פולמוס "חוק הלאום" והמחאה נגדו הוסיפו להציף קולות ערביים בתקשורת הישראלית גם בשבוע שעבר (18-12.8), כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בראש טבלת התוכניות ניצבה בשבוע שעבר "אולפן שישי" בהגשת דנה ויס ובעריכת רותם דנון, עם שיעור ייצוג של 38.9%. זהו אחד משיעורי הייצוג הגבוהים ביותר שנמדדו מתחילת השנה, הרביעי בגובהו ליתר דיוק, והוא הושג בזכות כתבה של גיא ורון, שריאיין ישראלים מהגליל על מצב הדו-קיום בצפון בעקבות אישור "חוק הלאום". שבעה ממרואייניו היו ערבים.

שתי תוכניות אחרות שבלטו לטובה בשבוע שעבר שודרו על-ידי תאגיד השידור הציבורי: בתוכנית הרדיו "הבוקר הזה" של כאן ב', שמגיש אריה גולן ועורך חן ביאר, השתתפו 11 דוברים ערבים – 14.3% מסך משתתפי התוכנית בשבוע ממוצע. בתוכנית "ערב ערב" של כאן 11, בעריכת הדר פרנקנטל-קריב, לקחו חלק ארבעה דוברים ערבים, שהשתתפו באייטם על הפגנת הציבור הערבי נגד חוק הלאום שנערכה בתל-אביב. שיעור הייצוג ב"ערב ערב" הסתכם ב-11.4%. את התוכנית שבה שודר האייטם הגיש רועי שרון.

ההישג של "הבוקר הזה", תוכניתו של אריה גולן, בולט משום שהדוברים לא נדחסו לאייטם נקודתי על החברה הערבית, אלא התפרסו על פני חמישה אייטמים שונים. כמו ב"אולפן שישי" ו"ערב ערב", גם כאן הרקע הוא עיסוק מוגבר ב"חוק הלאום": ארבעה מתוך חמשת האייטמים של "הבוקר הזה" שבהם שולבו דוברים ערבים עסקו בחוק היסוד החדש. האייטם החמישי עסק בבחירות המקומיות המתקרבות: המרואיין, תושב טירה, התייחס לרעיון סיפוח עירו על-ידי כפר-סבא.

הנתון יוצא הדופן של "אולפן שישי" הציב את חברת החדשות מעל כל שאר גופי השידור, עם שיעור ייצוג כולל של 7.4%. אחריה דורגה תחנת כאן ב' עם 4.6%, ואחריה ערוץ עשר (2.9%) וערוץ כאן 11 (2.7%). כלי התקשורת שסוגר את הטבלה, כמו ברוב השבועות, הוא תחנת הרדיו הציבורית גלי-צה"ל, עם שיעור ייצוג של 2% בלבד. מתוך כ-700 דוברים שהופיעו בשבוע שעבר בתוכניות החדשות והאקטואליה של גלי-צה"ל, 14 בלבד היו ערבים.

רוב הדוברים הערבים בשבוע שעבר, 60%, הוזמנו לדבר על נושאים פוליטיים – ובראשם "חוק הלאום". 48% מכלל הדוברים הערבים לקחו חלק באייטמים וראיונות על החוק – רובם בעקבות ההפגנה בתל-אביב והביקורת על הנפת דגלי פלסטין. הדובר הבולט היה חבר-הכנסת לשעבר מוחמד ברכה, ראש ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, הגוף שאירגן את ההפגנה.

מבדיקת יפעת מחקרי מדיה עולה כי בניגוד לשבוע שלפני כן, אז רוב הדוברים בהקשרו של חוק הלאום היו דרוזים שהתראיינו על רקע ההפגנה שקיימה העדה הדרוזית – בשבוע שעבר 72% מהדוברים היו מוסלמים. בהתאם, שיעור הדרוזים ירד מ-58% ל-11%.

בסך הכל השתתפו בשבוע שעבר בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של כאן 11, כאן ב', גלי-צה"ל, חברת החדשות וערוץ עשר כ-2,800 דוברים. 95 מתוכם, כ-3.4%, היו ערבים – שיעור גבוה ביחס לשבועות רגילים, אך עדיין נמוך בהרבה משיעורם של הערבים בחברה הישראלית (כ-18%). בשבוע שלפני כן, לשם השוואה, עמד שיעור הייצוג על 6.8%.

חרף הירידה בשיעור הייצוג הכללי, בשבוע שעבר רק שלוש תוכניות הדירו לחלוטין את הציבור הערבי: "נכון להבוקר" של גלי-צה"ל בהגשת ישי שנרב ובעריכת הדר איזק; "חדשות השבוע" של כאן 11, שהגיש אמיר בר-שלום וערך אבי מוסקל; ו"חדשות סוף השבוע" של חברת החדשות, בהנחיית דנה ויס ובעריכת קלי בן-יאיר וסיגל רובין-שהם.

גם בשבוע שעבר, כל ערוצי הטלוויזיה הדירו את האוכלוסייה הערבית בפאנל הפרשנים בשלוש המהדורות המרכזיות המשודרות ביום שישי בערב. ב"שישי עם אילה חסון" של ערוץ עשר, בעריכת גילי ברוש, הופיעו ביום שישי שבעה חברי פאנל. אף לא אחד מהם היה ערבי. ב"חדשות השבוע" של כאן 11, בהגשת אמיר בר-שלום, הופיעו שישה חברי פאנל. אף אחד מהם לא היה ערבי. ב"אולפן שישי" הופיעו ארבעה חברי פאנל. גם כאן, אף לא אחד מהם היה ערבי.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה