בשבוע שעבר (11-17.11) הופיעו כ-2,800 דוברים ומרואייינים בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל. מתוכם, רק 45 היו ערבים, כ-1.6%, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה מדגישים כי בסיקור אחד הנושאים הפופולריים ביותר בתקשורת הכללית בשבוע שעבר, ההסלמה בחזית העזתית, כמעט ולא הופיעו דוברים ערבים.

למעשה, בבדיקה נמצא כי רק ארבעה דוברים ערבים הוזמנו להביע את עמדתם בנושא זה: מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף כמיל אבו-רוקון, שקולו נשמע במבזק חדשות גלי צה"ל; סאלח מוחסן, מנהל מחלקת מידע בארגון גישה, שהופיע ב"שעה הבינלאומית" של כאן ב'; העיתונאי סלימאן א-שאפעי, שהופיע בתוכנית הבוקר של ערוץ עשר בדיון על המצב ברצועת עזה; ואילן נסראלדין, סמנכ"ל חברת אוטובוסים שאחד מהם נפגע מטיל עזתי. נסראלדין הופיעו בתוכנית כאן 11 "ערב ערב" ודיבר על מצבו של נהג האוטובוס הפצוע.

מבין 21 התוכניות המרכזיות אחריהן עוקב מדד הייצוג מקרוב, "אולפן שישי" בלטה עם שיעור ייצוג חריג. ב"אולפן שישי" האחרון, שהגיש דני קושמרו וערך רותם דנון, נכללה כתבה שהכין יגאל מוסקו על הבחירות המקומיות ברשויות ערביות.

הכתבה עוררה ביקורת על כך שהתמקדה באלימות שאפיינה את הבחירות בחלק מהיישובים הערבים, זאת בהמשך ישיר למגמה שאפיינה את כלל התקשורת הישראלית המרכזית. במילים אחרות, גם כשהתקשורת מסכימה להתייחס לנעשה בבחירות לרשויות המקומיות הערביות, ההקשר יהיה בדרך כלל שלילי.

לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, מתוך כל הדוברים הערבים שהופיעו בשבוע שעבר בתקשורת המשודרת בהקשר הבחירות לרשויות המקומיות, רק כעשירית הופיעו באייטמים בעלי הקשר פוליטי מובהק, וכל היתר הופיעו באייטמים שהתמקדו בפשיעה ופלילים.

שלוש התוכניות היחידות שנתנו הזדמנות לדוברים ערבים להתבטא בנוגע לבחירות ברשויות המקומיות בהקשר פוליטי היו "לונדון את קירשנבאום" של ערוץ עשר, "דקלסגל" של גלי צה"ל (בשניהם הופיע סמיר מחמיד, ראש העירייה הנבחר באום אל-פחם) ו"מרחאבית" של כאן ב' (שם הופיעו סולימאן מסוואדה שדיבר על תושבי מזרח ירושלים לאור תוצאות הבחירות).

ואולם, בלי קשר לזווית הפלילית המובהקת שאפיינה את הכתבה של מוסקו, לפי נתוני המדד הופיעו בכתבה 13 דוברים ערבים שונים. כיוון שממוצע כלל הדוברים ב"אולפן שישי" עומד על 18, הגיעה התוכנית לשיעור ייצוג של כ-72.2%, שיא חדש מאז השקת המדד לפני קרוב לשלוש שנים. השיא הקודם (53.3%), נקבע בקיץ האחרון, בתוכנית "חדשות סוף השבוע" של חברת החדשות.

בהפרש ניכר אחרי "אולפן שישי" ניצבת המתחרה מערוץ עשר, "שישי עם אילה חסון". בתוכנית, שעורכת גילי ברוש, נכללה כתבתה של מיה איידן על ישראלי שנפצע בחו"ל ושקע בתרדמת. במסגרת הכתבה הופיעו כאמל עבד, הבעלים ומנהל הסיעוד בבית-החולים "אצולת המונפורט", שם התעורר הפצוע מתרדמתו, וכן מודרכה פאעוד, שעובדת כאחות במוסד. השניים הביאו את "שישי עם אילה חסון" לשיעור ייצוג של כ-9.1%.

גם במקום השלישי ניצבת תוכנית אקטואליה מגזינית, הפעם "חדשות סוף השבוע" של חברת החדשות. בתוכנית, שהגישה דנה ויס וערכו קלי בן-יאיר ותירזה אליה-זיסמן, הציגה הכתבת יונה לייבזון נתונים חדשים על היקף הפגיעה המינית בנשים. במסגרת הדיווח שולב סינק קצר מפי חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה. כיוון שבתוכנית מופיעים בממוצע 15 דוברים בלבד, די היה בהופעה של ח"כ תומא-סלימאן כדי להביא את שיעור הייצוג לכ-6.7%.

פילוח הדוברים הערבים לפי גופי שידור מעלה כי חברת החדשות בולטת לטובה, ובהפרש ניכר. מתוך כ-270 דוברים שהופיעו בכל תוכניות החברה בשבוע שעבר, 18 היו ערבים. בעוד שיתר גופי התקשורת נעים סביב שיעור ייצוג של אחוז אחד בלבד, בחברת החדשות מגיעים לשיעור ייצוג של כ-6.6%.

עם זאת, יש לזכור כי 13 מתוך 18 הדוברים הערבים שהופיעו בתוכניות חברת החדשות הופיעו בכתבה אחת של יגאל מוסקו ששודרה ב"אולפן שישי". המשמעות היא שבכל יתר התוכניות של החברה הופיעו בשבוע שעבר חמישה דוברים ערבים בלבד, נתון שמניב לחברת החדשות שיעור ייצוג דומה ליתר גופי השידור.

השוואה בין מהדורות החדשות המרכזיות בערוצי הטלוויזיה מעמידה את "חדשות הערב", המהדורה של כאן 11 שמגישה גאולה אבן ועורך עילי לוין, במקום הראשון עם שיעור ייצוג נמוך של כ-2.6%. במהדורה של חדשות ערוץ עשר, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדברג, לא הופיע אף דובר ערבי זה השבוע השני ברציפות. כ-250 דוברים הופיעו במהדורה בשבועיים האחרונים, אך אף לא אחד מהם היה ערבי.

גם בשבוע שעבר נותרה התוכנית "המטה המרכזי" של ערוץ עשר בראש טבלת האפסים. "המטה המרכזי", שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק, לא הציגה דובר ערבי אחד כבר עשר תוכניות ברציפות. צמודה לה במירוץ לתואר התוכנית המדירה של השנה "פגוש את העיתונות" של חברת החדשות, בהגשת רינה מצליח ובעריכת דן דובין. ב"פגוש את העיתונות" ציינו בשבוע שעבר תשעה שבועות רצופים ללא אף דובר ערבי.

בשבוע שעבר כלל פאנל הפרשנים של "חדשות השבוע", שמגיש אמיר בר-שלום ועורך אבי מוסקל, לא פחות מ-11 דוברים שונים. ובכל זאת לא נמצא בו מקום לדובר ערבי אחד. התוכניות המתחרות בערוצים המסחריים, "שישי עם אילה חסון" ו"אולפן שישי", הגיעו לראש טבלת התוכניות מבחינת שיעור הדוברים הערבים שהופיעו בהם. אך כשמדובר בדוברים שבאולפן, בפרשנים שיושבים סביב שולחן השבת - עדיין אין מקום לערבים.

בשבוע שעבר כמעט ולא הופיעו דוברים ערבים באייטמים בעלי הקשר אזרחי. מרבית הדוברים הערבים שהצליחו להגיע לשידור הופיעו באייטמים כמו זה של מוסקו, שעסקו בבחירות ברשויות המקומיות מהזווית הפלילית.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה