בשבוע שעבר (14-20.10) הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי המדיה המשודרת בישראל כ-2,800 דוברים, אך רק 60 מתוכם (כ-2.2%) היו ערבים, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

"לונדון את קירשנבאום", תוכנית האקטואליה היומית של ערוץ עשר, היתה היחידה מבין 21 התוכניות המובילות שנמצאות תחת מעקב צמוד של מדד הייצוג שהצליחה להגיע לשיעור ייצוג דו-ספרתי של החברה הערבית בישראל. בתוכנית, שמגיש בדרך כלל ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, הופיעו בשבוע שעבר שלושה דוברים ערבים (בשבוע שעבר התוכנית הוגשה על ידי עיתונאים מתחלפים במקומו של לונדון).

בתוכנית שהגיש גיא זהר השתתף מחמוד אבו יונס, יו"ר איחוד בני סכנין, שדיבר על תרומת השחקנים הערבים לניצחונה של נבחרת ישראל בכדורגל על נבחרת אלבניה. בתוכנית שהגיש ספי עובדיה התראיין עו"ד ראיס אבו-סייף, יו"ר הרשימה המשותפת ברמלה, ונתן את נקודת מבטו על הקמפיין הגזעני של הבית-היהודי בעיר. בתוכנית נפרדת, שהגיש ברוך קרא, השתתף ח"כ ג'מאל זחאלקה מהרשימה המשותפת בדיון על האסירים הפלסטיניים בבתי הכלא הישראלים. בשבוע ממוצע משתתפים ב"לונדון את קירשנבאום" קרוב לשלושים דוברים ועל כן שיעור הייצוג בשבוע שעבר בתוכנית עמד על כ-10.7%.

שתי הנציגות הנוספות בראש טבלת התוכניות מגיעות מהזרוע הטלוויזיונית של תאגיד השידור הישראלי. במהדורת החדשות המרכזית, שמגישה גאולה אבן-סער ועורך עילי לוין, הופיעו בשבוע ששעבר 11 דוברים ערבים, שישה מהם בכתבה שהכין עופר חלפון על תרומתם של השחקנים הערבים לניצחונה של נבחרת ישראל בכדורגל. בסך הכל הגיעה "חדשות הערב" של כאן 11 לשיעור ייצוג של כ-7.1%

במקום השלישי ניצבת "ערב ערב", אף היא של כאן 11, שהציגה במהלך השנה שיפור משמעותי בשיעור הייצוג של החברה הערבית. בתוכנית, שמגיש דב גילהר ועורך הדר פרנקנטל-קריב, הופיעו בשבוע שעבר שני מרואיינים ערבים: עו"ד מייסא ארשד, חברה בארגון אישה לאישה, שדיברה על אלימות נגד נשים בישראל; ובמסגרת קדימון לתוכנית "פגישה עם רוני קובן" הופיע קטע קצר בהשתתפות לוסי אהריש.

פילוח הדוברים הערבים לפי גוף שידור מבליט את ההדרה החריפה שאפיינה בשבוע שעבר את תוכניות חברת החדשות. בסך הכל מופיעים מדי שבוע בכל תוכניות החברה כ-270 דוברים. בשבוע שעבר רק שניים מהם היו ערבים, פחות מאחוז. שניהם, אגב, הופיעו ב"שש עם עודד בן-עמי". קאזם חליליה, המשתתף במשלחת הסברה נגד ה-BDS, הופיע בתוכנית שהגישה סיון רהב-מאיר וערך יותם יניב; בתוכנית נפרדת, שהגיש בן-עמי וערך ישי הראל, נערך דיון באולפן על חתונת לוסי אהריש. במסגרת הדיון הוקרן קטע קצר מדברים שאמרה אהריש על חתונתה.

השפל אליו הגיעה חברת החדשות הביא לכך שהצליחה לשלול את המקום האחרון בטבלת גופי השידור ממי שמחזיקה בו באופן מסורתי - גלי צה"ל. בתחנה הצבאית הופיעו בשבוע שעבר כ-700 דוברים מתוכם שמונה ערבים. בראש הטבלה ניצבת זרוע הטלוויזיה של תאגיד השידור הישראלי. מתוך כ-500 דוברים, 23 היו ערבים, כ-4.5%.

הפער בין שידורי הטלוויזיה הציבוריים למסחריים בולט במיוחד כשמשווים את הייצוג של החברה הערבית במהדורות החדשות המרכזיות. המהדורה של כאן 11, עם רייטינג נמוך יחסית, כללה כ-7.1% דוברים ערבים. המהדורה של חברת החדשות, שמבחינת נתוני רייטינג מובילה על פני שתי מתחרותיה בהפרש ניכר, הדירה לחלוטין את החברה הערבית. את המהדורה המרכזית בחברת החדשות מגישה יונית לוי ועורכים גיא סודרי ויניב הלפגוט.

בתחילת השנה, במסגרת כנס שערכה הרשות השנייה, התייחס מנכ"ל חברת החדשות אבי וייס לתגובות הקשות שמתעוררות בקרב הציבור הישראלי בכל פעם שמשודרת כתבה הנוגעת לחברה הערבית.

אבי וייס על תגובות נאצה לשידור כתבות על ערבים (צילום: אבי חסון)

"כל ערבי שנביא לשידור זה נאצות", אמר וייס בכנס, "לא רק [בזמן חירום], אפילו בשוטף. אם אנחנו רוצים להביא מרואיין ערבי או לעשות כתבה על מצוקה של ערבים איפשהו, זה תוך שנייה – המרכזיה מתפוצצת, הטוויטר מתפוצץ, הפייסבוק מתפוצץ".

עם זאת, מנכ"ל חברת החדשות הדגיש באותה הזדמנות: "אני עובד אצל הצופים, אבל אני לא עלה נידף מולם. אני חושב שזו הסכנה הכי גדולה, להיות גמיש מדי מול הרצון של הצופה". נתוני המהדורה המרכזית מהשבוע שעבר מלמדים שבכל זאת ישנה מדי פעם גמישות מול רצונות הצופים.

מתוך 21 התוכניות המרכזיות אחריהן עוקב מקרוב מדד הייצוג, ב-11 לא הופיע בשבוע שעבר אפילו דובר ערבי אחד.

את טבלת האפסים מובילה גם השבוע "המטה המרכזי", התוכנית הפוליטית השבועית שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק. בשבוע שעבר שודרה התוכנית השישית ברציפות של "המטה המרכזי" ללא דובר ערבי. מיד אחריה בטבלת האפסים המהדורה המקבילה של חברת החדשות (לשעבר חדשות 2), "פגוש את העיתונות", שעורך דן דובין ומגישה רינה מצליח. ב"פגוש את העיתונות" שידרו כבר חמש תוכניות ללא דובר ערבי.

בתוכניות האקטואליה שמשודרות מדי יום שישי בערב מתכנסים סביב השולחן המרכזי פרשנים ומומחים מטעם המערכת העיתונאית כדי לסכם את השבוע שחולף ולדבר על השבוע הבא. לפעמים מצטרף אליהם איש ציבור בכיר לראיון. בבמה היוקרתית הזו כמעט ולא ניתן למצוא אף פעם דובר ערבי. לא בספסל המראיינים והפרשנים ולא בזה של המרואיינים. השבוע שעבר לא היה חריג מהבחינה הזו.

לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, הנושא המרכזי של הדיווחים שבהם השתתפו דוברים ערבים בשבוע שעבר היה הבחירות לרשויות המקומיות - בעקבות שלט החוצות הגזעני ברמלה, אך לא רק בגינו. גם מערכת הבחירות בתל-אביב זכתה להתייחסות, אחרי שאסף הראל צירף את נציג חד"ש עו"ד אמיר בדראן למקום השני ברשימתו.

נושאים נוספים שהביאו דוברים ערבים לתקשורת הם: ניצחונה של נבחרת ישראל בכדורגל, בזכות שחקניה הערבים, תאונות עבודה, וחוק הלאום.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה