בשבוע שעבר (16-22.12) הופיעו כ-2,800 דוברים ומרואיינים בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל. מתוכם, רק 63 היו ערבים (כ-2.3%), כך לפי נתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בראש טבלת התוכניות שוב ניצבת "לונדון את קירשנבאום", תוכנית האקטואליה היומית של ערוץ עשר שלאחרונה הוכרז על הורדתה מלוח השידורים. התוכנית, שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, מצטיינת באופן קבוע בשילוב דוברים ומרואייינים ערבים, בדרך כלל לראיונות ארוכים ובשלל נושאים.

בשבוע שעבר הופיעו ב"לונדון את קירשנבאום" שלושה דוברים ערבים: בתוכנית מיום ראשון שעבר הגיע לאולפן גסאן מונייר, פעיל פוליטי וחברתי בלוד ורמלה, שדיבר על הפשע בלוד; אחריו דיברה ז'נאן בסול, עיתונאית "הפורום לחשיבה אזורית" על פסטיבל מוזיקה גדול שנערך בסעודיה. בתוכנית מיום רביעי שעבר התראיין באולפן שיח' ד"ר עמאר איאד, מנהל בי"ס תיכון ואמאם במסגד הגדול בכפר קאסם, על המנהג של גירוש משפחות רוצחים בחברה הערבית.

כיוון שמספר הדוברים השבועי הממוצע ב"לונדון את קירשנבאום" עומד על כ-28, שיעור הייצוג של התוכנית בשבוע שעבר הגיע ל-10.7%. בשבוע שבו הייצוג הכללי היה נמוך יחסית, די היה בכך כדי שהתוכנית תגיע לראש טבלת התוכניות.

במקום השני ניצבת תוכנית נוספת של חדשות ערוץ עשר, "שישי עם אילה חסון". בתוכנית, שעורכת גילי ברוש, הופיעו שני דוברים ערבים: פארח דחדח, מנהל ובעלים של חברת לייטסאפ, הופיע לכמה שניות בכתבה שהכין איתי ורד על תיירות בירושלים. עו"ד חאלד מחאג'נה, סנגורו של נאשם בפיגוע בנמל אילת, הופיע בדיווח מאת אלמוג בוקר שנכלל במהדורה המוקדמת של "שישי", לפני השעה שמונה. שני אלה הביאו את התוכנית לשיעור ייצוג של כ-9.1%.

ב"קלמן ליברמן", תוכנית הרדיו היומית של כאן ב', הופיעו בשבוע שעבר שלושה דוברים ערבים: ח"כ יוסף ג'בארין הגיב לשיחה על ועדת האתיקה של הכנסת; נהג האוטובוס נדאל אלפקיה סיפר על האירוע שבו הותקף בידי יהודים, על פי החשד על רקע לאומני; וניצב ג'מאל חכרוש דיבר על מקרי האלימות בחברה הערבית. בסך הכל הגיעה התוכנית, בהגשת קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ובעריכת איתמר דרוקרמן, לשיעור ייצוג של כ-7.5%.

פילוח הדוברים הערבים לפי כלי תקשורת מציב את שני ערוצי תאגיד השידור הישראלי בראש, אף שגם בהם שיעור הייצוג אינו גבוה יחסית לעובדה שכ-18% מאזרחי המדינה הם ערבים. במקום האחרון - זה השבוע החמישי ברציפות שבגלי צה"ל מדירים את החברה הערבית יותר מכל גוף שידור מרכזי אחר.

מאז תחילת השנה נרשמו כבר 38 שבועות שבהם הגיעה גלי צה"ל לתחתית טבלת הייצוג (מתוך 52 שבועות שנכללו עד כה במדד 2018). גלי צה"ל מדירה את החברה הערבית בישראל יותר מכל גוף תקשורת מרכזי אחר ובהפרש ניכר, זאת למרות שהיא תחנת שידור ציבורית הממומנת מכספי המסים של כל אזרחי ישראל ואילו שניים מגופי תקשורת אליהם היא מושווית במדד הייצוג הם מסחריים.

השוואה בין מהדורות החדשות של שלושת ערוצי הטלוויזיה מעלה כי המהדורה של תאגיד השידור, בהגשת גאולה אבן-סער ובעריכת עילי לוין, שיבצה יותר דוברים ערבים מאשר שתי המהדורות המסחריות. בשבוע האחרון שבו הגישה אבן-סער את המהדורה באופן מלא, טרם פרישתה לרגל הקדמת הבחירות, הופיעו עשרה דוברים ערבים. במהדורת חדשות עשר, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג, הופיעו שניים ובמהדורת חברת החדשות, שמגישה יונית לוי ועורכים גיא סודרי ויניב הלפגוט, הופיעו שלושה.

שתי תוכניות של חברת החדשות ממשיכות להוביל את טבלת האפסים. "חדשות סוף השבוע", שמגישה דנה ויס ועורכת קלי בן-יאיר, ציינה בשבוע שעבר את התוכנית החמישית ברציפות ללא כל ייצוג לחברה הערבית. "פגוש את העיתונות", שמגישה רינה מצליח ועורך דן דובין, משודרת כבר שלושה שבועות ללא אף דובר ערבי.

גם השבוע לא הופיע אף דובר ערבי סביב שולחן השבת של שלוש תוכניות האקטואליה המשודרות ביום שישי בערב. במהדורת "חדשות השבוע" של כאן 11, שמגיש אמיר בר-שלום ועורך אבי מוסקל, הופיע פאנל מתחלף שכלל לא פחות מ-11 דוברים סביב השולחן שבאולפן. אף אחד מהם לא היה ערבי.

לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, נושא הפשיעה בחברה הערבית היה הנושא הבולט שבהקשרו הופיעו דוברים ערבים בתקשורת הזרם המרכזי בעברית, בעיקר על רקע מקרי רצח בלוד, יפיע ומגידו.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה