לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

בשבוע שעבר, אחרי שאברי גלעד טען כי המצב הקבוע של "הערבים" הוא זעם, אחרי שהוסיף וקבע כי ב"ארגז הכלים הרגשי" שלהם אין דבר מלבד כעס וזעם, ואחרי שתהה בפני הפעיל החברתי אחסן חלאילה שהתארח באולפנו האם אי פעם ראה הומור, חיוך, אהבה, נתינה, קבלה, או כל דבר אחר מלבד זעם וכעס בקרב הערבים, פרסם גלעד פוסט פייסבוק שבו ביקש להתנער מתדמית הגזען.

"התכוונתי למצבם הקבוע של הירדנים כלפינו. יצא הערבים. שידור חי. טעות", הסביר, על אף ש"ימי זעם" אין בירדן אלא בשטחים ולמרות ששנייה לפני שפצח במונולוג שלו אמר "הירדנים הם פלסטינים".

גלעד התנצל בפייסבוק בפני "ערביי ארץ ישראל" והוסיף: "אין לי עניין להוכיח שאני לא גזען, המילה הזאת היא סתם מילת גידוף של השמאל הרדיקאלי ברחבי העולם כלפי כל מי שלא חושב שכמוהם. שיהיה גזען. גזען שמחזיק, למשל, חבר פאנל קבוע ערבי. ממש קו קלוקס קלאן".

אולם בדיקה שנערכה במסגרת מדד הייצוג, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, הבודק את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל, העלתה כי התוכנית של גלעד מדירה במידה חריפה את החברה הערבית בישראל.

"העולם הבוקר", בהגשת גלעד וטלי מץ, שודרה 24 פעמים בערוץ רשת 13 בתקופה שבין ה-1-28 בחודש יוני. זו תוכנית ארוכה, המשודרת שש פעמים בשבוע, ובכל מהדורה שלה משתתפים מרואיינים רבים. בסך הכל השתתפו ב"העולם הבוקר" לאורך כל התקופה 295 דוברים שונים, רבים מהם פעמים רבות. למרות זאת, מבין כל הדוברים, רק שבעה היו ערבים, כ-2.4%. שיעור הערבים בקרב אזרחי מדינת ישראל עומד על כ-18%.

מבין שבעת הדוברים הערבים שהופיעו בתוכנית היה רק אחד, הפעיל החברתי אחסן חלאילה, שהופיע פעמיים לאורך החודש.

"אחסן חלאילה חבר פאנל קבוע", מסר גלעד בתגובה לפניית "העין השביעית", "אבל מתחילת הקורונה הפכו כל הפאנלים לפאנלים רפואיים, והוא, כמו שאר הקבועים שלנו, הוזזו לטובת אנשי משרד הבריאות". עוד הוסיף גלעד כי "קיבלנו ציון לשבח מאתרכם על נוכחות ערבים בתכניתנו בעבר".

בדיקה של זהות הדוברים היהודיים מעלה כי מומחים לנושא מגפת הקורונה אכן הופיעו פעמים רבות ב"העולם הבוקר". ד"ר אשר שלמון ממשרד הבריאות הופיע 37 פעמים בתוכנית וד"ר איתן פרידמן מב"יח שיבא הופיע 32 פעמים. אך בישראל ישנם גם רופאים שאינם יהודים, אפילו מומחים למגפות. אלה לא הגיעו ל"העולם בוקר" אפילו פעם אחת.

בנוסף, כפי שניתן לצפות בחודש השלישי לסיקור התפרצות המגיפה, מלבד שני הרופאים שהופיעו פעמים רבות בתוכניות נמצאו בבדיקה עוד דוברים יהודים רבים, שאינם מומחי בריאות, שהופיעו מספר רב של פעמים: חברת הכנסת מירב בן-ארי הופיעה 36 פעמים, יותם זמרי הופיע 18 פעמים, אריה מליניאק הופיע 13 פעמים, מני אסייג הופיע 11 פעמים, נועם פתחי הופיע תשע פעמים, וכן הלאה. ברשימה זו, של דוברים שאינם מומחי בריאות, אין אף דובר ערבי שהופיע יותר מפעמיים.

אשר לציון לשבח, בשנת 2017 אמנם החמאנו ל"העולם הבוקר" בגין חמישה דוברים ערבים שהופיעו בשבוע אחד, אך כפי שייצוג הולם ראוי למחמאות כך הדרה חריפה ראויה לגינוי, במיוחד כשהאחראים לה מנופפים בפתחון הפה שהם מעניקים לחברה הערבית בישראל.

מרשת 13 נמסר בתגובה: "נראה לנו פחות רציני להגיב על בדיקה חודשית, בטח ובטח שרשת היא תחנה עם מגוון רחב של תוכניות ועוד יותר רחב של דעות ואורחים. בכל מקרה רשת מגנה גזענות מכל סוג שהוא ולכן אינה 'סופרת' את אורחיה לפי דת מין וגזע"

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה​​