לפני כמה שבועות, טרם פתיחת יום הדיונים במשפט המו"לים, הגיע כהרגלו עו"ד עמית חדד לאולם 315 בבית-המשפט המחוזי בירושלים וחילק צ'פחות לנוכחים. בשונה מהרגיל, כשניגש בא-כוחו של ראש הממשלה, הנאשם בנימין נתניהו, לברך לשלום את נציג המאשימה, עו"ד אלון גילדין מפרקליטות מיסוי וכלכלה, הוסיף  עו"ד חדד לצ'פחה האמיצה גם צביטה בלחי.

צביטה נאה, של חיבה לכאורה, כמו הצביטות שיחלקו בשבוע הבא דודים לילדים כשייפגשו סביב שולחן החג.

אף שעו"ד גילדין מבוגר מעו"ד חדד בכמה שנים, יחסי הכוחות באולם משפט המו"לים ברורים. חדד ביסס זה מכבר את מעמדו השליט, והוא מקפיד לנצלו עד תום. עו"ד חדד לועג לעו"ד גילדין ומשפילו בכל הזדמנות, בעיקר כשזה מעז להתנגד לדבריו, מה שלא מונע מהשניים להסתחבק לפני ואחרי הדיון.

השופטים, למרבה הצער, מתרשמים אף הם מעמדת הכוח של עו"ד חדד ומאפשרים לו להתנהל באופן אדנותי לא רק כלפי עדי התביעה ונציגי הפרקליטות אלא גם כלפיהם, כשהוא מתעלם לא פעם מהוראותיהם המפורשות. רק לאחר תחינות חוזרות ונשנות הם מצליחים, במידת מה, לרסן את הסנגור.

כך היה גם היום (16.4), יום החקירה הרביעי של תנ"צ כורש ברנור, ראש יאח"ה לשעבר, היחידה הארצית לחקירות הונאה, שחקרה את הפרשות המכונות "תיק 1000" ו"תיק 2000". בכל פעם שעו"ד גילדין ביקש להתנגד לשאלה או לקו חקירה של עו"ד חדד, הלה צעק עליו, קטע את דבריו וביטל את טענותיו עוד לפני שעו"ד גילדין השלים אותן.

בכל התנגדות נאלץ העד לצאת מהאולם כדי לא לשמוע את טענות הצדדים, שנמשכות כמה דקות עד להכרעה. היום היה היום האחרון שהוענק לעו"ד חדד כדי לחקור את תנ"צ ברנור: "יש לנו חקירה מאוד ארוכה", התלונן מיד אחרי שהשופטים דחו את ההתנגדות הראשונה של עו"ד גילדין, וביקש מבית-המשפט שיורה לתובע להימנע מהתנגדויות מיותרות.

עורכי-הדין אלון גילדין (מימין) ועמית חדד בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 12.2.2024 (צילום: אורן פרסיקו)

עורכי-הדין אלון גילדין (מימין) ועמית חדד בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 12.2.2024 (צילום: אורן פרסיקו)

אחרי ההתנגדות השנייה של עו"ד גילדין, ראשת ההרכב, השופטת רבקה פרידמן-פלדמן, קיבלה את בקשתו של הסנגור חדד והורתה למדינה לצמצם ככל האפשר את התנגדויותיה. "עו"ד גילדין", אמרה השופטת פרידמן-פלדמן, "תשתדלו כמה שפחות להתנגד. רק אם זה בוער לכם. אל תתנגדו, כדי שנתקדם".

בכל זאת נאלץ עו"ד גילדין להתנגד גם בהמשך הדיון, בכל פעם שלדבריו עו"ד חדד הציג מצג מטעה לעד. עו"ד חדד לא ראה זאת בעין יפה. כבר במשפט הראשון שיצא מפיו של עו"ד גילדין אחרי שהעד יצא מהאולם והדלת נסגרה התפרץ עו"ד חדד ושאל: "על מה ההתנגדות?". השופטת פרידמן-פלדמן היסתה אותו במילים "רק שנייה", אך עו"ד חדד התעלם ממנה ולא איפשר לעו"ד גילדין להמשיך. "על מה ההתנגדות?!", אמר שוב, הפעם בקול רם עוד יותר, וכשעו"ד גילדין החל לפרט על מה ההתנגדות צעק עו"ד חדד: "ממש לא נכון! שקר!".

למעשה, לאורך כל דברי ההסבר של עו"ד גילדין התפרץ שוב ושוב עו"ד חדד לדבריו עם קריאות "שקר", עד שהשופטת פרידמן-פלדמן התקשתה לשמוע את דברי עו"ד גילדין ואמרה לסנגור "עו"ד חדד", אמירה שלא הותירה עליו רושם.

כשהשופטת הורתה לאחר מכן לעו"ד חדד לחזור על שאלתו הוא השיב לה במילה אחת: "לא". כשהיא פנתה אליו כמעט בתחנונים ואמרה "עו"ד חדד, עו"ד חדד, תחזור רגע על השאלה", הוא טען שכלל לא היתה שאלה וכי עו"ד גילדין לא מתנגד לגופו של עניין אלא נושא נאום למען "הספסלים האחוריים", שם קוד לעיתונאים שיושבים בירכתי האולם ומדווחים על ההליך.

למרבה האירוניה, הספסלים האחוריים היו מלאים היום דווקא בתומכי נתניהו, שבאו לראות את ההצגה של חדד. העיתונאים המעטים שמגיעים לסקר את ההליך אינם מתעניינים במיוחד בפרטי הפרטים של ההתנגדויות, מה גם שעו"ד גילדין רחוק מלהביע את דעתו באופן דרמטי כמו הסנגורים.

בפעם הבאה שעו"ד גילדין ביקש להתנגד ועו"ד חדד שב והתפרץ ללא הרף לדבריו, גם השופטת פרידמן-פלדמן לא הצליחה להשתיק את הסנגור

העימות בין הסנגור לפרקליט החריף בהמשך הדיון, כשעו"ד גילדין תפס את עו"ד חדד בחוסר דיוק. עו"ד חדד לא הכחיש שטעה. במקום זאת פנה לעמיתו ושאל: "מה אתה עושה?". "מה אתה עושה עמית חדד?", ניסה את כוחו עו"ד גילדין בתשובה.

"אתה באת היום...", אמר לו הסנגור, "אתה כל הזמן מפריע, אני לא יודע מה קרה לך היום". עו"ד גילדין התרעם על הביקורת האישית והדגיש כי הוא עצמו מתנגד אך ורק על רקע ענייני ולא משמיץ את עו"ד חדד על רקע אישי. "זה לא אישי זה מקצועי", טען מנגד עו"ד חדד. "'מה קרה לך היום' זה מקצועי?", תהה עו"ד גילדין. "כן", השיב עו"ד חדד. לעו"ד גילדין לא נותר אלא להעביר לעו"ד חדד שיעור קצר בנימוסים והליכות: "זה לא נהוג, זה לא נאה", אמר התובע לסנגור, מה שלא גרם לו לשנות את התנהגותו.

בפעם הבאה שעו"ד גילדין ביקש להתנגד ועו"ד חדד שב והתפרץ ללא הרף לדבריו גם השופטת פרידמן-פלדמן לא הצליחה להשתיק את הסנגור. עו"ד גילדין נותר המום במקומו, לא מבין מדוע בעת שהוא מציג התנגדות דווקא הצד שמנגד הוא זה שמתבטא. כששוב קיבל את רשות הדיבור רק התחיל משפט ועו"ד חדד התפרץ פעם נוספת לדבריו. השופט עודד שחם דפק על שולחנו בניסיון להסות את עו"ד חדד, אולם כעבור כמה שניות הסנגור התפרץ פעם נוספת.

ההתנהלות הבריונית והאנוכית, תוך התעלמות מכללים כתובים ובלתי כתובים, שמאפיינת את ההישרדות הפוליטית של ראש הממשלה נתניהו, משמשת גם את באי-כוחו. כשהפרקליטות מורתעת והשופטים נרפים, אין פלא שההגנה מצליחה במידה רבה להשתלט על סדר היום של המשפט ולהפוך אותו ממשפטו של ראש הממשלה נתניהו למשפטם של החוקרים.

ראש הממשלה על הקו

את היום האחרון שקיבל לחקירת תנ"צ ברנור הקדיש עו"ד חדד למגוון נושאים שבהם לטעמו ניכרים לא רק מחדלים של השוטרים אלא ממש עיוורון הנובע מרצון בלתי נשלט להדיח ראש ממשלה מכהן.

תחילה חקר עו"ד חדד את ראש יאח"ה לשעבר על בקשה לקבלת צו האזנה לשיחותיו של נתן אשל, מקורבו ולשעבר ראש הסגל בלשכת נתניהו ומי שהתקבל בעניינו מידע מודיעיני בחשד ליחסים שוחדיים עם המיליארדר שלדון אדלסון. "הסיכוי לאסוף ראיות ו/או מידע רלבנטי במקרה הנדון באמצעות‏ האזנת סתר הינו משמעותי וממשי", כתבה המשטרה לבית-המשפט במרץ 2017, "ברשותנו  אינדיקציות לכך שאשל מוסיף ומקיים קשר טלפוני עם החשוד העיקרי".

מבחינת עו"ד חדד יש במשפט זה כדי להוכיח שבמשטרה "רוצים להאזין לנתניהו". ברנור שלל זאת, הסביר כי כל השיחות עם ראש הממשלה חוסות תחת חיסיון והדגיש, כפי שמודגש גם בצו, כי משום כך אסור לו ולפקודיו להאזין להן.

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, משוחח בטלפון סלולרי במליאת הכנסת. 5.7.13 (צילום: מרים אלסטר)

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, משוחח בטלפון סלולרי במליאת הכנסת. 5.7.13 (צילום: מרים אלסטר)

"הצו הזה נועד להאזין לראש הממשלה", התעקש עו"ד חדד. "לא", השיב ברנור. "כן, להאזין לשיחות בין נתן אשל לראש הממשלה", שב וקבע עו"ד חדד. "לא", השיב פעם נוספת ברנור, אך לא סיפק הסבר אלטרנטיבי אפשרי, למשל כי למרות שאסור היה להאזין לשיחות של אשל עם נתניהו, ניתן היה להפיק תועלת מהאזנה לשיחות של אשל דווקא בגלל שיחותיו עם נתניהו. לדוגמה: אם בסמוך לשיחה עם נתניהו התקשר אשל לגורם אחר ודיבר עמו על מה ששמע מראש הממשלה.

השופט משה בר-עם, המשמש לעתים כסנגור מטעם בית-המשפט, התעקש: "פה מטרת הצו זה לאתר שיחות עם ראש הממשלה. כי אדוני כותב, 'איסוף הראיות נוגע לשיחות וקשר טלפוני עם החשוד העיקרי'". "לא", השיב ברנור, אך שוב לא פירט כיצד יכול היה הצו להועיל בלי להפר את החיסיון על שיחות ראש הממשלה.

עו"ד חדד שב וטען כי המטרה היתה האזנה לשיחות עם נתניהו, שכן יומיים לאחר הוצאת הצו למכשיר הנייד של אשל הוצא צו גם למכשיר הנייח שלו. לדברי עו"ד חדד, במכשיר הנייח שוחח אשל אך ורק עם נתניהו.

כשברנור הכחיש שהכוונה היתה ליירט שיחות עם ראש הממשלה הטיח בו עו"ד חדד כי הוא משקר, וטען: "אני יודע איך זה עובד עם ראש הממשלה. מתקשרים אליך בסלולר ומבקשים ממך לעבור לקווי. אני לא מדבר עם אף אחד מהטלפון הקווי שלי, מעולם, חוץ מלשכת ראש הממשלה, שמתקשרים אלי ואומרים לי ש'יתקשרו אליך מהקווי'. משיקולי ביטחון". ברנור שוב התעקש כי התיאוריה של הסנגור אינה נכונה, ואחרי שהשופטים זירזו אותו הואיל עו"ד חדד להמשיך הלאה.

תיק שונה מכל תיק אחר

אף שבית-המשפט אישר למשטרה להאזין למכשירי הטלפון של אשל במשך חודש, כעבור שבועיים הוחלט לבטל את המבצע. "היתה הנחיה שהגיעה אלי מראש אח"מ", אמר ברנור. "לא שאלתי שאלות, כמו שלא שאלתי שאלות על הרבה פעולות בתיק הזה. אני אמרתי בזהירות הראויה שהעמדה הזו חשובה, מניבה שיחות שמעלות חשד ממשי ושצריך להשאיר אותה. החליט ראש אח"מ אחרת".

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, 6.2.2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

היועץ המשפטי לממשלה בתקופת חקירות נתניהו, אביחי מנדלבליט (צילום: אוליבייה פיטוסי)

לדברי ברנור, היו מהלכי חקירה נוספים שהשתנו בין רגע. "אני מסביר לך שזה תיק שחרג באופיו, צביונו ומהלכו מכל תיק אחר", חזר ברנור על הדברים שאמר ביום חקירתו הראשון. "בתיק הזה מי שניהל בתוך משטרת ישראל זה ראש אח"מ וגם היועץ המשפטי, ולא אחת דברים שהם בסיס של כל חקירה לא אישרו. חקירה במקביל, צו חיפוש. כיבדתי את זה".

"אתה אומר שהיועץ למעשה ניהל את החקירה?", אמר עו"ד חדד, וברנור אישר: "היועץ המשפטי בחר לאשר כל דבר".

"תגידו לביבי: 'אני לא בוגד'"

חלק נכבד מיום העדות של תנ"צ ברנור הוקדש לחקירה על מידת החברות בין נתניהו לבין המיליארדר ארנון מילצ'ן. עו"ד חדד ביקש להוכיח כי בין השניים התקיימה חברות, אף כי ממילא בכתב האישום נטען במפורש כי "בין הנאשם נתניהו למילצ'ן התקיימה, בין היתר, מערכת יחסים חברית".

בחקירה הראשונה שלו במשטרה הכחיש מילצ'ן כי בינו לבין נתניהו ישנה חברות, אך בחקירות המשך, לאחר שעזב את הארץ, חזר בו וטען כי החברות שלה טוען נתניהו שרירה וקיימת. לגרסת ההגנה, לפני החקירה הראשונה של מילצ'ן הדיחה אותו העוזרת שלו הדס קליין להתבטא בגנות נתניהו, "ופתאום אנחנו מקבלים גרסה שהיא בעליל לא נכונה והיא העתק הדבק של גרסת הדס ביחס לחברות ואתם לא מבינים שאתם בתיאטרון בובות", אמר עו"ד חדד מבלי להציג לכך הוכחה.

כעבור כמה שבועות, בחקירה שהתקיימה באחוזתו של מילצ'ן בקליפורניה, המשיך עו"ד חדד, "אומר לכם מילצ'ן: 'יש חברות עמוקה'. והוא אומר לכם: 'אני משנה את זה ל'חבר' כי זה היה באמת חבר'".

"ובסוף הוא אומר 'תגידו לביבי: אני לא בוגד'", העיר בתגובה ברנור.

ארנון מילצ'ן משוחח עם עו"ד עמית חדד בברייטון, אנגליה, לפני תחילת יום עדותו במשפט המו"לים, כפי שנצפה במסך באולם המחוזי בירושלים, 4.7.2023 (צילום: אורן פרסיקו)

ארנון מילצ'ן משוחח עם עו"ד עמית חדד בברייטון, אנגליה, לפני תחילת יום עדותו במשפט המו"לים, כפי שנצפה במסך באולם המחוזי בירושלים, 4.7.2023 (צילום: אורן פרסיקו)

עם זאת, ברנור הודה לאורך יום החקירה לא אחת כי חוקריו היו צריכים לבצע פעולות שלא ביצעו, כגון בדיקת טענות שהציגו להם נחקרים ואיסוף של ראיות רלבנטיות. כך, לדוגמה, אישר ברנור כי ראוי היה לבקש מקצין הביטחון במעון ראש הממשלה גם את מועדי ההגעה של הדס קליין, ולא רק של שלל גורמים אחרים שהמידע לגביהם נאסף. עו"ד חדד טען כי בכוונת מכוון לא ביקשה המשטרה לקבל את מועדי ההגעה של קליין; לטענתו, החוקרים ידעו שהיא הגיעה לשם מעט מאוד פעמים, בניגוד נחרץ לגרסתה במשטרה. ברנור הכחיש זאת, אך לא סיפק הסבר חלופי.

בנוסף אישר ברנור כי חוקריו אספו מידע ומסמכים מגורמי ביטחון במעון ראש הממשלה ללא צו. ברנור גם לא ידע להסביר מדוע האישור של הדס קליין שלפיו סיגרים שפורטו ברשימה שהוצגה לה נרכשו כולם עבור נתניהו לא התקבל בחקירה מסודרת, המתועדת כהלכה, אלא במזכר קצר וחריג שחיבר צוער שאף לא החתים את קליין על הצהרתה.

עו"ד חדד טען לתיאומי עדויות בין הדס קליין לנהג של מילצ'ן, יונתן חסון, ובאופן כללי ראה בקליין את מי שאחראית להעמדתו לדין של נתניהו בתיק זה. "העובדה שאתם הלכתם שבי אחר הגברת קליין, שהיא ניהלה לכם את החקירה, הובילה לאסון", אמר עו"ד חדד לברנור, שהבהיר מיד כי אינו מסכים לדבריו. עם זאת, בדומה ליום חקירתו הקודם, שב ואישר ברנור כי החוקרים סמכו על קליין ובנו על סמך גרסתה את החשדות בדבר היקף טובות ההנאה שהעבירו המיליארדרים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר לראש הממשלה נתניהו ולרעייתו שרה.

נושא הכלים של מר נתניהו

הביקורת על המשטרה הגיעה לשיאה עת שאל עו"ד חדד את תנ"צ ברנור על האופן שבו חקר את מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה (מומו) פילבר. פילבר, עד מדינה בפרשה המכונה "תיק 4000", נחקר גם ב"תיק 1000", בעיקר בנוגע לטיפול ה-VIP שהעניק בשליחות נתניהו למיליארדר מילצ'ן, ששקל לרכוש מניות בחברת הטלוויזיה רשת.

באמצע החקירה של פילבר נכנס לחדר החקירות ברנור עצמו. עו"ד חדד שאל את ברנור מדוע מצא לנכון להצטרף לחקירה. הקצין הבכיר, בתגובה, סיפר כי מילצ'ן התייחס לפילבר כ"נושא כליו של מר נתניהו, שיעשה עבורו הכל", כולל "לצחצח לו את הנעליים". עו"ד חדד כמעט התפלץ לשמע הדברים, אך ברנור התעקש: "אני נכנסתי לחדר ובאמת התרשמתי שהוא נושא הכלים של מר נתניהו".

לדברי עו"ד חדד, ברנור נכנס לחדר כדי להפעיל לחץ על פילבר, אם כי לא פירט מה פסול בכך. כשנשאל על כך השיב הקצין הבכיר: "פילבר זומן לביקור בית בביתו של פאקר ונשאל שאלות שמשרת ציבור לא אמור להתעסק בהן, אז בואו לא ניתמם. הוא נשלח על-ידי מר נתניהו".

עד המדינה שלמה פילבר בבית-המשפט המחוזי בירושלים, יוני 2022 (צילום: יונתן זינדל)

עד המדינה שלמה פילבר בבית-המשפט המחוזי בירושלים, יוני 2022 (צילום: יונתן זינדל)

כשעו"ד חדד תהה לאיזה שאלות מכוון ברנור השיב העד כי היו גם שאלות "בנושא של גיור". ואמנם, ב-30.6.2016 כתב פילבר להדס קליין: "בהמשך לשיחה עם ארנון, הצעתי שתיצרי קשר עם התנועה הקונסרבטיבית שיחזרו איתכם לנציגים שלהם בארצות-הברית שמטפלים בגיור".

בחקירתו ביאח"ה נשאל על כך פילבר, והסביר שארנון מילצ'ן שאל אותו על אפשרות לגייר את פאקר. "מה אתה, משרד הדתות?", התעניין החוקר המשטרתי סנ"צ מומי משולם. פילבר השיב בשלילה והסביר שזו היתה "מין שיחה חצי חברית כזאת", ושהפנייה אליו היתה כי הוא "דוס עם כיפה".

"מה בין גיור למנכ"ל משרד התקשורת?", תהה היום ברנור בבית-המשפט, ומיד השיב: "אני לא יודע. עבור מי הגיור? עבור מר פאקר שנמצא שם במצב, בכלל לא בהכרה, והוא נשאל שאלות על גיור. הוא [פילבר] לא הוזמן לחוג בית".

"נקודת המוצא שלכם בתיק מפחידה ומטרידה אותי", הגיב עו"ד חדד. "זה לא ראיית מנהרה, זה משהו אחר לגמרי. הייתי רוצה להגיד זדון אבל אני לא אגיד".

"משרת ציבור", אמר בלעג ברנור על פילבר.

"שיחת חולין", הגדיר עו"ד חדד את השאלות של מילצ'ן על הגיור הפוטנציאלי של פאקר.

"שיחת חולין?", השתומם ברנור.

ג'יימס פאקר ושמעון פרס (יושבים) בתצלום מחגיגות יום הולדת לפרס שהוצג על-ידי באי-כוחו של נתניהו בבית-המשפט. מאחור עומדים, מימין: יונתן חסון, הדס קליין, יונה ברטל, אמנדה מילצ'ן וארנון מילצ'ן (מתוך חומרי החקירה)

ג'יימס פאקר ושמעון פרס (יושבים) בתצלום מחגיגות יום הולדת לפרס שהוצג על-ידי באי-כוחו של נתניהו בבית-המשפט. מאחור עומדים, מימין: יונתן חסון, הדס קליין, יונה ברטל, אמנדה מילצ'ן וארנון מילצ'ן (מתוך חומרי החקירה)

"אם לפני כן חשבתי שיש פה חקירת מנהרה", שב והעיר עו"ד חדד, "פתאום אני שומע את התשובות שלכם על שיחת חולין תמה שבה פאקר שואל את פילבר על גיור כי יש לו כיפה על הראש, ותראה את התשובות שלך. זה מלמד אותי על דברים אחרים לגמרי".

עו"ד חדד הקריא לברנור ציטוטים מהשאלות שהטיח בזמן אמת בפילבר, כשנכנס לחדר החקירות ביאח"ה. בין היתר שאל אותו אם מילצ'ן ביקש ממנו "איזה רב שיסדר לו לחפף תהליך". "היו לך ראיות, אינדיקציות בעולם, משהו שלימד שפאקר רצה לחפף את התהליך או שפילבר היה אמור לחפף את התהליך?", שאל עו"ד חדד את ברנור.

"בוא לא ניתמם", שב וביקש ברנור. "זו סיטואציה הזויה. מנכ"ל משרד התקשורת לא מגיע סתם לביקור בית אצל מר פאקר, שבוחן המציאות שלו תלוש לגמרי. למר פאקר יש אינטרס לקבל דרכון ואזרחות ישראלית, הוא לא סתם נשאל את השאלות האלה. מותר לי לשאול שאלות".

"את מנכ"ל משרד התקשורת...", העיר עו"ד חדד.

"זה בדיוק העניין", החזיר לו ברנור, "מה בין משרד התקשורת לשאלות על גיור?".

"נדמה לי שהנקודה הזו הובנה", העיר השופט עודד שחם.

לאחר פגרת הפסח ישוב ברנור לדוכן העדים כדי להשיב לשאלות של עורכות-הדין של נאשם מספר 4 בתיק, מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס.

67104-01-20

משפט המו"לים