לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

בראש טבלת התוכניות של חודש מאי ניצבת "רינו צרור" של גלי-צה"ל, אחריה "חדשות סוף השבוע" של חדשות 12 ו"חדשות הערב", המשודרת בכאן 11, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בעוד שיעור הערבים בקרב אזרחי ישראל עומד על כ-18%, שיעור הייצוג שלהם בתקשורת המשודרת המרכזית עמד במאי על 2.2% בלבד.

כלי התקשורת מהזרם המרכזי במדינת ישראל אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים.

העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

על פי בדיקת חברת יפעת, בחודש שעבר הופיעו בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של כאן ב', כאן 11, גלי-צה"ל, קשת ורשת כ-12,800 דוברים. מתוכם, רק 227 היו ערבים, כ-2.2%. שיעור זה ממשיך מגמה של ירידה מהחודש הקודם, על רקע התרחקות ממערכת הבחירות.

חלוקה לפי כלי תקשורת מעלה כי שני הערוצים של תאגיד השידור הישראלי הובילו גם בחודש שעבר בפער ניכר על פני גל"צ ושני ערוצי הטלוויזיה המסחריים. זו מגמה קבועה במדד הייצוג, שהחלה מתחילת ימי המדידה בשנת 2016, כשרשות השידור הובילה בביטחה. כאן 11 סיים את חודש מאי עם 3.4% ואילו כאן ב' הגיע לשיעור ייצוג של 3.2%. המחמאות, במקרה זה, למנהל חטיבת החדשות בתאגיד ברוך שי שמקפיד על שילוב דוברים ערבים בתוכניות התאגיד דרך קבע.

אחרי גלי-צה"ל (1.9%) משתרכים מאחור קשת 12 (1.6%) ורשת 13 (1.3%) שהדירו כמעט לחלוטין את החברה הערבית משידורי החדשות והאקטואליה.

כפי שניתן לראות מהתרשים שלהלן, כמעט בכל הערוצים חלה ירידה בשיעור הייצוג של החברה הערבית לאחר מועד הבחירות בחודש מרץ. כאן 11 הוא החריג שהצליח להציג בחודש אפריל שיעור ייצוג גבוה אף יותר, אך בחודש האחרון חלה בו ירידה גדולה.

גלי-צה"ל, אחרי שנים שבהן סיימה כמעט תמיד במקום האחרון של מדד הייצוג, מתייצבת על המקום השלישי. הישג יחסי זה יש לזקוף הן לשיפור במצב הייצוג של גל"צ והן להדרה הגוברת בשני ערוצי הטלוויזיה המסחריים. רשת 13 היא היחידה שבה חלה עלייה קלה בחודש האחרון, אולם היא עדיין סיימה במקום האחרון מבין הערוצים. יש לקחת בחשבון בהקשר זה כי ברשת 13 מתחולל בשבועות האחרונים סכסוך עבודה עם עיתונאי חברת החדשות בערוץ. את חדשות 13 עורך ישראל טויטו.

​בראש טבלת התוכניות של חודש מאי ניצבת "רינו צרור" של גלי-צה"ל, שחזרה בחודש מאי לשידור עצמאי לאחר שבחודש אפריל התמזגה באופן זמני עם "מה בוער" וזאת על רקע התפרצות מגפת הקורונה. בתוכנית, שעורך מירון ששון, השתתפו בחודש שעבר 11 דוברים ערבים. כיוון שמספר כלל הדוברים עמד על כ-110, שיעור הייצוג הגיע לכ-9.8%. 11 הדוברים שקיבלו רשות דיבור ב"רינו צרור" הופיעו ב-10 אייטמים שונים, שעסקו במגוון נושאים, החל מהתפרצות מגפת הקורונה בחברה הערבית, עבור באירועי רצח ועד לפוליטיקה, 20 שנה ליציאה מלבנון וטביעת הרקדן איימן ספיה.

במקום השני ניצבת "חדשות סוף השבוע" של חדשות 12, עם שיעור ייצוג של 9.3%. את שיעור הייצוג הגבוה חבה "חדשות סוף השבוע", שמגישה דנה ויס ועורכים קלי בן-יאיר ואליק מרגלית, לשלושה דיווחים של העיתונאי פוראת נסאר. במשך שלושה שבועות נפרדים לאורך החודש דיווח נסאר במהדורת מוצ"ש, הזוכה לנתוני צפייה גבוהים במיוחד, על הנעשה בחברה הערבית: הפגנות בנצרת נגד מדיניות הממשלה לטיפול בקורונה; רצח כפול בדליית אל כרמל ומשבר הסוחרים בעכו. נראה כי מדובר במגמה קבועה של "חדשות סוף השבוע" ועורכיה לשלב דיווחים על הנעשה בקרב החברה הערבית. בחודש אפריל שודרו גם כן שלושה דיווחים מאת נסאר שהביאו אז את המהדורה למקום הראשון במדד הייצוג.

למקום השלישי הגיעה מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11, "חדשות הערב", שמגישה דוריה למפל ועורך עילי לוין. בחודש שעבר הופיעו במהדורה 52 דוברים ערבים, כ7.6% מכלל הדוברים בתוכנית. "חדשות הערב" נהנית, בין היתר, משלל דוברים ערבים הנוטלים חלק בפינה הקבועה "קול איסראיל" של העיתונאי ערן זינגר.

אם בוחנים אך ורק את תוכניות הרדיו המרכזיות, הרי שבחודש האחרון הגיעו למקום הראשון שתי תוכנית של גלי-צה"ל, "רינו צרור" ו"מה בוער", שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי. אחריהם "סדר יום" של כאן ב', שמגישה קרן נויבך ועורכת מירית הושמנד, עם שיעור ייצוג של 6.4%, ואחריה תוכנית נוספת של כאן ב', "הבוקר הזה", שמגיש אריה גולן ועורך ינון סרוסי, עם 6.2%.

סוגרות את הטבלה שתי תוכניות חדשות יחסית, "שלי וגואטה" ו"וילנסקי את ברדוגו". ב"שלי וגואטה" של כאן ב', בהגשת שלי יחימוביץ' ויגאל גואטה, הופיעו בחודש שעבר רק 5 דוברים ערבים מתוך כ-150, כ-3.7% מכלל הדוברים בתוכנית. ב"וילנסקי את ברדוגו" של גל"צ, בהגשת ירון וילנסקי ויעקב ברדוגו, הנתונים היו עגומים אף יותר: 5 דוברים ערבים מתוך כ-180, כ-2.9% מכלל הדוברים.

תוכנית החדשות הנצפית והמשפיעה ביותר בכל אחד מהערוצים היא מהדורת החדשות המרכזית המשודרת בשעה שמונה מדי ערב. בדיקה של המהדורות מעלה כי "חדשות הערב" של כאן 11, בהגשת דוריה למפל ובעריכת עילי לוין, ממשיכה להוביל על פני שתי המהדורות המרכזיות בערוצים המסחריים.

"חדשות הערב" של כאן 11 הגיעה בחודש מאי לשיעור ייצוג של כ-7.6%. המהדורה המרכזית של חדשות 12, בהגשת יונית לוי ובעריכת גיא סודרי, עלתה באופן ניכר בחודש שעבר, מ-2.1% ל-5.7%. המהדורה המרכזית של חדשות 13, בהגשת תמר איש-שלום ואודי סגל ובעריכת ליאור לנדנברג ירדה בעשירית האחוז ל-2.5%.

הדרה כמעט מוחלטת של החברה הערבית נמצא גם אם נדליק את הטלוויזיה בשעות הפרה-פריים. דווקא בשעות הללו אפשר היה למצוא בעבר ייצוג גדול יותר לחברה הערבית, בפרט ב"לונדון את קירשנבאום", אבל גם בתוכניות אחרות. בשעות שלפני המהדורה המרכזית אפשר להרחיב על נושאים שאין להם מקום במהדורת החדשות המסכמת את היום. מנתוני מדד הייצוג עולה כי עורכיהם מאמינים שאין מקום להתעניין בנעשה בקרב החברה הערבית בישראל.

בכל תוכניות הפרה-פריים כמעט ולא שולבו דוברים ערבים. המצב בחודש מאי היה מעט טוב יותר ב"6 עם אמנון לוי" של רשת 13, שעורך אוהד כהן. בשתי תוכניות היתה ההדרה כמעט מוחלטת: "חמש עם רפי רשף" של חדשות 12, בעריכת דניאל בשך, ו"שש עם עודד בן-עמי", אף היא של חדשות 12, בעריכת תירזה אליה-זיסמן. בשתי התוכניות הופיע רק דובר ערבי אחד לאורך כל חודש מאי, כ-0.5% מכלל הדוברים בכל תוכנית.

ואולם, היתה גם תוכנית שהגיעה לשיעור ייצוג גרוע יותר, אפסי ממש. ב"המטה המרכזי" של חדשות 13, בהגשת אילה חסון ובעריכת הדס ריבק, לא הופיע לאורך כל חודש מאי אפילו דובר ערבי אחד. התוכנית הפוליטית של חדשות 13, "המטה המרכזי", בולטת לרעה מאז השקת המדד, אז עוד הופקה על ידי חדשות 10.

גם ב"חדשות השבוע" של כאן 11, בהגשת ירון דקל ובעריכת אילן ליאור, הדירו את החברה הערבית במידה קיצונית. בחודש מאי הופיע בתוכנית רק דובר ערבי אחד בלבד, מתוך כ-200, כ-0.5%.

בטבלה הכללית המשקללת את נתוני כל התוכניות המרכזיות מתחילת השנה ועד לחודש מאי (כולל) אפשר לראות כי בזכות חודש מאי שבה "רינו צרור" של גל"צ למקום הראשון, על חשבון "חדשות סוף השבוע" של חדשות 12 ו"סדר יום" של כאן ב'.

באופן כללי עדיין ניכרת השליטה של תוכניות הרדיו המרכזיות בחלק העליון של הטבלה. למעשה, כל תוכניות הרדיו הנמדדות הצליחו להשיג נתון גבוה מהממוצע. כמו כן, בולטת מאוד ההדרה בחדשות 13, שלא הצליחה לשבץ אפילו תוכנית אחת מעל לממוצע של חודשים ינואר עד מאי 2020.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה​​