצמו כמי שנתון בין נאמנותו למערכת, לבין חוסר שביעות רצונו מאחדות הדעים הפוליטית ששלטה בה. "אני מסתכל על האייטם הזה, זה אייטם מגעיל, זה אייטם מגעיל, אנטי-נתניהו קלאסי", אמר מגל.

עו"ד תירוש ציינה כי גם בחקירתו במשטרה מגל התייחס לכתבה אלא שאז הוא אמר "אין סיבה להוריד את הכתבה ואני לא רוצה שיערכו אותי" וביקשה פעם נוספת מהשופטים לראות במגל עד עוין ולאפשר לה לחקור אותו בחקירה נגדית. "אנחנו דוחים את הבקשה", פסקה השופטת פרידמן-פלדמן בסופם של טיעוני הצדדים.

עדותו הראשית של מגל תמשיך מחר, ומיד אחר כך תחל חקירתו הנגדית בידי הסנגורים.

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 1.85MB)

משפט המו"לים