לקראת סופו של יום הדיונים במשפט המו"לים, אחרי שעות ארוכות שבהן הטיח עו"ד עמית חדד, בא-כוחו של ראש הממשלה והנאשם בנימין נתניהו, מאות שאלות ברב-פקד בדימוס דני יופה, נראה היה שלשופטים נמאס.

עו"ד חדד חקר את יופה על נושאים שונים ומגוונים, אך התקשה לחלץ ממנו תשובות קוהרנטיות. יופה, חוקר מיומן, התגלה גם כנחקר מיומן, לפחות בכל הקשור להתחמקות ממענה לשאלות. לגבי כמעט כל נושא שעליו נשאל בחקירה הנגדית של עו"ד חדד טען כי אינו יודע או אינו זוכר.

פעם אחר פעם ביקשו השופטים מעו"ד חדד להתקדם בחקירתו, לעבור לשאלה אחרת, לנושא אחר או לתקופה אחרת. גם כשהסנגור נענה לבקשה, השאלות האחרות בנושאים החדשים הניבו גם הן תשובות חסרות תוכן.

כשהשופטים החליטו לשים לכך קץ, יום הדיונים כבר עמד להסתיים. עו"ד חדד קיבל מראש עוד יום דיונים שלם בשבוע הבא להשלמת חקירתו של רפ"ק בדימוס יופה, השופטים לא חשבו שיש בכך צורך.

"אנחנו מתחילים לחשוב...", אמר השופט עודד שחם לעו"ד חדד, והשופט משה בר-עם השלים את דבריו: "אולי אדוני צריך לעשות מסלול מחדש". עו"ד חדד נראה מופתע, אך השופט בר-עם המשיך: "מרבית הנושאים לא ממש תרמו. הוא לא זוכר ולא יודע וזה לא הוא. מה זה ייתן?".

"זה העד", השיב עו"ד חדד. "אבל אלו תשובותיו", הסביר השופט בר-עם.

"גם העובדה שהוא לא זוכר היא חשובה", טען עו"ד חדד. "אולי בשלב מסוים אדוני אומר 'קיבלתי מספיק'", ניסה לרמוז השופט בר-עם. הסנגור התעקש כי עליו להפנות לעד עוד ועוד שאלות כיוון שחוקרים אחרים שהעידו טענו כי הוא האחראי לפעולות שעליהן נחקרו במהלך עדותם.

"אבל באיזשהו שלב אנחנו מתחילים להבין את הדפוס החוזר", הבהיר השופט שחם. "אדוני מבקש הסברים על דברים שהעד לא זוכר, עוד יום שלם של הדבר הזה, אנחנו לא רואים שזה קורה".

"היום הבא זה דברים שהעד חייב לזכור", הבטיח עו"ד חדד.

"לא יהיה עוד יום כזה", חתך השופט שחם.

עו"ד חדד הרים את קולו. "כבודכם לא יודע מה הנושאים הבאים!", קבל בעוד עמיתתו עו"ד נעה מילשטיין מנסה לסמן לו להירגע. "לקבל החלטה בלי לדעת מה הנושאים הבאים, זה לא ראוי!".

ראשת ההרכב, השופטת רבקה פרידמן-פלדמן, דחתה את טענתו. "נכון לעכשיו אדוני מקצר את חקירתו ונסיים את יום החקירות הבא בחצי היום", אמרה. "עורכות-הדין של מר מוזס צריכות להיות מוכנות להתחיל כבר ביום שני".

עו"ד חדד התרעם בשנית על כך שהשופטים עדיין אינם יודעים מה הוא מתכנן לשאול ביום החקירות הבא, אך השופט שחם חידד: "יש לנו מושג איך העד מגיב ומה התועלת שהופקה עד עכשיו".

מי זה אלדד יניב

יופה הוא כיום גמלאי של המשטרה שעובד, כהגדרתו, "בתחום המשפטי ובתחום האימונים המנטלי". הוא פרש מהמשטרה אחרי שפנה לוועדה רפואית בשל משבר נפשי. עו"ד חדד שאל את יופה האם המשבר הנפשי שחווה במשטרה קשור לחקירות ראש הממשלה או "לדברים הפסולים שעשיתם אז". "ממש לא", השיב יופה.

בשנת 2016 הצטרף יופה כראש מחלק אל צוות החקירות המיוחד של משטרת ישראל ורשות ני"ע שחקר את פרשות "1000" ו"2000", תחת נצ"מ מומי משולם. במסגרת זו חקר בין היתר את המיליארדר ארנון מילצ'ן, שעל פי כתב האישום הרעיף מתנות בשווי עשרות אלפי שקלים על ראש הממשלה נתניהו ורעייתו; את העוזרת האישית של מילצ'ן הדס קליין; את ראש לשכת נתניהו לשעבר ארי הרו, שבמכשיר הטלפון שלו הוקלטו שיחות השוחד שבבסיס "תיק 2000" בין נתניהו למו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס; וכן חקר את מוזס עצמו.

מימין: דוברו של נתניהו עופר גולן וסנגורו עמית חדד, 7.2.24 (צילום: אורן פרסיקו)

עו"ד עמית חדד, סניגורו של נתניהו (משמאל), משוחח עם עופר גולן, יחצנו של נתניהו; ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 7.2.24 (צילום: אורן פרסיקו)

כאמור, על מרבית השאלות של עו"ד חדד השיב יופה בטענה כי אינו יודע או אינו זוכר. עו"ד חדד הביע פליאה רבתי לשמע חלק מהתשובות הללו, בין היתר כשיופה טען כי אינו יודע מיהו אלדד יניב וכי מעולם לא ראה את ההודעה שמסר למשטרה העיתונאי בן כספית, הודעה שהולידה את "תיק 1000".

תמיהה גדולה עוד יותר הפגין עו"ד חדד כשיופה הצהיר כי אינו מכיר את "מסמך יצחקי", מסמך שהכין ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה מני יצחקי ובו מידע וחשדות על עשרות חברי-כנסת ושרים ואשר נחשף ברעש גדול בשנת 2016 על-ידי העיתונאי רביב דרוקר.

"שמעתי שיש מסמך כזה", הודה יופה אך כשנשאל במה מדובר השיב: "אני לא זוכר מה הקונטקסט של זה בכלל" וטען כי אינו יודע ואף לא שמע מעולם מהו תוכן המסמך. "נצטרך לשקול את העדות שלך והמהימנות שלה", העיר בתגובה עו"ד חדד, מה שהוביל את יופה לפלוט "או ווה".

גם כשעימת אותו עו"ד חדד עם טענות לפעולות בעייתיות שביצע לכאורה הוא עצמו, נמנע יופה מלהשיב תשובה בעלת תוכן. כך, לדוגמה, הציג הסנגור כי החקירה של יופה את ארי הרו התחלקה לשניים: חקירה פתוחה בכל הקשור ל"תיק 2000", שם לא נחשד הרו בעבירה, וחקירה באזהרה בכל הקשור ל"תיק 1000", שם היה הרו בגדר חשוד. עו"ד חדד שאל את קצין המשטרה לשעבר מדוע במסגרת החקירה הפתוחה שערך להרו הטרים ושאל שאלות שקשורות לנושאים שבהם חקר אותו בהמשך באזהרה. תשובתו של יופה היתה: "אין לי תשובה".

ובכל זאת הצליח עו"ד חדד לחלץ מיופה כמה תשובות של ממש. תנ"צ כורש ברנור, שכיהן כראש יאח"ה והוביל את החקירות נגד נתניהו, הוא בעל פתיל קצר, אישר העד; בתחילת החקירה של הרו נעשה "ניסיון של גישוש של משא ומתן" להפוך אותו לעד מדינה; הוא עצמו נהג דרך קבע לגרוס גרסאות מוקדמות של הודעות עדים, כמו מפקדו נצ"מ משולם; ולעתים, לפני תחילת החקירה הרשמית בלהב 433, יכולה להתקיים פגישת תשאול קצרה ולא מתועדת בחדרו של נצ"מ משולם.

נקודה אחרונה זו היא אולי התשובה המשמעותית היחידה שמסר יופה בכל יום החקירה. קליין העידה כי נכחה במעין חקירה פרטית ובלתי-מתועדת שכזו בחדרו של משולם ביום הראשון שבו הגיעה למשרדי להב 433. לפי תזת ההגנה, הידועה כקונספירציית "תפירת התיקים", באותה שיחה בלתי-מתועדת רקמה המשטרה קנוניה עם קליין להפללת נתניהו.

משולם הכחיש שהתקיימה פגישה שכזו וגם יופה טען כי אינו זוכר שהתקיימה (ובהמשך גם חזר בו מהטענה כי בפגישה מתקיים "תשאול" וטען כי מדובר בסך הכל ב"שיחת היכרות"), אך עצם עדותו על הנוהג יכולה לסייע לעו"ד חדד להרחיב את מרחב הספקולציה על אודות מה שהתרחש באותו חדר סגור, הרחק מעיני הציבור.

ביום שני, כאמור, תתחדש חקירתו של יופה בידי עו"ד חדד, ואולי אף תתחיל חקירתו הנגדית בידי באות-כוחו של מוזס.

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 2.07MB)

משפט המו"לים