אל אולם משפט המו"לים הגיע היום (11.3) עד התביעה אודי אבוקסיס, כיום ראש צוות חקירה ברשות ניירות-ערך ובשנת 2018 החוקר הראשי שנשלח מטעם הרשות לחקור את מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה (מומו) פילבר.

פילבר, ששימש קודם לכן כמנהל קמפיין הבחירות של הליכוד והוביל את המפלגה בראשות בנימין נתניהו לניצחון מפתיע בשנת 2015, מונה על ידי נתניהו מיד לאחר הבחירות למנכ"ל משרד התקשורת על אף שלא אחז בניסיון קודם בתחום. על פי כתב האישום שהוגש נגד נתניהו בפרשה הפלילית המכונה "תיק 4000", ראש הממשלה ושר התקשורת נתניהו הנחה את פילבר להיטיב עם קבוצת בזק שבשליטת שאול ואיריס אלוביץ', כתמורה לשירות שסיפקו לו האלוביצ'ים: חופש פעולה להתערב בסיקור החדשותי של אתר "וואלה", שגם הוא היה תחת שליטתם.

כמו בכל החקירות הנגדיות שנערכו לחוקרים שהגיעו עד היום להעיד במשפט, צוות ההגנה של נתניהו ביקש להשתמש בעדותו של החוקר כדי להציף מחדלים שונים בחקירה. היכולת לעשות זאת היתה מוגבלת מראש, שכן תפקידו של אבוקסיס בצוות החקירה המשותף לרשות ני"ע ולמשטרה היה ממוקד בסיפוק הידע המקצועי על מהות התהליכים שקידם פילבר במשרד התקשורת.

את החקירה של פילבר, על תרגיליה השונים, הובילו חוקרי המשטרה ובעיקר רפ"ק שלומי חכמון, שכבר העיד בבית-המשפט. משכך, אבוקסיס יכול היה בקלות להפנות רבות משאלותיו של עו"ד בעז בן-צור, בא-כוחו הפורש של נתניהו, לגורמים אחרים. ובכל זאת חלק מהמקרים שהציג לו הסנגור של נתניהו נגעו לאמירות ומעשים שלו אישית. לגביהם לא תמיד השיב אבוקסיס תשובות שנראה כי שכנעו את השופטים.

זיכרונות צפים

בלב עדותו של עד המדינה פילבר עמדה טענה כי קיבל הנחיה ישירה מנתניהו להיטיב עם אלוביץ'. את ההנחיה הזו, העיד המנכ"ל לשעבר, קיבל מנתניהו בפגישה שהתקיימה בסמוך לכניסתו לתפקיד. אחד ההישגים המשמעותיים של ההגנה במשפט המו"לים היה לשכנע כי סביר שהפגישה לא התרחשה בימים שבהם פילבר, וכתב האישום, טוענים שהתרחשה.

פילבר, הזכיר הסנגור, טען תחילה כי לא קיבל מנתניהו כל הנחיה לגבי אלוביץ' ורק בהמשך, עם הפיכתו לעד מדינה, שינה את גרסתו. החוקרים חקרו אותו על נסיבות שינוי הגרסה, ורק בראיון שנערך לפילבר בינואר 2022, לקראת עדותו בבית-המשפט, התעניינה הפרקליטות בסוגיה.

"במועד מעצרו ובמהלך חקירתו מיום 18.2.2018", כתבה הפרקליטות להגנה בעקבות הרענון שנערך לפילבר, "משפטים שנשמעו לו סתמיים קודם לכן, קיבלו משמעות חדשה; הוא החל לעבד נתונים שהוצגו לו במהלך החקירה, דבר שהציף אצלו זיכרונות".

"למה אתם לא ביררתם?", תהה עו"ד בן-צור. "למה אתה שחוקר אותו חודש ימים לא אומר 'תסביר לי מה קרה'?".

אבוקסיס טען כי גם אם השאלה לא נשאלה ישירות, הרי שפילבר אמר משפטים בנוסח "עכשיו כשאתם מציגים לי דברים כאלה אני מבין", כך שהסיבה לשינוי הגרסה היתה ברורה.

אודי אבוקסיס לפני מתן עדותו במשפט המו"לים, 11.3.2024 (צילום: אורן פרסיקו)

אודי אבוקסיס לפני מתן עדותו במשפט המו"לים, 11.3.2024 (צילום: אורן פרסיקו)

"היה צריך לבדוק מה הטעם לשינוי הגרסה?", התעקש עו"ד בן-צור.

"אני חושב שהנושא הזה לא היה בראש מעיינינו", השיב אבוקסיס. "זה לא היה בשיח שהשאלה הזו חייבת להישאל".

עו"ד בן-צור הטיח בעד כי הוא ושותפיו לחקירה לא עשו די כדי לבדוק את הגרסה של פילבר בדבר "פגישת ההנחיה". לא רק לגבי המועד שלה אלא גם לגבי הסבירות כי נאמר בה מה שפילבר טוען שנאמר בה.

"ברמה שלי עשיתי בדיקה, מבחינתי בדקתי היטב את הסיפור שלו", אמר אבוקסיס. "שאלנו אותו מכל מיני כיוונים לגבי הפגישה הזו, אתגרנו אותו בכל היבט של הנושא הזה. מהמקום שבו אולי אתה בודה את הדבר הזה, אולי זה לא הגיוני, אולי זה לא נכון. ואחרי זה שנה וחצי היו אמורים להתבצע כל מיני פעולות בהתאם להנחיה הזו, גם בהיבטים האלה אתגרנו אותו. לא קיבלנו את הגרסה שלו כזה ראה וקדש, ואני התעקשתי לראות שהנושא הזה הוא לא משהו שהוא בודה מלבו. לגבי הנושאים של החיזוקים החיצוניים, אני לא התעסקתי בזה".

עו"ד בן-צור לא השתכנע. החיפוש אחר חיזוקים חיצוניים בדמות ראיות חפציות, לא היה רק במנדט של חוקרי המשטרה, התעקש הסנגור. אבוקסיס עצמו החזיק בהתכתבויות של פילבר וביומן שלו, שנלקחו ממכשיר הטלפון שלו אותו תפסה רשות ני"ע כבר בחקירה קודמת, כשנה קודם לכן.

"כל התכתבות רלוונטית הצגתי", אמר אבוקסיס.

"תכף נראה", הבטיח עו"ד בן-צור.

בהמשך יום החקירה הציג הסנגור בפני העד הודעת סמס שכתב פילבר לראש הסגל של נתניהו באותה תקופה, דוד שרן. ההודעה נשלחה ב-23.6.2015, המועד האחרון שבו ניתן היה לאשר עסקה בין חברת בזק הציבורית לחברת yes, עסקה שהזרימה מאות מיליוני שקלים ציבוריים לחברה הפרטית של אלוביץ'. בכתב האישום נטען כי פילבר פעל נמרצות לקידום העסקה, כחלק מהיחס המועדף שנדרש לגלות כלפי איל המדיה המקורב לנתניהו.

דוד שרן, לשעבר מנהל לשכת רה"מ נתניהו ונאשם בשוחד ב"תיק 3000", מגיע לעדותו במשפט המו"לים, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 20.12.22 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

דוד שרן, לשעבר מנהל לשכת רה"מ נתניהו ונאשם בשוחד ב"תיק 3000", מגיע לעדותו במשפט המו"לים, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 20.12.22 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

"שמילה יגיע בסביבות 14:00 להחתים", כתב פילבר לשרן בהתייחסו למימון שמילה, בכיר במשרד התקשורת שנשלח להחתים את נתניהו על אישור עסקת בזק-yes. "אני אהיה זמין על הנייד", הוסיף פילבר, ששהה באותה תקופה בחופשה פרטית עם רעייתו בלונדון. "בכל מקרה תבהיר שמסרתי לך שאני מעורה בכל הפרטים וננקטו כל ההליכים הנדרשים בחוק לפני חתימתו. כולל המלצת המועצה לשידורי כבלים".

מבחינת ההגנה, הודעה זו מעידה כי פילבר לא היה בטוח שנתניהו יחתום על אישור העסקה ולכן תדרך היטב את שרן מה בדיוק להגיד לראש הממשלה ושר התקשורת. אם אכן היתה עסקת שוחד בין נתניהו לאלוביץ', גורסת ההגנה, מדוע שפילבר ידאג מהאפשרות שנתניהו לא יחתום? הרי ראש הממשלה רק מחכה שיביאו לו את המסמכים לחתימה כחלק מהעסקה.

"את הסמס הזה אני לא מכיר", אמר אבוקסיס כשראה את ההודעה ששיגר פילבר לשרן.

הסנגור עו"ד בן-צור תהה הכיצד. הרי בעת חקירת פילבר, הוסיף, היה בידי אבוקסיס קובץ ובו כל ההודעות של פילבר מהימים הרלוונטיים לחתימת העסקה. תשעה עמודים בסך הכל, אותם יכול וצריך היה לקרוא לקראת החקירה. "אתה מחזיק את הסמסים, אתה חוקר את פילבר, זו ראיה חפצית ויש לך את ההתכתבות מזמן אמת שמתארת את מצב דעתו של פילבר", אמר עו"ד בן-צור. "איך זה שאתה, גוף הידע המקצועי, לא טורח לפתוח, לקרוא, ולשאול?".

"אני לא רואה בסמס הזה איזושהי ראיה חפצית כזו משמעותית שצריך להציג לעד שתשנה את גרסתו", השיב אבוקסיס. "מה אדוני מציע שהוא ירשום בסמס לשרן? 'אני ואתה קבענו לפני שבועיים אז תגיד לראש הממשלה 1 2 3'? בסופו של דבר הדברים משולבים, אי אפשר להוציא הכל החוצה, אי אפשר להוציא הכל מבחינת מה שהוסכם בין ראש הממשלה לפילבר. כשמביאים מסמך לחתימה לראש הממשלה צריך לעשות את זה בצורה רשמית, אני לא שחושב שזה מעיד משהו על הלך רוח של פילבר בזמן אמת".

קוד כחלון

הפער הזה, בין המילים שבהן בחרו האנשים הנוגעים בדבר להשתמש בזמן אמת, לבין תוכן עסקת השוחד הנטענת שבשמה הם פעלו לפי שיטת הפרקליטות, שב והופיע בהמשך החקירה הנגדית של אבוקסיס, כשעו"ד בן-צור שאל על שיחת טלפון בין נתניהו לפילבר. בשיחה, כך לפי עדות פילבר, ביקש נתניהו לדעת מדוע ולמה הופיעה ב"דה מרקר" כותרת ראשית ביקורתית ביותר: "המתנה של נתניהו ופילבר לבזק: 600 מיליון שקל בשנה".

לפי עדותו של פילבר, באותה שיחה הוא אמר לנתניהו כי הוא פועל לפי "מתווה כחלון", כלומר בהתאם למדיניות הרשמית המוסכמת שאושרה עוד בתקופת שר התקשורת משה כחלון, ואשר לא היטיבה עם בזק על חשבון הציבור כמו שעשה פילבר. בחקירתו במשטרה הגדיר פילבר את הביטוי "מתווה כחלון" כ"קוד" שבו הוא ונתניהו עשו שימוש, סיפור כיסוי למהלכים שבפועל ביצע לבקשת נתניהו.

היום, בעדותו של אבוקסיס, תהה השופט משה בר-עם מדוע לא לראות את חילופי הדברים בין פילבר ונתניהו באותה שיחה כפשוטם. כלומר, פילבר אכן מתכוון לכך שהוא ממשיך במתווה של שר התקשורת לשעבר כחלון, ואינו חורג כהוא זה לטובת אלוביץ'. אבוקסיס השיב לשופט כי זה היה ההסבר של פילבר, ועליו התעקש.

עו"ד בעז בן-צור, סניגורו של נתניהו (מימין) ועו"ד ז'ק חן, סניגורו של שאול אלוביץ', ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 14.6.22 (צילום: יונתן זינדל)

עו"ד בעז בן-צור, סניגורו של נתניהו (מימין) ועו"ד ז'ק חן, סניגורו של שאול אלוביץ', ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 14.6.22 (צילום: יונתן זינדל)

"למה נדרש הקוד הזה בשיחה ביניהם?", תהה השופט בר-עם. "למה ביניהם שוחחו בקודים? הרי הם מבינים לכאורה במה מדובר".

"כי זה הקוד לכך שעושים מה שעושים", השיב אבוקסיס.

גם השופטת רבקה פרידמן-פלדמן הביעה תמיהה במהלך חקירתו של אבוקסיס, בחלק שנגע ליומנו של פילבר.

כשנחקר עד המדינה במשטרה על מועד הפגישה שבה קיבל את ההנחייה מנתניהו להיטיב עם אלוביץ', הוא ביקש מהחוקרים לעיין ביומנו כדי לרענן את זכרונו. במקום לספק לו את היומן, החוקרים סיפקו לו נייר ועט והציעו לו לשרבט יומן מאולתר ולנסות לשבץ בו אירועים שהוא זוכר.

בתשובה לשאלת עו"ד בן-צור על כך הסביר אבוקסיס כי הטלפון של פילבר עם היומן אכן היה בידי החוקרים, אולם היה שמור במשרדי רשות ניירות הערך, ואילו חקירתו של פילבר נערכה בלהב 433. באותה תקופה, הוסיף וטען אבוקסיס, טרם הגיעה המצאת ה-Wi-Fi למשרדי להב בלוד ועל כן למחשבי חוקרי רשות ני"ע הוצמדו מודמים סלולריים, אך גם אלה לא תמיד עבדו במקום. משום כך, התקשורת עם שרתי רשות ני"ע היתה מוגבלת.

"למה משרבטים משהו?", שבה ותהתה השופטת פרידמן-פלדמן. "אם יש יומן צריכים להביא את היומן, שולחים מישהו להביא".

לאבוקסיס לא היתה תשובה. "ברטרוספקטיבה של חקירה עם כל כך הרבה דברים לבדוק...", התחיל להשיב.

"אבל זה עניין מהותי, מאוד מהותי", קטע אותו השופט בר-עם. "במקום שאתם יודעים שיש יומן, במקום שהעד מבקש להתרענן מהיומן, מה יותר פשוט מזה?".

"כבודו", השיב אבוקסיס, "מבחינתי, המסמור של המועד של הפגישה מבחינתי הוא נענה נכון".

"מה זאת אומרת נכון?", התעקשה השופטת פרידמן-פלדמן, "אתם לא בודקים את זה".

"לא בהכרח במועד של התשאול עצמו, יכול להיות אחרי שנסיים את כל התשאולים נבחן את הגרסה", היתה תשובתו של אבוקסיס. "לא היה לי ספק שהדברים האלה צריכים להיבדק".

אולם הם לא נבדקו, וכך נכתב כתב האישום עם סעיף שמיקם פגישה בין נתניהו לפילבר במועד שבו סביר שלא התרחשה.

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 1.56MB)

משפט המו"לים