בשבוע שעבר, בין ה-17 ל-23 בדצמבר, כמעט ולא הופיעו דוברים ומרואיינים ערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת גופי השידור המרכזיים בישראל, כך עולה ממדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, בשבוע שעבר הופיעו בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של חברת החדשות, ערוץ 10, ערוץ כאן 11, רשת כאן ב' וגלי-צה"ל כ-2,850 דוברים ומרואיינים שונים, מתוכם רק 52 היו ערבים וערביות – כ-1.8% בלבד. זהו שיעור ייצוג נמוך במיוחד, גם ביחס להדרה הרגילה ממנה סובלת האוכלוסייה הערבית בישראל.

למעשה, הדרת החברה הערבית בישראל מהמדיה המשודרת המרכזית היתה כה חריפה בשבוע שעבר שאף אחת מעשרים התוכניות המובילות לא הצליחה להשיג שיעור ייצוג דו-ספרתי, אפילו לא קרוב לכך.

אמיר בר שלום מגיש את "שבע אקטואלי" (צילום מסך)

אמיר בר שלום מגיש את "שבע אקטואלי" (צילום מסך)

במקום הראשון בטבלת התוכניות של מדד הייצוג נמצאת "שבע אקטואלי", תוכנית האקטואליה של כאן 11, שלאחרונה דווח על הורדתה הצפויה מהמסך. התוכנית, שהחלה את דרכה בחודש מאי האחרון עם שיעורי ייצוג נאים, החליפה לפני כמה שבועות את צוות ההגשה והעריכה ומאז דשדשה באזור אמצע הטבלה. בשבוע שעבר השיגה התוכנית, שמגיש אמיר בר-שלום ועורך מוטי פרנג'י, 6% ייצוג, השיעור הגבוה ביותר מאז חודש אוגוסט.

שיעור ייצוג של 6%, הנמוך בפני עצמו, הושג באמצעות שני דוברים שהופיעו בשני אייטמים נפרדים. ח"כ אחמד טיבי התראיין בעקבות הצעת חוק לגירוש משפחות מחבלים, ואילו באייטם שעסק באפשרות שימונה שופט ערבי לבית-המשפט העליון, הושמעו בין היתר דברים גם מפי השופט סלים ג'ובראן, שהתראיין מוקדם יותר אותו יום לתוכנית "מרחאבית", שמגיש ערן זינגר.

במקום השני בטבלת התוכניות ניצבת "אולפן שישי" של חדשות ערוץ 2, וזאת אך ורק בשל המספר הנמוך של דוברים ומרואיינים המופיעים בממוצע בתוכנית זו. משום שמספר הדוברים הממוצע בתוכנית עומד על 18 בלבד, די היה בשילוב של כמה שניות של ח"כ איימן עודה בכתבה מאת ערד ניר על מדיניות ארצות-הברית במזרח התיכון והתגובות לה כדי להביא ל"אולפן שישי", שמגיש דני קושמרו ועורך רותם דנון, שיעור ייצוג של כ-6%.

במקום השלישי נמצאת "לונדון את קירשנבאום", התוכנית המצטיינת בדרך כלל במדד, עם שיא שלילי שכמותו לא נראה בה מאז נובמבר 2016. רק דובר ערבי אחד מתוך 26 הביא את "לונדון את קירשנבאום" לשפל של 4% בלבד. התוכנית, שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, מצטיינת בדרך כלל לא רק בשיעור הייצוג אלא גם באופי הביטוי שניתן לדוברים ומרואיינים ערבים – ראיונות עומק באולפן. אולם בשבוע שעבר גם הדובר הבודד לא היה אורח באולפן ששטח את תפיסת עולמו בפני הצופים, אלא סינק קצר מפי ח"כ חנין זועבי ששודר במהלך אחת התוכניות.

תקיפת רופא ערבי, "5 עם רפי רשף" (צילום מסך)

תקיפת רופא ערבי, "5 עם רפי רשף" (צילום מסך)

צמודה אל "לונדון וקירשנבאום" אחותה לרצועת הפרה-פריים בחדשות ערוץ 10, "חמש בערב", שמגיש רפי רשף ועורך ניר נוימן. בשבוע שעבר שולבו בתוכנית שני דוברים ערבים. רופא שהותקף בקופת חולים בביתר-עילית התראיין על האירוע, ובאייטם נפרד שעסק בהפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת תל-אביב נשמע מפגין צועק סיסמאות בגנות ארצות-הברית ובזכות התנגדות אלימה לישראל.

תוכנית הרדיו שהציגה בשבוע שעבר את שיעור הייצוג הגבוה ביותר של דוברים ומרואיינים ערבים היא "מה בוער", שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי. בשבוע שעבר כללה "מה בוער" שני ראיונות עם שני דוברים ערבים שונים. לרגל כנס שנערך לזכרו של דב לאוטמן נערך דיון שבו השתתפה בין היתר גם מאי ערו, מנהלת תחום שפות וחיים משותפים בקרן אברהם. באייטם נפרד, שעסק בבג"ץ גופות המחבלים, התראיין עו"ד מוחמד מחמוד, בא כוח העותרים.

מחוץ לסקאלה

"העולם הבוקר", תוכנית הבוקר של רשת (ערוץ 13) בהגשת אברי גלעד, הילה קורח ומיה זיו-וולף ובעריכת דורי רונן, אינה נכללת בעשרים התוכניות המובילות שזוכות למעקב צמוד ב"מדד הייצוג", ועל כן בדרך כלל אינה זוכה לתשומת לב המדור. אך בשבוע שעבר כללה התוכנית חמישה דוברים ערבים בשלושה אייטמים נפרדים, ועל כן היא ראויה למחמאות.

לרגל חג המולד התארחו באולפן מגוון שפים, ובהם דוחול ספדי ממסעדת דיאנא בנצרת וחמודי עוקלה ממסעדת איטליאנו דה-לה-קוסטא. באייטם נפרד, על הדיון סביב חגיגות חג המולד בנצרת, נערך ראיון טלפוני עם ראש העירייה עלי סלאם, ובהמשך התקיים ראיון באולפן עם ג'ונתן אל-חורי, פעיל בעמותת מילואימניקים-בחזית. באייטם נוסף, שעסק בנערה פלסטינית שצולמה מכה חיילים, התארחה ספאא פרחאת, אורחת קבועה באולפן "העולם הבוקר", ונתנה את נקודת מבטה לאירוע.

מחצית מ-20 התוכניות המובילות בגופי השידור המרכזיים לא כללו בשבוע שעבר אפילו דובר ערבי אחד. בולטת לרעה מהדורת החדשות המרכזית של חדשות ערוץ 10, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג. אף שבמהדורה הופיעו כ-120 דוברים ומרואיינים שונים במהלך השבוע, אף לא אחד מהם היה ערבי.

גם "המטה המרכזי" ו"פגוש את העיתונות" בולטות לרעה, אולם מסיבות אחרות. "המטה המרכזי", שהגיש נדב איל וערכה הדס ריבק, לא הציגה דובר ערבי זה השבוע השני ברציפות. "פגוש את העיתונות", שהגישה רינה מצליח וערך דן דובין, ציינה בשבוע שעבר תוכנית שלישית ברציפות ללא אף דובר או מרואיין ערבי. שתיהן תוכניות פוליטיקה מרכזיות. העובדה שתוכניות פוליטיות נוטות שבוע אחר שבוע להתעלם לחלוטין מקולם של ערבים החיים בישראל היא לא רק תעודת עניות לתקשורת, אלא גם סממן מובהק של עומק ההדרה שממנה סובלים הערבים במדינה.

תוכניות נוספות שמנעו לחלוטין כל ביטוי לכחמישית מאוכלוסיית המדינה הן "הבוקר הזה" של כאן ב', בהגשת אריה גולן ובעריכת ניקולא רוזנבאום; "ערב ערב" של כאן 11, בהגשת רינת ספיבק, קרן אוזן, אורי לוי ודב גיל-הר ובעריכת הדר פרנקנטל-קריב ואילן שניג; "שש עם" של חברת החדשות, בהגשת עודד בן-עמי ובעריכת תירזה אליה-זיסמן; "סדר יום" של כאן ב', בהגשת קרן נויבך ובעריכת דדי מרקוביץ'; "שישי עם אילה חסון" של חדשות 10, בעריכת גילי ברוש; "המגזין", אף היא של חדשות ערוץ 10, בהגשת אושרת קוטלר ובעריכת ניר בכר; ו"חדשות סוף השבוע" של חברת החדשות, בהגשת דנה ויס ובעריכת קלי בן-יאיר וסיגל רובין-שהם.

פילוח של עשרים התוכניות המובילות לפי גוף שידור מציב את גלי-צה"ל במקום הראשון עם שיעור ייצוג של 3.5% בלבד. כאן 11 קרובה אליה עם 3% ייצוג, ומתחתיהן כל היתר עם שיעור ייצוג נמוך להחריד.

כשמפלחים את כלל תוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בחמשת גופי השידור המרכזיים, ולא רק את עשרים התוכניות המובילות, משתנה התמונה. חברת החדשות עולה למקום הראשון עם 3.7%, וזאת לא מעט בזכות אייטם של מנחם הורוביץ ששודר ב"תוכנית הכלכלית". הורוביץ יצא לבדוק את השווקים השונים "במגזר הערבי-דרוזי", ושוחח עם בעלי חנויות וקונים. באייטם הופיעו שלושה דוברים ערבים, לא כולל ערבים ממזרח ירושלים שאינם אזרחי מדינת ישראל ועל כן לא נספרים במדד הייצוג.

בפילוח של כלל התוכניות נותרת כאן 11 במקום השני, אך צמודה לה כאן ב', בין היתר בזכות "מרחאבית" של ערן זינגר. ערוץ 10 סוגר את הטבלה יחד עם גלי-צה"ל, מה שמלמד כי שתי התוכניות המובילות בתחנה, "מה בוער" ו"נכון להבוקר", חריגות בכל הקשור לייצוג החברה הערבית. ביתר התוכניות של גלי-צה"ל הייצוג הממוצע נמוך עוד יותר, עד אפסי.

סביב שולחנות השבת של תוכניות האקטואליה המרכזיות ששודרו ביום שישי בערב לא ישב אפילו דובר ערבי אחד. ב"חדשות השבוע" של כאן 11, שמגישים תמר אלמוג ויאיר ויינרב וערך מוטי פרנג'י, הופיעו שישה חברי פאנל שסיכמו את אירועי השבוע והביטו אל עבר השבוע הבא. אף אחד מהם לא היה ערבי. ב"שישי עם אילה חסון" של חדשות ערוץ 10, שעורכת גילי ברוש, הופיעו גם כן שישה חברי פאנל ואף ביניהם לא היה ערבי אחד. ב"אולפן שישי" של חברת החדשות, שמגיש דני קושמרו ועורך רותם דנון, הופיעו רק ארבעה חברי פאנל בשבוע שעבר. אף אחד מהם לא היה ערבי.

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של חברת החדשות, כאן 11, ערוץ 10, כאן ב', גלי-צה"ל, רשת וקשת רק 67 דוברים ומרואיינים ערבים (הוספת רשת וקשת לספירה מעלה את המספר מ-52 ל-67). פילוח שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה לנושאי האייטמים שבהם הופיעו מעלה כי לא היה נושא אחד שתפס חלק נכבד מתשומת הלב. זו ככל הנראה גם אחת הסיבות למספרים הנמוכים במיוחד שאפיינו את השבוע שעבר.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 17-23.12.2017. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי כאן) מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד. מספר כלל המרואיינים בתוכנית "ערב ערב" הוא מספר כלל המרואיינים שהופיע בתוכנית בשבוע הראשון לשידוריה

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה