סדרת כתבות שהכין דורון הרמן למהדורה המרכזית של ערוץ עשר הזניקה מעלה את נתוני מדד הייצוג בשבוע שעבר (9-15.12). המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בשבוע שעבר הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור הציבוריים כ-2,800 דוברים. 177 מתוכם, כ6.4%, היו ערבים. זהו שיעור הייצוג השבועי החמישי בגובהו שנרשם במדד מאז השקתו בינואר 2016.

העיתונאי דורון הרמן, ראש דסק הפלילים בחדשות ערוץ עשר, הכין למהדורה המרכזית של הערוץ סדרת כתבות על הנעשה ביפו: מדיור, דרך הפשיעה ועד לתיירות. סדרת הכתבות ששודרה בשבוע שעבר אחראית ל-59 דוברים ערבים, בדיוק שליש מכלל הדוברים הערבים שהופיעו בשבוע שעבר בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים. יש לציין כי בסדרת הכתבות עצמה הופיעו 51 דוברים ערבים, ועוד שמונה הופיעו בתוכניות אחרות כקידום לסדרת הכתבות. בדיקת עומק שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה העלתה כי מבין הדוברים הערבים שהופיעו בסדרת הכתבות של הרמן כמחצית (52%) דיברו על הפשיעה ביפו, והיתר התחלקו בין נושאי הדיור (29%) והתיירות (17%).

מלבד סדרת הכתבות של הרמן הופיעו במהדורה המרכזית של חדשות ערוץ עשר, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג, עוד שישה דוברים ערבים בנושאים שונים ובסך הכל 57 דוברים. כיוון שממוצע כלל הדוברים השבועי בתכונית עומד על 124, שיעור הייצוג שלה הגיע ל-46%.

במקום השני, עם 20% ייצוג, תוכנית האקטואליה היומית "ערב ערב" שמשודרת בכאן 11. בתוכנית, שהגיש דב גיל-הר וערכו אור לוונשטיין, אולגה ויניאר והדר פרנקטל-קריב, הופיעו בשבוע שעבר שבעה דוברים ערבים: ביום ראשון בשבוע שעבר הופיע רג'א זעאתרה (סינק מראיון שהעניק לערן זינגר בכאן ב'); יומיים אחר כך התראיין חמודי אבו רביעה, מנהל בית מרקחת בקניון בבאר שבע, שסיפר על צעיר דרוזי שהתלונן בפניו שחדר כושר באותו קניון סירב לאפשר לו לרכוש מנוי; למחרת התראיין טלפונית ח"כ אחמד טיבי על הטיפול שהעניק לשר איוב קרא כשזה התמוטט בכנסת; בהמשך התוכנית דיווח חן ביאר מעכו, שם נרצחה אימאן עווד, כשבמהלך הדיווח שודרו סינקים מפי אם הנרצחת ומפי דודתו של הבעל החשוד ברצח. עוד בהמשך אותה תוכנית הופיע סינק ממסיבת עיתונאים שכינס זעאתרה ולצד זאת התראיינה שהירה שלבי, שתמלא את מקומו של זעאתרה ותמונה בעתיד לסגנית ראשת עיריית חיפה.

במקום השלישי, עם 17.9% ייצוג, "לונדון את קירשנבאום", מצטיינת "מדד הייצוג" בשנים האחרונות ומי שצפויה לרדת בקרוב מהמסך. בתוכנית, שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, הופיעו בשבוע שעבר חמישה דוברים ערבים: ביום ראשון של השבוע שעבר, בתוכנית שנפתחה בהצגת ממצאי סקר שערכה התוכנית על יחס היהודים לערבים בישראל, התראיינה נאהדה אלעוקבי, פעילה בתנועת "נשים עושות שלום"; ביום שלישי התראיין ד"ר סאמי חמדן, חוקר אובדנות, על התאבדות ידוענים והשלכות הסיקור של מעשיהם; למחרת הגיעה לאולפן התוכנית שהירה שלבי, שתמונה לסגנית ראשת עיריית חיפה; וביום חמישי בשבוע שעבר, בתוכנית שהגיש רביב דרוקר, הופיע עו"ד חוסאם יונס, לדיון על מלחמת הקרקעות ברשות הפלסטינית. כחלק מהאייטם עמו הופיע סינק של אחמד סלאמה, סוחר קרקעות שנרצח ימים אחדים קודם לכן.

בפילוח הדוברים הערבים לפי גופי שידור ניתן לראות כי סדרת הכתבות של הרמן הביאה את ערוץ עשר לשיעור ייצוג גבוה של כ-11.6%, הגבוה ביותר שרשם מאז תחילת המדידות בינואר 2016. גם בחברת החדשות רשמו נתון גבוה מאוד, וזאת בעיקר הודות לכמה וכמה אייטמים שבהם סוקרו מקרי רצח ופשיעה.

מנגד, בתחתית הטבלה, שוב ניצבת תחנת גלי צה"ל. תחנה זו מדירה דרך קבע את החברה הערבית בישראל וגם בשבוע שעבר הופיעו בה, באופן יחסי, פחות דוברים ערבים מאשר בגופי השידור המרכזיים האחרים. זהו נתון מאכזב במיוחד לנוכח העובדה שגלי צה"ל היא תחנת שידור ציבורית, המופעלת מכספי כל משלמי המסים בישראל, יהודים ולא יהודים כאחד.

בהשוואה בין מהדורות החדשות המרכזיות בולטת כמובן המהדורה של ערוץ עשר, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג. במקום האחרון דווקא המהדורה של הערוץ הציבורי, שמגישה גאולה אבן-סער ועורך עילי לוין. כ-150 דוברים הופיעו במהדורה זו בשבוע שעבר, מתוכם רק תשעה היו ערבים.

את טבלת האפסים מובילה עדיין "חדשות סוף השבוע", מגזין האקטואליה של חברת החדשות שמגישה דנה ויס ועורכת קלי בן-יאיר. השבוע שעבר היה השבוע הרביעי ברציפות שבו המהדורה לא כללה אפילו דובר ערבי אחד.

סביב שולחן השבת של תוכניות האקטואליה המשודרות ביום שישי בערב שוב לא נותר מקום לערבים. דוברים מהחברה הערבית בישראל מופיעים דרך קבע בכתבות המגזין שמשודרות ב"אולפן שישי", "שישי עם אילה חסון" ו"חדשות השבוע", אבל נדיר מאוד למצוא אותם באולפני התוכניות הללו.

הנושא הבולט ביותר באייטמים שכללו בשבוע שעבר דוברים ערבים, כך לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, היה מעשי אלימות ופשיעה. גם אם מתעלמים לרגע מהדוברים שהופיעו בהקשר זה בסדרת הכתבות של דורון הרמן, אנו נותרים עם 40 דוברים שהופיעו באייטמים שהוקדשו לאלימות כלפי נשים, כמעט כולם סביב מקרה הרצח בעכו.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה