כ-2,800 דוברים הופיעו בשבוע שעבר (21-27.10) בתוכניות החדשות והאקטואליה של ערוץ עשר, כאן ב', גלי-צה"ל, כאן 11 וחברת החדשות. מתוכם, רק 79 היו ערבים, כ-2.8% בלבד, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בראש טבלת התוכניות השבועית מופיעות אותן שלוש תוכניות שהגיעו גם בשבוע שעבר לראש הטבלה – תוכניות הפרה-פריים של כאן 11 וערוץ עשר, ומהדורת החדשות המרכזית של כאן 11 – אם כי הפעם הסדר שונה.

במקום הראשון ניצבת "ערב ערב", תוכנית האקטואליה היומית של כאן 11, שהשתפרה מאוד בחודשים האחרונים בכל הקשור לייצוג החברה הערבית בישראל. בשבוע שעבר הופיעו בתוכנית, שמגיש דב גיל-הר ועורך אור לוונשטיין, ארבעה דוברים ערבים: אחסין אבו-אלעיאן, המתגורר בשכנות לאשה שנספתה בשריפה בתל-אביב, והפנה את האשמה לעירייה; קאזם חלילה, פעיל ליכוד ששב ממסע הסברה נגד ה-BDS בדרום-אפריקה, התראיין באולפן. באותה תוכנית התראיין גם ג'וודאת איברהים, שזכה בעבר בלוטו האמריקאי. בנוסף התראיין לתוכנית השחקן צחי הלוי, ובמסגרת האייטם שודר קטע קצר בהשתתפות אשתו הטרייה לוסי אהריש. כיוון שבשבוע ממוצע עומד מספר הדוברים בתוכנית על כ-35, הארבעה היוו כ-11.4% מכלל הדוברים בתוכנית.

למקום השני הגיעה מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11, שמגישה גאולה אבן-סער ועורך עילי לוין. 15 דוברים ערבים הופיעו במהדורת "חדשות הערב" לאורך השבוע, בעיקר בהקשרים פוליטיים על רקע הבחירות ברשויות המקומיות. עשרה מהדוברים הופיעו בכתבה שהכין ערן זינגר על השינויים באופי ההצבעה בחברה הערבית.

"לונדון את קירשנבאום", שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, אירחה בשבוע שעבר שני דוברים ערבים: את סמירה רדא-עמראן, המועמדת הדרוזית הראשונה לראשות מועצת הכפר עין-קיניא שברמת הגולן, שלראשונה נערכו בו בחירות מוניציפליות (בסופו של דבר רדא-עמראן היתה היחידה בכפר שהטילה פתק עם שמה). בנוסף נערך ראיון עם יוסף ג'בארין, פרופסור משנה בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, על העלייה בהשכלה הגבוהה בקרב החברה הערבית בישראל. יצוין כי בשבוע שעבר לונדון לא הגיש את התוכנית, אלא מגישים מתחלפים מחברת החדשות של ערוץ עשר.

פילוח הדוברים הערבים לפי גוף שידור מבליט זה השבוע השני ברציפות את ההדרה החריפה שמאפיינת את תוכניות חברת החדשות. בסך הכל מופיעים מדי שבוע בכל תוכניות החברה כ-270 דוברים. בשבוע שעבר רק אחד מהם היה ערבי, פחות ממחצית האחוז. וכמו לפני שבועיים, גם בשבוע שעבר הדובר היחיד הופיע ב"שש עם". במלים אחרות, בשלוש מהדורות הדגל של החברה – המהדורה המרכזית, "אולפן שישי" ו"חדשות סוף השבוע", ההדרה של החברה הערבית בישראל מוחלטת כבר שבועיים ברציפות (יש לציין כי מדד הייצוג מתייחס אך ורק לערבים בעלי אזרחות ישראלית. תושבי מזרח ירושלים והרשות הפלסטינית אינם נכללים בו).

הדובר הערבי היחיד בכל תוכניות חברת החדשות בשבוע שעבר היה דוברת, תושבת רמלה ג'נאן רזאק, שהתראיינה לתוכנית "שש עם" שהגישה רינה מצליח על הגזענות שבה נתקלה כשניסתה לשכור דירה. אולי אם בחברת החדשות לא היו מעלימים באופן שיטתי קרוב לחמישית מאזרחי מדינת ישראל מהמסך שלהם, היה בכך כדי לתרום לצמצום האפליה שחווים אותם אזרחים בחיי היומיום.

הפער בין שידורי הטלוויזיה הציבוריים למסחריים בולט במיוחד כשמשווים את הייצוג של החברה הערבית במהדורות החדשות המרכזיות. המהדורה של כאן 11, עם רייטינג נמוך יחסית, כללה כ-9.7% דוברים ערבים. רובם, כאמור, בכתבה שהוקדשה לשינויים ביחס החברה הערבית לבחירות ברשויות המקומיות. המהדורה של חברת החדשות, שמבחינת נתוני רייטינג מובילה על פני שתי מתחרותיה בהפרש ניכר, הדירה לחלוטין את החברה הערבית זה השבוע השני ברציפות. את המהדורה המרכזית בחברת החדשות מגישה יונית לוי ועורכים גיא סודרי ויניב הלפגוט.

בתחילת השנה, במסגרת כנס שערכה הרשות השנייה, התייחס מנכ"ל חברת החדשות אבי וייס לתגובות הקשות שמתעוררות בקרב הציבור הישראלי בכל פעם שמשודרת כתבה הנוגעת לחברה הערבית.

אבי וייס על תגובות נאצה לשידור כתבות על ערבים (צילום: אבי חסון)

"כל ערבי שנביא לשידור זה נאצות", אמר וייס בכנס, "לא רק [בזמן חירום], אפילו בשוטף. אם אנחנו רוצים להביא מרואיין ערבי או לעשות כתבה על מצוקה של ערבים איפשהו, זה תוך שנייה – המרכזייה מתפוצצת, הטוויטר מתפוצץ, הפייסבוק מתפוצץ". עם זאת, מנכ"ל חברת החדשות הדגיש באותה הזדמנות: "אני עובד אצל הצופים, אבל אני לא עלה נידף מולם. אני חושב שזו הסכנה הכי גדולה, להיות גמיש מדי מול הרצון של הצופה". נתוני המהדורה המרכזית מהשבועיים האחרונים מלמדים שבכל זאת ישנה מדי פעם גמישות יתר מול רצונות הצופים.

מתוך 21 התוכניות המרכזיות שאחריהן עוקב מקרוב מדד הייצוג, בעשר תוכניות לא הופיע בשבוע שעבר אפילו דובר ערבי אחד.

את טבלת האפסים מובילה גם השבוע "המטה המרכזי", התוכנית הפוליטית השבועית שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק. בשבוע שעבר שודרה התוכנית השביעית ברציפות של "המטה המרכזי" ללא דובר ערבי. מיד אחריה בטבלת האפסים, המהדורה המקבילה של חברת החדשות (לשעבר חדשות 2), ו"פגוש את העיתונות", שעורך דן דובין ומגישה רינה מצליח. ב"פגוש את העיתונות" שידרו כבר שש תוכניות רצופות ללא דובר ערבי.

בשבוע שעבר, כרגיל, הוזמנו יהודים בלבד לשולחן השבת, זה שניצב במרכז שלוש תוכניות החדשות המרכזיות שמשודרות ביום שישי בערב. סביב שולחן זה מתכנסים מדי שבוע פרשנים ומומחים מטעם המערכת העיתונאית כדי לסכם את השבוע שחולף ולדבר על השבוע הבא. לפעמים מצטרף אליהם איש ציבור בכיר לראיון. בבמה היוקרתית הזו כמעט ולא ניתן למצוא אף פעם דובר ערבי. לא בספסל המראיינים והפרשנים, ולא בזה של המרואיינים.

הבחירות ברשויות המקומיות הביאו לעלייה בשיעור האייטמים עם הדוברים הערבים שעסקו בעניינים פוליטיים. חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה מציינים כי למרות שבשבוע שעבר אושר בוועדת השרים לחקיקה חוק הנאמנות בתרבות, ועל אף העובדה שהחוק צפוי להשפיע קשות על האמנים הערבים בישראל, בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של כאן 11, כאן ב', חברת החדשות, גלי-צה"ל וערוץ עשר הופיעו רק שני דוברים ערבים באייטמים על הנושא (השחקן נורמן עיסא, שהופיע בסינק קצר בדיווח של "המגזין" בערוץ עשר על ההפגנה, והשחקן מוראד חסן, שקולו נשמע בכתבה ששודרה ב"יומן השבוע" בכאן ב').

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה