מדינת ישראל שרויה בעיצומה של הפיכה משטרית שבה קומץ של אינטרסנטים מקושרים שמייצגים רק מיעוט מהאזרחים, יחד עם ארגונים קיצוניים שמתודלקים בחשאי בכסף גדול מחו"ל, מנסים לכפות על הרוב אג'נדה הרסנית שתחסל את הדמוקרטיה ואת הפרויקט הציוני כולו. אם הסכמתם עם ההיגד הזה וגם אתם חשים שגונבים לכם את המדינה, ברכות. אתם סמולנים בוגדים עם סבתא נאצית. אבל רגע, יש טוויסט. באופן מפתיע, באותה מידה ייתכן שאתם ביביסטים כרותי אונה עם משיכה חולנית לשחיתות שלטונית. איך זה ייתכן? עובדה. זה ייתכן.

צלילה אל מחילת הארנב הביביסטית ביממה שהביאה את המחאה האנטי-ממשלתית לנקודת הקיצון שלה עד כה ממחישה כיצד. ככל שהמאבק נגד הבליץ החקיקתי החריף וקצר הישגים, הואץ תהליך ההתנתקות מהמציאות בצד שמנגד. לאט-לאט, ולפעמים מהר-מהר, העולם התהפך: הפוליטרוקים של הרס הדמוקרטיה החלו להשתמש יותר ויותר בטיעונים ומונחים בעלי צליל דמוקרטי. המהפך הושלם אתמול, כשהוכרז שם על סיום ההפיכה המשטרית: האנרכיסטים ניצחו, אנחנו הפסדנו. ישראל הופכת לדיקטטורה (אבל לא מהסוג שרצינו).

הטריגר היה ההודעה על פיטוריו של שר הביטחון, יואב גלנט, שהציתה מהומות ספונטניות בהיקף עצום בכל רחבי הארץ. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עוד ניסה לחולל ספין שלפיו פיטר את גלנט עקב טיפול רופס מדי בתופעת הסרבנות – ולא בגלל דרישתו הפומבית לעצור את בליץ החקיקה – אבל בשלב הזה כבר היה מאוחר מדי. יאיר נתניהו, צינור הניקוז של היקום הביביסטי במרחב המקוון, אותת שהסיפור הרבה יותר מורכב. ומטורלל. כהרגלו, הוא עשה זאת בעיקר באמצעות הדהוד ציוצים של אנשים אחרים. חלקם אמיתיים, חלקם מעולם לא התיימרו.

בשעות הלילה, עד שפרש (לישון?), שיתף יאיר נתניהו סדרה של ציוצים שטפלו על משטרת ישראל מעורבות פעילה בניסיון להפיל את אביו. למשל, ציוץ של פעיל הליכוד יגאל מלכה, מפיץ סדרתי של תיאוריות קשר שבעבר האשים את השמאל בזיוף תוצאות הבחירות ולאחרונה טען שממשלת ארצות-הברית עומדת מאחורי המחאה. המסר שהפיץ אתמול גרס ש"המשטרה שותפה לזה על מלא", וש"מדובר בהפיכה לכל דבר ועניין".

הקביעה הזאת נתמכת בציוץ שקרי אחר ששיתף יאיר נתניהו, של משתמש אנונימי בשם "הג'וקר": לפי הציוץ הזה, לנתיבי איילון לא זרמו באותו לילה אלפי מפגינים – אלא רק חמישים. אם כך, כיצד ייתכן שנחסם הכביש? "השוטרים חסמו בשבילם על-ידי נסיעה איטית לאחור נגד כיוון התנועה", נטען בציוץ. המסקנה: "ככה נראית אנרכיה משטרתית מאורגנת".

יאיר נתניהו, בנו של בנימין נתניהו, מציץ מבעד לפרגוד בשולי אחד ההליכים המשפטיים שהוא מנהל. תל-אביב, נובמבר 2022 (צילום: אבשלום ששוני)

יאיר נתניהו, בנו של בנימין נתניהו, מציץ מבעד לפרגוד בשולי אחד ההליכים המשפטיים שהוא מנהל. תל-אביב, נובמבר 2022 (צילום: אבשלום ששוני)

בערוץ 14 שודרה באותן שעות התוכנית של אראל סג"ל, שנפתחה כרגיל במונולוג. נתניהו הבן שיתף אותו ליתר ביטחון בחשבון הטוויטר שלו. מה שיאיר נתניהו אומר באמצעות בובות גרב וחדשות כזב שלא מתיישרות אפילו עם הדיווחים בערוץ הבית, סג"ל אומר עם קצת יותר סגנון ומודעות היסטורית. אבל גם אצלו נדמה שהתפרים הולכים ונפרמים, הולכים ונפרדים מהמציאות. הפתרון: להסתובב אחורנית ולחזור אל העבר הרחוק של ישראל, לפרשה שמככבת אצל תועמלנים ביביסטיים כשהם מנסים לעורר רגשות עתיקים אצל קהלם. הפצצת אלטלנה, אוניית הנשק של האצ"ל.

הפרשה ההיסטורית היא כמובן רק תירוץ. קולב ארכאי שאפשר לתלות עליו מסר אקטואלי. סג"ל עיצב את המונולוג כקיצור תולדות חייו של התותח שהפציץ את אלטלנה, כלי משחית שבן-גוריון הדביק לו את הכינוי "התותח הקדוש". סג"ל העביר את התותח בין תחנות מרכזיות בתולדות הציונות: הוא נולד בצרפת אבל גיבש את זהותו בפאתי מוסקבה, אצל הבולשביקים. לאחר מכן עלה ארצה עם חניכי תנועת השומר הצעיר, התגלגל לידיו של בן-גוריון, וב-1948 הגשים את ייעודו כסמל לאלימות השמאלנית כשהפציץ את אלטלנה מול חופי תל-אביב.

בכך נדמה שהסתיים הפרק הצבאי בחייו של התותח, אבל לא באמת. בשנים שלאחר מכן, מסביר סג"ל, התותח השתחרר מצה"ל והפך ל"נשק תודעתי" של האליטה נגד הרוב הישראלי. כך דיכא התותח את ישראל השנייה, מהפנתרים השחורים ועד עקורי גוש קטיף, וכך הוא משרת כעת את מה שסג"ל מכנה "ההפיכה הצבאית". למקרה שהמסר לא עבר, הגרפיקאי הדביק מאחורי התותח את דמויותיהם של חברי החונטה: אהוד ברק, תמיר פרדו, נדב ארגמן ויובל דיסקין.

אראל סג"ל, מתוך המונולוג על השמאל ו"התותח הקדוש". 26.3.2023 (צילום מסך מתוך שידורי ערוץ 14)

אראל סג"ל, מתוך המונולוג על השמאל ו"התותח הקדוש" (צילום מסך מתוך שידורי ערוץ 14)

"הפגזים שהופיעו במערכה הראשונה באלטלנה יהפכו למלחמת גוג ומגוג, וגשם של אבק שריפה ישטוף את הארץ ויחצה אותה לשניים: ישראל המשעבדת, ויהודה המשועבדת", מסכם סג"ל, ומתריע בפני צופיו שאם הרפורמה תיבלם – הילדים שלהם ימשיכו להיות משרתים של האליטה ובשר תותחים צה"לי. כדי למנוע את זה, הבהיר, עליהם להחזיר מלחמה ולהשמיד את האויב.

בבוקר נוטל את הלפיד גדי טאוב, בתוכנית שהוא משדר בתחנת הרדיו גלי-ישראל – גוף השידורים השני שמאכלס את היקום הביביסטי לצד ערוץ 14, ומקיים איתו יחסים של היזון חוזר תוכני ופרסונלי. "בוקר טוב", מברך טאוב את המאזינים, ומיד מסייג: "אולי בוקר טוב זה לא המונח שצריך לנקוב בו הבוקר". למקרה שמישהו לא עקב, טאוב חוזר על בשורת האיוב מהלילה: "הרפורמה הדמוקרטית", הוא טוען, עומדת להתמוטט – ואם זה יקרה, "אין ליכוד בבחירות הקרובות, וכדאי שנתרגל לזה". בקרוב, הוא מבטיח, יתייחס למונולוג של סג"ל על אלטלנה וההפיכה המשטרית.

בערוץ 14 כבר הבינו שאין יותר שגרה ועלו לאוויר עם גל פתוח – משדר מיוחד בהנחיית יערה זרד, בעבר קמפיינרית של הליכוד וכיום קמפיינרית של הליכוד שמועסקת בערוץ

כפי שזה נראה כרגע, אומר טאוב, כל מיעוט בארץ מבין כעת ש"אלימות היא הכלי שבאמצעותו מקבלים החלטות בישראל" (איזו אלימות? איפה? לא משנה). בקרוב, הוא מתריע, האלימות תתפשט אל המתנחלים, הבדואים והחרדים. במילים אחרות, ישראל עומדת בפני מלחמת אזרחים. טאוב, שמאלן מומר שפעם כתב נגד הכיבוש, מתלונן כעת ש"בימין" נכנעים ואפילו לא מתחילים להבין את האירוע. אז מה האירוע? אלטלנה, בשידור חוזר. "רבותי", הוא קובע, "האירוע הוא שעדיין לא הצלחנו לפרק את הפלמ"ח".

השעה היא שעת בוקר, ויאיר נתניהו עדיין לא חידש את שטף הציוצים. אבל בערוץ 14 כבר הבינו שאין יותר שגרה, ועלו לאוויר עם גל פתוח – משדר מיוחד בהנחיית יערה זרד, בעבר קמפיינרית של הליכוד וכיום קמפיינרית של הליכוד שמועסקת בערוץ הטלוויזיה של בעל ההון יצחק מירילשוילי.

גם זרד מודאגת מהעתיד. "זה כדור שלג שאתה לא יכול להשתלט עליו", היא אומרת, ומבכה את "הטעות הטקטית" של פיטורי גלנט, שתוביל ל"הפסד גדול של הימין". הכתב מוטי קסטל עולה לאוויר בשיחה טלפונית, ומעדכן שבשעות הערב מתוכננת הפגנה של ארגוני ימין מחוץ לכנסת. המסר: לא לעצור את החקיקה. "מוטי, קצת מאוחר מדי, לא?", מעירה זרד במרירות למרות שבשלב הזה הקפאת הבליץ היא בעיקר שמועה בלתי מאומתת.

יערה זרד מראיינת את ח"כ אבי מעוז, מתוך המשדר המיוחד. 27.3.2023 (צילום מסך מתוך שידורי ערוץ 14)

יערה זרד מראיינת את ח"כ אבי מעוז, מתוך המשדר המיוחד (צילום מסך מתוך שידורי ערוץ 14)

אחד האורחים באולפן הוא אדם בשם דובי יונג, תת-ניצב בדימוס במשטרת ישראל וחבר תנועת "הבטחוניסטים", הקוראת לסיפוח השטחים. "הפער בין האנרכיסטים למחבלים הפלסטינים הולך וקטן", הוא אומר, "המשטרה צריכה להוריד כפפות". זרד מציינת שההשוואה לטרוריסטים קיצונית. יונג מאשר. "היא מאוד קיצונית, אבל אני לא הולך סחור-סחור, אני מדבר לעניין".

מיד אחר-כך מחרב תנ"צ יונג את הסופרלטיב העצמי הזה כשהוא מתחיל לנאום על מדינת העומק. "יש דיפ סטייט – ההגדרה עונה אחד לאחד למה שאנחנו רואים מול העיניים. מודיעין, צבא, שיפוט, שפועלים מתחת לשטח כדי להפיל ממשלה מכהנת", הוא קובע, וקורא לרמטכ"ל, הרצי הלוי, להתפטר בתוך שעה. הנימוק: גם הוא חלק מהקנוניה. הרמטכ"ל, טוען הפאנליסט, "שייך לאליטה של החבר'ה שמתזזים את המדינה מ-2003 – ואני אומר '2003' כי מאז אני חשוף למכתבי טייסים ומטכ"ליסטים, מכתבי אליטות, שנותנים התניות – אני כן או לא אשרת בשטחים, אפציץ בעזה או בלבנון".

למרות הטון הנחרץ, יונג מוצא מקום גם לביקורת עצמית. נתניהו, הוא מציין, החליש את המשטרה לאורך כל הקדנציות שלו. "היום הוא אוכל את הבומרנג הזה", פסק.

בינתיים נחתך השידור מהאולפן. בקונטרול עברו לשדר את נאומו של יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, שהודיע על שביתה כללית שתימשך עד עצירת החקיקה. כשהפאנל של ערוץ 14 חוזר לאוויר ניכר שמצב הרוח הגרוע ששרר שם נעשה גרוע יותר. אבל יונג ממשיך בשלו ומבקש להקריא מהסלולרי פִסקה שמסבירה מה זה בדיוק "דיפ סטייט". המנחה מאפשרת לו, ומאזינה ברצינות כשהוא מדבר על "עובדי מדינה בכירים בשירותי המודיעין, הצבא, הביטחון, המשטרה, הרשות השופטת ואפילו הפשע המאורגן" שמתאגדים יחד כדי לסכל את רצון העם – כפי שקורה לטענתו ברגעים אלו ממש.

"בבוקר זה מושלמת ההפיכה המשטרית שהתחילה בזמן אהרן ברק", מבכה מרואיין אחר של המשדר המיוחד. זהו אבי מעוז, שר לשעבר וכעת חבר-כנסת בשורות הקואליציה. מעוז, נציג של גוף אידיאולוגי קיקיוני שהשתחל לכנסת הודות לדיל פוליטי, מתלונן ש"המיעוט שהפסיד בבחירות לא נותן לנו לשלוט". מאוחר יותר הצטרף לניתוח הזה גם המגיש הכוכב שמעון ריקלין, שהאשים את השמאל בהצמדת אקדח מטאפורי לראשה של הדמוקרטיה הישראלית.

המגישה טל מאיר מציינת כבדרך אגב שאהרן ברק בן ה-86 הוא מי שמפעיל את ההסתדרות, המשטרה והצבא. עקיבא ביגמן מיד מאשר את הניתוח: "זו תמצית האירוע"

איך ייתכן שמיעוט שאין לו רוב בכנסת או נציגות בקואליציה מפריע לשלטון לשלוט? אבי מעוז מסביר שזה ייתכן לגמרי, משום שהמיעוט הזה שולט בבית-המשפט העליון ובתקשורת. אז מה יקרה עכשיו? "המדינה תהפוך להיות דיקטטורית – אבל דיקטטורה שלהם", אומר מעוז, ומסגיר את האנד-גיים שלו.

המשדר המיוחד של ערוץ 14 נמשך גם בצהריים. יערה זרד פינתה בינתיים את כיסא המנחה. בפינה הימנית של המסך צץ כעת עקיבא ביגמן, עיתונאי שלפי עדות שתועדה במסגרת משפט נתניהו קיבל את הג'וב הקודם שלו עקב התערבות אישית של ראש הממשלה. במשדר הזה הוא משתתף על תקן כתב משפטי.

אז מה קורה עכשיו במדינה מהזווית המשפטית? המגישה החדשה, טל מאיר, מציינת כבדרך אגב – כאילו מדובר באמת שלאף אחד אין סיבה לערער עליה – שאהרן ברק בן ה-86, נשיא בית-המשפט העליון שפינה את כיסאו לפני 17 שנה, הצליח להפעיל את ההסתדרות, המשטרה והצבא וכך לחסום את החקיקה. ביגמן מיד מאשר את הניתוח: "זו תמצית האירוע", הוא קובע.

יאיר נתניהו, בינתיים, הספיק להתעורר ולשתף ציוץ של מוטי קסטל, הכתב שעלה קודם לשידור וקרא לצופים להתייצב להפגנת הימין. "יום אחד (אם הם לא ישרפו וישמידו סופית את המדינה שלנו עד אז) יכתבו כאן ספר על שיטת השמאל במשך שנים: היפוך היוצרות", נכתב שם. "להסית שנים באכזריות – ולצעוק 'הסתה'. לקרוע את העם – ולזעוק על 'פילוג'. לרמוס שיטתית את בחירת העם ולצווח 'ד-מ-ו-ק-ר-ט-י-ה'. לבצע הפיכה צבאית פר אקסלנס ולצעוק 'דיקטטורה'".

העולם התהפך: מלחמה היא שלום, חירות היא עבדות, בערות היא כוח. ומי שגורס אחרת הוא כנראה רפטיליאן פלמ"חניק שחטף את הרמטכ"ל, הוליד את אהרן ברק, השתלט על המשטרה ובאמצעות כישוף אשכנזי אקזוטי שבה את לבו של הסמול התל-אביבי. וכעת הוא יושב מולכם, התותח הקדוש בין רגליו, והפתיל בוער. אם לא תבואו להפגנה, תגמרו בתור בשר תותחים. ובעצם, גם אם כן תבואו.