לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

ייצוג החברה הערבית: בשנת 2023 חלה ירידה קלה בשיעור הנשים הערביות וירידה משמעותית יותר בשיעור המומחים הערבים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל לעומת שנת 2022, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך מאז 2016 בשיתוף עמותת סיכוי ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק באופן קבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

המדד בוחן את כל תוכניות החדשות והאקטואליה בערוצי הטלוויזיה כאן 11, קשת 12 ורשת 13 וכן ברשתות הרדיו כאן ב' וגלי-צה"ל. כלי התקשורת הללו, מהזרם המרכזי במדינת ישראל, אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים.

העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

סיכום 2023 של המדד מצא ירידה משמעותית בשיעור הייצוג של החברה הערבית בתקשורת: רק 2.8% מהדוברים בתוכניות האקטואליה בתקשורת המשודרת המרכזית היו ערבים, למרות שחלקם באוכלוסיה עומד על כ-18%. זו השנה השנייה ברציפות בה יורד שיעור הייצוג, כשהירידה בולטת במיוחד בקשת 12, ערוץ הטלוויזיה הפופולרי בישראל. כאן 11 וכאן ב' הגיעו לשיעור ייצוג גבוה בהרבה מהממוצע.

מלבד בדיקת מספר הדוברים הערבים בשידורי האקטואליה המרכזיים, מדד הייצוג בוחן גם כמה מהדוברים הערבים הן נשים, כמו גם כמה מהם מתראיינים על רקע מומחיותם בתחום מסוים ולא רק משום היותם ערבים. כאמור, בהתאם לירידה הכללית בשיעור הייצוג, גם בכל הקשור לנשים ומומחים מהחברה הערבית חלה ירידה בשיעור השתתפותם בערוצים המרכזיים במהלך המחצית הראשונה של שנת 2023.

שיעור הנשים באוכלוסייה הערבית עומד על כ-50%, אולם בתקשורת הישראלית הן כמעט ולא מקבלות ביטוי. ב-2023 חלה ירידה בשיעור הנשים מתוך כלל הדוברים הערבים, זאת בהמשך למגמה שנרשמה בשנת 2022.

בשנת 2016 רק 13.5% מכלל הדוברים הערבים בתקשורת הישראלית בעברית היו נשים, בשנת 2017 עלה הנתון ל-18.2%, ובשנת 2018 כבר כ-19.5% מהדוברים היו נשים. בשנת 2019, כ-20.8% מכלל הדוברים הערבים שהופיעו בכלי התקשורת המרכזיים היו נשים אך ב-2020 ירד המספר לכ-16.9% בלבד. בשנת 2021 שוב התהפכה המגמה כך ש-19.6% מכלל הדוברים הערבים היו נשים, בשנת 2022 רק 17.9% מכלל הדוברים הערבים היו נשים ואילו ב-2023 עמד שיעור הנשים על 15.2% מתוך כלל הדוברים הערבים.

הדמות הנשית הבולטת בקרב דוברים מהחברה הערבית ב-2023, היתה אשת התקשורת פרידה ג'אבר-בראנסי, שהופעותיה הקבועות ב"המטה המרכזי" של חדשות 13 הביאו את התוכנית למקום השישי בטבלה. בסך הכל הופיעה ג'אבר-בראנסי 59 פעמים בשנה, הופעה אחת ב"פגוש את העיתונות" של קשת 12 וכל 42 הפעמים הנוספות ב"המטה המרכזי" ו"אלמוג בשישי", שתיהן של רשת 13.

עוד בלטה חברת-הכנסת עאידה תומא-סלימאן מחד"ש, שהופיעה 43 פעמים לאורך השנה בתוכניות שונות. אחריהן, בהפרש ניכר, ניתן למצוא את העיתונאית סמאח סלאימה עם שמונה הופעות ומנכ"לית עמותת "צופן" מייסם ג'לג'ולי עם חמש הופעות לאורך השנה.

סיכומו של עניין: גם ב-2023 סבלו נשים ערביות מהדרה כפולה, הן כנשים והן כערביות. מתוך כ-115 אלף דוברים שהופיעו בתוכניות האקטואליה של כאן 11, כאן ב', גלי-צה"ל, רשת 13 וקשת 12 ב-2023, רק 493 היו נשים ערביות, כלומר כ-0.4% בלבד. חלקן של נשים ערביות בקרב אזרחי מדינת ישראל, נזכיר, עומד על כ-9%.

חלוקה לפי כלי תקשורת מעלה כי בשנת 2023, בארבעה כלי-תקשורת היה ייצוג חסר לנשים ערביות בהיקף זהה של 15%-16% ואילו בכלי תקשורת אחד סבלו הנשים הערביות מהדרה חריפה עוד יותר.

במקום הראשון, עם 16% נשים, ניצבת רשת 13, בין היתר הודות להופעותיה של אשת התקשורת פרידה ג'אבר-בראנסי כחברת פאנל ב"המטה המרכזי". את התוכנית הגישה בתחילת השנה אילה חסון וערכה הדס ריבק, בהמשך הוגשה התוכנית בידי מנחים מתחלפים בהם ספי עובדיה ולוסי אהריש, ונערכה על-ידי דפנה פרבר. בתוכנית זו כ-66% מכלל ההופעות של ערבים היו של ג'אבר-בראנסי, נתון חריג בתוכנית שמארחת דרך קבע פוליטיקאים, כולל נציגי החברה הערבית.

אחרי רשת 13, בהפרש קטן, ניצבת גלי-צה"ל שאף בשידוריה נמצאו 16% נשים מבין הדוברים הערבים. מבין התוכניות המרכזיות בתחנה אפשר לציין לטובה רק את "נכון להבוקר", שעל אף ההדרה הכמעט מוחלטת של ערבים בשידוריה בכל זאת שילבה גם דוברות ערביות.

במקום השלישי, גם כן בהפרש קטן, ניצבת כאן ב' של תאגיד השידור הישראלי. בין תוכניותיה שבלטו לטובה: "סדר יום", שבה 25% מהדוברים הערבים היו דוברות ערביות. הישג זה ראוי לשבח במיוחד לאור השיעור הגבוה של דוברים ערבים בכלל בתוכנית, שהציב אותה במקום הראשון בטבלת התוכניות.

במקום הרביעי, עם 15% נשים, נמצא ערוץ כאן 11 של תאגיד השידור הישראלי. ואילו במקום האחרון, עם 12% נשים ערביות בלבד מתוך כלל הדוברים הערבים, ניצב הערוץ הנצפה בישראל והמדיר ביותר את החברה הערבית, קשת 12. במהדורה המרכזית של קשת 12, בהגשת יונית לוי, רק 6.8% מהדוברים הערבים שהופיעו היו נשים. ב"שש עם עודד בן-עמי", 5.3% בלבד.

מאפיין נוסף של הדוברים הערבים בתקשורת שנלקח בחשבון במדד הייצוג, הוא ההקשר של הראיון. האם הדוברים קיבלו זכות ביטוי בשל תחום התמחותם או בלי קשר לכך? האם התראיינו כרופאים, זמרים והיסטוריונים, או מפני שקרוב משפחתם נרצח, למשל? כשאדם מתראיין כמומחה, הוא יוצג באופן טבעי באור חיובי.

במדד זה נרשמה בשנה האחרונה ירידה בהשוואה לשנים קודמות. רק 13% מכלל הדוברים הערבים שהופיעו בערוצי השידור המרכזיים הופיעו כמומחים בתחומם, הנתון הנמוך ביותר מאז הושק המדד בשנת 2016.

חלוקה לכלי תקשורת מעלה כי רשת 13 מובילה בפער ניכר בהצגת מומחים מהחברה הערבית, לא מעט בזכות "המטה המרכזי" שם כ-66% מהדוברים הערבים הופיעו כמומחים. שוב, כמו במקרה של ייצוג הנשים, הנתון הגבוה מגיע הודות להופעותיה הקבועות של אשת התקשורת פרידה ג'אבר-בראנסי. אולם יש לציין גם את "אזור בחירה" בהגשת רביב דרוקר, שם כ-29% מהדוברים הערבים הופיעו כמומחים.

בכאן ב' רק 13% מהדוברים הערבים הופיעו כמומחים, כשגם במקרה הזה "סדר יום" מציגה נתון גבוה מהממוצע. בקשת 12 ובגלי-צה"ל רק 10% מהדוברים הערבים הופיעו כמומחים. בגל"צ בלטה לטובה התוכנית של ספי עובדיה ויניר קוזין, שם כ-17% מהדוברים הערבים הופיעו בשל תחום מומחיותם.

במקום האחרון ניצב דווקא הערוץ הציבורי כאן 11, עם 8% בלבד הופעות מומחים מבין כלל הופעות הדוברים הערבים. זאת למרות ש"עצם העניין" השיגה נתון נאה של כ-23% דוברים שהוזמנו להופיע בשל תחום התמחותם.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף עמותת סיכוי-אופוק ויפעת מחקרי מדיה​​​​​​​​