לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

התקשורת הישראלית הרבתה לדווח בשבועות האחרונים על ח"כ מנסור עבאס מהרשימה-המשותפת, אולם עיקר הדיווחים עסקו בפוליטיקה הפנימית של הרשימה ולא בבעיות של החברה הערבית שבשמן פעל ח"כ עבאס, כך עולה מבדיקה מיוחדת שנערכה במסגרת מדד הייצוג. בנוסף, בערוצי הטלוויזיה המסחריים בלטה הדרה של דוברים ערבים מהאייטמים שעסקו בעבאס, עד כדי כך שמרבית הדוברים בסוגיה היו יהודים.

מדד הייצוג הוא מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, שבודק באופן קבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

כלי התקשורת מהזרם המרכזי במדינת ישראל אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים.

העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

ב-21.10 נפלה בכנסת ההצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת פרשת הצוללות וכלי השיט. את הישיבה ניהל סגן יו"ר הכנסת ח"כ מנסור עבאס, שתחילה אישר את הקמת הוועדה אך מיד בהמשך הודיע על הצבעה חוזרת, שבה גברו המתנגדים על התומכים. כמה ימים לאחר מכן, כך לטענתו של ח"כ עבאס, החלו מגעים בינו לבין מפלגת הליכוד בראשות בנימין נתניהו בדבר תמיכה אפשרית של חבר-הכנסת מהרשימה-המשותפת בעמדות הקואליציה בתמורה להגדלת התקציבים שיועברו לטובת החברה הערבית בישראל. המגעים הללו, שהוכחשו באופן רשמי על ידי הליכוד, חוללו מתח פנימי ברשימה-המשותפת, עד כדי איום בפירוקה.

מבדיקת יפעת מחקרי מדיה עולה כי התקשורת הישראלית הקדישה תשומת לב ניכרת לח"כ עבאס ומהלכיו. בעוד שבכל שנת 2019 הוזכר עבאס ב-375 אייטמים בסך הכל, הרי שבשבועות בודדים, בין ה-22.10 ועד ה-5.12, הוא זכה לכך ש-516 אייטמים יעסקו בו, לרבות ראיונות אישיים, כתבות מגזין ודיוני אולפן רבי משתתפים.

הבדיקה נערכה בכל הבמות התקשורתיות המובילות (קשת ואתר N12, רשת, כאן 11 וכאן ב', גלי-צה"ל, "ידיעות אחרונות" ו-ynet, "מעריב", "ישראל היום" ואתר האינטרנט שלו, "הארץ" ואתר האינטרנט שלו ואתר "וואלה"), ובנוסף גם בבמות בולטות המזוהות עם הימין (ערוץ 20, גלי-ישראל ואתר ערוץ 7).

על אף ריבוי האייטמים ולמרות שח"כ עבאס הסביר את מהלכיו הפוליטיים ברצון להביא לידי פתרון שלל בעיות וסוגיות בחברה הערבית, עם דגש על בעיית הפשיעה, התקשורת הישראלית העדיפה להתמקד בהשלכות הפוליטיות של מעשיו. התנהלות נפסדת זו של התקשורת אינה אופיינית רק לסיקור הפוליטיקה הערבית אלא לסיקור הפוליטי בכללותו.

מהבדיקה עולה כי מתוך 516 אייטמים על ח"כ עבאס שנמצאו בתקופת הבדיקה, 284 אייטמים (55%) הוקדשו למשבר הפנימי ברשימה-המשותפת. עוד 146 אייטמים (28%) התמקדו בסוגיות פוליטיות אחרות, ובעיקר בשיתוף הפעולה האפשרי של ח"כ עבאס עם הימין.

כך, כ-83% מכלל האייטמים שעסקו במהלכי ח"כ עבאס הוקדשו לתמרונים פוליטיים מסוגים שונים. רק 44 אייטמים (9% מכלל האייטמים) הוקדשו לסוגיות בחברה הערבית שהניעו את ח"כ עבאס, לדבריו, לפעול באופן עצמאי מהרשימה. חוקרי יפעת מדגישים כי ח"כ עבאס הזכיר את הסוגיות בחברה הערבית בהופעותיו הרבות, אך אלו היו אזכורים אגביים.

מבין האייטמים המעטים שבכל זאת הוקדשו לבעיות בחברה הערבית, הנושא שבלט באופן ברור היה הפשיעה. 29 אייטמים, למעלה ממחצית כלל האייטמים על ח"כ עבאס שעסקו בבעיות החברה הערבית, הוקדשו לבעיית הפשיעה. נושאים אחרים שעלו כללו את תוכנית החומש, בעיות תכנון ובנייה, סוגיית זכויות הלהט"ב וחוק הלאום, אולם כאמור, הדיון התקשורתי בהם היה נדיר.

כיום, שעה שמדי שבוע ממשיכים להירצח עוד ועוד אזרחים ערבים, התקשורת עברה לסקר תמרונים פוליטיים אחרים, של ראש הממשלה נתניהו מול ראש הממשלה החליפי בני גנץ.

עוד עלה בבדיקת סיקור מהלכי ח"כ עבאס פער ניכר בקרב ערוצי הטלוויזיה - בין השידור הציבורי לבין הערוצים המסחריים. בעוד שבערוץ כאן 11 65% מהדוברים באייטמים שעסקו בעבאס היו ערבים, בערוץ רשת 13 רק 38% מהדוברים היו ערבים, בערוץ קשת 12 רק 27% מהדוברים היו ערבים ואילו בערוץ 20 רק 3% מהדוברים באייטמים שעסקו בעבאס היו ערבים.

הנתונים לעיל לא כוללים הופעות של עבאס עצמו בערוצים. אם לוקחים בחשבון גם הופעות של עבאס עצמו השיעור גדל, אך הפערים נותרים: כאן 11 עם 76% דוברים ערבים, רשת 13 עם 44%, קשת 12 עם 37% וערוץ 20 עם 23% בלבד.

במילים אחרות, בערוצי הטלוויזיה המסחריים היו בעיקר יהודים שדיברו על ח"כ עבאס. ההדרה של החברה הערבית מהמסך בלטה במיוחד בערוץ הטלוויזיה הנצפה והמשפיע בישראל, ערוץ קשת 12, וכן בערוץ הטלוויזיה המזוהה עם הציבור הימני, ערוץ 20.

שיעור הייצוג של דוברים ערבים באייטמים של ערוצי הטלוויזיה המסחריים על ח"כ עבאס היו נמוכים גם בהשוואה לכלי תקשורת במדיה הכתובה ולערוצי הרדיו.

במרבית כלי התקשורת שנבדקו, מלבד ערוצי הטלוויזיה המסחריים, שיעור הדוברים הערבים באייטמים על ח"כ עבאס היה גבוה מ-60%.

בלטו לטובה בעיקר העיתונים "מעריב" (80%) ו"ישראל היום" (79%), האתרים "וואלה" (71%) ו"הארץ" (70%) ואחריהם עיתון "הארץ" (68%), רשת הרדיו כאן ב' (65%) ואתר ynet. בלטו לרעה עיתון "ידיעות אחרונות", שבו רק 46% מהדוברים באייטמים על ח"כ עבאס היו ערבים, וערוץ הרדיו המזוהה עם הימין גלי-ישראל (36% בלבד).

גם כל המספרים לעיל לא כוללים הופעות של עבאס עצמו בערוצים. אם לוקחים בחשבון גם הופעות של עבאס עצמו השיעור גדל, אך הפערים נותרים: "מעריב" עם 89%, "ישראל היום" עם 82%, "וואלה" עם 79%, "אתר "הארץ" ועיתון "הארץ" עם 79%, אתר ערוץ 7 עם 78%, אתר N12 עם 76%, כאן ב' עם 75%, אתר ynet עם 74%, אתר "ישראל היום" עם 71%, גלי-צה"ל עם 69%, "ידיעות אחרונות" עם 59% וגלי-ישראל עם 53% בלבד.

בדיקה נפרדת שהתמקדה בזהות המומחים שהוזמנו להביע את דעתם על ח"כ עבאס ומהלכיו הפוליטיים העלתה פערים גדולים עוד יותר.

בעוד שהיו כלי תקשורת, כמו עיתון "הארץ" ואתר "ישראל היום", שבהם כל המומחים שקיבלו את זכות הביטוי כדי להביע את דעתם על ח"כ עבאס היו ערבים, בשלושת ערוצי הטלוויזיה המסחריים, קשת 12, רשת 13 וערוץ 20, לא היה אפילו מומחה ערבי אחד שהוזמן להביע דעתו על ח"כ עבאס.

ההדרה בלטה במיוחד בערוץ 20, החלש בשידורי חדשות ומרבה בתוכניות דעה. בערוץ זה הופיעו במהלך תקופת הבדיקה לא פחות מ-21 מומחים שהתבקשו להביע את דעתם על מהלכיו של ח"כ עבאס, כולם יהודים. לשם השוואה, בקשת 12 ורשת 13 יחדיו הופיעו 13 מומחים באותה התקופה שנתבקשו לעסוק בנושא.

בסך הכל הופיעו בכל כלי התקשורת שנבדקו 75 מומחים באייטמים על ח"כ עבאס, 53 מהם יהודים ורק 22 מהם ערבים. המומחים הבולטים היו הסוקר יוסף מקלדה (שהופיע ב-5 אייטמים), העיתונאים ג'וש בריינר (4), ג'לאל בנא (4), עטרה גרמן (3) וטל שניידר (3), וכן יועץ התקשורת רונן צור (3).

באייטמים על ח"כ עבאס שכללו דוברים ערבים בלטה מאוד ההעדפה לגברים על פני נשים.

בסך הכל הופיעו 185 דוברים ערבים באייטמים על ח"כ עבאס, לא כולל חבר-הכנסת עצמו. מתוכם, 162 דוברים (88%) היו גברים, ורק 23 (12%) היו נשים. אם כוללים את הופעותיו של ח"כ עבאס הפער גדל עוד יותר: 93% מהדוברים הערבים גברים ורק 7% נשים.

 

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה​​​​​​