לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

המדיה המשודרת המרכזית בישראל דיווחה בהרחבה על ההסכם עם איחוד האמירויות, אך עשתה זאת תוך הדרה כמעט מוחלטת של החברה הערבית, כך עולה מבדיקה שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה במסגרת מדד הייצוג, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי.

ביום חמישי, ה-13.8, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו על "כינון הסכם שלום רשמי ומלא" עם איחוד האמירויות הערביות. להסכם זה צפויות להיות השלכות רחבות היקף על מעמדה של ישראל במזרח-התיכון בכלל, ועל עתידו של הסכסוך הישראלי-פלסטיני בפרט. מובן מאליו כי ההסכם רלוונטי לכלל אזרחי ישראל, יהודים ולא יהודים כאחד. כיוון שכך אך טבעי היה שהחברה הערבית, שמונה כ-18% מאזרחי מדינת ישראל, תקבל הזדמנות להשתתף בשיח התקשורתי ולהביע את דעתה על ההסכם. ואולם בפועל, כפי שמצאו בדיקות מדד הייצוג בשלל מקרים קודמים, גם בסיקור ההסכם בין מדינת ישראל לאיחוד האמירויות הערביות נציגי החברה הערבית בישראל הודרו כמעט לחלוטין מהשיח התקשורתי.

לפי הבדיקה, מה-13.8 ובמשך שבוע עד ה-19.8 כולל, שודרו בערוצי המדיה המובילים (קשת וחדשות 12, רשת וחדשות 13, כאן 11, כאן ב' וגלי-צה"ל) 928 אייטמים שעסקו בהסכם. מתוכם נמצאו 312 אייטמים שבהם הופיעו מרואיינים. מתוך אותם 312 אייטמים עם מרואיינים, ב-306 אייטמים הופיעו מרואיינים יהודים ורק ב-8 אייטמים (2.6%) הופיע מרואיין ערבי. זאת ועוד, בסך הכל זוהו בבדיקה 199 מרואיינים שונים שהופיעו באייטמים על ההסכם, מתוכם 192 היו יהודים ורק 7 ערבים (3.5%).

פילוח לפי כלי תקשורת מעלה כי בקשת וחדשות 12 ההדרה של החברה הערבית היתה מוחלטת. בשידורי החדשות והאקטואליה של ערוץ קשת 12, כולל תוכניות חדשות 12, הופיעו בשבוע שלאחר הכרזת ההסכם 57 אייטמים בנושא בהשתתפות מרואיינים. ב-57 האייטמים הללו הופיעו 57 מרואיינים יהודים ואף לא מרואיין ערבי אחד. בראש חברת חדשות 12 עומד אבי וייס ובראש קשת אבי ניר. עליהם מוטלת האחריות להדרה המוחלטת של החברה הערבית מסיקור ההסכם עם איחוד האמירויות.

אבי ניר, מנכ"ל קשת (משמאל); אבי וייס, מנכ"ל חדשות 12 (מימין). צילומים מקוריים: פלאש 90 (שדרני חדשות 12: צילומי מסך)

אבי ניר, מנכ"ל קשת (משמאל); אבי וייס, מנכ"ל חדשות 12 (מימין). צילומים מקוריים: פלאש 90 (שדרני חדשות 12: צילומי מסך)

ברשת 13 ותוכניות חדשות 13, מנגד, הופיעו 58 אייטמים על ההסכם עם איחוד האמירויות שכללו מרואיינים. 53 היו מרואיינים יהודים ו-4 מרואיינים ערבים (כל מרואיין נספר בבדיקה רק פעם אחת, גם אם הופיע ביותר מאייטם אחד, ולכן סך המרואיינים ברשת 13 עומד על 57 בעוד סך האייטמים עם מרואיינים עומד על 58).

בסך הכל, 6.9% מהאייטמים ברשת וחדשות 13 על ההסכם שכללו מרואיינים נתנו ביטוי לנציג של החברה הערבית בישראל. אמנם מדובר עדיין בתת-ייצוג משווע לעומת שיעור אזרחי ישראל הערבים, ובכל זאת קיים פער גדול בין הייצוג לחברה הערבית ברשת ובחדשות 13 לבין הייצוג שקיבלה אצל הערוץ המסחרי המתחרה. בראש חדשות 13 עומד ישראל טויטו ובראש רשת עומד אבי בן-וטל.

מנכ"ל חדשות 13 ישראל טויטו, 3.5.2020 (צילום: אורן פרסיקו)

מנכ"ל חדשות 13 ישראל טויטו, 3.5.2020 (צילום: אורן פרסיקו)

בכאן 11 היה רק מרואיין ערבי אחד ב-33 אייטמים שכללו מרואיינים ועסקו בהסכם. כלומר, כ-3.0% בלבד. המצב בזרוע הרדיופונית של תאגיד השידור הישראלי גרוע אף יותר: רק שני מרואיינים ערבים ב-83 אייטמים שכללו מרואיינים ועסקו בהסכם (2.4%). נתונים אלו חמורים במיוחד לאור העובדה שתאגיד השידור הישראלי הוא שידור ציבורי, המחויב חוקית לתת ביטוי לשלל חלקי החברה בישראל ומשוחרר לצורך כך משיקולי רייטינג. בראש חטיבת החדשות של תאגיד השידור הישראלי עומד ברוך שי.

בתחנת הרדיו הצבאית גלי-צה"ל, שאף היא אמורה להיות משוחררת משיקולי רייטינג, הופיע רק מרואיין ערבי אחד ב-79 אייטמים על ההסכם שכללו מרואיינים (1.3% בלבד). בראש תחנת גל"צ עומד המפקד שמעון אלקבץ.

פילוח המרואיינים שהופיעו כמומחים מעלה תמונה דומה של הדרה חריפה. מתוך כלל 199 המרואיינים שהופיעו באייטמים על ההסכם, 58 זוהו כמומחים, כלומר דוברים שהגיעו לשידור כדי לדבר מתוקף תחום התמחותם. מתוך 58 המומחים, רק 2 היו ערבים (3.6%).

ואלה שבעת הדוברים הערבים, מומחים ושאינם מומחים, שהצליחו להשתחל לליין-אפ של תוכניות החדשות והאקטואליה בערוצי השידור המרכזיים בשבוע שלאחר ההכרזה על ההסכם עם איחוד האמירויות:

  • ח"כ אחמד טיבי, שהופיע ב"לפני החדשות" של רשת 13
  • אחסן חלאילה, פאנליסט "העולם הבוקר" המשודרת אף היא ברשת 13
  • השר לשעבר איוב קרא, שהופיע ב"6 עם אמנון לוי" של רשת 13
  • איש העסקים טארק עוואד, שהופיע בתוכנית "כאן הלילה" של כאן ב'
  • ח"כ סאמי אבו שחאדה, שהופיע ב"קלמן וסג"ל" של כאן 11
  • פרופ' עליאן אלקרינאוי, שהופיע ב"יומן הצהריים" של גל"צ
  • ורסלאן אברהים, מומחה ליחסים בינלאומיים, שהופיע ב"כאן הלילה" של כאן ב'.

ח"כ סאמי אבו שחאדה מתראיין על ההסכם עם איחוד האמירויות ב"קלמן וסג"ל", כאן 11, 16.8.2020 (צילום מסך)

מלבד זהות הדוברים נבדקה הפעם גם זהות העיתונאים ואנשי המערכת שדיווחו על ההסכם והגישו את האייטמים. גם כאן בלטה ההדרה הכמעט מוחלטת של החברה הערבית.

בסך הכל נמנו 184 אנשי מערכת שונים שדיווחו על ההסכם. 183 מהם היו יהודים. רק אחד, כתב תאגיד השידור הישראלי סולימאן מסוודה, היה ערבי. מסוודה דיווח בתוכנית "הבוקר הזה" של כאן ב' על איסור שפרסמו המופתי של ירושלים והרשות הפלסטינית בניסיון למנוע מאזרחי האמירויות לבוא ולהתפלל במסגד אל אקצה בחסותה של מדינת ישראל, זאת בעקבות ההסכם בין המדינות. איש מערכת ערבי אחד מתוך 184 שווה ערך לכ-0.5%.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה​​​​