לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

בראש טבלת התוכניות של חודש יולי ניצבת "חדשות הערב" של כאן 11, אחריה "סדר יום" של כאן ב' ו"חדשות סוף השבוע" של חדשות 12, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בעוד שיעור הערבים בקרב אזרחי ישראל עומד על כ-18%, שיעור הייצוג שלהם בתקשורת המשודרת המרכזית עמד ביולי על 2.1% בלבד.

כלי התקשורת מהזרם המרכזי במדינת ישראל אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים.

העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

על פי בדיקת חברת יפעת, בחודש שעבר הופיעו בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של כאן ב', כאן 11, גלי-צה"ל, קשת ורשת כ-13,100 דוברים. מתוכם, רק 275 היו ערבים, כ-2.1%. שיעור זה הוא הנמוך ביותר שנמדד מאז תחילת השנה.

חלוקה לפי כלי תקשורת מעלה כי שני הערוצים של תאגיד השידור הישראלי הובילו גם בחודש שעבר בפער ניכר על פני שני ערוצי הטלוויזיה המסחריים ותחנת הרדיו הצבאית גל"צ. זו מגמה קבועה במדד הייצוג, שהחלה מתחילת ימי המדידה בשנת 2016, כשרשות השידור הובילה בביטחה. כאן 11 סיים את חודש מאי עם 3.8% ואילו כאן ב' הגיע לשיעור ייצוג של 3.2%. המחמאות, במקרה זה, למנהל חטיבת החדשות בתאגיד ברוך שי, שמקפיד על שילוב דוברים ערבים בתוכניות התאגיד דרך קבע.

אחרי רשת 13 (1.7%) משתרכים מאחור קשת 12 (1.4%) וגל"צ (1.1%) שהדירו כמעט לחלוטין את החברה הערבית משידורי החדשות והאקטואליה.

כפי שניתן לראות מהתרשים שלהלן, גלי-צה"ל התחילה את השנה במגמת עליה, שהגיעה לשיאה בחודש מרץ, אז נערכו בחירות לכנסת. אולם מאז חלה ירידה תלולה בשיעור הייצוג בתחנת הרדיו הצבאית, עד שבחודש שעבר הגיעה שוב למקום האחרון, כמו במרבית החודשים מאז החל מדד הייצוג. כאן 11, לעומת זאת, ממשיכה מגמת עלייה בררה מאז תחילת השנה, כולל שיא שהגיע דווקא חודש לאחר הבחירות, באפריל.

בראש טבלת התוכניות של חודש יולי ניצבת מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11, "חדשות הערב", שמגישה דוריה למפל ועורך עילי לוין. בחודש שעבר הופיעו במהדורה 54 דוברים ערבים, כ-7.6% מכלל הדוברים בתוכנית. "חדשות הערב" נהנית, בין היתר, משלל דוברים ערבים הנוטלים חלק בפינה הקבועה "קול איסראיל" של העיתונאי ערן זינגר. בחודש שעבר כללה המהדורה גם את סדרת הכתבות "ארץ אחרת" של ויקו אטואן, שעסקה במצב החברה הבדואית.

"סדר יום" של כאן ב' הגיעה למקום השני בחודש יולי עם שיעור ייצוג של 7%. בתוכנית, שמגישה קרן נויבך ועורכת מירית הושמנד, השתתפו בחודש שעבר 9 דוברים ערבים. יודגש כי המדיום הרדיופוני מקשה על שילוב דוברים רבים בכל אייטם, כך ששיעור הייצוג הגבוה מלמד על יוזמה עקבית לתת פיתחון פה לחברה הערבית בישראל.

במקום השלישי ניצבת "חדשות סוף השבוע" של חדשות 12, עם שיעור ייצוג של 6.7%. ב"חדשות סוף השבוע", שמגישה דנה ויס ועורכים קלי בן-יאיר ואליק מרגלית, הופיעו ארבעה דוברים ערבים בלבד, אולם מספר כלל הדוברים הממוצע נמוך באופן יחסי, כך שדי היה בכך כדי להגיע לחלק העליון של הטבלה.

אם בוחנים אך ורק את תוכניות הרדיו המרכזיות, בולט הפער שנוצר בחודש שעבר בין "סדר יום" ליתר תוכניות הרדיו המרכזיות. "הבוקר הזה" של כאן ב', שמגיש אריה גולן ועורך ינון סרוסי, סיימה את החודש עם 4.2%; "רינו צרור" של גל"צ, שעורך מירון ששון, הגיעה ל-3.6%; "קלמן ליברמן" של כאן ב', בהגשת קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ובעריכת איתמר דרוקמן הגיעה ל-3.4%; "נכון להבוקר" של גלי-צה"ל, בהגשת ישי שנרב ובעריכת ישי הולנדר סיימה את החודש עם 3.4% גם כן, ואילו "מה בוער", בהגשת רזי ברקאי ובעריכת נורית קנטי, הסתפקה ב-1.6% בלבד.

בתחתית הטבלה שתי תוכניות חדשות יחסית, "שלי וגואטה" ו"וילנסקי את ברדוגו". ב"שלי וגואטה" של כאן ב', בהגשת שלי יחימוביץ' ויגאל גואטה, הופיעו בחודש שעבר כ-85 דוברים. אף לא אחד מהם היה ערבי. ב"וילנסקי את ברדוגו" של גל"צ, בהגשת ירון וילנסקי ויעקב ברדוגו, הנתונים היו עגומים אף יותר: כ-180 דוברים, מתוכם אף לא אחד מהחברה הערבית בישראל.

תוכנית החדשות הנצפית והמשפיעה ביותר בכל אחד מהערוצים היא מהדורת החדשות המרכזית המשודרת בשעה שמונה מדי ערב. בדיקה של המהדורות מעלה כי "חדשות הערב" של כאן 11, בהגשת דוריה למפל ובעריכת עילי לוין, ממשיכה להוביל על פני שתי המהדורות המרכזיות בערוצים המסחריים.

"חדשות הערב" של כאן 11 הגיעה בחודש יולי לשיעור ייצוג של כ-7.6%. כאמור לעיל, להישג זה תרמה הפינה של ערן זינגר "קול איסראיל" שכללה ביולי 20 דוברים, וסדרת הכתבות של ויקו אטואן על החברה הבדואית, שכללה 25 דוברים. ואולם, גם בניכוי כל הדוברים שהשתתפו בכתבות של זינגר ואטואן, "חדשות הערב" של כאן 11 מובילה בביטחה במספר הדוברים הערבים על פני המהדורות המרכזיות של חדשות 12 וחדשות 13.

המהדורה המרכזית של חדשות 13, בהגשת תמר איש-שלום ואודי סגל ובעריכת ניר נוימן כללה בסך הכל 23 דוברים ערבים לאורך כל החודש, כ-3.2% מכלל הדוברים במהדורה. המהדורה המרכזית של חדשות 12, בהגשת יונית לוי ובעריכת גיא סודרי, כללה רק 13 דוברים ערבים, כ-2.7% מכלל הדוברים במהדורה.

הדרה כמעט מוחלטת של החברה הערבית נמצא גם אם נדליק את הטלוויזיה בשעות הפרה-פריים. דווקא בשעות הללו אפשר היה למצוא בעבר ייצוג גדול יותר לחברה הערבית, בפרט ב"לונדון את קירשנבאום", אבל גם בתוכניות אחרות. בשעות שלפני המהדורה המרכזית אפשר להרחיב על נושאים שאין להם מקום במהדורת החדשות המסכמת את היום. מנתוני מדד הייצוג עולה כי עורכי הפרה-פריים הנוכחיים מאמינים שאין מקום להתעניין בנעשה בקרב החברה הערבית בישראל.

בכל תוכניות הפרה-פריים כמעט ולא שולבו דוברים ערבים. המצב בחודש יולי היה מעט טוב יותר ב"קלמן וסג"ל" של כאן 11, בהגשת קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל ובעריכת נתנאל בן-שושן. בתוכנית זו הופיעו 3 דוברים ערבים מתוך כ-140, כך ששיעור הייצוג עמד על כ-2.1%. בתחתית טבלת הפרה-פריים "חמש עם רפי רשף" של חדשות 12, בעריכת דניאל בשך, ו"שש עם עודד בן-עמי", אף היא של חדשות 12, בעריכת תירזה אליה-זיסמן.

בתחתית הטבלה החודשית ניצבות שלוש תוכניות שהדירו לחלוטין את החברה הערבית משידוריהן. ב"פגוש את העיתונות" של חדשות 12, בהגשת רינה מצליח ובעריכת אמנון הררי, הופיעו במהלך החודש כ-50 דוברים, אף לא אחד מהם היה ערבי.

ב"שלי וגואטה" של כאן ב', בהגשת שלי יחימוביץ' ויגאל גואטה, הופיעו במהלך יולי כשמונים דוברים. אף לא אחד מהם היה ערבי. ב"וילנסקי את ברדוגו" של גל"צ, בהגשת ירון וילנסקי ויעקב ברדוגו, הופיעו קרוב למאתיים דוברים במהלך החודש. גם כאן, אף לא אחד מהם היה ערבי.

בטבלה הכללית המשקללת את נתוני כל התוכניות המרכזיות מתחילת השנה ועד לחודש יולי (כולל) אפשר לראות כי בזכות הנתונים הטובים של החודש האחרון עקפה מהדורת "חדשות הערב" של כאן 11 את "מה בוער" של גל"צ.

באופן כללי עדיין ניכרת השליטה של תוכניות הרדיו המרכזיות בחלק העליון של הטבלה. למעשה, כל תוכניות הרדיו הנמדדות הצליחו להשיג נתון גבוה מהממוצע, למעט שתי התוכניות החדשות יחסית: "שלי וגואטה" ו"וילנסקי את ברדוגו". כמו כן, בולטת מאוד ההדרה בחדשות 13, שלא הצליחה לשבץ אפילו תוכנית אחת מעל לממוצע של חודשים ינואר עד יולי 2020.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה​​