לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

בחודש שעבר הופיעו בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של כאן ב', כאן 11, גלי-צה"ל, קשת ורשת כ-13,100 דוברים. מתוכם, רק 302 היו ערבים, כ-2.3%, כך עולה מנתוני מדד הייצוג לחודש אוגוסט, כפי שפרסמנו לאחרונה. מלבד הייצוג הגולמי, בודק המדד גם נתונים נוספים: ההקשר בו הופיעו הדוברים מהחברה הערבית, כמה מהם הופיעו כמומחים לתחומם וכמה מהם היו נשים.

המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל. בעוד שיעור הייצוג שלהם בתקשורת המשודרת המרכזית עמד באוגוסט על 2.3% בלבד, שיעור הערבים בקרב אזרחי ישראל עומד על כ-18%.

שיעור הנשים מבין הדוברים הערבים ירד מעט בחודש אוגוסט ואילו שיעור המומחים עלה. כפי שניתן לראות, שיעור הנשים מקרב הדוברים הערבים הגיע במהלך החציון הראשון של השנה לשיא בחודש מרץ: כ-23% מקרב כלל הדוברים הערבים בתקשורת המרכזית היו נשים (עדיין פחות ממחצית שיעור הנשים בקרב החברה הערבית בישראל). זאת אחרי ירידה משמעותית בשיעור הנשים מקרב כלל הדוברים הערבים בחודשים אפריל-יוני. בחודש יולי שב ונקבע שיעור שיא של 23% ואילו בחודש שעבר ירד מעט השיעור ועצר ב-20% נשים בלבד מתוך כלל הדוברים הערבים.


גם בחודש מאי נשים ערביות הודרו פעמיים, פעם אחת בשל היותן נשים ופעם שנייה בשל היותן ערביות. מתוך כ-13,100 דוברים סך הכל שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה בקשת, רשת, גלי-צה"ל, כאן 11 וכאן ב', רק 61 היו נשים, כ-0.5% בלבד. חלקן של הנשים הערביות בישראל עומד על כ-9% מכלל אזרחי המדינה.

חלוקה לפי כלי תקשורת מעלה כי בשני הערוצים של תאגיד השידור הישראלי ניתן ייצוג רב יחסית לנשים ערביות. ההישג ראוי לשבח במיוחד לאור העובדה שבחודש שעבר הובילו ערוצי התאגיד כאן ב' וכאן 11 גם בשיעור הדוברים הערבים הכללי על פני גלי-צה"ל ושני ערוצי הטלוויזיה המסחריים.

מבין התוכניות שנבדקות במדד בלטה לטובה "שלי וגואטה" של כאן ב', בהגשת שלי יחימוביץ' ויגאל גואטה ובעריכת רוית לוי-דמסקי. לא רק שהתוכנית נתנה ביטוי לחברה הערבית בישראל יותר מכל תוכנית מרכזית אחרת, היא הקפידה גם על ייצוג מגדרי. 50% מכל הדוברים הערבים בתוכנית היו דוברות ערביות. גם "סדר יום", שאף היא משודרת בכאן ב', הגיעה לשיעור נשים גבוה יחסית מבין המרואיינים הערבים: 38%. את "סדר יום" מגישה קרן נויבך ועורכת מירית הושמנד.

בנוסף לבדיקה מגדרית, במדד הייצוג שמים דגש גם על מאפיין חשוב נוסף של הדוברים הערבים בתקשורת הישראלית: מומחיות. כאשר אדם מופיע בתקשורת כמומחה, הוא יקבל בדרך כלל זמן רב להביע את דעתו ויופיע בהקשר חיובי. מאז תחילת פרסום מדד הייצוג בתחילת 2016 חלה עלייה חדה בשיעור המומחים מבין כלל הדוברים הערבים, מ-17% בשנה הראשונה של המדד ועד ל-22% בשנת 2019. בחודש אפריל הגיע שיעור המומחים מכלל הדוברים הערבים לשיא של 35%, אולם מאז מסתמנת מגמת ירידה. בחודש שעבר 23% מהדוברים הערבים היו מומחים.

חלוקה לפי ערוצים מעלה כי תחנת הרדיו הצבאית גלי-צה"ל בלטה לטובה בחודש אוגוסט. כ-46% מהדוברים הערבים בגל"צ הוזמנו לשידור בשל תחום התמחותם. עם זאת, יש לזכור כי רק 1.7% מכלל הדוברים בגל"צ בחודש שעבר היו ערבים, זאת לעומת 4% בכאן ב'. בדיקת הופעת מומחים לפי תוכניות מבליטה לטובה את התוכנית "סדר יום" של כאן ב'. כמעט כל הדוברים הערבים שהופיעו בתוכנית (75%) היו ערבים.

בדיקה נפרדת להקשרים של האייטמים שכללו דוברים ערבים בתקשורת המשודרת מעלה כי ההקשר האזרחי ממשיך בדומיננטיות שקיבל בחודשים האחרונים, על רקע התפרצות מגיפת הקורונה.

בין הנושאים שבלטו באייטמים שכללו דוברים ערבים, מלבד מגפת הקורונה, אפשר למנות את הפיצוץ האדיר בבירת לבנון ואת ההסכם עם איחוד האמירויות, שבאוגוסט עדיין היה בשלב התכנון. עם זאת, כפי שדיווחנו כאן לפני שבועות אחדים, ביחס לכלל הסיקור של ההסכם עם איחוד האמירויות, חלקם של הדוברים הערבים נותר שולי.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה​​​​​