בשבוע שעבר (25.11-1.12) הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים בישראל כ-2,800 דוברים. מתוכם, רק 107 היו ערבים (כ-3.9%), כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

זה השבוע השלישי ברציפות ש"אולפן שישי" של חברת החדשות מגיעה לראש טבלת התוכניות, וכמו בפעמיים הקודמות, גם הפעם חבה התוכנית את מקומה הראשון לכתבה של יגאל מוסקו. הפעם היתה זו כתבה שעסקה בפעמון של מגדל ימק"א בירושלים. שלושת הדוברים הערבים שהופיעו בכתבה, ראאד אבו ליל, מנהל מלון ימק"א; טארק שוויקי, מנופאי; ודובר שלישי מעובדי המקום שכלל לא הוצג בשמו, היו כוכבי משנה בדרמה שגולל מוסקו. כל אחד מהם נשמע אומר כמה משפטים לכל היותר. ובכל זאת, שלושת הדוברים הללו היוו כ-16.7% מכלל הדוברים ב"אולפן שישי", שמגיש דני קושמרו ועורך רותם דנון.

"סדר יום" של כאן ב' הגיעה אמנם רק למקום השני, עם כ-12.5%, אולם ההישג של התוכנית, שמגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ', משמעותי יותר מזה של "אולפן שישי", הן משום שהמדיום הרדיופוני מגביל את כמות הדוברים לכל אייטם, והן בשל מגוון הדוברים, איכותם וההקשרים שבהם דיברו. ד"ר אסמאא גנאיים ממכללת עין קסאם שוחחה עם נויבך על פערים דיגיטליים בחברה הערבית בישראל; מוהנא פארס, מנהל אגף בכיר לתוכניות לאומיות במשרד החינוך, עלה לשידור בעקבות אייטם על המחיר שגובים לימודי מתמטיקה מהתלמידים; ד"ר סמיר מחאמיד, ראש עיריית אום אל-פחם הנבחר, התראיין על האתגרים בתפקיד; האני אנדראוס, מנהל בית הספר שבו למדה יארה איוב, דיבר על התלמידה שנרצחה; והפעילה הפמיניסטית סמאח סלאימה השתתפה בדיון על האלימות נגד נשים בחברה הערבית.

למקום השלישי בטבלת התוכניות הגיעה מהדורת החדשות המרכזית של חברת החדשות, בהגשת יונית לוי ובעריכת גיא סודרי ויניב הלפגוט, זאת בעיקר הודות לדיווחים על מקרי אלימות בחברה הערבית.

פילוח הדוברים הערבים לפי גופי השידור מעלה כי סדר הגופים זהה בדיוק לסדר שנקבע שבוע קודם לכן. חברת החדשות במקום הראשון, בין היתר בזכות כתבה של מוסקו ב"אולפן שישי", וגלי צה"ל במקום האחרון.

שוב נזכיר כי גלי צה"ל היא תחנת שידור ציבורית. ככזו, היא מחויבת חובה כפולה ומכופלת להעניק ייצוג הולם לכל חלקי החברה בישראל. למרות זאת, שבוע אחר שבוע מתברר שתחנת הרדיו הצבאית מדירה את החברה הערבית בישראל במידה חריפה עוד יותר מכלי התקשורת המסחריים.

מקרי הרצח בחברה הערבית הובילו את כל מהדורות החדשות המרכזיות לשיעורי ייצוג גבוהים יחסית. מבין שלוש המהדורות בלטה לטובה המהדורה של חברת החדשות, כשדווקא המהדורה של השידור הציבורי, בהגשת גאולה אבן ובעריכת עילי לוין, מגיעה למקום האחרון.

עם זאת יצוין כי בעוד שבמהדורה המרכזית של חברת החדשות הופיעו שמונה דוברים באייטמים על אלימות נגד נשים ושלושה באייטמים על אלימות בכבישים, במהדורה המרכזית של חדשות ערוץ עשר, שמגישה תמר איש-שלום ועורך ליאור לנדנברג, הופיעו תשעה דוברים באייטמים על אלימות נגד נשים ושלושה באייטמים על גזענות ואפליה.

"המטה המרכזי" של ערוץ עשר ממשיכה להדיר את החברה הערבית. ב-12 התוכניות האחרונות של "המטה המרכזי", שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק, השתתפו כ-180 דוברים. אף לא אחד מהם היה ערבי.

אגב, התוכנית המקבילה בחברת החדשות, "פגוש את העיתונות", שרשמה לאחרונה תשע תוכניות רצופות ללא דוברים ערבים, ציינה בשבוע שעבר את השבוע השני ברציפות שבו היא נותנת זכות ביטוי גם לדובר ערבי. הפעם הופיעה בתוכנית, שמגישה רינה מצליח ועורך דן דובין, נאילה עואד ראשד, מנכ"לית עמותת נשים נגד אלימות.

אחרי "המטה המרכזי", בפער ניכר, ניצבת במקום השני של טבלת האפסים התוכנית "לפני החדשות" של רשת 13, שכבר שישה שבועות לא שילבה אף דובר ערבי. את "לפני החדשות" מגיש אודי סגל ועורך תום כספי.

גם בשבוע שעבר לא הופיע בתוכניות האקטואליה המרכזיות המשודרות ביום שישי בערב אף דובר ערבי סביב שולחן השבת. בתוכניות אלו אפשר למצוא לעיתים קרובות דוברים ערבים שמופיעים בכתבות המגזין, אך אל האולפן, שם מסכמים אנשי מערכת החדשות את השבוע שחלף, שמורה בדרך כלל זכות הכניסה ליהודים בלבד.

הנושא הבולט ביותר באייטמים שכללו דוברים ערבים היה האלימות כלפי נשים. למעשה, לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, למעלה ממחצית הדוברים הערבים שהופיעו בשבוע שעבר בתוכניות החדשות והאקטואליה של גופי השידור המרכזיים, עשו זאת באייטמים שהוקדשו לאלימות כלפי נשים.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה