סדרת כתבות של כתב תאגיד השידור הישראלי ערן זינגר על החברה הערבית בישראל הזניקה בשבוע שעבר (5-11.8) את שיעורי הייצוג בערוצי התאגיד, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

זינגר, שמגיש את תוכנית הרדיו השבועית "מרחאבית" בערוץ כאן ב' של התאגיד, הכין למהדורת החדשות המרכזית של ערוץ כאן 11 סדרת כתבות בת ארבעה פרקים בשם "אלערבי אלג'דיד", הבוחנת את השינויים שעוברים על החברה הערבית בישראל. הפרק הראשון הוקדש ל"מהפכת ההשכלה והתעסוקה של ערביי ישראל", הפרק השני ל"משבר של השפה הערבית בישראל", הפרק השלישי ל"תרבות הצריכה של החברה הערבית" והרביעי ל"ערבים שעוזבים את הבית בגלל האלימות".

בזכות סדרת הכתבות הזו הגיעה מהדורת "חדשות הערב" של כאן 11, שמגישה גאולה אבן-סער ועורך עילי לוין, לנתון שיא של 40.3% דוברים ערבים. בשבוע ממוצע של המהדורה משתתפים כ-150 דוברים. בשבוע שעבר, 62 דוברים היו ערבים.

גם שתי התוכניות שהגיעו למקום השני והשלישי, "הבוקר הזה" ו"ערב ערב", נהנו משיעורי ייצוג גבוהים של החברה הערבית בישראל בזכות סדרת הכתבות של זינגר. בתוכניות אלו, כמו באחרות של כאן 11 וכאן ב', שודרו קדימונים לסדרת הכתבות ששודרה במהדורה המרכזית.

18 מתוך 27 הדוברים הערבים שהופיעו בשבוע שעבר ב"הבוקר הזה" עשו זאת באייטמים שקידמו את "אלערבי אלג'דיד", כלומר כשני שלישים מהמרואיינים הערבים בתוכנית. את "הבוקר הזה" מגיש אריה גולן ועורך חן ביאר. שלושה מחמשת הדוברים הערבים שהופיעו ב"ערב ערב" קידמו את "אלערבי אלג'דיד", כלומר למעלה משליש. את "ערב ערב" מגיש דב גיל-הר ועורך הדר פרנקנטל-קריב.

למעשה, התרומה של "אלערבי אלג'דיד" היתה כה משמעותית, שהיא הצליחה להשפיע במידה רבה על שיעור הייצוג המשוכלל של שני ערוצי האקטואליה בתאגיד השידור הישראלי. בזכות סדרת הכתבות הגיע אחוז הייצוג בכאן 11 ל-15.3%, השיעור הגבוה ביותר שנמדד לגוף שידור כלשהו מאז תחילת המדד בינואר 2016. כאן ב' עם כמחצית, 8.6%. שני ערוצי הטלוויזיה המסחריים סיימו את השבוע שעבר עם שיעור ייצוג זהה של 4%.

כרגיל, תחנת השידור הצבאית גלי-צה"ל סוגרת את הטבלה עם שיעור ייצוג של כ-2.8% בלבד. מתוך כ-700 דוברים שהופיעו בשבוע שעבר בתוכניות החדשות והאקטואליה של גלי-צה"ל, רק עשרים היו ערבים, וזאת בשבוע שבו הדיון על חוק הלאום המשיך להיות נושא מרכזי בסדר היום הציבורי.

הפער העצום בין מהדורת החדשות המרכזית של השידור הצבורי לאלה של ערוצי הטלוויזיה המסחריים נובע גם הוא מסדרת הכתבות של זינגר על החברה הערבית בישראל. "חדשות הערב" הגיעה לשיעור ייצוג של פי שלושה משיעור הייצוג של שתי מהדורות הערוצים המסחריים גם יחד.

בארבע מתוך 21 התוכניות המרכזיות במדיה המשודרת בישראל לא הופיעו בשבוע שעבר דוברים ערבים. ההדרה הבוטה ביותר של החברה הערבית בישראל היתה ב"לפני החדשות" של ערוץ 13 (רשת), ולו בשל מספר הדוברים הגבוה יחסית ליתר התוכניות המדירות. ב"לפני החדשות", שמגיש אודי סגל ועורך תום כספי, מופיעים בשבוע ממוצע כשישים דוברים. בשבוע שעבר, אף אחד מהם לא היה ערבי.

אחרי שבועיים חריגים שבהם הוזמנו דוברים ערבים לאולפני תוכניות האקטואליה המרכזיות של יום שישי בערב, בשבוע שעבר שב הסדר המדיר על כנו. ב"שישי עם אילה חסון", שעורכת גילי ברוש, הופיעו שישה דוברים בפאנל הפרשנים. אף אחד מהם לא היה ערבי. ב"אולפן שישי" של חברת החדשות, שהגיש עודד בן-עמי ועורך רותם דנון, הופיעו חמישה דוברים בפאנל. אף אחד מהם לא היה ערבי. ב"חדשות השבוע", שמגיש אמיר בר-שלום ועורך אבי מוסקל, הופיעו גם כן חמישה דוברים בפאנל. אף אחד מהם לא היה ערבי.

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של כאן 11, כאן ב', גלי-צה"ל, חברת החדשות וערוץ עשר כ-2,800 דוברים. 188 מתוכם, כ-6.8%, היו ערבים.

כ-88 מהדוברים הערבים, קרוב למחצית מכלל הדוברים הערבים בשבוע שעבר, הופיעו בכתבות, ידיעות המשך וידיעות קידום ל"אלערבי אלג'דיד", סדרת הכתבות של זינגר. הכתבות, שעסקו בשינויים שעוברים על החברה הערבית בישראל, תרמו לשיעור הגבוה יחסית של אייטמים בהקשר האזרחי.

הדיון על חוק הלאום תרם גם הוא דוברים ערבים לתוכניות החדשות והאקטואליה, 66 בסך הכל. אף שהשבוע שעבר עמד בסימן הפגנת ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, רוב הדוברים בנושא חוק הלאום היו דרוזים (כ-58% מכלל הדוברים בנושא חוק הלאום). רק 31% מהדוברים היו מוסלמים, והיתר בדואים ונוצרים. זאת, בהתאם לבדיקה שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה עבור "הארץ", שלפיה התקשורת סיקרה את מחאת הציבור הדרוזי הרבה יותר מאשר את מחאת שאר הציבור הערבי.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה