היום השביעי של עדות ארנון מילצ'ן, המיליארדר שהמטיר טובות הנאה במאות אלפי שקלים על משפחת נתניהו במסכת הפלילית שזכתה לכינוי "תיק 1000", התקיים בסימן החרפת המתקפות של הסנגור, עו"ד עמית חדד, על אנשי הפרקליטות. האות ניתן כבר בפתח הדיון, כשליאת בן-ארי, המשנה לפרקליט המדינה, פנתה אל השופטים בירושלים וביקשה לחלוק איתם מסר שקיבלה ממילצ'ן מעט קודם לכן באולם בבית-המלון "אולד שיפ" בברייטון, אנגליה.

לדברי עו"ד בן-ארי, מילצ'ן פנה אליה ולעמיתיה מהפרקליטות ואמר שהוא חש "מאוד לא נוח" מהנוכחות של שרה נתניהו באולם בברייטון – כמו גם מהנוכחות של בעלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו, באולם בירושלים. בימים קודמים, מצלמות הווידיאו תיעדו את מילצ'ן משוחח בחביבות עם שרה נתניהו ואף מתחבק איתה; כשהבחין שבעלה, הנאשם, נכנס לאולם בבית-המשפט המחוזי, בירך אותו מילצ'ן ב"שלום ביבי". אבל נראה שהתנהלותו כלפי חוץ לא שיקפה את הרגשתו הפנימית.

עו"ד בן-ארי אמרה לשופטים שמילצ'ן ביקש ממנה לפנות אליהם בשמו, ולבקש את התייחסותם לתחושה הבלתי נוחה שנוצרה אצלו. עוד לפני שהספיקו השופטים לברר למה מתכוון מילצ'ן, עו"ד חדד התפרץ והביע תרעומת על עצם קיומו של שיח בין העד לנציגי התביעה בעיצומה של החקירה הנגדית, בזמן שהוא – הסנגור – כלל לא נמצא באולם.

חדד זיכה את השיח ברצף של שמות גנאי: "מעוות", "מטריד", "פסול", "איום ונורא" ואף "רע ונורא". מיד לאחר מכן מרח על הכל שכבה עבה של פקפוק: "אני שאלתי את העד אם הוא מבקש שהגברת נתניהו תצא מהחדר – והוא אמר שבשום פנים ואופן לא". לאחר מכן פנה הסנגור לעו"ד בן-ארי: "לכן אני לא מבין על מה גברתי מדברת, זה ניסיון זול ביותר...".

"מספיק עם הביטויים והכינויים, לא צריך לכנות את התובעים בשמות", קטעה אותו רבקה פרידמן-פלדמן, ראש הרכב השופטים, ברגע לא שכיח של אסרטיביות.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מגיע לשמוע את עדותו של ארנון מילצ'ן במשפט המו"לים. בית-המשפט המחוזי בירושלים, שלשום (צילום: אורן בן-חקון)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מגיע לשמוע את עדותו של ארנון מילצ'ן במשפט המו"לים. בית-המשפט המחוזי בירושלים, שלשום (צילום: אורן בן-חקון)

"אני מוכן לחקור את הגברת בן-ארי על הדברים", הכריז עו"ד חדד, ומיד שב ושאל את מילצ'ן האם הוא מעוניין ששרה נתניהו תצא מהאולם. מילצ'ן השיב בשלילה, אך אותת שאולי הוא זקוק לגלגל הצלחה. "קח בחשבון שאני כאן בלי עורך-דין", אמר בהיסוס.

השופטת פרידמן-פלדמן, בתגובה, שאלה את מילצ'ן אם יש דבר מה שהוא רוצה להגיד לה ולעמיתיה, השופטים עודד שחם ומשה בר-עם. מילצ'ן מיאן לפזר את הערפל, וחזר על דבריו: "אין לי כאן עורך-דין שלוחש על אוזני ואומר לי מה להגיד. עורך-הדין שלי, בעז בן-צור, מייצג את ראש הממשלה בתיק אחר".

"מה אדוני רוצה לומר בזה?", תהתה השופטת פרידמן-פלדמן, "ממילא לא היו נותנים לעורך-דין לדבר איתך תוך כדי העדות". אבל מילצ'ן לא פירט. הוא רק אמר "אוקיי", והוסיף: "מבחינתי אני חסר ייעוץ, ואני שמח מכך". שרה נתניהו, שישבה באולם לכל אורך חילופי הדברים, נותרה במקומה. בעלה בנימין, לראשונה מאז תחילת עדותו של מילצ'ן, לא הגיע אתמול (3.7) לבית-המשפט. הצדדים מסרו לשופטים שהסיבה לכך היא המבצע הצבאי "בית וגן" בג'נין, שהחל באותו לילה.

זה היה כל עולמם

ההתנגשות החזיתית בין ההגנה לתביעה חזרה על עצמה עוד פעמיים במהלך הדיון. בשני המקרים, נדמה שהמניע לכך היה תמרון התחמקות של עו"ד חדד בעקבות טענות על הטעיית העד. הרקע היה העיסוק בסיגרים ובארגזי השמפניה שסיפק מילצ'ן למשפחת נתניהו – וליתר דיוק האופן שבו דיבר על כך מילצ'ן בחקירה המשטרתית.

עו"ד חדד ניסה לחלץ ממילצ'ן אמירות שלפיהן שווי הטובין שהעביר לבני הזוג נתניהו היה נמוך בהרבה מהשווי שננקב בכתב האישום (כ-460 אלף שקל) – ושטובות ההנאה שכן ניתנו היו בעיקר מתנות שהוענקו במפגשים אישיים או לרגל אירועים מיוחדים דוגמת ימי הולדת. מילצ'ן אישר שהיו גם מקרים כאלה, אבל הבהיר שהמתנות המשיכו לזרום גם כשהוא שהה בחו"ל, ולא נפגש עם בני הזוג, כלומר היו מיועדות לצריכה שוטפת.

מילצ'ן ציין שהעוזרת האישית שלו, הדס קליין, כמו גם הנהג ואב הבית יונתן חסון, "קיבלו קארט בלאנש – לתת כל מה שהזוג נתניהו מבקש". מעט לאחר מכן פירט: "בשבילם זה היה כל עולמם – בשבילי זה היה הכי קטן", אמר על בני הזוג נתניהו. "ברגע שנתתי קארט בלאנש, הפסקתי לחשוב על זה ולהתייגע". מילצ'ן אמנם אישר את רוב הרכישות שנעשו בכספו, כפי שהעידה קליין, אבל לדבריו הוא לא עקב אחר הכמויות.

בנימין, שרה ויאיר נתניהו עם ארנון מילצ'ן והשחקנית קייט הדסון באירוע שהתקיים בביתו של מילצ'ן במליבו, קליפורניה. 2014 (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

בנימין, שרה ויאיר נתניהו עם ארנון מילצ'ן והשחקנית קייט הדסון באירוע שהתקיים בביתו של מילצ'ן במליבו, קליפורניה. 2014 (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

בהמשך, במסגרת הנסיונות לגמד את היקף המתנות, עו"ד חדד אמר למילצ'ן שבחקירות הוא דיבר על "פעם-פעמיים" בלבד שבהן הביא סיגרים לנתניהו. מילצ'ן, שלאורך כל עדותו נראה מעט מבולבל ונטול זיכרון חד של החקירות, החל להשיב – אך מיד נקטע על-ידי עו"ד אלון גילדין מפרקליטות המדינה, שטען שההתבטאות הזאת כלל לא מופיעה בתמלילי החקירות.

עו"ד חדד התרעם, וטען שההתערבות של עו"ד גילדין עולה לכדי הטרדת עד. השופטת פרידמן-פלדמן שללה את הקביעה הזאת, אך חדד התעקש – ואמר שההטרדה שעליה הוא מדבר מתבצעת גם באמצעות עיתונאים. כשהשופט עודד שחם תהה מה הקשר בין התקשורת לאמירה העובדתית שבקעה מפי הפרקליט, עו"ד חדד הפנה אצבע מאשימה לאביעד גליקמן, כתב המשפט של חדשות 13 ואחד הדמונים הגדולים של היקום הביביסטי, ששהה באותו זמן באולם בירושלים. "ראית מה כתב גליקמן?", שאל חדד.

"שמעתי", השיב מילצ'ן.

תוכן הפרסום שעליו דיבר עו"ד חדד לא הוצג באולם, אך נראה שהכוונה לדיווח של גליקמן מסוף השבוע שעבר שלפיו אם מילצ'ן יסטה מתוכן עדותו לגבי היקף טובות ההנאה שהעביר למשפחת נתניהו – בפרקליטות עלולים לבקש מבית-המשפט להכריז עליו "עד עוין".

"יש תדרוכים של התביעה, וזה משבש את סדר הדברים", התלונן הסנגור, ואז פנה למילצ'ן: "זה הטריד אותך?".

"כן", השיב מילצ'ן.

"אל תחשוש מאף אחד", אמר לו עו"ד חדד. "אתה לא צריך עורך-דין, יש לך אותנו, ואת התביעה שאמורה לשמור עליך – אנחנו רוצים לשמוע את האמת".

מיד לאחר מכן ביקש חדד ממילצ'ן לאשר שוב שנתניהו לא נהג לבקש ממנו סיגרים כששהה בחו"ל. "התשובה היתה אחרת לגמרי, ואני לא אגיד מהי", העירה עו"ד בן-ארי. חדד יצא מכליו: "התביעה מתדרכת את אותם אנשים שהיא מספקת להם הדלפות", האשים הסנגור, "נשכנו שפתיים ולא אמרנו כלום, אבל העד מוטרד על-ידי בריוני מקלדת. זה אדם שלא מרגיש בטוב, שבגבורה הגיע הנה כדי להגיד את האמת – בין אם היא טובה או לא טובה לראש הממשלה ולרעייתו".

עו"ד ליאת בן-ארי באולם משפט המו"לים, 15.6.2021 (צילום: יונתן זינדל)

עו"ד ליאת בן-ארי באולם משפט המו"לים, יוני 2021 (צילום: יונתן זינדל)

נדמה שהשופטים לא התרשמו מהדברים. פרידמן-פלדמן האיצה בסנגור להמשיך עם השאלות, ובר-עם פנה למילצ'ן ואמר לו שאם יש משהו שמטריד אותו – הוא מוזמן לספר על כך לבית-המשפט. "אני שומע לפעמים מאחותי דליה, שתחיה עד 120, כל מיני בולט פוינטס שלא מחמיאים לי במיוחד. זה לא משנה, אבל מטרידים אותי", השיב מילצ'ן.

"מר מילצ'ן", שאלה השופטת פרידמן-פלדמן, "מישהו פנה אליך ישירות, או שאלו דברים שאתה שומע בעקיפין?".

"זה מה שאני שומע מאחותי, שצמודה כנראה לטלוויזיה", אמר מילצ'ן.

"אנחנו מבינים שיש קושי, אבל תנסה להתגבר על זה", ביקשה השופטת.

"אני ילד גדול", השיב מילצ'ן.

השופטת פרידמן-פלדמן ביקשה ממילצ'ן לעדכן את בית-המשפט אם מישהו פונה אליו ישירות בעניין עדותו, ואז שב והתערב עו"ד חדד – וטען שה"תדרוכים" של הפרקליטות, שמובילים לדיווחים עיתונאיים שתוכנם מגיע לאוזניו של העד, הם מקור ההטרדה.

"זה לא נקרא תדרוכים מטעם, הוא שומע מאחותו", חתמה השופטת.

"אנחנו רואים את התמונות!"

השיח בין הצדדים שב והתלקח כשעו"ד חדד ביקש ממילצ'ן להיזכר במקרה מ-2017, זמן לא רב אחרי חשיפת חקירותיו הפליליות של נתניהו, כשחוקרי משטרת ישראל הגיעו לגבות ממנו עדות בקליפורניה. הרקע לכך היה נסיונו של הסנגור להמחיש שהעד המולטי-מיליארדר ניהל אורח חיים פזרני – "אורח חיים של הוליווד", כפי שניסח זאת על בסיס התבטאות של מילצ'ן באחת מחקירותיו – שבמסגרתו קיום ארוחות פאר והמטרת מתנות יקרות ערך על חברים היו מעשים כה שכיחים, שהם כמעט חסרי משמעות עבורו.

מילצ'ן אישר שאכן אימץ לעצמו אורח חיים שכלל אירוח ביד נדיבה, ושאורח החיים הזה שוחזר בכל אחד מהבתים שהוא מחזיק ברחבי העולם. הוא אף אישר שבביקורי הקיץ שלו בישראל, היקף הקנייה של מזון ומשקאות נאמד לעתים בכ-2 מיליון שקל. עו"ד חדד ביקש ממילצ'ן לאשר שכאשר החוקרים הגיעו לחקור אותו בקליפורניה, הוא הציע להם לסייר במרתף של אחוזתו במליבו. "אתה אמרת לחוקרים, 'אתם מקבלים איזו תמונה לא נכונה ביחס לשאלה מי שותה שמפניה ומי מעשן סיגרים, בואו תראו את המרתף שלי'. נכון? הזמנת אותם לראות את המרתף", אמר חדד.

עו"ד בן-ארי שוב התרעמה על הניסוח. "הוא לא נצמד לטקסט, ואז שואל את העד – והעד יגיד עכשיו 'אוקיי' או 'כן' על שלל דברים שאי-אפשר יהיה להבדיל ביניהם", התלוננה בפני השופטים.

השופטת רבקה פרידמן-פלדמן (צילום: אתר הרשות השופטת)

השופטת רבקה פרידמן-פלדמן (צילום: אתר הרשות השופטת)

אחרי שהשופטת פרידמן-פלדמן ביקשה מעו"ד חדד לפרק את ההיגד לשאלות קצרות, מילצ'ן אמר שלא זכורה לו סיטואציה שבה הזמין את החוקרים לבקר במרתף המשקאות שלו. עו"ד חדד חזר על התיאור שוב ושוב, בניסיון לגרום למילצ'ן לשנות את תשובתו, אך מילצ'ן התעקש שהוא לא זוכר – עד שלבסוף אמר שהוא זוכר "במעורפל" שיח כלשהו עם החוקרים בנושא. הוא אישר שהמשקאות שהחזיק במליבו לא נועדו למשפחת נתניהו, וכמו כן אישר שהחוקרים לא ביקרו במרתף.

בשלב מסוים, כשבשולחן של התביעה ניכרה מורת רוח, עו"ד חדד ביקש מהפרקליטים לחדול. "לא צריך לכחכח בגרון, עו"ד בן-ארי", אמר. כשהשופטת פרידמן-פלדמן האיצה בו להמשיך, חדד שוב חזר לסיפור על החוקרים ומרתף המשקאות במליבו. "אני שואל אותך אם אתה נזכר שבמהלך החקירה רצית להסביר שיש פה איזשהו עיוות תפיסתי ביחס לכל הסיפור של הסיגרים והשמפניות", אמר חדד, ומיד קטע את עצמו ושוב פנה לאנשי הפרקליטות: "די, די!".

"כבודכם, זה לא מה שכתוב בהודעה", אמרה עו"ד בן-ארי.

השופטת פרידמן-פלדמן ציינה שהפעם עו"ד חדד לא אמר שהוא מקריא מתוך תמליל החקירה, אלא רק שאל את מילצ'ן לגבי תחושה שהיתה לו. חדד הורשה להמשיך בשאלה, אבל נמנע מכך. במקום זה, הוא עצר ותקף את הפרקליטות: "הם מדליפים לגליקמן, אנחנו רואים את התמונות!", אמר בקול רם.

"די עם השטויות האלה", הגיבה עו"ד בן-ארי.

"עוד מעט נראה את התמונות, איך אתם מדליפים לגליקמן", אמר לה עו"ד חדד, ושוב האשים אותה ב"תדרוך" של הכתב המשפטי של חדשות 13, שבשבוע שעבר סיקר את המשפט מברייטון.

"אף אחד לא מתדרך אותו", התעקשה עו"ד בן-ארי.

"אני רוצה להראות לעד תמונות", השיב עו"ד חדד. "אני אראה לו תמונות איך אתם מתדרכים אותו".

"במקום להתעמק בחקירה אתה מנסה לעשות רעש וצלצולים, תפסיק עם זה כבר", ביקשה עו"ד בן-ארי.

עו"ד חדד התעלם, ובלי לחכות לאישור מהשופטים ניגש אל מילצ'ן. על גבי המסכים באולם בירושלים ניתן היה להבחין שחדד מציג לעד תמונה כלשהי באמצעות טלפון סלולרי שאחז בידו.

"מר חדד, מה אדוני מציג לעד?", שאלה השופטת פרידמן-פלדמן.

עו"ד חדד לא ענה. אצל מילצ'ן ניכר בלבול קל: "אבל אני רואה את קרן", אמר. קרן היא עו"ד קרן צבירן-לצטר מפרקליטות המדינה, ששהתה באולם בברייטון בשבוע שעבר והשבוע השתתפה בדיונים מירושלים.

"אני מראה תמונה של מר גליקמן מדבר", אמר עו"ד חדד, ואז, בעקבות הערה, תיקן את עצמו: "עומד ליד עורכי-הדין מטעם התביעה".

"איפה? איפה עומד ליד?", התרעמה עו"ד צבירן-לצטר, ומיהרה להשיב: "איפה שאני עומדת!", כלומר ליד שולחן התביעה באולם בירושלים.

"עומד איפה? איזו תמונה אדוני הציג לעד?", שאלה השופטת פרידמן-פלדמן.

"הראיתי אותה לתביעה", השיב עו"ד חדד. "יש סדרה של תמונות של מר גליקמן, הראיתי תמונה אחת. אני מזכיר – גליקמן ידע מראש שהולכים לבקש VC (כלומר, לערוך את חקירת מילצ'ן בווידיאו, מאנגליה; א"ב וא"פ), גליקמן ידע מראש שהולכים...".

"עו"ד חדד, אדוני הציג תמונה – אדוני יגיד לנו מה יש בתמונה", חזרה ואמרה השופטת.

הסנגור אישר שהתמונה צולמה בירושלים, במיקום שעליו דיברה עו"ד צבירן-לצטר. מעט לאחר מכן התברר מהיכן ככל הנראה נלקחה התמונה: מחשבון הטוויטר של הבלוגר אלי ציפורי, שמגיע לדיונים ומקפיד לצלם את העיתונאים כשהם משוחחים עם נציגי התביעה. אם כן, התמונה צולמה יום קודם לכן, ולכן אינה יכולה לתעד את ה"תדרוך" שכביכול הוביל לדיווח על האפשרות שמילצ'ן יוגדר כעד עוין, ששודר יומיים קודם לכן.

אלי ציפורי מצלם את אביעד גליקמן באולם משפט המו"לים, 2.7.2023 (צילום: אורן פרסיקו)

אלי ציפורי מצלם את אביעד גליקמן באולם משפט המו"לים, 2.7.2023 (צילום: אורן פרסיקו)

"הרמיזות האלה מתחת לכל ביקורת", התלוננה עו"ד צבירן-לצטר.

"אין פה שום רמיזות, יש אמירות ברורות", ירה עו"ד חדד. "אנחנו נראה לבית-המשפט את ההדלפות, ושבית-המשפט יסיק את המסקנה המתחייבת".

"עו"ד חדד, אני מבינה שאדוני סיים לחקור את העד?", אמרה השופטת פרידמן-פלדמן בחוסר סבלנות.

"ממש לא", אמר הסנגור.

"אז תתמקד בחקירה שלו, ולא בתמונה", ביקשה השופטת.

גליקמן פנה בהמשך הדיון לשופטים וביקש לומר דבר מה על התקרית. השופטים, שרגע לפני כן הודיעו על יציאה להפסקה קצרה, השיבו בשלילה. ציפורי, כמה מטרים מאחורי גליקמן, התפוצץ מצחוק והיכה על השולחן בכף ידו בהנאה גלויה.

עו"ד קרן צבירן-לצטר מהפרקליטות משוחחת עם עו"ד עמית חדד (ברקע: אלי ציפורי). בית-המשפט המחוזי בירושלים, 22.5.2023 (צילום: אורן פרסיקו)

עו"ד קרן צבירן-לצטר מהפרקליטות משוחחת עם עו"ד עמית חדד (ברקע: אלי ציפורי). בית-המשפט המחוזי בירושלים, מאי 2023 (צילום: אורן פרסיקו)

כעבור יממה ניסה עו"ד חדד להתנער מהרושם שיצרו האשמותיו. בדיון שהתקיים היום (4.7), כשעלה שמה של עו"ד צבירן-לצטר, חדד פנה לבית-המשפט והעיר: "אגיד משהו על אתמול – אין לי טענה כלפי עו"ד צבירן, אין לי שום ידיעה אם היא הדליפה או לא. אז בהקשר הזה, אם נוצר רושם אחר, אני רוצה להתנצל".

"אם זו לא היא, אז מי כן?", תהה מילצ'ן.

"אני לא יודע, אין לי ראיה חותכת שזו היא או לא היא. אני לא רוצה שיובן כך, ואם הובן כך אני רוצה להסביר", השיב עו"ד חדד. "צבירן היא עורכת-דין מצוינת, שלא ייווצר רושם כאילו אני יודע להגיד משהו כזה ביחס אליה – ואם זה הרושם, אני מבקש למחוק אותו ולהתנצל".

בלי שום קשר לראש הממשלה

בכמה שלבים לאורך יום החקירה ניסה עו"ד חדד לבצע הפרדה בין המתנות שנתן מילצ'ן לראש הממשלה נתניהו ואלו שניתנו לאשתו שרה. בנימין נתניהו עומד לדין בגין הסיגרים שקיבל ממילצ'ן ומעמיתו המיליארדר ג'יימס פאקר, אבל גם בשל ארגזי השמפניה, שנועדו לספק את הרגלי השתייה של רעייתו. אתמול, בניסיון לצמצם את שווי טובות ההנאה שקבלתן מיוחסת לראש הממשלה, הסנגור ביקש לטעון שאספקת השמפניה היתה תולדה של קשר אישי שקיים מילצ'ן עם שרה נתניהו – שלטענתו היתה חברה קרובה של המיליארדר בלי קשר לזהותו של בעלה. "זה ערוץ נפרד שבכלל לא קשור לביבי", הציע עו"ד חדד.

מילצ'ן נמנע מלאשר. "אני לא יודע למה אתה קורא ערוצים", אמר.

"זו חברות נפרדת", חידד חדד.

"זה קשר לא-לגמרי נפרד", אמר מילצ'ן.

מעט לאחר מכן ביקש עו"ד חדד ממילצ'ן לאשר לו שייתכן שראש הממשלה ביקש ממנו סיגרים רק "פעם או פעמיים". גם במקרה הזה מילצ'ן לא שיתף פעולה. "ממש לא יכול להיות", הוא אמר, וטען שהקשר שלו ושל נתניהו נמשך "עשרות שנים". ובכל מקרה, אמר העד, עצם קיומה של בקשה ישירה נעשתה בלתי רלבנטית מרגע שאספקת הסיגרים הפכה לאלמנט קבוע בפגישותיו עם נתניהו. "זה הפך להרגל", הסביר.

בנימין ושרה נתניהו מצביעים בבחירות לכנסת ה-25. ירושלים, 1.11.2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

בנימין ושרה נתניהו מצביעים בבחירות לכנסת ה-25. ירושלים, 1.11.2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

אחרי הפוגה קצרה, הסנגור שוב ניסה להציג את מערכת היחסים של מילצ'ן עם שרה נתניהו כחברות עצמאית. "ידעת ששרה אוהבת שמפניה ורודה, ומפעם לפעם כשהייתם נפגשים היית גם שותה איתה שמפניה ורודה", אמר הסנגור.

"נכון, או טקילה", השיב מילצ'ן.

"היא טקילה פחות אהבה", אמר עו"ד חדד.

"ואני יותר", אמר מילצ'ן.

"ידעת שלשרה יש זמנים שבהם היא עוברת תקופות מאוד קשות. אתה קראת לזה 'שותתת דם'", המשיך עו"ד חדד.

"היא תמיד עוברת תקופות קשות", השיב מילצ'ן.

"מי שמסוקר כל הזמן תמיד עובר תקופות כאלה – ובכלל, להיות נשואה לראש הממשלה זו הקרבה אמיתית", הציע עו"ד חדד.

"תלוי לאיזה ראש הממשלה", עקץ מילצ'ן.

"לראש הממשלה הזה", אמר עו"ד חדד. "הם חוטפים וחוטפים – ואתה, כחבר, לא היית זר לעניין. אתה חבר שידע לקחת יום אפור ולהפוך אותו לבהיר יותר, גם אם היית בקצה השני של העולם. היית אומר, 'שרה, אני רוצה לשלוח לך משהו'".

מילצ'ן האזין לשורת ההיגדים הללו ואישר את כולם. אבל אז שוב הוסיף עקיצה: "רציתי בין השאר שלראש הממשלה יהיה שקט, שהוא יוכל לעבוד".

מילצ'ן אישר שמי שהיתה מופקדת על אספקת המתנות שנועדו "לעודד" את שרה נתניהו היתה הדס קליין, ואמר שקשה לו להאמין שראש הממשלה לא היה מודע לכך. בהמשך אישר מילצ'ן שבימי הולדת של בני הזוג נתניהו היוזמה להענקת מתנות היתה שלו או של אנשי הצוות שלו. בתוך כך נרשם מאורע מביך. זה קרה מעט לאחר שעו"ד חדד ציין את תאריך יום הולדתו של ראש הממשלה, 21 באוקטובר, ואמר שבשנת 2015 מילצ'ן היה בחו"ל בתאריך זה.

מילצ'ן, בניסיון להיזכר, ביקש מהסנגור לסייע לו: "מתי יום ההולדת של אמנדה? למחרת, לדעתי. אתה יכול לבדוק?".

"אין לך פה עורך-דין, מר מילצ'ן", אמר לו עו"ד חדד בחיוך, "אז קח עצה מסנגור – אתה ודאי זוכר את תאריך יום ההולדת של אשתך אמנדה".

"אני זוכר את זה לפי התאריך של ביבי", השיב מילצ'ן.

בחזרה לפילבר

מוקדם יותר, בפתח הדיון, עו"ד חדד העלה בקצרה אפיזודה אחרת ממערכת היחסים בין מילצ'ן ונתניהו: יוזמה שאפתנית להקים ערוץ טלוויזיה חדש, מונופוליסטי, שייווצר מאיחוד בין שתי חברות הטלוויזיה הגדולות בישראל – קשת ורשת. על-פי התיאור שמופיע בכתב האישום, מילצ'ן התכוון להחזיק בנתח גדול ממניות הערוץ החדש – ואמור היה לנצל את כוחו כדי לוודא שחברת החדשות שלו תסקר את נתניהו באופן שייטיב עם ראש הממשלה. נתניהו, שכיהן בעת ההיא גם כשר התקשורת, ניצל את מעמדו כדי לסייע בקידום היוזמה.

עו"ד חדד ביקש ממילצ'ן לאשר שהיוזמה לא יצאה לפועל, ולאחר מכן הציג לו ציטוט סלקטיבי מתוך חקירתו הנגדית של עד המדינה שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת שמינה נתניהו ואיש הקשר שטיפל מטעמו בהקמת הערוץ המאוחד. לפי כתב האישום, פילבר הוא האיש שאמור היה לפרק את המוקשים הרגולטוריים שהקשו על מימוש היוזמה. בקטע שהקריא עו"ד חדד, הוא אמר לפילבר שבשום שלב הוא לא הבטיח, הציע או אפילו רמז למילצ'ן שייתן לו "הקלה רגולטורית כלשהי" במקרה ש"רשת וקשת יבקשו להתמזג".

"נכון", אישר פילבר. "אני אמרתי יותר מזה, שהם יקבלו את ההחלטה – ואנחנו נפעל בהתאם". לאחר מכן טען פילבר שגם לא היתה לו סמכות לתת "הקלה רגולטורית" מסוג זה, ואישר שאמר למילצ'ן ש"לא יהיה שינוי חקיקה" שיקל על הקמת הערוץ.

עד המדינה שלמה פילבר בבית-המשפט המחוזי בירושלים, יוני 2022 (צילום: יונתן זינדל)

עד המדינה שלמה פילבר בבית-המשפט המחוזי בירושלים, יוני 2022 (צילום: יונתן זינדל)

אחרי שהסנגור סיים להקריא את הקטע, הוא פנה למילצ'ן והציג לו שורה של היגדים: "תאשר שפילבר לא הבטיח לך שום הקלה רגולטורית, ושראש הממשלה לא הבטיח, ואתה גם לא ביקשת". מילצ'ן אישר את כל ההיגדים – ומיד לאחר מכן חזר עו"ד חדד לדון במתנות.

פילבר אכן אמר את הדברים שהסנגור ציטט מפיו, אבל הוא גם אמר דברים אחרים. בחקירתו הראשית, כשנשאל על הקשר שלו למיזם הטלוויזיה השאפתני, פילבר העיד שראש הממשלה שלח אותו לתת "טיפול VIP רגולטורי" למילצ'ן – והסביר שהוא אמור היה ללוות את מקורבו של נתניהו ולוודא שהכל יתקדם באופן חלק, על תקן "יועץ מקצועי, איש שאמור לתת למילצ'ן את גבולות הגזרה הרגולטוריים, סוג של פרה-רולינג".

באותה הזדמנות גם אמר פילבר שאם היו נדרשים תיקוני חקיקה כדי להוציא לפועל את היוזמה של מילצ'ן, הוא היה האדם שאמור היה להוביל אותם בשם נתניהו. לדבריו, אף שבאופן רשמי לא היתה לו סמכות לכפות את עמדתו על הרגולטור – במקרה זה הרשות השנייה – בפועל למדיניות של נתניהו היתה "השפעה מסוימת" על הרגולציה, מצב שעליו העידה גם היועצת המשפטית של משרד התקשורת בעת ההיא, דנה נויפלד. במקרה של מילצ'ן והערוץ המאוחד, פילבר הבהיר ש"מבחינת מר נתניהו – הוא נתן את האור הירוק לבדוק את העניין הזה באופן חיובי".

בהמשך הדיונים, כשהחלה החקירה הנגדית, פילבר התהפך והחל לחזור בו מתיאורים חד-משמעיים שמסר כשנחקר על-ידי נציגי הפרקליטות. אז גם השמיע את הדברים שעו"ד חדד ציטט מפיו אתמול בבית-המשפט. חדד יכול היה לספר למילצ'ן שפילבר התברר כעד הפכפך – ואולי אפילו לציין שהאמינות הירודה שלו פגעה קשות באפשרות של התביעה להוכיח את עבירת השוחד בתיק אחר, "תיק 4000" – אבל הסנגור בחר להימנע מכך, והוציא את דבריו של עד המדינה מהקשרם.

"יש פה שיבוש סדרים!"

למרות הפנייה של מילצ'ן בעניינה של שרה נתניהו, כשאשת ראש הממשלה נכנסה הבוקר (4.7) לאולם בברייטון היא נצפתה צועדת לכיוון העד ומנופפת לו לשלום. מילצ'ן נופף בחזרה, ונדמה שבכך התמצתה התקשורת בין השניים. מיד לאחר מכן, בדיון קצרצר, השלים עו"ד חדד את החקירה הנגדית בעניין "תיק 1000".

הסנגור הזכיר למילצ'ן את החקירה שבמהלכה הודיעו לו החוקרים שהוא הופך מעד לחשוד במתן שוחד לראש הממשלה, ומילצ'ן אישר שלדעתו היה זה מעשה "לא הוגן ולא הגון". "לא נתתי שוחד לאף אחד", הכריז מילצ'ן. את החשדתו הגדיר כ"יותר ממופרעת". הוא הוסיף שחש שההחשדה היא מעין עונש שקיבל מהחוקרים משום שבחקירה שערכו בקליפורניה הוא נסוג מכמה מהטענות שהשמיע בחקירה הקודמת. לדבריו, הוא גם נפגע מכך שפרטים מתוך החקירות הודלפו לתקשורת.

בחלק אחר של הדיון אישר מילצ'ן כי כשהצהיר בחקירתו הראשית שנתניהו היה תמיד זמין עבורו ותמיד ענה לטלפונים שלו – ואם לא היה עונה משום שהיה באמצע ישיבה, היה מקבל פתקים עם הודעות מטעמו – הכוונה היתה לפניות דחופות בעניינים "מדיניים או בטחוניים" שנגעו ישירות ל"טובת המדינה" – ולא, חלילה, לפניות בנושאים עסקיים. מילצ'ן גם אישר שנתניהו מעולם לא ביקש ממנו לרכוש עבורו את החולצות שרכש עבורו בלונדון, אם כי במקרה זה דבריו מתיישרים עם עדותה של הדס קליין.

העדה הדס קליין בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 12.7.2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

העדה הדס קליין בבית-המשפט המחוזי בירושלים, יולי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

בחקירתו הראשית, מילצ'ן העיד שנתניהו ביקש ממנו לפטר את קליין משום שהיא "יודעת יותר מדי דברים" על יחסיו עם ראש הממשלה ו"דברים פרטיים". היום, במענה לשאלות של עו"ד חדד, מילצ'ן אישר שהוא לא התכוון לרכישות הסיגרים והשמפניה.

בשלב מסוים, הרוחות שוב התלהטו. כפי שקרה אתמול, גם היום זה קרה על רקע טענות של הפרקליטות לאי-דיוקים אצל עו"ד חדד. "מה חברתי עושה?", התרעם חדד. "חוץ מלבוא ולנסות לשבש את החקירה הנגדית, למה אנחנו צריכים להגיע לשם כל פעם?". כשהשופטת פרידמן-פלדמן ביקשה מחדד לאפשר לבית-המשפט לעיין במסמך שאליו הפנתה בן-ארי, הסנגור ניסה למנוע זאת. השופטת התעקשה, אך נענתה בהתעקשות נגדית מצדו של חדד. "יש פה שיבוש סדרים!", צעק.

"עו"ד חדד, זו ההחלטה שלנו", הבהירה פעם נוספת השופטת. מיד לאחר מכן פנה מילצ'ן לחדד ובפיו המלצה: "אל תצעק על השופטים". "תודה מר מילצ'ן, אנחנו מסתדרים", הפטירה השופטת פרידמן-פלדמן.

חקירתו הנגדית של מילצ'ן תתחדש מחר. הוא צפוי להיחקר על חלקו ב"תיק 2000" על-ידי הסנגוריות של מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס. לאחר מכן ייחקר שוב על-ידי חדד בנוגע לתיק זה. בסוף הדיון צפויה עו"ד בן-ארי להתחיל את החקירה החוזרת, שתתמקד בשלל המקרים שבהם מסר מילצ'ן לבית-המשפט גרסאות סותרות.

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 1.54MB)

להורדת הקובץ (PDF, 691KB)

משפט המו"לים