חברת החדשות, גוף שידורי האקטואליה הפופולרי בישראל, ממשיך להדיר את החברה הערבית באופן כמעט מוחלט, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

לפי בדיקת חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה, בשבוע שעבר (28.10-3.11) הופיעו בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של חברת החדשות כ-270 דוברים. רק אחד מהם היה ערבי, וביתר דיוק – ערביה. במהדורת החדשות המרכזית לא הופיע אף ערבי. ב"אולפן שישי" לא הופיע אף ערבי. ב"חדשות סוף השבוע" לא הופיע אף ערבי. ב"שש עם" לא הופיע אף ערבי, וכך גם ב"פגוש את העיתונות".

זהו השבוע השני ברציפות שבחברת יפעת מחקרי מדיה מוצאים רק דובר ערבי אחד בכל תוכניות חברת החדשות. לפני שלושה שבועות, אגב, הופיעו בכל תוכניות החברה גם יחד שני דוברים ערבים. במילים אחרות, בשבועות האחרונים הופיעו בתוכניות חברת החדשות למעלה מ-800 דוברים, כשרק שלושה מהם ערבים, פחות מ-0.4%.

נראה שאין זה מקרה שהדוברת הערביה היחידה שהופיעה בשבוע שעבר בתוכניות חברת החדשות, ברוין עזב מחאמיד שנבחרה למועצה המקומית בכפר קרע, עשתה זאת במבזק שהגיש פוראת נסאר, בשעת אחר צהריים של יום שישי. פעם, כשהיה רק ערוץ אחד בישראל, היו משדרים בשעה הזאת סרט ערבי.

המהדורה המרכזית של חברת החדשות, שמגישה יונית לוי ועורכים גיא סודרי ויניב הלפגוט, היא משדר החדשות הנצפה והמשפיע בישראל. בשלושת השבועות האחרונים, שלושה שבועות שבהם נערכו בין היתר בחירות בכל הרשויות המקומיות בישראל, יהודיות ולא יהודיות כאחד, לא הופיע במהדורת החדשות המרכזית אפילו דובר ערבי אחד. זהו לא רק כישלון אתי, זהו כישלון מקצועי. לא ניתן לספק לצופים בבית תמונת מצב של המדינה שבה הם חיים תוך התעלמות מוחלטת מכחמישית מאזרחיה.

ההדרה החריגה של החברה הערבית מתוכניות חברת החדשות עולה גם מטבלת האפסים. אמנם המקום הראשון עדיין שמור לתוכנית "המטה המרכזי" של ערוץ עשר (שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק), אולם "פגוש את העיתונות" (שמגישה רינה מצליח ועורך דן דובין) צמודה אליה, ואחריה עוד שלוש תוכניות של חברת החדשות: "אולפן שישי", שמגיש דני קושמרו ועורך רותם דנון, "חדשות סוף השבוע", שמגישה דנה ויס ועורכת קלי בן-יאיר, וכאמור "המהדורה המרכזית". לכולן כבר כמה שבועות רצופים ללא אף דובר ערבי.

מעל כולם עומד מנכ"ל חברת החדשות אבי וייס. בתחילת השנה, במסגרת כנס שערכה הרשות השנייה, התייחס אבי וייס לתגובות הקשות שמתעוררות בקרב הציבור הישראלי בכל פעם שמשודרת כתבה הנוגעת לחברה הערבית.

אבי וייס על תגובות נאצה לשידור כתבות על ערבים (צילום: אבי חסון)

"כל ערבי שנביא לשידור זה נאצות", אמר וייס בכנס, "לא רק [בזמן חירום], אפילו בשוטף. אם אנחנו רוצים להביא מרואיין ערבי או לעשות כתבה על מצוקה של ערבים איפשהו, זה תוך שנייה – המרכזיה מתפוצצת, הטוויטר מתפוצץ, הפייסבוק מתפוצץ". עם זאת, מנכ"ל חברת החדשות הדגיש באותה הזדמנות: "אני עובד אצל הצופים, אבל אני לא עלה נידף מולם. אני חושב שזו הסכנה הכי גדולה, להיות גמיש מדי מול הרצון של הצופה". נתוני חברת החדשות מהשבועות האחרונים מלמדים שבכל זאת ישנה מדי פעם גמישות יתר מול רצונות הצופים.

אבל יש גם חדשות טובות. מטבלת האפסים בולטת היעדרותן של תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות של תאגיד השידור הישראלי על שתי זרועותיו, כאן 11 וכאן ב'. רק תוכנית אחת של התאגיד בטבלה, וגם היא מציינת שבוע בודד (וחריג מבחינתה) ללא אף דובר ערבי.

בשבוע שעבר שלוש תוכניות מרכזיות הגיעו לשיעורי ייצוג דו-ספרתיים. בראש הטבלה השבועית ניצבת "חדשות השבוע", מגזין האקטואליה של כאן 11 שמשודר מדי יום שישי בערב. בשבוע שעבר כללה התוכנית, שמגיש אמיר בר-שלום ועורך אבי מוסקל, את כתבתו של אמיר גרא, על אמיר אסעד, אלוף אירופה בקיקבוקסינג. בכתבה הופיעו שישה דוברים ערבים, כ-16.2% מכלל הדוברים בתוכנית.

ראויה עוד יותר לשבח - "סדר יום" של כאן ב', שמגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ'. להבדיל מתוכנית טלווזיה מגזינית, בה ניתן באייטם אחד לתת ביטוי לדוברים רבים, בתוכנית רדיו מרבית האייטמים כוללים דובר אחד או שניים לכל היותר. ואמנם, חמשת הדוברים הערבים של "סדר יום", כ-12.5% מכלל הדוברים בתוכניות, הופיעו בשני אייטמים נפרדים שהוקדשו לבחירות ברשויות המקומיות הערביות.

ב"לונדון את קירשנבאום" של ערוץ עשר, שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, הופיעו שלושה דוברים ערבים בשבוע שעבר, כ-10.7% מכלל הדוברים.

מבחינה אחת עדיין אין הבדל של ממש בין תוכניות החדשות של הערוצים המסחריים לאלה של השידור הציבורי. כשמגיע יום שישי ובאולפנים מתכנסים מיטב הפרשנים לסיכום השבוע, זכות הדיבור נתונה ליהודים בלבד.

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של כאן ב', כאן 11, גלי צה"ל, חברת החדשות וערוץ עשר כ-2,800 דוברים. מתוכם, רק 53, כ-1.9%, היו ערבים. לפי פילוח שביצעו חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה, מרבית הדוברים הערבים עלו לשידור כדי לדבר על הבחירות ברשויות המקומיות.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה