כ-2,800 דוברים הופיעו בשבוע שעבר (4-10.11) בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל. מתוכם, רק 59, כ-2.1%, היו ערבים, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בראש טבלת התוכניות ניצבת הפעם "חדשות סוף השבוע" של חברת החדשות, וזאת בזכות כתבתה של יעל אודם על מיה עורבי, טרנסג'נדרית מוסלמית מעכו. בכתבה הופיעו שישה דוברים ערבים, ומכיוון שממוצע כלל הדוברים בתוכנית עומד על 15, "חדשות סוף השבוע" הגיעה לשיעור ייצוג של כ-40%. את "חדשות סוף השבוע" הגישה דנה ויס וערכו קלי בן-יאיר וסיגל רובין-שהם.

גם במקום השני בטבלה נמצאת תוכנית אקטואליה מגזינית, הפעם של חדשות ערוץ עשר. עם זאת, ב"המגזין", שהגישה אושרת קוטלר וערכו ניר בכר והדר שיפר, מרבית הדוברים הערבים לא הופיעו בפרק המגזיני של התוכנית אלא דווקא בתחילתה. במסגרת עדכוני החדשות שפותחים את "המגזין" נכלל דיווח מפורט מאת אלי לוי על מקרי אלימות שפרצו במגזר הערבי בעקבות הבחירות ברשויות המקומיות. חמישה דוברים ערבים הופיעו בדיווח של לוי ודובר ערבי נוסף הופיע בכתבה נפרדת שנכללה בהמשך התוכנית והוקדשה לאום כולתום.

במקום השלישי ניצבת "סדר יום", תוכנית האקטואליה היומית של כאן ב' בהגשת קרן נויבך ובעריכת דדי מרקוביץ'. זהו השבוע השני ברציפות ש"סדר יום" מגיעה לאחת משלוש המקומות הראשונים בטבלת התוכניות, הישג לא מבוטל בהתחשב בשיעורי הייצוג הממוצעים של תוכניות הרדיו המרכזיות בישראל. ארבעה דוברים ערבים הופיעו בשבוע שעבר בתוכנית, בארבעה אייטמים שונים, כ-10% מכלל הדוברים בתוכנית.

כרגיל ב"סדר יום", מעדיפים להילחם בהדרה בשתי חזיתות במקביל ועל כן הייצוג של החברה הערבית מתמקד בייצוג של נשים מהחברה הערבית. הפעם, כל ארבעת הדוברים שהופיעו בתוכנית היו דוברות, כולן חברות מועצה ערביות שנבחרו בבחירות האחרונות: פידה שחאדה סאלחה, חברת מועצה בעיריית לוד; סמירה עזאם, שנכנסה למועצת עוספיה; זינב אבו סויד, חברת המועצה הראשונה בכעביה-טבאש-חג'אג'רה; וד"ר נוהא בדר, חברת מועצת מע'אר.

אחרי שלושה שבועות שבהם כמעט ולא הופיעו דוברים ערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה של חברת החדשות (לשעבר חדשות 2), בשבוע שעבר הגיעה החברה למקום הראשון בטבלת גופי השידור. כ-5.5% מכלל הדוברים בתוכניות החברה היו בשבוע שעבר ערבים, וזאת בעיקר הודות לכתבה ב"חדשות סוף השבוע" שהוקדשה לטרנסג'נדרית מוסלמית.

את המקום האחרון בטבלת גופי השידור שבה לתפוס תחנת גלי צה"ל, שבולטת לרעה במדד הייצוג מאז השקתו בתחילת שנת 2016. גלי צה"ל, נזכיר, היא תחנת שידור ציבורית שממומנת מכספי כל אזרחי ישראל, יהודים ולא-יהודים. למרות זאת, שידורי התחנה מתאפיינים בהדרה עקבית של החברה הערבית אף יותר מהמקובל בכלי התקשורת המרכזיים האחרים בישראל.

פילוח של הדוברים במהדורות החדשות השונות מעלה כי גם כאן חל שינוי בשבוע שעבר, כשלמקום הראשון הגיעה מהדורת החדשות של חברת החדשות, שמגישה יונית לוי ועורכים גיא סודרי ויניב הלפגוט. במהדורה הופיעו בשבוע שעבר חמישה דוברים ערבים, זאת לאחר שלושה שבועות רצופים שבהם לא הופיע בה ולו דובר ערבי אחד.

לעומת זאת, במהדורה המתחרה של ערוץ עשר לא נכלל בשבוע שעבר אפילו דובר ערבי אחד מתוך כ-120 דוברים שהופיעו בה. את המהדורה של ערוץ עשר מגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג.

בראש טבלת האפסים נותרה גם הפעם התוכנית "המטה המרכזי" של ערוץ עשר, שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק. בתשע התוכניות האחרונות של "המטה המרכזי" הופיעו כ-135 דוברים, אולם מביניהם לא היה אפילו דובר ערבי אחד. צמודה לה במירוץ לתואר התוכנית המדירה של השנה "פגוש את העיתונות" של חברת החדשות, בהגשת רינה מצליח ובעריכת דן דובין. ב"פגוש את העיתונות" ציינו בשבוע שעבר שמונה שבועות רצופים ללא אף דובר ערבי.

יצוין כי המדד מתייחס אך ורק לערבים בעלי אזרחות ישראלית. תושבי מזרח ירושלים והרשות הפלסטינית אינם נכללים בו.

מרבית הדוברים הערבים שהופיעו בשבוע שעבר בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים עשו זאת באייטמים ששודרו בהקשר אזרחי, בעיקר על רקע תאונות דרכים שבהן היו מעורבים אזרחים ערבים, ובעקבות הבחירות ברשויות המקומיות. בהמשך לבדיקת עומק מיוחדת שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה על סיקור הבחירות לרשויות המקומיות בחברה הערבית, ראוי לציין כי גם בשבוע שעבר - מתוך כ-21 דוברים ערבים שקיבלו את הזכות להתבטא על הבחירות, עשרה עשו זאת בהקשרים שליליים של זיופים ואלימות.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה