לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

בראש טבלת התוכניות של חודש אוגוסט ניצבת "שלי וגואטה" של כאן ב', אחריה "חדשות השבוע" של כאן 11 ו"רינו צרור" של גלי-צה"ל, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בעוד שיעור הערבים בקרב אזרחי ישראל עומד על כ-18%, שיעור הייצוג שלהם בתקשורת המשודרת המרכזית עמד באוגוסט על 2.3% בלבד.

כלי התקשורת מהזרם המרכזי במדינת ישראל אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים.

העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה.

על פי בדיקת חברת יפעת, בחודש שעבר הופיעו בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של כאן ב', כאן 11, גלי-צה"ל, קשת ורשת כ-13,100 דוברים. מתוכם, רק 302 היו ערבים, כ-2.3%.

חלוקה לפי כלי תקשורת מעלה כי שני הערוצים של תאגיד השידור הישראלי הובילו גם בחודש שעבר בפער ניכר על פני שני ערוצי הטלוויזיה המסחריים ותחנת הרדיו הצבאית גל"צ. זו מגמה קבועה במדד הייצוג, שהחלה מתחילת ימי המדידה בשנת 2016, כשרשות השידור הובילה בביטחה. כאן ב' סיים את חודש מאי עם שיעור ייצוג של 4%, ממש כמו אחיו הטלוויזיוני כאן 11. המחמאות, במקרה זה, למנהל חטיבת החדשות בתאגיד ברוך שי, שמקפיד על שילוב דוברים ערבים בתוכניות התאגיד דרך קבע.

בתחתית הטבלה, אחרי גל"צ (1.7%) וקשת 12 (1.4%), סוגרת את הרשימה רשת 13 (1.2%).

כפי שניתן לראות מהתרשים שלהלן, גלי-צה"ל התחילה את השנה במגמת עליה, שהגיעה לשיאה בחודש מרץ, אז נערכו בחירות לכנסת. אולם מאז חלה ירידה תלולה בשיעור הייצוג בתחנת הרדיו הצבאית, הסובלת גם מירידה בנתוני הרייטינג שלה.

כאן ב' מובילה יחד עם כאן 11 על פני כל היתר, ובהפרש ניכר, אולם בעוד כאן ב' מתנדנדת בחודשים האחרונים בין נתונים גבוהים לנמוכים יחסית, כאן 11 במגמת עליה יציבה.

בראש טבלת התוכניות של חודש אוגוסט ניצבת "שלי וגואטה", תוכנית הרדיו היומית של כאן ב' בהגשת שלי יחימוביץ' ויגאל גואטה ובעריכת רוית לוי-דמסקי. בחודש שעבר הופיעו בתוכנית כ-80 דוברים, מתוכם עשרה היו ערבים, כ-12%. מדובר בנתון חריג לתוכנית הרדיו, שהחלה את דרכה לפני חודשים אחדים. עד כה שיא הייצוג החודשי בה עמד על 3.9% בלבד והיו אף חודשים שבהם לא אירחה כלל דוברים ערבים. "שלי וגואטה" העלתה לשידור בחודש שעבר ארבעה חברי-כנסת מהרשימה-המשותפת, אך גם מומחים כגון ד"ר מסעד ברהום.

"חדשות השבוע" של כאן 1 הגיעה למקום השני בחודש אוגוסט עם שיעור ייצוג של 9.8%. התוכנית, שמגיש ירון דקל ועורך אילן ליאור, בלטה לטובה לעומת מרבית תוכניות סוף השבוע, שהדירו את החברה הערבית לחלוטין. הנתון היפה יחסית של "חדשות השבוע" הגיע בין היתר בזכות כתבתו של דקל על המאבק של קלנסווה במגפת הקורונה.

במקום השלישי ניצבת "רינו צרור" של גל"צ, עם שיעור ייצוג של 8%. בתוכנית, שעורך מירון ששון, הופיעו תשעה דוברים ערבים לאורך אוגוסט, מתוך כ-115 דוברים בסך הכל. יודגש כי המדיום הרדיופוני מקשה על שילוב דוברים רבים בכל אייטם, כך ששיעור הייצוג הגבוה, לצד העובדה ש"רינו צרור" מגיעה פעמים רבות לראש הטבלה, מלמדים על יוזמה עקבית לתת פיתחון פה לחברה הערבית בישראל.

אם בוחנים אך ורק את תוכניות הרדיו המרכזיות, מתברר כי מיד אחרי "רינו צרור" ניצבת "סדר יום" של כאן ב' (6.2%), בהגשת קרן נויבך ובעריכת מירית הושמנד. כמו "רינו צרור", גם "סדר יום" עקבית בשיתוף החברה הערבית.

כל יתר התוכניות מגיעות לנתונים נמוכים: "הבוקר הזה" של כאן ב', שמגיש אריה גולן ועורך ינון סרוסי, סיימה את החודש עם 3.8%; "נכון להבוקר" של גלי-צה"ל, בהגשת ישי שנרב ובעריכת ישי הולנדר הסתפקה ב-3.4%; "מה בוער", בהגשת רזי ברקאי ובעריכת נורית קנטי, הגיעה ל-3.2% בלבד.

את הטבלה סוגרות "קלמן ליברמן" של כאן ב', בהגשת קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ובעריכת איתמר דרוקמן, עם 2.7% ו"וילנסקי את ברדוגו" של גל"צ, בהגשת ירון וילנסקי ויעקב ברדוגו (2.6%).

תוכנית החדשות הנצפית והמשפיעה ביותר בכל אחד מהערוצים היא מהדורת החדשות המרכזית המשודרת בשעה שמונה מדי ערב. בדיקה של המהדורות מעלה כי "חדשות הערב" של כאן 11, בהגשת דוריה למפל ובעריכת עילי לוין, ממשיכה להוביל על פני שתי המהדורות המרכזיות בערוצים המסחריים.

"חדשות הערב" של כאן 11 הגיעה בחודש אוגוסט לשיעור ייצוג של כ-6%. להישג זה תרמה הפינה של ערן זינגר "קול איסראיל", שבוחנת מדי שבוע פן אחר בחברה הערבית בישראל. בסך הכל הופיעו ב"חדשות הערב" 43 דוברים ערבים מתוך כ-715 דוברים סך הכל.

המהדורה המרכזית של חדשות 12, בהגשת יונית לוי ובעריכת גיא סודרי, כללה רק 11 דוברים ערבים, כ-2.3% מכלל הדוברים במהדורה. המהדורה המרכזית של חדשות 13, בהגשת תמר איש-שלום ואודי סגל ובעריכת ניר נוימן, כללה בסך הכל 12 דוברים ערבים לאורך כל החודש, כ-1.7% מכלל הדוברים במהדורה.

הדרה כמעט מוחלטת של החברה הערבית נמצא גם אם נדליק את הטלוויזיה בשעות הפרה-פריים. דווקא בשעות הללו אפשר היה למצוא בעבר ייצוג גדול יותר לחברה הערבית, בפרט ב"לונדון את קירשנבאום", אבל גם בתוכניות אחרות. בשעות שלפני המהדורה המרכזית אפשר להרחיב על נושאים שאין להם מקום במהדורת החדשות המסכמת את היום. מנתוני מדד הייצוג עולה כי עורכי הפרה-פריים הנוכחיים מאמינים שאין מקום להתעניין בנעשה בקרב החברה הערבית בישראל.

בכל תוכניות הפרה-פריים כמעט ולא שולבו דוברים ערבים. המצב בחודש אוגוסט היה מעט טוב יותר ב""שש עם עודד בן-עמי" של חדשות 12, בעריכת תירזה אליה-זיסמן. בתוכנית זו הופיעו שמונה דוברים ערבים מתוך כ-240. בתחתית טבלת הפרה-פריים ניצבת "6 עם אמנון לוי" של חדשות 13, שעורך אוהד כהן. מתוך כ-270 דוברים שהופיעו לאורך החודש בתוכנית, רק אחד היה ערבי, כ-0.4%.

בתחתית הטבלה החודשית ניצבות בדרך שלוש תוכניות שהדירו יותר מכל את החברה הערבית משידוריהן. אולם בחודש אוגוסט הגיעו חמש תוכניות לנתון עגום זהה של אפס דוברים ערבים: "פגוש את העיתונות" של חדשות 12, בהגשת רינה מצליח ובעריכת אמנון הררי; "המטה המרכזי" של חדשות 13, בהגשת אילה חסון ובעריכת הדס ריבק, "מהדורת השבת" של חדשות 13, בהגשת הילה קורח ובעריכת אבי כהן; "אולפן שישי" של חדשות 12, בהגשת דני קושמרו ובעריכת רון ירון; ו"שישי עם אילה חסון" של חדשות 13, בעריכת אסף כשר.

בסך הכל הופיעו בחמש התוכניות הללו כ-460 דוברים, אף לא אחד מהם מהחברה הערבית בישראל (יש לציין כי במסגרת מדד הייצוג נספרים רק אזרחי מדינת ישראל. תושבי מזרח-ירושלים והרשות הפלסטינית המופיעים בשידורים אינם נכללים בספירה)

בטבלה הכללית המשקללת את נתוני כל התוכניות המרכזיות מתחילת השנה ועד לחודש אוגוסט (כולל) חל מהפך בפסגה, כש"סדר יום" של כאן ב' תופסת את המקום הראשון על חשבון "חדשות סוף השבוע" של חדשות 12. "שלי וגואטה" של כאן ב' זינקה מהמקום ה-13 למקום השמיני בזכות הישגיה בחודש החולף.

באופן כללי עדיין ניכרת השליטה של תוכניות הרדיו המרכזיות בחלק העליון של הטבלה. למעשה, כל תוכניות הרדיו הנמדדות הצליחו להשיג נתון גבוה מהממוצע, למעט "וילנסקי את ברדוגו". כמו כן, בולטת מאוד ההדרה בחדשות 13, שלא הצליחה לשבץ אפילו תוכנית אחת מעל לממוצע של חודשים ינואר עד אוגוסט 2020.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה​​​​​