בשבוע שעבר (18-24.11) הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל כ-2,800 דוברים. מתוכם רק 78, כ-2.8%, היו ערבים, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בראש טבלת התוכניות ניצבת זה השבוע השני ברציפות "אולפן שישי" של חברת החדשות. בתוכנית, שמגיש דני קושמרו ועורך רותם דנון, שודרה בשבוע שעבר כתבה שהכין יגאל מוסקו על חיסולו של עבד אל קאדר, ממנהיגי הכוחות הערבים ב-1948. במסגרת הכתבה הופיעו חמישה דוברים ערבים (רובם, יש לציין, היו עוברי אורח שנשאלו על עבד אל קאדר, בלי שאפילו זוהו בשמם). חמשת הדוברים הובילו את התוכנית לשיעור ייצוג של כ-27.8%.

על אף שהגיעה רק למקום השני, ובהפרש ניכר מ"אולפן שישי", "הבוקר הזה" של כאן ב' ראויה לשבח מיוחד. ראשית, משום שמדובר בתוכנית אקטואליה יומית ולא בתוכנית מגזינית, עובדה שמקשה על צבירת דוברים רבים. שנית, משום שמדובר בתוכנית רדיו, מדיום שאף הוא מגביל את כמות המרואיינים לכל אייטם. שלישית, בשל הגיוון.

ב"הבוקר הזה", שמגיש אריה גולן וערך ינון סרוסי, הופיעו עשרה דוברים ערבים בשבעה אייטמים שונים שעסקו בשלל נושאים מגוונים, והביאו לשידור כמה וכמה עיתונאים:

בדיווח של רובי המרשלג על משבר המים נשמע קולו של הפקח שאדי דעבוס. בדיווחים של ערן זינגר על האפשרות לפיצול הרשימה המשותפת הופיעו ווג'יה כיוף וח"כ אחמד טיבי. בפינת התרבות של נוב ראובני הופיע יוסף אבו ורדה. בדיווח מאת לירן כוג'הינוף נשמע קולו של המורה איימן חורי, שהותקפה בבית ספרה. בדיווח מאת חן ביאר על עתירה לביטול תוצאות הבחירות בירכא הופיעו ארבעה דוברים ערבים, ובדיווח נפרד של ביאר על חייל גולני מפסוטה שבגליל המואשם בתקיפת תושב אחר, נשמע קולה של אם הנאשם.

במקום השלישי ניצבת "ערב ערב", תוכנית האקטואליה היומית של כאן 11, בהגשת דב גיל-הר ובעריכת הדר פרנקנטל-קריב. בשבוע שעבר הופיעו בתוכנית שלושה דוברים ערבים: ג'ואד חיר אלדין, אלוף אירופה באיגרוף תאילנדי; השחקן יוסף אבו ורדה; ופואד דחדל, שרת בית ספר בדרום תל-אביב, שדמותו צוירה על פני הבניין בית הספר, בן 4 קומות.

פילוח הדוברים לפי גופי שידור מעלה כי חברת החדשות הובילה בשבוע שעבר בפער ניכר על יתר גופי השידור. שתי הזרועות של תאגיד השידור הישראלי הגיעו למקומות השני והשלישי כשמאחור נמצאים ערוץ עשר וגלי צה"ל. המיקום הנמוך של גלי צה"ל, שמרבה להדיר דוברים מהחברה הערבית אף יותר מיתר גופי השידור בישראל, מקומם במיוחד לנוכח העובדה כי תחנת הרדיו ממומנת מכספי כלל הציבור בישראל, יהודים ולא יהודים כאחד.

בחברת החדשות אמנם בלטו לטובה בשבוע שעבר בכל הקשור לייצוג דוברים מהחברה הערבית, אולם כשבוחנים את מהדורת החדשות המרכזית בכל גוף שידור, התוכנית היוקרתית ביותר והחשובה ביותר, עולה כי דווקא המהדורה של השידור הציבורי שילבה יותר דוברים ערבים באופן יחסי מאשר המהדורות של הערוצים המסחריים. את "חדשות השבוע" של כאן 11 מגישה גאולה אבן-סער ועורך עילי לוין.

גבוה מעל כולם, בראש טבלת האפסים, ניצבת גם השבוע "המטה המרכזי", התוכנית הפוליטית של ערוץ עשר שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק. כבר 11 תוכניות רצופות ש"המטה המרכזי" כוללת דוברים יהודים בלבד, ללא כל ייצוג לכחמישית מאזרחי מדינת ישראל.

"פגוש את העיתונות" של חברת החדשות, מי שהיתה עד השבוע שעבר במקום השני בטבלת האפסים, נעדרת הפעם מהטבלה. אחרי תשעה תוכניות רצופות ללא דובר ערבי, בשבוע שעבר הגיע לאולפן "פגוש את העיתונות" ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, שהתייחס בין היתר לבקשתו של ליברמן שלא לשבת לידו בכנסת. רינה מצליח מגישה את "פגוש את העיתונות" ועורך אותה דן דובין. 

ב"אולפן שישי" הופיעו יותר דוברים ערבים באופן יחסי מאשר בכל יתר התוכניות המרכזיות של גופי השידור בישראל, אולם גם בשבוע שעבר הם נותרו מחוץ לאולפן. סביב שולחן השבת של "אולפן שישי" שוב הוזמנו לדבר יהודים בלבד.

בתוכניות המתחרות, "שישי עם אילה חסון" של ערוץ עשר ו"חדשות השבוע" של כאן 11, הופיעו פאנלים גדולים בהרבה, בני תשעה דוברים, אך גם כאן לא נמנה בהם אפילו נציג אחד לחברה הערבית בישראל.

מתוך 78 הדוברים הערבים שהופיעו בגופי השידור המרכזיים בשבוע שעבר, 13 דוברות הופיעו בשישה אייטמים שעסקו באלימות נגד נשים. עשרה דוברים הופיעו באייטמים שעסקו בשחקני הכדורגל הערבים ששותפים בנבחרת ישראל. סירובו של השחקן יוסף אבו ורדה לקבל פרס מפעל חיים מידיה של שרת התרבות מירי רגב הוביל לכמה וכמה אייטמים בהשתתפותו. 

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה