בגופיה לבנה, ארוכת שרוולים, נכנס היום (25.6) עד התביעה ארנון מילצ'ן לאולם בית-המלון שבברייטון, אנגליה, והחל למסור את עדותו במשפט המו"לים.

עדותו של מילצ'ן בן ה-78 נדחתה ומיקומה נקבע באנגליה משום שהצהיר כי אינו בקו הבריאות, הצהרה שעלתה בקנה אחד עם הרושם שעורר מראהו. הוא התקשה ללכת, מיעט להפעיל את ידו הימנית ונשמע לעתים מבולבל למדי, ולא רק משום שנשאל שאלות הן מפי עורכי-הדין שעמדו לידו באנגליה והן מפי השופטים שדיברו אליו מירושלים באמצעות תוכנת זום, מבעד למסך המחשב.

מצבו היה כה רעוע שבמהלך הדיון הצהיר עו"ד עמית חדד, בא-כוחו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי לא יתעקש על חקירה מלאה של מילצ'ן פנים אל פנים בברייטון ויסכים לערוך חלק ממנה כשהעד בביתו והוא עצמו באולם שבירושלים, וזאת כדי למנוע פגיעה מיותרת בבריאותו.

עם זאת, לאורך רוב הדיון ניסה מילצ'ן לשמור על מורל גבוה ולשעשע את הנוכחים. הוא גם הרבה לחייך ולצחוק בעצמו. הוא כינה את עו"ד חדד "חבר חדד", ולחלופין "חבר חדש", ובאחת ההזדמנויות הרבות שבהן חדד התווכח עם החוקרת מטעם התביעה, עו"ד ליאת בן-ארי, מילצ'ן כיסה את עיניו בידיו כלא מאמין וצחק.

יומה הראשון של עדות ארנון מילצ'ן במשפט המו"לים. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 25.6.2023 (צילום: אורן בן-חקון)

יומה הראשון של עדות ארנון מילצ'ן במשפט המו"לים. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 25.6.2023 (צילום: אורן בן-חקון)

מדי פעם גם שאל את עו"ד חדד כמה זמן הוא ועו"ד בן-ארי חברים. כשהטונים עלו, מילצ'ן פלט: "קומדיה, בחיי...". בהזדמנות אחרת, אחרי שעו"ד חדד התרעם על התנהלות התובעת, וזו בתגובה אמרה לו "אוי-יוי-יוי", והסנגור ביקש שיירשם בפרוטוקול "שהתביעה אמרה להגנה 'אוי-יוי-יוי'", צחק מילצ'ן בקול ואמר כי האירוע כולו דומה בעיניו לסרט או סדרה.

מילצ'ן, מיליארדר שהתפרסם בשל עסקיו כמפיק קולנוע (בין השאר הפיק את הסרט "האיש שידע מעט מדי") והיה מעורב גם בפעילויות ביון מטעם ישראל, הוא אחד העדים המרכזיים בפרשה המכונה "תיק 1000", אחת משלוש שבהן מואשם ראש הממשלה נתניהו במרמה והפרת אמונים.

לפי כתב האישום ב"תיק 1000", נתניהו ורעייתו שרה קיבלו ממילצ'ן ומחברו המיליארדר ג'יימס פאקר טובות הנאה בהיקף של מאות אלפי שקלים. נתניהו, כך לפי כתב האישום, גם פעל למען מילצ'ן בחזיתות שונות ובין היתר סייע לו להאריך את ויזת התייר שבה השתמש כשהתגורר בארצות-הברית, כחלק ממה שמכונה בשפה נקייה "תכנון מס".

מילצ'ן אישר בעדותו שנרכשו מכספו סיגרים לנתניהו ובקבוקי שמפניה לרעייתו, כמו גם תכשיטים וחולצות יוקרה, אך באופן כללי עדותו היתה מפויסת בהרבה מזו של העוזרת האישית שלו, הדס קליין

מילצ'ן אישר בעדותו שנרכשו מכספו סיגרים לנתניהו ובקבוקי שמפניה לרעייתו, כמו גם תכשיטים וחולצות יוקרה, אך באופן כללי עדותו היתה מפויסת בהרבה מזו של העוזרת האישית שלו, הדס קליין. נראה כי מילצ'ן לא שש להתעמת עם בני הזוג נתניהו.

לבקשת ראש הממשלה, רעייתו נכחה באולם שבברייטון, ודומה כי נוכחותה שם אכן היטיבה עם ההגנה. כשמילצ'ן ירד לראשונה מדוכן העדים בהפסקה ועבר ליד שרה נתניהו הם התחבקו ושוחחו כשידה על כתפו. בהמשך ביקשה עו"ד בן-ארי מגברת נתניהו שלא לשוחח עם העד ואף טענה כי במהלך העדות היא עושה לו "פרצופים" ומעבירה לו "רמזים" בקשר לעדות.

כשמילצ'ן נשאל על-ידי עו"ד בן-ארי על יחסיו עם נאשם מספר 1, הוא בנימין נתניהו, ביקש העד לקרוא לו "ביבי" והסביר כי אינו יכול להתייחס אליו כנאשם כפי שעושה התובעת. בדיוק באותו הרגע נכנס נתניהו לאולם בית-המשפט המחוזי בירושלים, שם התכנסו השופטים והעיתונאים כדי לצפות בעדות, ומילצ'ן ביקש להגיד לו שלום.

לצערו של נתניהו, כניסתו לאולם בירושלים היתה באמצע אחד הקטעים בעדות מילצ'ן שהזיקו לו ביותר. דקה קודם לכן התבקש המיליארדר לתאר מה בדיוק עשתה עבורו עוזרתו האישית קליין. "היא לא היתה נערת ליווי שלי", השיב, ובכך הפגין התמצאות בשמועות שהופצו בישראל על-ידי חלק מתומכי נתניהו לגבי המניעים הנסתרים של קליין בהפללת נתניהו.

בנימין, שרה ויאיר נתניהו עם ארנון מילצ'ן והשחקנית קייט הדסון באירוע שהתקיים בביתו של מילצ'ן במליבו, קליפורניה. 2014 (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

בנימין, שרה ויאיר נתניהו עם ארנון מילצ'ן והשחקנית קייט הדסון באירוע שהתקיים בביתו של מילצ'ן במליבו, קליפורניה. 2014 (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

בהמשך, כשנשאל האם אי פעם חשב לסיים את העסקתה, נכנס בדיוק נתניהו לאולם. מילצ'ן בירך אותו לשלום ומיד השיב לשאלה: "ביבי חשב שהיא יודעת יותר מדי דברים שלא קשורים לעזרה שלי, אלא היא יודעת גם כל מיני דברים על היחסים שלי עם ביבי לאורך השנים ודברים פרטיים, אז הוא דאג, הוא דאג. יכול להיות שלא כדאי להמשיך את ההעסקה שלה כי היא יודעת יותר מדי".

מילצ'ן סיפר על המפגש הראשון שלו עם בני הזוג נתניהו, כשצפו ביחד בניו-יורק בסרט "על תבונה ורגישות" (לפני שנקב בשמו של הסרט ביקש רשות "לקרוץ לשרה" ומיד, אכן, קרץ לה). כבר באירוע הראשון הזה, סיפר מילצ'ן, ביקשה ממנו שרה שיביא כמתנה לבנה יאיר בובה גדולה יותר מזו שהביא.

משנת 1999, לערך, החלו הוא ונתניהו להיפגש דרך קבע. מילצ'ן סיפר שנפגשו בתדירות "יחסית גבוהה מאוד", תיאר את יחסיהם כ"חברים טובים" ובהמשך סיפר שהיו "חברים קרובים".

בתשובה לשאלה מדוע היה חשוב לו הקשר עם נתניהו, מילצ'ן טען כי ביקש להמשיך ולפעול מאחורי הקלעים לקידום שלום עם הפלסטינים

בתשובה לשאלה מדוע היה חשוב לו הקשר עם נתניהו, מילצ'ן לא השיב "כדי שיוכל לקדם עבורי פטורים מתשלום מס". במקום זאת טען כי היו חברים ובנוסף כי ביקש להמשיך ולפעול מאחורי הקלעים לקידום שלום עם הפלסטינים, כפי שעשה בתקופת כהונתם של ראשי ממשלה קודמים. מילצ'ן אישר כי נתניהו היה נגיש עבורו והוא היה יכול לפנות אליו בכל רגע בטלפון, ואם ראש הממשלה היה בישיבה היו מכניסים לו פתק עם הודעה כי הוא מחפש אותו.

באחת החקירות במשטרה, שבה הפגין עוינות יחסית לנתניהו, טען מילצ'ן כי היחסים בין השניים היו "בין חברות לידידות", אולם במענה לשאלת עו"ד בן-ארי חזר בו ואמר כי פשוט לא ידע באיזו מילה להשתמש, וטען כי כן ראה בו "חבר קרוב".

הפעם האחרונה שבה שוחח עם נתניהו, העיד מילצ'ן, היתה בתחילת שנת 2021, כשראש הממשלה התקשר אליו כדי להודות לו על כך ש"שיחרר" למענו את עו"ד בעז בן-צור. עו"ד בן-צור היה אז פרקליטו של מילצ'ן, שסיכם עמו כי ילווה אותו משפטית עד תום מעורבותו בפרשת "תיק 1000", אולם נתניהו ביקש לשכור את שירותיו של עו"ד בן-צור לעצמו. מילצ'ן נשמע מעט ממורמר כשציין כי שלח את עו"ד בן-צור לנתניהו אחרי שכבר שילם לבן-צור סכום עתק (לבקשת עו"ד חדד ובהסכמת הפרקליטות, השופטת רבקה פרידמן-פלדמן הטילה איסור פרסום על היקף שכר הטרחה ששילם מילצ'ן לבן-צור).

רה"מ (אז לשעבר) בנימין נתניהו עם עורכי-דינו בעז בן-צור ועמית חדד באולם בית-המשפט המחוזי בירושלים לקראת עדותו של עד המדינה ניר חפץ, 16.11.2021 (צילום: אמיל סלמן)

רה"מ (אז לשעבר) בנימין נתניהו עם עורכי-דינו בעז בן-צור ועמית חדד באולם בית-המשפט המחוזי בירושלים לקראת עדותו של עד המדינה ניר חפץ, 16.11.2021 (צילום: אמיל סלמן)

מילצ'ן פירט כיצד התגלגל המעשה: "לארי אליסון זה הבעלים של אורקל, חברה של למעלה ממאה מיליארד דולר", שיחזר מילצ'ן, "והוא מעריץ, די מעריץ של נתניהו. ומכיוון שאנחנו חברים, אני ולארי, לא עד כדי כך כמו שאני עם ביבי, לארי התקשר Out of the blue לבית שלנו במליבו ואמר: 'תעשה לי טובה, תשחרר את בעז בן-צור'. מכיוון שבעז, היה לנו הסכם שהוא מלווה אותי עד סוף הבלגן. ואני מיד אמרתי 'כן, אין בעיות'".

כשנשאל מי יזם את רכישות הסיגרים ובקבוקי השמפניה לבני הזוג נתניהו השיב מילצ'ן: "ההתחלה היתה יוזמה שלי, ואחר-כך זה הפך לבקשות". תשובה דומה נתן במענה לשאלה על חולצות היוקרה שרכש לנתניהו.

"יש לנו דירה בסבוי, במלון סבוי בלונדון", סיפר העד, "וליד המלון היתה חנות שהיו בה חולצות ועניבות וכל מיני דברים. ובאיזשהו שלב אני הערתי לראש הממשלה, לביבי, שהחולצות שהוא לובש הן המ... לא משהו, ובעקבות זה קניתי חולצות של 'בריוני'. [...] הפעם הראשונה היתה יוזמה שלי, ואחר-כך היו עוד בקשות לעוד חולצות".

"היינו ביחד עם שרה וביבי ו... זה לא היה איזה אירוע. אמממ... אני אומר את זה עכשיו בצחוק קצת, החלטנו להלביש את ראש הממשלה, להיות כמו... להיות ראש ממשלה", השיב מילצ'ן וצחק

"מי ביקש ממך? מי פנה אליך?", שאלה עו"ד בן-ארי.

"היינו ביחד עם שרה וביבי ו... זה לא היה איזה אירוע. אמממ... אני אומר את זה עכשיו בצחוק קצת, החלטנו להלביש את ראש הממשלה, להיות כמו... להיות ראש ממשלה", השיב מילצ'ן וצחק.

כששהה בחו"ל, הוסיף, נתן להדס קליין "יד חופשית" לספק לנתניהו ורעייתו את מבוקשם. "אמרתי לה: 'מה שראש הממשלה רוצה', כי אני כאן לא מדבר על חברות אלא בתור אזרח, אני לא רוצה שלראש הממשלה יהיה בעיות לא רלבנטיות לתפקיד שלו. ואחר-כך זה הפך לסוג של אני לא יודע איך לקרוא לזה...".

"לשגרה?", הציעה עו"ד בן-ארי.

"לשגרה", אישר העד.

מילצ'ן סיפר כי במסגרת אותה שיגרה סיגלו לעצמם המעורבים שמות קוד. לחולצות הם קראו "גמדים", לסיגרים "עלים" ולשמפניה "ורודים".

"לפעמים זה היה יוזמה שלי, הייתי בא לבקר ומביא ורודים ועלים, ובמקרים אחרים ביבי היה לפעמים שואל אותי 'תגיד, יש איזה עלים בבית?'. אז היה לנו תמיד סטוק, וכשהייתי בא הייתי מביא", העיד.

שרה נתניהו בברייטון, מקום עדותו של ארנון מילצ'ן, כפי שנצפתה על מסך בבית-המשפט המחוזי בירושלים. 25.6.2023 (צילום: אורן פרסיקו)

שרה נתניהו בברייטון, מקום עדותו של ארנון מילצ'ן, כפי שנצפתה על מסך בבית-המשפט המחוזי בירושלים. 25.6.2023 (צילום: אורן פרסיקו)

בתשובה לשאלת התובעת אמר מילצ'ן כי נתניהו נהג להתעניין גם ב"ורודים". "הוורודים היה אצלי אוטומטית. לא היה צריך לבקש", סיפר, "זה התחיל ב'יש ורודים?', ואחר-כך זה הפך לשגרה. [...] היחסים בינינו היו כל-כך נוחים שזה... לא היתה הרגשה של עבירה. אני אומר לפחות מבחינתי. אף אחד לא אמר 'תתחבא'. זה הלך וגדל".

"מה הלך וגדל?", שאלה עו"ד בן-ארי.

"הכמויות", השיב מילצ'ן.

"אוקיי", אמרה עו"ד בן-ארי. "לבקשת מי הכמויות הלכו וגדלו?".

"לבקשת המקבלים", השיב מילצ'ן.

שופטי משפט המו"לים (מימין): עודד שחם, רבקה פרידמן-פלדמן ומשה ברעם. יומה הראשון של עדות ארנון מילצ'ן, בית-המשפט המחוזי בירושלים, 25.6.2023 (צילום: אורן בן-חקון)

שופטי משפט המו"לים (מימין): עודד שחם, רבקה פרידמן-פלדמן ומשה ברעם. יומה הראשון של עדות ארנון מילצ'ן, בית-המשפט המחוזי בירושלים, 25.6.2023 (צילום: אורן בן-חקון)

עם זאת, העד התנער מהכינוי שהצמידה התובעת לפעולות של בני הזוג נתניהו ביחס לתשורה הקבועה: אלו לא היו "פניות" שהופנו אליו אלא "בקשות" שביקשו ממנו, אמר. בתשובה לשאלת השופטת רבקה פרידמן-פלדמן הסביר כי "פניות" נשמע לו כמו "דרישות". לשמע תשובה זו הסתובב נתניהו ממקום מושבו בקדמת האולם אל העיתונאים שבירכתיים כדי לוודא שכולם שמו לב לאמירה שיצאה מפי העד.

מילצ'ן העיד כי לא בכל ביקור בבית ראש הממשלה הביא עמו סיגרים ובקבוקי שמפניה, אבל לרוב כן הביא. "אם הייתי קופץ עם ביבי... לדוגמה, 'בוא תקפוץ לקיסריה', זה לא בא עם 'תביא לי...'", אמר מילצ'ן, ונתניהו שוב הסתובב כמנצח לעבר העיתונאים. "אני לא... אני לא מגן ולא מתקיף", הסביר מילצ'ן, "אבל לא כל פגישה היתה מלווה בסיגרים. הרבה מאוד מהפגישות כן, ולפעמים לא".

נתניהו הסתובב בחיוך של מנצחים לעבר העיתונאים גם כשמילצ'ן העיד, בתשובה לשאלת השופט משה בר-עם, כי אינו יודע להעריך את היקף רכישות הסיגרים ובקבוקי השמפניה שהגיעו לידי נתניהו. מילצ'ן התקשה לתאר גם המוצרים שרכש עבור בני-הזוג נתניהו. על הסיגרים ידע שהם "קובנים" אך לא איזה סוג בדיוק (הוא עצמו לא עישן מעולם סיגרים, העיד). לגבי השמפניה ידע כי זו ורודה ותוצרת צרפת, אך לא יותר מכך.

"אתה זוכר אירוע שבו היה סוג אחר של שמפניות והיתה טרוניה על כך?", שאלה התובעת עו"ד בן-ארי. "פעם אחת השתעשענו, אני והדס, ושמנו סוג אחר של שמפניה, אבל מיד הגברת נתניהו תפסה את התעלול", השיב מילצ'ן

"אתה זוכר אירוע שבו היה סוג אחר של שמפניות והיתה טרוניה על כך?", שאלה התובעת עו"ד בן-ארי.

"פעם אחת השתעשענו, אני והדס, ושמנו סוג אחר של שמפניה, אבל מיד הגברת נתניהו תפסה את התעלול", השיב מילצ'ן, כשהוא מכוון למקרה שעליו העידה גם קליין, שבו נרכשו בקבוקים זולים יותר מהסוג הקבוע שקיבלה נתניהו.

"ומה היא אמרה לכם?", שאלה עו"ד בן-ארי.

"שזה לא השמפניה הנכונה", השיב מילצ'ן.

"ומה עשיתם?", הוסיפה ושאלה עו"ד בן-ארי.

"חייכנו ותיקנו", השיב מילצ'ן וצחק.

כשנתניהו לא קיבל את הסיגר בקוטר שבו חפץ, הוסיף מילצ'ן, הוא "העיר" שהקוטר שגוי, וגם אז מילצ'ן וקליין "תיקנו" את הטעות ורכשו לו את הסוג שהעדיף.

כשעו"ד בן-ארי שאלה את מילצ'ן באיזו מידה שלח בקבוקי שמפניה וסיגרים לאחרים מלבד בני הזוג נתניהו טען העד כי אינו זוכר. אחרי שהקריאה לו קטע מריענון שעבר לאחרונה, לפני העדות, ובו טען כי לא נתן לאחרים באופן או בתדירות שנתן לזוג נתניהו, אישר מילצ'ן כי הדברים הינם אמת. מנגד, מילצ'ן אישר כי באותה תקופה הוא ובת זוגו היו מארחים "די הרבה" בביתם שבבית-ינאי, ומי מבין האורחים שחפץ לשתות שמפניה היה יכול לקבל כמה כוסות שרצה.

גועל נפש

יום החקירה הסתיים בסדרת שאלות על תכשיטים שנרכשו מכספיו של המיליארדר וניתנו לשרה נתניהו. מילצ'ן סיפר כי אחרי שהתבקש לרכוש תכשיט יקר ערך לרעיית ראש הממשלה, "שאלתי את ביבי אם זה לא מסוכן. אני אמרתי לו 'אני מציע לך שתיקח חוות דעת מהיועץ המשפטי', והוא חזר אלי ואמר לי שהוא קיבל אישור מהיועץ המשפטי".

מילצ'ן הבהיר כי בכך התכוון ליועץ המשפטי לממשלה, וכי לאחר שנאמר לו מפי נתניהו שקיבל אישור מהיועץ לקבל כל מתנה שירצה מחבריו, למעט בית, נרכש התכשיט. בדיעבד התברר כי נתניהו לא פנה ליועץ המשפטי לממשלה אלא לעורך-הדין הפרטי יעקב וינרוט, וזה מסר לו אישור בעל פה בלבד.

דיווח בחדשות 12 על התכשיטים שקנו המיליארדרים מילצ'ן ופאקר לשרה נתניהו, 15.11.2021 (צילום מסך)

דיווח בחדשות 12 על התכשיטים שקנו המיליארדרים מילצ'ן ופאקר לשרה נתניהו, 15.11.2021 (צילום מסך)

"איך הרגשת לגבי הדרישה, לגבי הבקשה שהגיעה על התכשיט?", שאלה עו"ד בן-ארי, "היו לך תחושות לגבי זה?".

"לא", השיב מילצ'ן, "התחושה היחידה שזה בסדר. רק לוודא שיש אישור, שזה לא עבר את הגבול".

באחת מחקירותיו במשטרה אמר מילצ'ן כי חש "גועל נפש" כששמע על הבקשה לתכשיט היקר. עו"ד בן-ארי אמרה כי ככל שמילצ'ן לא יאשר זאת בעדות תבקש התביעה להעדיף את הגרסה שמסר במשטרה.

בגרסה אחרת, שמסר בחקירה מאוחרת יותר, אמר מילצ'ן כי הרגיש גועל נפש מעצם מתן העדות על נתניהו, ולא בזמן אמת לשמע הבקשה של בני הזוג. היום, במענה לשאלת השופט בר-עם, השיב מילצ'ן: "אמרתי שהגעיל אותי המצב שנקלעתי בו, עם כל הבלגן הזה. ביקשתי [מהחוקרים] שימחקו את המילה 'מגעיל' והם לא הסכימו".

רה"מ בנימין נתניהו מגיע לבית-המשפט המחוזי בירושלים ליומה הראשון של עדות ארנון מילצ'ן, 25.6.2023 (צילום: אורן בן-חקון)

רה"מ בנימין נתניהו מגיע לבית-המשפט המחוזי בירושלים ליומה הראשון של עדות ארנון מילצ'ן, 25.6.2023 (צילום: אורן בן-חקון)

אחרי שמילצ'ן סיפק את התשובה הזו קם נתניהו ממקום מושבו, נעמד מול העיתונאים בחיוך גדול ושהה שם כעשר שניות, טפח על בטנו בסיפוק ויצא מהאולם עם כל פמלייתו לבלי שוב.

מבחינת ראש הממשלה טוב שלא נשאר באולם, כי כמה דקות אחר-כך הקריאה התובעת עו"ד בן-ארי קטעים משיחת הריענון, שבהם אמר העד שבחקירה המאוחרת יותר במשטרה "ניסיתי להגיד את האמת ולא לסבך אותו יותר מדי", והוסיף כי "הגעיל אותו היעדר הגבולות בבקשות הזוג נתניהו והתנהגותם לפיה הכל היה מותר".

במענה לשאלות התובעת אישר מילצ'ן כי אמר את הדברים הללו וכי הם אמת.

מחר תימשך החקירה הראשית של החבר המיליארדר.

להורדת הקובץ (PDF, 1.16MB)

67104-01-20

משפט המו"לים