בשבוע שבין 27.5 ל-2.6 חלה ירידה בשיעור הייצוג של החברה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

במקום הראשון בטבלת התוכניות ניצבת "חדשות השבוע", מגזין האקטואליה של ערוץ כאן 11 המשודר מדי יום שישי בערב. במהדורה האחרונה, שהגיש אמיר בר-שלום וערך אבי מוסקל, נכללה כתבתו של אמיר גרא על היזם הבדואי איברהים אל-נסאסרה. בכתבה זו הופיעו, מלבד אל-נסאסרה עצמו, עוד שמונה דוברים ערבים: רנא אלטורי, מנהלת ייצור במפעל ארמונות-הנגב, ראש מועצת לקייה סאלם אבו-עייש, פרופ' אסמעיל אבו-סעד מאוניברסיטת בן-גוריון, התלמידים באסל אבו-עסא וקוטאר אל-שיח, שניים מילדיו של אל-נסאסרה וכן גיסו זיאד אחמד אל-נסאסרה.

במקום השני נמצאת "לונדון את קירשנבאום", ששילבה בשבוע הנבדק חמישה דוברים ערבים: רמי יונס, בלוגר ופעיל פוליטי; ג'ונתן אל-חורי, בן לקצין ששירת בצד"ל; איימן סייף, מנהל הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, ועוד שני ערבים שהופיעו בקטע מהסרט "פיתה בדואית". את "לונדון את קירשנבאום" מגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי.

במקום השלישי ניצבת מהדורת החדשות המרכזית של חברת החדשות, שמגישה יונית לוי ועורכים גיא סודרי ויניב הלפגוט. במהדורה הופיעו בשבוע הנבדק כמאה דוברים, מתוכם תשעה היו ערבים. עם זאת, יש לציין כי בין משדרי החדשות והאקטואליה המרכזיים של חברת החדשות, המהדורה המרכזית היתה בשבוע הנבדק התוכנית היחידה שכללה דוברים ערבים. בכל יתר התוכניות לא היה אפילו דובר ערבי אחד (מדד הייצוג מתייחס אך ורק לערבים בעלי אזרחות ישראלית. תושבי מזרח ירושלים והרשות הפלסטינית אינם נספרים).

פילוח לפי גופי שידור מעלה כי גם בשבוע הנבדק הדירה גלי-צה"ל את החברה הערבית יותר מכל גוף שידור מרכזי אחר. מתוך כ-700 דוברים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גלי-צה"ל, רק 13 היו ערבים, כ-1.8%. זה השבוע הרביעי ברציפות שבו מגיעה תחנת הרדיו הצבאית, שממומנת בין היתר מכספי אזרחי המדינה הערבים, למקום האחרון בטבלת גופי השידור.

בראש הטבלה עומד הפעם ערוץ עשר, בין היתר בזכות התוכנית "פנים אמיתיות" של אמנון לוי, שהתמקדה הפעם בילד דרוזי ממג'דל-שמס שהחל לדבר אנגלית במבטא בריטי מושלם. התוכנית זכתה למספר פרומואים בתוכניות אחרות.

מבט אל תוכניות הרדיו המרכזיות מעלה כי בראש ניצבת "מה בוער", תוכנית האקטואליה היומית של גלי-צה"ל, שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי. בשבוע הנבדק הופיעו בתוכנית ארבעה דוברים ערבים בשלושה אייטמים שונים, שהביאו את התוכנית לשיעור ייצוג של כ-7.5%: ראש עיריית רהט טלאל אל-קרנאווי, על ההתנגשות עם שוטרים ביישוב; השר לשעבר סאלח טריף, על ביקור שערך בבית-החולים אצל מחמוד עבאס (אבו-מאזן); ראיד אבו-ריא, תושב ג'לג'וליה, ואמנה כנעאן, מנכ"לית עמותת למענך להעצמת נשים במגזר הערבי, התראיינו יחדיו על סיורים שהם עורכים ליהודים לצורך היכרות עם מנהגי הרמדאן.

אמנם שיעור הייצוג ב"מה בוער" היה נמוך באופן ניכר לעומת "חדשות השבוע" ו"לונדון את קירשנבאום" שהגיעו לראש הטבלה, אולם בהשוואה לתוכניות הרדיו המרכזיות האחרות בגלי-צה"ל ורשת ב', שיעור הייצוג ב"מה בוער" היה הגבוה ביותר.

ב"הבוקר הזה" של כאן ב', שמגיש אריה גולן ועורך חן ביאר, הופיעו שלושה ערבים ושיעור הייצוג עמד על כ-3.9%; ב"נכון להבוקר", שמגיש ישי שנרב ועורכת הדר איזק, הופיע דובר ערבי אחד בלבד ושיעור הייצוג עמד על כ-3.1%; ב"קלמן-ליברמן" של כאן ב', שמגישים קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ועורך איתמר דרוקמן, הופיע גם כן דובר ערבי אחד ושיעור הייצוג עמד על כ-2.5%; ואילו ב"סדר יום", שמגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ', לא הופיע בשבוע הנבדק אפילו דובר ערבי אחד.

מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11, שמגישה גאולה אבן ועורך עילי לוין, סיימה את השבוע הנבדק במקום האחרון בהשוואה לשתי המהדורות של הערוצים המסחריים.

תשע מתוך 21 התוכניות המובילות בגופי השידור המרכזיים הדירו בשבוע הנבדק את החברה הערבית באופן מוחלט. "שישי עם אילה חסון", שעורכת גילי ברוש, ו"אולפן שישי" שמגיש דני קושמרו ועורך רותם דנון, לא שילבו דוברים ערבים זה השבוע השני ברציפות.

דוברים ערבים נעדרו לא רק מהכתבות של "אולפן שישי" ו"שישי עם אילה חסון", אלא גם מדיוני הפרשנים. ב"חדשות השבוע" אמנם הגיעו למקום הראשון בטבלת התוכניות עם תשעה דוברים ערבים בכתבה אחת, אך סביב שולחן הפרשנים באולפן ישבו יהודים בלבד.

חלפו כבר 30 שבועות רצופים מאז הפעם האחרונה שבה הופיע אזרח ערבי כלשהו באחד מהפאנלים המרכזיים של "אולפן שישי", "שישי עם אילה חסון" או "חדשות השבוע".

בסך הכל הופיעו בשבוע הנבדק כ-2,800 דוברים ומרואיינים בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של ערוץ עשר, כאן ב', כאן 11, גלי-צה"ל וחברת החדשות. מתוכם 91 היו ערבים, כ-3.3%.

כמחצית מהאייטמים שבהם הופיעו דוברים ערבים שודרו בהקשרים אזרחיים, כשהנושא הבולט היה הביורוקרטיה והשירותים לאזרחים, זאת על רקע הפסקת אספקת המים בעוספיא בגלל חוב העירייה.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה