ערוץ 14 משלב פרסום סמוי בחלק גדול מהתוכניות שהוא משדר, ותוכניות שלמות שכולן פרסום סמוי, זאת בניגוד לחוק הרשות השנייה ולחוק הגנת הצרכן. כך טוענים מגישי בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד הערוץ. המבקשים, שהגישו את הבקשה היום (23.7), דורשים פיצוי בסך למעלה מ-2.5 מיליון שקלים. בקשה זו מצטרפת לשורה ארוכה של בקשות לאישור תובענות ייצוגיות נגד כלי תקשורת ורשתות חברתיות בגין שילוב פרסום סמוי המטעה את הציבור תוך ניצול לרעה של הדמיון בינו לבין תוכן מערכתי.

בבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד חברת ערוץ יהודי ישראלי בע"מ, הבעלים של ערוץ 14, נטען כי הערוץ משלב בתוכניות החדשות, האקטואליה והצרכנות שהוא משדר תכנים שנחזים למערכתיים, בעוד שבפועל מדובר בפרסומות סמויות המשודרות בתשלום. לצופים, כך נטען, "אין כלל אפשרות לדעת כי אותם מרואיינים, 'מומחים' כביכול, או בעלי העסקים אשר מוצריהם ושירותיהם מוצגים במסגרת שידורי הערוץ, שילמו עבור זמן המסך, וממילא אין להם אפשרות להפריד בין תוכן פרסומי ובין תוכן שאינו כזה".

"מדובר במקרה קיצוני של הפרת הדין בנושא זה, מסוג שטרם נראה במקומותינו", נטען בכתב התביעה, שהוגש בשמו של האזרח יובל לב ובאמצעות עורכי-הדין חגי קלעי, אוהד רוזן, נתן שוורצמן וליעד ורצהיזר.

חוק הגנת הצרכן, מוזכר בתביעה, אוסר על כל הטעיה בפרסומת, כולל הטעיה שעלולה לגרום לאדם לסבור שלא מדובר בפרסומת. בנוסף, בכללי הרשות השנייה מובהר כי אין לשלב תוכן פרסומי כלל בתוכניות חדשות ואקטואליה וכן בתוכניות בעלות גוון עיתונאי ובתוכניות צרכנות.

יצחק מירילשווילי (צילום: רונן גולדמן, רשיון CC BY-SA 3.0)

יצחק מירילשווילי, הבעלים של ערוץ 14 (צילום: רונן גולדמן, רשיון CC BY-SA 3.0)

ערוץ 14, שכינה את עצמו בעבר "ערוץ החדשות של ישראל" ושגם כיום לוח השידורים שלו מורכב אך ורק מתוכניות חדשות, אקטואליה וצרכנות, מפר לפי התביעה ברגל גסה את האיסורים הללו. בתביעה מצוין כי הערוץ זוכה לתמיכה רחבה של חברי סיעת הליכוד והקואליציה, כולל ראש הממשלה בנימין נתניהו, בניסיון להקנות לו אמינות עיתונאית.

לפי התביעה, הערוץ מציע למפרסמים "תוכן פרסומי המשולב במגוון תוכניות בוקר" תוך שהוא טוען כי השידור הוא "בכפוף לחוקי הראשות השנייה" [כך במקור]. בפועל, כך נטען, הערוץ מפר את חוק הרשות השנייה.

בתביעה מפורטות תוכניות רבות בהן משולב פרסום סמוי, או שהן כל כולן פרסום סמוי. כך למשל ב"הארץ" דווח בעבר כי בתוכנית הצרכנות "מדברים טכנולוגיה" בהנחיית הדר אביאל הציעו למשרדי יחסי ציבור לרכוש אייטם תמורת 1,500 שקלים. את ההצעה שעליה דווח ב"הארץ" שלח עידן בץ, בעל משרד יחסי ציבור ומגיש הפינה, שמוצג כ"מומחה לצרכנות ולייף סטייל". עוד מציינים בתביעה את התוכנית "מחוץ לפרוטוקול", שמוגדרת על ידי המנחה מולי ארי כ"מגזין המשפט והאקטואליה של עכשיו 14", שבה דן "פאנל מומחים" בנושאי משפט שונים.

בשתי התוכניות משולב סמליל המורה על קיומו של תוכן פרסומי, בהתאם לפשרה שהביאה לסיום את ההליך הייצוגי הראשון שהוגש בישראל בגין תופעת הפרסום הסמוי, נגד אתר ynet מבית "ידיעות אחרונות". אלא שכללי הרשות השנייה אוסרים כליל על שילוב פרסומות בשידורי צרכנות, והפשרה האמורה נועדה להכשיר פרסום סמוי בתוכניות שאינן תוכניות חדשות, אקטואליה או צרכנות.

לקראת סיום התוכנית "מחוץ לפרוטוקול" מופיע הכיתוב "בתוכנית זאת משולב תוכן שיווקי ומסחרי ע"י אימפקט". אימפקט, כך מובהר בתביעה, הוא משרד יחסי ציבור אשר מנהלו ומייסדו הוא מנחה התוכנית מולי ארי. "יש להניח, כי אותם עורכי הדין משתתפי ה'פאנל', הם למעשה לקוחותיו, כך שהתוכנית כולה היא פרסומת", נכתב בתביעה.

התוכנית "מדברים טכנולוגיה" בערוץ 14 (צילום מסך)

התוכנית "מדברים טכנולוגיה" בערוץ 14 (צילום מסך)

הצעה נפרדת לפרסום אייטמים בערוץ 14 יצאה ממשרדי "ליקול הפקות". באתר האינטרנט של החברה כתוב: "לפרסם בזול בטלוויזיה אפשרי? [...] 'ליקול פרסום והפקות' מאפשרת רכישת אייטם בתוכניות שונות במחירים פשוט מעולים! איך זה הולך? פשוט מדברים איתנו ואנו נשמח לתאם לכם ראיון בערוץ 14 החדש או בערוצי טלוויזיה אחרים".

למרות האזכור של "ערוצי טלוויזיה אחרים", העמוד כולו מוקדש להצעות לפרסם בתוכניות ערוץ 14. בעמוד נפרד נטען כי "עם אייטם בטלוויזיה של ערוץ 14 תוכלו להחשב כאוטוריטה בתחומכם ולהגדיל מכירות ללקוחות קצה [...] התכניות הפופולאריות לאירוח ואייטם הינם, מדברים טכנולוגיה -עם הדר אביאל (מוצא”ש) עדן ועודד (9.00-11.00) עכשיו נדל”ן עם שני בן יעיש שמוראק (23.15 -00.15) חשבון פתוח (צרכנות) ועוד… הזמינו אייטם בערוץ 14 עכשיו!".

באתר משולבת גם מצגת שנראית כי יצאה ממשרדי ערוץ 14, ובה פירוט של התוכניות שבהן ניתן לרכוש אייטמים. לפי התביעה, "תחת תיאור התוכנית 'עדן ועודד' צוין: 'מתאים לנושאים אקטואלים'; תחת התוכנית 'חשבון פתוח', המוגדרת כ'תכנית צרכנית חברתית', צוין: 'מתאים לחברות טכנולוגיה, גאדג'טים, עמותות, תיירות ומלונות, חופשות זולות, עולם הרכב, פיננסיים ופנסיה'; תחת התכנית 'בדלתיים פתוחות' (אשר ככל הנראה הוחלפה בתוכנית 'הפורום המשפטי'), צוין:
'מתאים לנושאים אקטואלים המקושרים לתחום המשפט'. במצגת ישנו תמחור לשלושה סוגי 'חבילות' פרסום (החל מ-19,900 ש"ח ועד 79,800 ש"ח).

להורדת הקובץ (PDF, 3.35MB)

באי-כוחו של לב, מגיש הבקשה לתביעה הייצוגית, עקבו אחר שידורי "עדן ועודד" מיום 17.7.23. לדבריהם, "נדמה כי הורכבה כולה מאייטמים קנויים שכאלה". כך באייטם על תוספי תזונה התראיין מנכ"ל חברה שמייצרת תוספי תזונה שדיבר על יתרונות המוצרים שלו על פני המתחרים; באייטם על הזרקות בשפתיים התארח מומחה לרפואה אסתטית שדיבר בשבח הטיפול שהוא מציע; באייטם על סגולות המלח התראיין בעליה של חברה המציעה חדרי מלח ללקוחות, ובנוסף נכללה בתוכנית פינה בשם "עכשיו בריאות" בהגשת בעלי חברות בתחום הכושר והתזונה ופינת "הכה את המומחה" עם קלינאית תקשורת, פינה שמוצעת לרכישה באתר "ליקול" בעלות של 20 אלף שקלים.

גם בתוכניות אחרות, דוגמת "מדברים טכנולוגיה", "עכשיו נדל"ן" ו"חשבון פתוח", על אף שלפי כללי הרשות השנייה אסור לשלב בהן פרסום סמוי, משובץ הסמליל המלמד על כך שיש בהן תוכן פרסומי. בתביעה מציגים צילום מסך שמתעד כי הסמליל הופיע גם בזמן מבזק חדשות "ללמדך כי המשיבה משתמשת בו כ'עלה תאנה', ושלא בהתאם להוראות כללי הרשות השנייה".

בשל כל זאת, ולנוכח נימוקים רבים נוספים, דורשים באי-כוחו של הצופה לב מבית-המשפט, להוציא צו שאוסר על ערוץ 14 להמשיך בפרקטיקה הפסולה, צו שמורה לערוץ להסיר מהאינטרנט כל תוכן ששולבו בו פרסומות בניגוד לדין, צו שמורה לערוץ לפרסם לציבור רשימה מפורטת של השידורים והגורמים שרכשו בכל שידור פרסום סמוי, לפצות את כל האנשים שנחשפו לפרסום הסמוי בשידורי הערוץ בסכום שנכון לעכשיו מוערך בלמעלה מ-2.5 מיליון שקלים, כאשר בתביעה מובהר כי בהמשך ההליך ניתן יהיה לעמוד באופן מדויק יותר את היקף הפרסום הסמוי בערוץ והיקף הצופים שנחשפו לו.

בערוץ 14 מוסרים כי טרם קיבלו את כתב התביעה. בערוץ טענו גם כי "מדובר בניסיון נוסף לסגור את ערוץ עכשיו 14 באמצעות ערכאות משפטיות", טענה מגוחכת הן בהתחשב בסכום התביעה, הן משום שתביעות דומות הוגשו כבר נגד כמעט כל כלי התקשורת הגדולים והבינוניים בישראל.

50698-07-23