עו"ד עמיקם שורר, ששימש כיד ימינו של שאול אלוביץ', עלה להעיד אתמול (25.12) במשפט המו"לים, אך חקירתו הראשית הופסקה מעט אחרי תחילתה. שורר, שכיהן כדירקטור בחברות רבות של אלוביץ' ואף שימש סגן יו"ר ביורוקום, חברת ההחזקות הפרטית של אלוביץ', טען כי הוא מתקשה לזכור את האירועים שעליהם נשאל והתקשה אף לאשר כי הגרסה שמסר במשטרה לפני שנים אחדות היתה נכונה.

שורר עומד בימים אלה לדין בפרשה המכונה "פרשת בזק", שמתמקדת בעבירות מרמה כלכליות שבוצעו לפי החשד בחברה בתקופה שבה היתה בשליטת אלוביץ'. אתמול עלה להעיד בפרשה המכונה "תיק 4000", שבמרכזה עסקת שוחד לכאורה בין אלוביץ' ובת זוגו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו. לפי כתב האישום, בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' העניקו לנתניהו אפשרות להתערב באתר "וואלה", שהיה בשליטתם, וזאת בתמורה להטבות רגולטוריות בשווי מאות מיליוני שקלים. שורר נחשד גם בפרשה זו, וחקירתו נמשכה שמונה ימים רצופים, אך נסתיימה בסופו של דבר בלא שיוגש נגדו כתב אישום.

כשהתבקש להציג את עצמו בפני בית-המשפט סיפר שורר כי החל את דרכו בקבוצת בזק בשנת 2000 כיועץ המשפטי של החברה, ובהמשך הפך להיות אחראי על הפיתוח העסקי. מעמדו נעשה כה מרכזי עד שכשהתבקש למנות את החברות שבהן שימש כדירקטור אמר "אני מקווה שאני זוכר את כולן" ומנה שמונה חברות שונות.

איריס ושאול אלוביץ'. בית-המשפט המחוזי בירושלים, יוני 2021 (צילום: אורן פרסיקו)

איריס ושאול אלוביץ'. בית-המשפט המחוזי בירושלים, יוני 2021 (צילום: אורן פרסיקו)

אחד מרגעי המפתח ב"תיק 4000" הוא אישור עסקת בזק-yes בתחילת 2015, שהזרימה לכיסו הפרטי של אלוביץ' מאות מיליוני שקלים. לראש הממשלה נתניהו, אז שר התקשורת, היה חלק באישור העסקה ובתביעה מבקשים להראות כי אלוביץ' היה נואש למזומנים באותה תקופה ולכן לא בחל בהתערבויות באתר "וואלה" למען נתניהו ורעייתו, כדי לקבל בתמורה את האישור הנכסף.

במסגרת זו הציגה התביעה לשורר תרשומת שערך בכתב ידו בדצמבר 2014, שבה כתב כך:

תרשומת משיחה עם שאול אלוביץ' מהיום, 25.12.14, בשעה 15:30. במהלך שיחה אישית עם שאול הסברתי לו את חששי מהיכולת של יורוקום לשלם בעתיד את התמורה שמגיעה לי מהסכם התגמול מיוני 2009 לפיו אני זכאי נכון להיום ל-600 אלף דולר + ⅘ של 750 אלף דולר וזאת עקב המצב הכלכלי ביורוקום. שאול הבטיח לי שאין לי מה לדאוג, שבכל מקרה הוא ערב אישית לכל סכום שיגיע לי ע"פ ההסכם בעתיד, והוא יביא לי 'כסף' מהבית שלו על מנת לכסות את כל הסכום. הוא חזר על הבטחתו פעמיים. על החתום עמיקם שורר, 25.12.14"

בחקירתו בבית-המשפט, שנוהלה על-ידי עו"ד ניצן וולקן מפרקליטות מיסוי וכלכלה, הסביר שורר כי כחלק מהעסקתו בחברת יורוקום היה זכאי במסגרת "תוכנית שימור" לקבל סכומים הולכים וגדלים ככל שנשאר בחברה. בדצמבר 2014, הוסיף, הבין "שכל התזרים הולך לפעילות השוטפת ולכיסוי הריביות של הבנקים", ולכן חשש לגורל הבונוס שהגיע לו. "כתבתי כי האמנתי שיש בעיה כלכלית", אמר.

בהמשך אישר שורר כי נפגש עם שאול אלוביץ' דרך קבע לארוחות צהריים באותם ימים ושמע ממנו בין היתר על מפגש שלו עם ראש הממשלה נתניהו. שורר לא זכר שבחקירתו במשטרה אמר שאלוביץ' כינה את נתניהו "הבוס הגדול" או "הגדול", וכשנשאל על כך מפורשות אמר "יכול להיות. לשאול היו כינויים".

כשעו"ד וולקן ביקשה משורר להתייחס לעובדה שאמר זאת בחקירת המשטרה השיב העד: "אני מאמין שאמרתי אמת".

שורר התקשה לזכור גם כיצד הגדיר במשטרה את היחסים בין אלוביץ' לנתניהו. "נראה לי שהיתה ביניהם חברות", אמר בבית-המשפט. במשטרה, לעומת זאת, אמר: "לעניות דעתי החברות שקוראים עליה בעיתון היא לא חברות, היא אינטרסים נטו. לכן אני לא חושב שהיתה שם חברות אמיתית, כי הם לא היו נפגשים פעם בשבוע-שבועיים".

רה"מ בנימין נתניהו מגיע למשפטו הפלילי בביהמ"ש המחוזי בירושלים. מאחור משמאל: דובר הליכוד גיא לוי, 6.6.23 (צילום: חיים גולדברג)

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, מגיע למשפטו הפלילי בבית-המשפט המחוזי בירושלים. מאחור משמאל: דובר הליכוד גיא לוי. יוני 2023 (צילום: חיים גולדברג)

גם את שיחות הטלפון בין נתניהו לאלוביץ', שעליהן העיד שורר במשטרה, לא זכר העד בבית-המשפט. כשעו"ד וולקן שאלה אותו האם כשנשאל על כך במשטרה, לפני חמש שנים, הזיכרון שלו היה חד יותר, השיב: "אני לא יודע איך לענות".

בתשובה לשאלת המשך מפי השופטת רבקה פרידמן-פלדמן אישר שורר כי "זו הנחה הגיונית", אך הוסיף כי מדובר ב"זיכרון על זיכרון". כשוולקן שאלה אותו מפורשות האם מסר אמת בחקירתו במשטרה השיב שורר שהוא "מאמין שכן", אך הוסיף כי "חקירות זה דבר מאוד קשה ומורכב".

בהמשך חקירתו בבית-המשפט, אחרי שהתקשה לאשר פרטים נוספים שעליהם העיד במשטרה בדבר הקשר הישיר בין שרה נתניהו לאיריס אלוביץ', שב ואמר כי החקירות שלו היו "מאוד קשות".

"אתה לא חוזר בך ממה שמסרת", העיר לעד השופט משה בר-עם.

"אני לא חוזר, אבל צריך להבין את הקונטקסט", השיב שורר. "כשנמצאים בחקירות מעצר, תנאים קשים, מניפולציות, אז המוח לפעמים משחק בדברים, וכשרוצים לעבור הלאה אומרים מה שרוצים לשמוע".

"אתה אומר...", פתחה השופטת רבקה פרידמן-פלדמן בהערה. "אני לא אומר, המוח אומר", קטע אותה שורר. "אנחנו לא במוח", הבהירה השופטת

"אתה אומר...", פתחה השופטת רבקה פרידמן-פלדמן בהערה.

"אני לא אומר, המוח אומר", קטע אותה שורר.

"אנחנו לא במוח", הבהירה השופטת.

"ההנחה שלי היא שאמרתי מה שאמרתי, אבל הייתי בתנאים קשים", שב וטען שורר. "אני מניח שמה שהאמנתי בו אז אמרתי".

"זו תשובה פתלתלה", קבעה עו"ד וולקן, "ואני מתקשה להבין ממנה אם אמרת אמת או לא אמרת אמת".

"אני אומר אמת, אבל צריך להבין את הקונטקסט", אמר שורר.

"מה זה להבין את הקונטקסט?", שאלה השופטת פרידמן-פלדמן.

"שהיתה תקופה מאוד קשה, זה חקירות קשות, הייתי בתנאים מאוד קשים", השיב שורר.

"מה זה אומר?", שאלה השופטת, "שהמצאת דברים? שהתשובות לא היו מדויקות?".

"לא המצאתי, אני לא אומר את זה. לפעמים רוצים לרצות, כששואלים דבר חמישים פעמים אז בהתחלה אני אומר שאני לא זוכר ואחר-כך כבר רוצים... אני לא מאחל לאף אחד לעבור מה שעברתי".

שרה נתניהו, באולם בבריטניה, כפי שנראתה על מסכי אולם משפט המו"לים בבית-המשפט המחוזי בירושלים בעת עדותו של המיליארדר ארנון מילצ'ן. 27.6.2023 (צילום: אורן פרסיקו)

שרה נתניהו, באולם בבריטניה, כפי שנראתה על מסכי אולם משפט המו"לים בבית-המשפט המחוזי בירושלים בעת עדותו של המיליארדר ארנון מילצ'ן. 27.6.2023 (צילום: אורן פרסיקו)

הצדדים הסכימו בשלב זה להגיש את כל הודעותיו של שורר במשטרה, המתפרשות על פני 2,200 עמודי תמלול, אך הפרקליטות ביקשה להמשיך במקביל ולחקור את שורר בבית-המשפט.

שורר עוד הספיק לאשר כי היה מודע לפניות שאלוביץ' קיבל "מצד הצד שקשורים לנתניהו", כלשונו, בדבר סיקור שלילי של משפחת נתניהו באתר "וואלה", אך סירב לאשר כי היו "הרבה" פניות ושוב טען כי אינו זוכר די הצורך, עד שהשופטים ביקשו לשים סוף לחקירה הראשית והציעו לפרקליטות מתווה חלופי: התביעה תסמן לשופטים את הקטעים מחקירותיו של שורר במשטרה שעליהן תכננו לשאול אותו, והדיון יעבור לחקירה הנגדית.

בעבר חשפו תומר גנון וליטל דוברוביצקי ב"כלכליסט" כי שורר אישר בחקירתו במשטרה גם ש"חלק מהתלונות על 'וואלה' באו מאשתו של ראש הממשלה", וכי אלוביץ' היה מודאג מהתלונות הללו.

מלחיץ

בשלהי יום הדיונים, אחרי שהשופטים עיינו בקטעי חקירתו של שורר במשטרה, החלה החקירה הנגדית של העד בידי עו"ד ז'ק חן, בא כוחו של אלוביץ'. כמו בחקירות נגדיות של עדים קודמים, גם במקרה של שורר ביקש עו"ד חן להראות שהעד קיבל יחס קשוח להחריד הן מידי הפרקליטות ("כל מי שלא רוקד לפי החליל הוא עוין") והן מידי המשטרה.

עו"ד חן הציג לשורר קטעים מחקירתו במשטרה שבהם השוטרים טוענים כי הוא מסובך מאוד בתיק בזק, התיק שבימים אלה הוא עומד לדין בגינו, ומציעים לו "לעשות את המתמטיקה" ולעשות "עוד צעד קדימה", כלומר להפוך לעד מדינה. שורר העיד כי אינו זוכר את הדברים, אך נראה לו כי אכן משתמע מהדיאלוגים שהוצגו בפניו כי הוצע לו להיות עד מדינה.

עמיקם שורר בתקופת חקירת פרשת "תיק 4000", בדרכו לדיון בהארכת מעצרו בבית-משפט השלום בתל-אביב. 21.2.2018 (צילום: פלאש 90)

עמיקם שורר בתקופת חקירת פרשת "תיק 4000", בדרכו לדיון בהארכת מעצרו בבית-משפט השלום בתל-אביב. 21.2.2018 (צילום: פלאש 90)

עוד הציג עו"ד חן כיצד השוטרים "מאיימים" על שורר כי הסתבכויותיו יקבלו הד תקשורתי נרחב, טענו כי הוא "בוגד בערכים" שגדל עליהם בכך שאינו משתף פעולה עם החקירה ולעגו לו כשהתלונן על קשייו במעצר לצד רוצחים וגנבים.

"כשמטיחים בך את כל הדברים האלה", אמר עו"ד חן לשורר, "שאתה בוגד בערכים שלך, שאתה חי בעולם של רוצחים, שאתה גנב, מה זה עושה לך? איך אתה מרגיש עם זה?".

"מלחיץ", השיב שורר.

היום נמשכה חקירתו הנגדית של העד.

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 562KB)

משפט המו"לים