לפני שבועות אחדים, במסיבת עיתונאים שכינס בנימין נתניהו, ראש הממשלה ונאשם מספר 1 במשפט המו"לים, פנה אליו עיתונאי חדשות 13 ספי עובדיה בשאלה. נתניהו אמר במסיבת העיתונאים כי המלחמה בעזה צפויה להימשך עוד זמן רב. לפיכך, תהה הכתב, האם הדבר לא יסכל את עדותו במשפט הפלילי שבו הוא מואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים?

ראש הממשלה נתניהו השיב: "כפי שאתה יודע, עד היום הדבר לא הפריע ולא היתה שום בעיה. עורכי-הדין שלי מנהלים את המשפט וימשיכו לנהל את המשפט".

כבר אז התשובה של נתניהו היתה שקרית, שכן עוד קודם למסיבת העיתונאים הודיע בא-כוחו, עו"ד עמית חדד, כי כל עוד נמשכת המלחמה אין לו אפשרות לעמוד בקשר עם ראש הממשלה לצורך הכנת חקירותיהם של עדים. לפיכך ביקש לשנות את סדר הופעתם.

השבוע קיבל השקר של נתניהו חותמת רשמית כשסנגוריו הגישו בקשה רשמית להוריד את קצב הדיונים לפעם או פעמיים בשבוע, ולא להעיד כלל שלושה מעדי התביעה העתידיים עד לשינוי במצב הבטחוני. כידוע, המשפט מתנהל כעת שלושה ימים בשבוע, וגם על קצב זה נמתחה ביקורת שהביאה את השופטים להודיע על כך שיתקיימו ארבעה ימי דיונים בשבוע – החלטה שמעולם לא התממשה.

"לאחר מחשבה רבה בנושא", הודיעו שלשום עורכי-הדין חדד, ישראל וולנרמן ונועה מילשטיין, "ההגנה מקווה שניתן יהיה לשמוע בתדירות מסוימת (למשל פעם אחת או פעמיים בשבוע – בהתאם לאופי העדות הצפויה) שישה מהעדים שנותרו (מר אייל גבאי, מר עוזי ארד, הגב' ציפי לבני, מר יובל דיסקין, השר יריב לוין והגב' פרח לרנר, והכל בכפוף לבדיקה מול ראש הממשלה); בעוד שישנם שלושה עדים (עו"ד דוד שמרון, עו"ד שלומית ברנע-פרגו וככל הנראה גם תנ"צ כורש ברנור) – שההגנה תבקש שלא להעידם בעת הזו, וכל עוד לא יהיה שינוי מהותי במצב הבטחוני במדינה".

שופטי משפט המו"לים, מימין לשמאל: עודד שחם, ראש ההרכב רבקה פרידמן-פלדמן ומשה בר-עם (צילומים: אתר הרשות השופטת)

שופטי משפט המו"לים, מימין לשמאל: עודד שחם, ראש ההרכב רבקה פרידמן-פלדמן ומשה בר-עם (צילומים: אתר הרשות השופטת)

היום (6.3) נפתח משפט המו"לים בדיון קצר על העדים הללו, ואחרים. השופטים רבקה פרידמן-פלדמן, עודד שחם ומשה בר-עם לא נראו מוטרדים במיוחד מהסוגיה שמפעפעת לאורך כל המשפט מתחת לפני השטח – העובדה שהם דנים בגורלו של נאשם שמכהן במקביל גם כראש ממשלה – וכעת צפה ומתגלה כמכשול מהותי להמשך תקין של ההליך. תחת זאת ניסו למצוא פתרון שיאפשר בכל זאת למנוע הקפאה מוחלטת של שמיעת העדויות.

מדברי השופטים עולה כי הם אינם נוטים להאט את קצב הדיונים בשבועות הקרובים, אך עשויים לעשות זאת בהמשך.

הפרשן הפוליטי שלום ירושלמי פִרסם היום ב"זמן ישראל" כי בלשכת ראש הממשלה מעריכים כי השלב הנוכחי במלחמה יימשך עוד שנה או שנתיים, וכי יידרשו עוד שמונה שנים עד לסיום מוחלט שלה.

"מתכונת יותר מרווחת של דיונים"

בהתאם לנתונים שסיפק להם עו"ד אלון גילדין מהפרקליטות שיבצו השופטים לשבועות הקרובים את העדים שעוד נותרו בפרשת התביעה, מלבד שלושת העדים שנתניהו מבקש לדחות את עדותם. הם הגיעו לאזור תחילת אפריל.

"יש לנו שמונה מועדים עד פסח, צריך למלא אותם", דירבן השופט בר-עם את הסנגור חדד. השופט שחם שאל ישירות את חדד לגבי העדים דוד שמרון (עורך-דינו וקרוב משפחתו של נתניהו), שלומית ברנע-פרגו (היועצת המשפטית במשרד ראש הממשלה) וכורש ברנור (ראש יאח"ה לשעבר, שהשתתף בכל חקירות נתניהו).

"אני חושב שזה יהיה לא אחראי מצדי לחקור את עו"ד שמרון", הצהיר עו"ד חדד. "להודעתו יכולים להיות אינסוף נושאים שהם רלבנטיים, אני צריך פה תחקיר מעמיק עם ראש הממשלה". בהמשך הוסיף כי כדי להתכונן כראוי לחקירה הנגדית של שמרון הוא יזדקק ל"שעות ארוכות" במחיצת נתניהו.

דוד שמרון, עורך דינה של משפחת נתניהו, עוזב את מסיבת העיתונאים של נציגי נתניהו בעקבות דו"ח המבקר על מעון ראש הממשלה, תל-אביב, 18.2.15 (צילום: בן קלמר)

דוד שמרון, מקורבו ועורך-דינו של נתניהו. תל-אביב, פברואר 2015 (צילום: בן קלמר)

לגבי ברנור אמר עו"ד חדד שאולי אפשר יהיה לשמוע את עדותו ולערוך חקירה נגדית אם המשפט יעבור "למתכונת יותר מרווחת של דיונים".

"איך מתכונת יותר מרווחת משנה את המצב?", תהתה השופטת פרידמן-פלדמן.

"היא לא משנה את המצב", הבהיר עו"ד חדד, אך מיד הוסיף כי אם המשפט יתקיים רק פעם או פעמיים בשבוע הוא יוכל "לנסות לדבר איתו [עם נתניהו], בכל זאת, אולי בטלפון, כמה דקות, לנסות להבין בין דיון לדיון".

השופט שחם הציע לפיכך כי העד הראשון מבין השלושה שיעלה לעדות, בתחילת אפריל, יהיה ברנור, וכי אחריו תבוא ברנע-פרגו.

"זה יהיה חוסר אחריות משווע מבחינתי, לגבי עדה שהיא חשובה, לגשת לחקירה בלי שישבתי ותחקרתי ובדקתי וחיפשתי ניירות", אמר עו"ד חדד.

"כל זה יכול להיעשות עכשיו", העירה השופטת פרידמן-פלדמן.

"איך?", תהה עו"ד חדד, "אין לי את הלקוח בשביל זה".

יצוין כי בימים האחרונים מצא נתניהו זמן לקבל מליטל שמש את ספרה "כמה שווה יהודי מת?" ולצלם ברכת יום הולדת לפעיל הליכוד איציק שאג.

השופט שחם עודד את עו"ד חדד לנסות בכל זאת למצוא בארבעת השבועות הקרובים את הזמן לשוחח עם נתניהו על ברנע-פרגו. "אנחנו ננסה לעשות מאמץ", הבטיח הסנגור.

כבר בימים הקרובים צפויה להימסר החלטת השופטים לבקשת עו"ד חדד לרווח את מועדי הדיון, אולם עוד קודם לכן על בית-המשפט לקבל את תגובת המדינה. עו"ד גילדין מהפרקליטות הודיע היום בדיון כי המדינה טרם הגיבה להצעת הסנגורים שכן "ראשי המערכת", פרקליט המדינה עמית איסמן והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, "מבקשים להידרש לעניין".

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 1.28MB)

משפט המו"לים