כ-2,800 דוברים ומרואיינים הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל במהלך השבוע שעבר (2-8.12). מתוכם, רק 104 היו ערבים, כ-3.7%, כך לפי נתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בראש טבלת התוכניות ניצבות הפעם שתי תוכניות מגזין. "המגזין" של ערוץ עשר ו"חדשות השבוע" של כאן 11.

ב"המגזין", שהגישה אושרת קוטלר וערכו ניר בכר וטלי רוזן, שודרה כתבתו של אריק וייס על הגזענות נגד ערבים בעפולה, שם הכריז ראש העיר הנבחר כי ישמור על "צביונה היהודי" של העיר. במסגרת הכתבה הופיעו שלושה דוברים ערבים. שלושה דוברים נוספים הופיעו בקדימון לסדרת כתבות של דורון הרמן על הנעשה ביפו. בסך הכל הופיעו במהדורה שישה דוברים ערבים וכיוון שממוצע הדוברים בתוכנית עומד על 18, הללו סיפקו לה שיעור ייצוג של כ-33.3%.

ב"חדשות השבוע", שמגיש אמיר בר-שלום ועורך אבי מוסקל, נכללה כתבתו של אמיר גרא על ערבים בעלי אזרחות ישראלית שמתגייסים לצה"ל. בכתבה המקיפה, כ-14 דקות אורכה, נכללו שבעה דוברים ערבים, ודובר ערבי נוסף הופיע באייטם נפרד. בסך הכל הגיעה התוכנית לשיעור ייצוג של 21.6%.

"לונדון את קירנשבאום" של ערוץ עשר הגיעה בשבוע שעבר להישג ראוי לשבח. תוכנית האקטואליה היומית, שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, השמיעה מדי יום את קולו של לפחות דובר ערבי אחד.

בתוכנית יום א' הופיעה באולפן סונדוס סאלח, מזכירת מועצת הנשים של תע"ל, וזאת בדיון על שביתת הנשים במחאה על האלימות נגדן. בתוכנית יום ב', במסגרת דיווח של הכתב בצפון אלי לוי על ההתנגדות למינויו של רג'א זעאתרה לסגן ראשת עיריית חיפה, הוקרן סינק קצר של זעאתרה מדברים שאמר לפני שנים אחדות ובהם השווה בין מעשי דאע"ש לציונות. בתוכנית של יום ג' הופיע באולפן פרופ' חוסאם חאיק, ממייסדי אתר "אלמראם", אתר מדעי חדש לילדים בשפה הערבית. בתוכנית של יום ד' הופיע הסופר והפובליציסט עודה בשאראת לרגל פרסום ספר חדש פרי עטו. לסיום השבוע, בתוכנית יום ה' (שהגיש נדב איל) הופיעה העיתונאית ז'נאן בסול שדיברה על שחקנית קולנוע מצריה שעוררה זעם בעקבות שמלה חשופה, ובהמשך התוכנית הגיע לאולפן סגן ראשת עיריית חיפה המיועד, רג'א זעאתרה, לשיחה על התבטאויותיו נגד הציונות.

כך, מדי יום, במגוון נושאים והקשרים, נתקלו צופי "לונדון את קירשנבאום" בערבים שחיים לצדם במדינת ישראל. מה שאמור להיות מובן מאליו במדינה שבה כחמישית מהאוכלוסייה הם ערבים, הוא למרבה הצער החריג בתקשורת הישראלית

כך, מדי יום, במגוון נושאים והקשרים, נתקלו צופי "לונדון את קירשנבאום" בערבים שחיים לצדם במדינת ישראל. מה שאמור להיות מובן מאליו במדינה שבה כחמישית מהאוכלוסייה הם ערבים, הוא למרבה הצער החריג בתקשורת הישראלית.

במהלך שלוש השנים האחרונות, מאז החל מדד הייצוג למדוד את הופעותיהם של דוברים ערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה בישראל, "לונדון את קירשנבאום" בלטה פעם אחר פעם מעל כולם. הן בהיקף ובמגוון הדוברים הערבים, והן באיכות האייטמים שבהם שולבו. שיחות עומק (יחסית למדיום) על שלל נושאים אזרחיים ופוליטיים, כמו גם ראיונות עם מומחים בתחומם, שובצו דרך קבע בתוכנית.

לא כל הראיונות נוחים למרואיינים (גם השבוע עשה לונדון חיים קשים לחלק מאורחיו הערבים, כמצופה ממראיין מקצועי), אולם גם אם הצופים של "לונדון את קירשנבאום" אינם מסכימים למה שהם שומעים מהדוברים הערבים שמתארחים בתוכנית, הם אינם יכולים להתעלם מקיומם. עבור הצופים הקבועים של כל יתר תוכניות החדשות והאקטואליה, זו משימה קלה בהרבה.

פילוח שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה לדוברים הערבים לפי גוף השידור שבו הופיעו מעלה יתרון מובהק לזרוע הטלוויזיונית של תאגיד השידור הישראלי. בערוץ כאן 11 הופיעו בשבוע שעבר כ-500 דוברים, 34 מתוכם היו ערבים, כ-6.7%. הדוברים הופיעו במגוון תוכניות: מהמהדורה המרכזית, דרך מהדורת חדשות הלילה ותוכניות הפרה-פריים "ערב ערב" "והרי החדשות" ועד לתוכניות האקטואליה של סוף השבוע.

בקצה השני של הטבלה ניצבת גלי צה"ל. על אף שגם היא תחנת שידור ציבורית, הממומנת מכספי כלל אזרחי ישראל יהודים ולא יהודים כאחד, בגלי צה"ל מדירים את החברה הערבית באופן קבוע וכמעט שלא נותנים לה ביטוי בתוכניות החדשות והאקטואליה.

השוואה בין מהדורות החדשות המרכזיות מעלה כי בזירה הזו נרשם שיוויון כמעט מוחלט, עם יתרון קל בלבד ל"חדשות הערב", המהדורה המרכזית של ערוץ כאן 11 שמגישה גאולה אבן-סער ועורך עילי לוין.

אחרי תריסר תוכניות רצופות ללא אף דובר ערבי, "המטה המרכזי" של ערוץ עשר נפרדה בשבוע שעבר מטבלת האפסים עת אירחה באולפנה את עורך-הדין ווליד כבוב.

את מקומה בראש טבלת האפסים תפסה "חדשות סוף השבוע", מגזין האקטואליה של חברת החדשות המשודר מדי מוצ"ש. בתוכנית, שמגישה דנה ויס ועורכות קלי בן-יאיר וסיגל רובין-שהם, לא הופיע אף דובר ערבי כבר שלושה שבועות רצופים.

בשלוש תוכניות האקטואליה שמשודרות ביום שישי בערב הופיעו בשבוע שעבר ערבים, אך בשלושתם הדוברים הערבים הוגבלו לדיווחים החדשותיים ולכתבות המגזין. סביב שולחן השבת, שם סיכמו הפרשנים את השבוע החולף וסיפקו כותרות לקראת השבוע שיבוא, שוב לא הותרה כניסה לנציגי החברה הערבית בישראל.

לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, אירועי המחאה של נשים נגד האלימות שמופנית כלפיהן הובילה למרבית האייטמים שכללו דוברים ערבים בשבוע שעבר, עם דגש על דוברות ערביות. כ-80% מהדוברים מהחברה הערבית באייטמים שעסקו במחאת הנשים היו נשים. מבין הדוברות הערביות שהופיעו באייטמים על מחאת הנשים בלטו מייסם ג'לג'ולי יו"ר סיעת חד"ש בנעמ"ת וח"כ עאידה תומא-סלימאן.

בערוץ עשר, כאן 11, כאן ב', גלי צה"ל וחברת החדשות שודרו 371 אייטמים על מחאת הנשים, מתוכם ב-29 נכלל לפחות דובר ערבי אחד, בדרך כלל דוברת. זהו שיעור ייצוג של כ-8% באייטמים בנושא זה, מספר גבוה יחסית. חלוקה לפי גופי שידור העלתה כי ב-48% מהאייטמים בכאן 11 על מחאת הנשים היה ייצוג לחברה ערבית, הרבה יותר מאשר כל גוף תקשורת אחר. ב-30% מהאייטמים בערוץ עשר על מחאת הנשים היה ייצוג לחברה הערבית, ובגופי השידור האחרים שיעור הייצוג היה נמוך בהרבה: 18% באייטמים של כאן ב', 12% באייטמים של חברת החדשות ורק 10% באייטמים של גלי צה"ל.

על אף הייצוג הרב לנשים באייטמים אלה, במבט כולל בכל זאת מספר הדוברים הערבים בתקשורת הישראלית היה גדול יותר ממספר הנשים הערביות.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה