כ-12 אלף דוברים ומרואיינים הופיעו במהלך חודש נובמבר בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל. מתוכם, רק 299 היו ערבים, כ-2.5%, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

שלוש התוכניות המרכזיות שהגיעו לשיעור הייצוג הגבוה ביותר הן תוכניות מגזין. בתוכניות כאלה ניתן בקלות יחסית להציג דוברים רבים מהחברה הערבית בזמן קצר.

"אולפן שישי" של חברת החדשות מובילה בפער ניכר על פני כל יתר התוכניות המרכזיות עם 22 דוברים ערבים שהיוו כ-28.5% מכלל הדוברים בתוכנית. הדוברים הופיעו במהלך החודש שעבר בארבעה אייטמים, שלושה מהם היו כתבות שהכין יגאל מוסקו. את "אולפן שישי" מגיש דני קושמרו ועורך רותם דנון.

במקום השני תוכנית מגזין נוספת של חברת החדשות, "חדשות סוף השבוע" שמגישה דנה ויס ועורכת קלי בן-יאיר. בתוכנית זו הופיעו שבעה דוברים ערבים במהלך החודש, שישה מהם בכתבה שהכינה יעל אודם על טרנסג'נדרית מוסלמית. שבעת הדוברים היוו כ-10.9% מכלל הדוברים בתוכנית.

במקוים השלישי ניצבת תוכנית מגזין של ערוץ עשר, "המגזין", שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר. ב"המגזין" הופיעו שישה דוברים ערבים בשני אייטמים, אולם בשונה מ"אולפן שישי" ו"חדשות סוף השבוע", במקרה של "המגזין" רוב הדוברים הערבים לא הופיעו בכתבת מגזין הנוגעת לחברה הערבית אלא בדיווח חדשותי דווקא, מאת אלי לוי, על מקרי אלימות שפרצו במגזר הערבי בעקבות הבחירות ברשויות המקומיות.

השוואה בין גופי השידור מעלה כי בחודש שעבר בלטה לטובה חברת החדשות, זאת לאחר תקופה של הדרה חריפה בתוכניותיה. במהלך חודש נובמבר הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של החברה 67 דוברים ערבים, כ-5.8% מכלל הדוברים.

כרגיל, תחנת גלי צה"ל בולטת לרעה עם שיעור ייצוג של 1.3% בלבד לחברה הערבית בישראל. תחנת הרדיו הצבאית מדירה דרך קבע את החברה הערבית פי כמה מיתר גופי השידור המרכזיים בישראל, זאת למרות שהתחנה היא תחנה ציבורית הממומנת מכספי כלל אזרחי המדינה, יהודים ולא יהודים כאחד.

בתחתית טבלת התוכניות ניצבות שתי תוכניות האקטואליה של רשת וקשת. ב"לפני החדשות" של רשת 13, שמגיש אודי סגל ועורך תום כספי, הופיעו במהלך החודש שעבר כ-250 דוברים ומרואיינים, אולם אף אחד מהם לא היה ערבי. ב"חדשות הבוקר עם ניב רסקין", של קשת 12, הופיעו כ-320 דוברים ומרואיינים, מתוכם רק שלושה היו ערבים. את "חדשות הבוקר עם ניב רסקין" עורך ניר נוימן.

בראש טבלת האפסים נותרה "המטה המרכזי", התוכנית הפוליטית של ערוץ עשר. בתוכנית, שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק, לא הופיע אף דובר ערבי כבר שלושה חודשים ברציפות. יש לציין כי מדד הייצוג מתייחס אך ורק לאזרחי ישראל. תושבי מזרח ירושלים והרשות הפלסטינית אינם נכללים בספירה.

זהו החודש השני ברציפות ש"סדר יום" של כאן ב' בולטת לטובה בין תוכניות הרדיו שנכללות במדד הייצוג. בתוכנית, שמגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ', הופיעו בחודש שעבר כ-170 דוברים, עשרה מתוכם היו ערבים (כ-5.8%). כרגיל ב"סדר יום", כשהתוכנית מארחת דוברים ערבים היא מקפידה להעניק את זכות הביטוי לנשים ולמומחים בתחומם. בחודש שעבר, מתוך עשרת הדוברים הערבים נמנו שבע נשים ושלושה היו מומחים.

צמודה ל"סדר יום", גם כן זה החודש השני ברציפות, תוכנית נוספת של תאגיד השידור הישראל, "הבוקר הזה". בתוכנית, שמגיש אריה גולן ועורך ינון סרוסי, הופיעו בחודש שעבר כ-330 דוברים. 17 מתוכם היו ערבים, כ-5.2%. "מה בוער" של גלי צה"ל, שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי, במקום השלישי עם שיעור ייצוג של כ-4.4%.

השוואה של המהדורות המרכזיות בערוצי הטלוויזיה מעלה כי בחודש שעבר המהדורה הנצפית ביותר, זו של חברת החדשות, היתה גם המהדורה שנתנה את הביטוי הגדול ביותר לחברה הערבית בישראל. במהדורה של חברת החדשות, שמגישה יונית לוי ועורכים גיא סודרי ויניב הלפגוט, הופיעו כ-450 דוברים ומרואיינים, 25 מתוכם היו ערבים (כ-5.5%).

התמקדות בתוכניות האקטואליה של רצועת הפרה פריים מעלה כי "ערב ערב" של כאן 11 הגיעה למקום הראשון עם שיעור ייצוג של כ-5.3%. את "ערב ערב" מגיש דב גיל-הר ועורכים אור לוונשטיין ואולגה ויניאר.

"לונדון את קירשנבאום", שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, הגיעה בחודש שעבר לשיעור ייצוג של כ-3.3%. נתון זה הספיק לתוכנית להגיע למקום השני בהשוואה בין תוכניות הפרה פריים, אך עבור "לונדון את קירשנבאום" מדובר בנתון נמוך במיוחד. בשלוש השנים האחרונות היתה "לונדון את קירשנבאום" התוכנית המצטיינת של מדד הייצוג. שבוע אחר שבוע, חודש אחר חודש, הזמינה התוכנית לאולפנה מגוון רחב של דוברים מהחברה הערבית, עם דגש על נשים ומומחים, שהתראיינו על שלל תחומים.

בחודש שעבר, לעומת זאת, מתוך כ-120 דוברים שהופיעו בתוכנית רק ארבעה היו ערבים. מאז תחילת 2018 לא נרשם נתון כה נמוך עבור "לונדון את קירשנבאום". למעשה, הפעם האחרונה ש"לונדון את קירשנבאום" הגיעה לשיעורי ייצוג כה נמוכים של החברה הערבית בישראל היתה בחודש ינואר 2016, החודש הראשון של בדיקת מדד הייצוג, אז הופיעו בתוכנית רק שלושה דוברים ערבים.

בימים אלה ניצבת "לונדון את קירשנבאום" בפני איום הורדה מהמסך, זאת על רקע המיזוג הצפוי בין ערוץ עשר לערוץ רשת 13. אם ניתן ללמוד משהו מנתוני מדד הייצוג על העתיד לבוא בערוץ הממוזג, הרי שהמסקנה מדאיגה. בתחתית הטבלה של תוכניות הפרה פריים ניצבת "לפני החדשות", תוכנית האקטואליה היומית של רשת 13 שמשודרת במקביל ל"לונדון את קירשנבאום". במהלך נובמבר הדירה "לפני החדשות" את החברה הערבית באופן מוחלט. מתוך כ-250 דוברים שהופיעו ב"לפני החדשות", שמגיש אודי סגל ועורך תום כספי, לא היה אפילו ערבי אחד.

למרות הנתונים המספריים המחמיאים של חברת החדשות בחודש נובמבר, כשבודקים את הדוברים הערבים מעט יותר לעומק מתברר כי עדיין יש בחברה מקום רב לשיפור. כך, לדוגמה, כשבודקים את שיעור הדוברים המומחים מתוך כלל הדוברים הערבים בכל גוף שידור עולה כי בחברת החדשות רק 16% מהדוברים היו מומחים בתחומם, זאת לעומת 26%-30% בכל יתר גופי השידור.

מהבחינה הזו ראויים לשבח במיוחד שני הערוצים של תאגיד השידור הישראלי, שהגיעו בחודש שעבר לשיעורי ייצוג גבוהים יחסית תוך הקפדה על שיבוץ דוברים מומחים רבים.

הנשים הערביות סבלו גם בחודש נובמבר מהדרה כפולה, הן כנשים והן כערביות. מתוך 299 דוברים ערבים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים, רק 65 היו נשים, כ-22%. מתוך כלל הדוברים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה המשודרות, רק 0.5% היו נשים ערביות.

פילוח שיעור הנשים הערביות לפי גוף שידור מעלה כי גם כאן ניצבת חברת החדשות במקום נמוך. רק 16% מכלל הדוברים הערבים שהופיעו בתוכניות החברה היו נשים. מתחת לחברת החדשות ניצבת רק תחנת גלי צה"ל, שם 12% בלבד מהדוברים הערבים בחודש שעבר היו נשים.

בראש הטבלה נמצא ערוץ עשר, ואחריו שני ערוצי תאגיד השידור הישראלי. גם אצלם בלטה העדפה לגברים ערבים על פני נשים ערביות, אך בפער קטן משמעותית.

לפי בדיקה שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה עולה כי מבין האייטמים שבהם הופיעו בחודש שעבר דוברים ערבים, הנושא הבולט ביותר היה רצח, אלימות ופשיעה, כאשר כ-89% מכלל האייטמים בנושא זה עסקו באופן ספציפי באלימות כלפי נשים. הדגש שניתן בחודש שעבר לנושאי האלימות והפשיעה הביא לכך שכ-41% מכלל האייטמים שבהם הופיעו דוברים ערבים היו בהקשרים שליליים שכאלה.

אייטמים עם דוברים ערבים בהקשר הפוליטי תפסו רק כ-26% מכלל האייטמים בהשתתפות דוברים ערבים, וזאת למרות שבחודש שעבר נערכו הבחירות לרשויות המקומיות. תוצאה זו נובעת מהדגש הפלילי שאפיין חלק גדול מסיקור הסוגיה.

עוד עולה מבדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה כי כי גם באייטמים בעלי הקשר אזרחי, נסיבות הסיקור היו במקרים רבים שליליות. כך, לדוגמה, בסיקור התחבורה בלטו הדיווחים על התאונה הקטלנית בכביש 90; בסיקור נושאי תרבות בלטו הדיווחים על ביטול הופעתו של הראפר תאמר נפאר במכללת תל-חי; ובסיקור אירועי ספורט בלטו הדיווחים על גזענות ואפליה כלפי שחקני נבחרת ישראל הערבים.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה