במהלך חודש ספטמבר הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של כאן ב', כאן 11, גלי-צה"ל, חברת החדשות וערוץ עשר קרוב ל-9,000 דוברים. 173 מהם היו ערבים – כ-1.9% בלבד – כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בחודש שעבר, על רקע החגים, בוטלו תוכניות חדשות ואקטואליה רבות, ואחרות שודרו במתכונת מקוצרת. עם זאת, מדד הייצוג מראה על ירידה לא רק בכמות הדוברים הערבים, אלא גם בשיעורם בקרב כלל הדוברים שהופיעו בתוכניות. לצמצום משך מהדורות החדשות, ככל הנראה, היתה תרומה לירידה בשיעור הדוברים הערבים.

מבין 21 תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, שאחריהן עוקב מדד הייצוג מקרוב, התוכנית עם שיעור הדוברים הערבים הגבוה ביותר במהלך החודש שעבר היתה "לפני החדשות", תוכנית האקטואליה היומית של רשת 13. בתוכנית, שמגיש אודי סגל ועורך תום כספי, הופיעו בחודש שעבר כמאה דוברים, 24 מתוכם היו ערבים (יצוין כי חלקם הופיעו בכתבות ששודרו בשידור חוזר בשל החגים). זהו הישג נאה לתוכנית המשודרת בערוץ מסחרי.

במקום השני, ובהפרש ניכר, ניצבת "נכון להבוקר" של גלי-צה"ל. בתוכנית, שמגיש ישי שנרב ועורכת הדר איזק, הופיעו במהלך החודש כשמונים דוברים, שבעה מתוכם ערבים. יש לציין כי תוכניות רדיו נוטות להגיע לשיעורים נמוכים יותר בדרך כלל מאשר תוכניות טלוויזיה, בשל מגבלות המדיום, שאינו מעודד ריבוי דוברים בכל אייטם. בשל כך יש לראות בנתונים של "נכון להבוקר" הישג ראוי לשבח.

במקום השלישי ניצבת "לונדון את קירשנבאום" של ערוץ עשר. התוכנית הובילה בעבר בפערים ניכרים על כל מקבילותיה לשעת השידור, אולם בשבועות האחרונים ירד שיעור הדוברים הערבים שמופיעים בה. את התוכנית מגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי.

פילוח הדוברים לפי גופי שידור מעלה כי שני הערוצים של תאגיד השידור הישראלי מובילים על פני היתר. כאן ב' ניצב במקום הראשון עם כ-3.3% ייצוג. מתוך קרוב לאלפיים דוברים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של הערוץ בחודש שעבר, 62 היו ערבים. חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה מציינים כי זהו הישג נדיר של תחנת הרדיו, שכן בדרך כלל מגיע לראש טבלת גופי השידור אחד מערוצי הטלוויזיה. בשל החגים קוצצו משדרי החדשות בערוצי הטלוויזיה, מה שככל הנראה הוביל לירידה כללית בנתוני הערוצים ואיפשר באופן נדיר ביותר אפילו לגלי-צה"ל לגבור על חברת החדשות וערוץ עשר.

ערוץ כאן 11, אף הוא של תאגיד השידור הישראלי, הגיע למקום השני עם כ-2.2%. מתוך כ-1,600 דוברים שהופיעו בתוכניותיו, 36 היו ערבים. במקום האחרון: ערוץ עשר עם כ-1.2% ייצוג בלבד. מתוך כ-2,200 דוברים שהופיעו בערוץ בחודש שעבר, רק 28 היו ערבים.

לא פחות מחמש תוכניות אקטואליה מרכזיות הדירו לחלוטין את החברה הערבית במהלך כל חודש ספטמבר. ההדרה החריפה בלטה במיוחד ב"חדשות הבוקר עם ניב רסקין" של ערוץ קשת 12, שכן בתוכנית זו הופיעו במהלך החודש למעלה ממאתיים דוברים. ובכל זאת, אף לא אחד מהם היה ערבי. את "חדשות הבוקר עם ניב רסקין" עורך מירון ששון.

אפס דוברים ערבים הופיעו במהלך כל החודש גם ב"חמש עם רפי רשף" של ערוץ עשר, שעורך דניאל בשך; "חדשות סוף השבוע" של חברת החדשות, שמגישה דנה ויס ועורכת קלי בן-יאיר; "המטה המרכזי", שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק; ו"פגוש את העיתונות", שמגישה רינה מצליח ועורך דן דובין.

מדד הייצוג מתייחס אך ורק לדוברים ערבים בעלי אזרחות ישראלית. תושבי מזרח ירושלים והרשות הפלסטינית אינם נכללים במדד.

התמקדות בתוכניות הרדיו המובילות מעלה כי "נכון להבוקר" של גלי-צה"ל הצליחה לעקוף את "הבוקר הזה" של כאן ב' אשר השיגה בשבועות האחרונים נתונים נאים. בתחתית טבלת הרדיו, זה החודש השלישי ברציפות, ניצבת "סדר יום", תוכנית האקטואליה שמגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ'. בחודש ספטמבר הופיעו בתוכנית כשישים דוברים. רק שניים מהם היו ערבים.

השוואה בין מהדורות החדשות המרכזיות בטלוויזיה מעלה כי המהדורה של תאגיד השידור הישראלי, שמגישה גאולה אבן-סער ועורך עילי לוין, השיגה שיעורי ייצוג גבוהים יותר מאשר שתי המהדורות המסחריות גם יחד. כ-430 דוברים הופיעו במהדורה המרכזית של כאן 11 בחודש האחרון, 20 מתוכם היו ערבים.

הבדיקה החודשית שעורכת חברת יפעת מחקרי מדיה עבור מדד הייצוג כוללת בדיקה איכותית של זהות המרואיינים הערבים, כדי לקבוע כמה מהם הופיעו על תקן מומחים. ראיון עם מומחה, מעצם טבעו, מעניק למרואיין נקודת פתיחה טובה והקשר חיובי.

על-פי בדיקה זו, שיעור המומחים הגבוה ביותר מבין הדוברים הערבים נרשם בגלי-צה"ל. כחמישית מכלל הדוברים הערבים שהופיעו בתחנה עשו זאת על תקן מומחים. בהתאם, מתוך 21 התוכניות המרכזיות, רק אחת כללה יותר ממומחה אחד החודש: "מה בוער" של גלי-צה"ל, שמגיש רזי ברקאי ועורכת נורית קנטי.

בתחתית הטבלה ניצבת חברת החדשות (לשעבר חדשות ערוץ 2). תריסר דוברים ערבים הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של החברה במהלך החודש האחרון. אף לא אחד מהם הוזמן לדבר על תחום התמחותו.

חודש ספטמבר היה חודש חלש במיוחד לנשים ערביות בתקשורת הישראלית. מתוך 173 דוברים ערבים, היה ניתן לקוות שכמחצית יהיו נשים. בפועל, רק 12 היו נשים, כ-7% בלבד. כיוון שמספר כלל הדוברים בחודש עמד על כ-9,000, שיעור הייצוג הכללי של הנשים עמד על כעשירית האחוז בלבד. מחיקה כמעט מוחלטת מתקשורת הזרם המרכזי בעברית. בחודש אוגוסט, לצורך השוואה, כ-20% מכלל הדוברים הערבים היו נשים, וממוצע שיעור הנשים מתחילת השנה עומד על כ-18%.

פילוח הופעת נשים ערביות לפי גופי שידור מעלה כי אף שבכולם שיעור הייצוג היה נמוך, בכל זאת ניתן למצוא הבדלים. כ-14% מכלל הדוברים הערבים בערוץ עשר היו נשים, זאת לעומת כ-3% בלבד בכאן ב'. ב"לונדון את קירשנבאום" של ערוץ עשר, ראוי לציין, הופיעו במהלך החודש רק חמישה דוברים ערבים מתוך כ-70, אך שניים מהם היו נשים.

לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, חרף הגידול היחסי באייטמים בהשתתפות ערבים בעלי הקשר אזרחי, הנושאים הבולטים ביותר נותרו סוגיות כמו פשיעה בחברה הערבית, גזענות וחוק הלאום.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה