חוק חופש המידע מורה לחשוף לציבור את יומני הלשכה של נבחרי ציבור, זאת תחת ההנחה שנבחרי הציבור עובדים בשביל הציבור, שזכותו וחובתו לדרוש מהם דין וחשבון על מעשיהם בשירות הציבור. בנימין נתניהו, ראש הממשלה המכהן שנים רבות יותר מכל ראש ממשלה אחר בהיסטוריה של מדינת ישראל, מפגין בהזדמנויות שונות גישה הפוכה, ברוח אמירתו המפורסמת של המלך לואי ה-14: "המדינה זה אני".

כך למשל כבר הקדנציה הראשונה שלו הסתיימה בחקירות פליליות בחשד שגנב מאות מתנות יקרות ערך ממעון ראש הממשלה אחרי שהפסיד בבחירות. היבט אחר הוא יחסו לתקשורת: כבר שנים ארוכות שנתניהו מסרב להתראיין לעיתונאים ישראלים, ומגיע רק לשיחות עם סוכני תעמולה המסורים לו. זווית אחרת לעמדתו זו של נתניהו היא מלחמתו העיקשת בפרסום המידע על התנהלותו כראש ממשלה.

ב-2019 סירב נתניהו לחשוף כמה זמן הוא מקדיש להתייעצויות ופגישות בנוגע לחקירות נגדו. במשרד ראש הממשלה בחרו פשוט להתעלם מבקשת חופש מידע שהוגשה בעניין. ב-2020, בתגובה לעתירה שהוגשה באותו עניין, נמסר מטעמו של נתניהו כי פרשיותיו הפליליות הן עניינו הפרטי וכך גם הזמן שהוא מקדיש להן.

רק שנה לאחר מכן, בינואר 2021, הואיל לחשוף את יומנו, לראשונה מאז נבחר לראשות הממשלה ב-2009, אולם רק חמש שנים לאחור ותחת צנזורה כבדה - ללא המידע על הזמן שהוא מקדיש לעיסוק בהסתבכויותיו הפליליות. במאי אותה שנה קבע ביהמ"ש כי נתניהו חייב לחשוף גם מידע זה. ביהמ"ש פסק, ונתניהו ציפצף.

ב-2022, לאחר שנמסרו חלק מהיומנים, באיחור של שנים, אחרי מאבקים משפטיים ארוכים ותחת צנזורה כבדה, חשפנו כאן כי נראה שנתניהו מנהל יומן כפול: השוואה בין יומני הלשכה שנתפסו כחלק מחומרי החקירה בפרשיותיו הפליליות של נתניהו, לבין היומנים שמסר מתוקף חוק חופש המידע, גילתה כי מידע רב הוסתר מהיומנים "הרשמיים".

בכך לא תם מאבקו של ראש הממשלה בזכותו של הציבור לדעת על התנהלותו בשירות הציבור. נתניהו המשיך להיאבק נגד חשיפת כל יומן ויומן, תוך שהוא מתעכב במילוי הוראות בית המשפט גם כשהלה ציווה עליו לחשוף את היומנים, ממשיך להסתיר במכוון חלקים מסדר יומו שכלל לא נרשמו ביומני הלשכה - וגם להסתיר את פגישותיו עם עורכי-דינו.

לאחרונה נמסר לציבור יומנו של רה"מ נתניהו לשנת 2023. למרות החוק, למרות פסיקות בית-המשפט, גם הפעם נדרשה עתירה שהגישה עמותת "הצלחה" על מנת להביא לחשיפת היומן. גם הפעם התעלם נתניהו מהמועדים שנקב בהם בית-המשפט ועיכב את מסירתו. גם הפעם צונזר היומן בכבדות, ללא נימוק.

זמנו הפרטי של נתניהו

בסוף חודש יוני האחרון החלה להישמע בברייטון, אנגליה, עדותו של המיליארדר ארנון מילצ'ן במשפט המו"לים. לפי כתב האישום שהוגש בפרשה המכונה "תיק 1000", מילצ'ן העביר לראש הממשלה נתניהו ולרעייתו שרה טובות הנאה בשווי מאות אלפי שקלים, בעיקר סיגרים ובקבוקי שמפניה. באותם הימים טסה הגברת שרה נתניהו לאנגליה כדי לצפות מקרוב בעדות המיליארדר. בן-זוגה, ראש הממשלה נתניהו, נותר בישראל.

אך נתניהו לא התעלם מעדות מילצ'ן. יום אחר יום הגיע ראש הממשלה לאולם 315 בבית-המשפט המחוזי בירושלים כדי לצפות יחד עם השופטים במשך שעה או יותר בעדות המיליארדר, החבר הנגעל. מדי פעם גם נופף לשלום לעבר מילצ'ן, כשזה זיהה אותו במסך שהוצב מולו.

ביומן שנמסר כעת לציבור, אין זכר לביקורי הנאשם בבית-המשפט. כך, לדוגמה, ב-25.6.2023, יום פתיחת עדותו של מילצ'ן, שמורות השעות 12:00 עד 15:30 ביומן לאירוע המוגדר במילה אחת בלבד - "פרטי". גם בימים שלאחר מכן מופיעות ביומן נתניהו רצועות זמן ארוכות המוגדרות "פרטי", שמקבילות לזמנים שבהם הגיע ראש הממשלה לאולם בית-המשפט שבו הוא נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים.

לא רק הופעותיו בבית-המשפט חסרות, גם הפגישות שקיים נתניהו עם באי-כוחו, עורכי-הדין בעז בן-צור ועמית חדד, אינן מופיעות ביומן. בעבר הושחרה פגישה שקיים נתניהו עם בא-כוחו עו"ד חדד, בניגוד לפסיקת בית-המשפט שחייב אותו לחשוף את המידע הזה. ההשחרה בוצעה ברישול ולכן התגלתה. ביומן הנוכחי כל ההשחרות בוצעו כיאות ועל כן אין לדעת כמה זמן הקדיש ראש הממשלה הנאשם בפלילים למשפטו.

"עמית חדד - בבית ראש הממשלה", קטע מיומנו של ראש הממשלה נתניהו, 21.4.2020

בדומה ליומנים של נתניהו משנים עברו גם היומן של 2023 דל ביותר, כשהפעם ישנה אפילו החמרה בהיקף צנזור המידע שמוגש לציבור. פגישות רבות מושחרות, אחרות נראה כי כלל לא נרשמו ומידע שהיה בעבר גלוי הפך מוסתר.

אם ביומנים מהשנים 2015-2018 אפשר היה ללמוד על פגישותיו של נתניהו עם עיתונאים ישראלים, הרי שביומן של 2023, בדומה ליומנים מהשנים 2019-2021, השמות של העיתונאים הישראלים עמם נפגש נתניהו מושחרים, או שכלל לא נכתבו. תחת זאת מופיע הביטוי "זמן תקשורת".

לא ברור מה הנימוק להשחרת מפגש של נתניהו עם עיתונאי, מה עוד שבעבר השמות לא הושחרו, אולם גם אם הדבר נובע מרצון לשמור על החיסיון העיתונאי ההשחרה הופכת מגוחכת כשהמפגש ממילא היה פומבי.

כך, לדוגמה, ב-5.3.2023 בין השעה 13:30 ל-15:15 נשמרה רצועה ביומן נתניהו ל"זמן תקשורת" עם גורם מושחר בלשכת ראש הממשלה. באותו היום התפרסם ראיון שהעניק נתניהו למקורבו ויועצו, איש התקשורת יעקב ברדוגו, ששודר בערוץ 14.

כחודש לאחר מכן, ב-13.4.2023, התארח נתניהו בתוכנית "הפטריוטים" של ערוץ 14, בהגשת תומכו איש התקשורת ינון מגל. יומנו של נתניהו מאותו היום אינו כולל בשעות הערב כל פעילות שהיא, לא בשם קוד "זמן תקשורת" ולא במפורש, לא גלויה ולא מושחרת. גם ראיון שהעניק נתניהו כחודש לאחר מכן לכתב ערוץ 14 הלל ביטון-רוזן אינו נכלל ביומנו.

יומן ראש הממשלה בנימין נתניהו, 13.4.2023. בערבו של יום התארח נתניהו בתוכנית "הפטריוטים" של ערוץ 14

יומן ראש הממשלה בנימין נתניהו, 13.4.2023. בערבו של יום התארח נתניהו בתוכנית "הפטריוטים" של ערוץ 14

כפי שניתן לראות, ביום שבו התארח נתניהו ב"הפטריוטים" היו לראש הממשלה שש פגישות במצודת זאב. בעבר, כולל ביומנים מהשנים 2019-2021, היו שמות גורמים עמם נפגש נתניהו במצודה מופיעים ביומנים שנמסרו לציבור ללא השחרה. ביומן 2023, לעומת זאת, הגורמים כולם מושחרים עם ההערה "פוליטי".

מנגד, ביומן של 2023 מופיע מושג חדש שלא נראה ביומנים משנים קודמות - "טאצ' אפ". נראה כי הכוונה לזמן המוקדש לאיפור ופריזורה, שכן רצועות ה"טאצ' אפ" ביומן, שאורכות בין עשר דקות למחצית השעה, מופיעות טרם הצהרה לתקשורת, מסיבת עיתונאים או אירוע ממלכתי מתועד כמו עצרת הפתיחה הממלכתית לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם.

ליגה אחרת

בעוד נתניהו מסתיר את זהותם של עיתונאים ואנשי תקשורת ישראלים איתם נפגש, אפשר למצוא בו עדות לראיונות הרבים שהעניק לתקשורת הבינלאומית. ביומן מצוינים חמישה ראיונות לפוקס ניוז (שלושה מהם לאחר ה-7.10), לא כולל ראיונות לשון האניטי ומארק לוין, שניים מבכירי הרשת. רשת ניוזמקס, המאגפת את פוקס-ניוז מהימין, זכתה לפגישה ושני ראיונות בשנת 2023. ל-CNN התראיין נתניהו ארבע פעמים ובנוסף העניק ראיונות לשלל כלי תקשורת זרים נוספים, מה"לה רפובליקה" האיטלקי, עבור בטלוויזיה הקפריסאית וכלה ב"בילד" הגרמני. ביומן מופיע גם הראיון שהעניק נתניהו לפוריה זראטי, הכתב האיראני הגולה שנדקר לאחרונה בלונדון.

האירוע התקשורתי הראשון שמופיע ביומן לאחר ה-7.10 הוא "תדרוך כתבים צבאיים" שנערך כבר ב-9.10, היום שבערבו סיפק נתניהו לראשונה הצהרה לתקשורת. ב-17.10, עשרה ימים לאחר פרוץ המלחמה, נפגש נתניהו עם עיתונאים בלשכתו, אך שמותיהם מושחרים. יומיים לאחר מכן, ב-19.10 שוב הקדיש נתניהו זמן לנציג תקשורת, אך אין לדעת את שמו שכן זה הושחר.

העיתונאי הישראלי היחיד ששמו מופיע ביומן ראש הממשלה הוא הכתב הצבאי של "ידיעות אחרונות" יוסי יהושוע, שנפגש עם נתניהו בלשכתו ב-21.12.23. משום מה, אולי בשל שגגה, שמו של יהושוע לא הושחר.

ב-6.12.23 נפגש נתניהו עם וולטר ראסל מיד, אקדמאי אמריקאי ובעל טור ב"וול סטריט ג'ורנל". כמה ימים לאחר מכן פרסם מיד טור תחת הכותרת "כמה אמיתות מפתיעות על הפוליטיקה הישראלית". בין היתר ציין מיד כי "נתניהו נפגע, אך לא יצא מן המשחק" וכי ממשלתו עתידה להחזיק מעמד לפחות חצי שנה או שנה נוספים. תחזית, יש לציין, שהוכחה כנכונה.

לא שופר בתשלום

חלק מהפגישות שמופיעות ביומנו של נתניהו מטרימות מינויים רשמיים שביצע. כך, לדוגמה, ב-10.4 נפגש עם איש התקשורת גלעד צוויק, כחודשיים לפני שמינה אותו ליועץ. באותו היום נפגש נתניהו גם עם גיא לוי, מייסד "פרויקט 315", מיזם תקשורתי שסיקר את משפט המו"לים מנקודת מבטו של ראש הממשלה.

למחרת, ב-11.4 צייץ לוי "למרות שמעולם לא קיבלתי שקל על ארגון הפגנות ולא על הפרסומים שלי ברשתות, אין לי ציוץ אחד שעובר בלי שבתגובות יקראו לי 'ממומן ושופר בתשלום'". כעבור פחות מחודש דווח כי ימונה לדובר הליכוד (בתשלום).

רה"מ בנימין נתניהו מגיע למשפטו הפלילי בביהמ"ש המחוזי בירושלים. מאחור משמאל: דובר הליכוד גיא לוי, 6.6.23 (צילום: חיים גולדברג)

רה"מ בנימין נתניהו מגיע למשפטו הפלילי בביהמ"ש המחוזי בירושלים. מאחור משמאל: דובר הליכוד גיא לוי, 6.6.23 (צילום: חיים גולדברג)

עוד ביומן נתניהו פגישות עם השחקן מוטי גלעדי, חברו הוותיק; הפובליציסט דרור אידר, אותו מינה נתניהו בעבר לשגריר ברומא; וטל גלבוע, יועצת ראש הממשלה לזכויות בעלי החיים.

ב-12.7 נפגש נתניהו עם אלון חלווה, סמנכ"ל הביטחון במשרד ראש הממשלה הנחשב מקורב למשפחת נתניהו. חלווה פוטר באוקטובר 2022, בהליך שהחל תחת ראש הממשלה נפתלי בנט. דו"ח של היועץ המשפטי של משרד האוצר, אסי מסינג, הצביע על התנהלות כספית בעייתית של חלווה. במאי 2023 דווח כי מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי מסרב להוציא לפועל את הפיטורים. כמה ימים לאחר הפגישה של חלווה עם נתניהו פורסם כי הפיטורים בוטלו.

* * *

לעיון ביומן המלא

להורדת הקובץ (PDF, 50.19MB)