החקירה הנגדית של עד התביעה יונתן חסון, הנהג ומנהל הנכסים של ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר בישראל, נפתחה בחביבות, אך סנגורו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו שינה מיד את הטון. נתניהו, נאשם מס' 1 במשפט המו"לים, עומד לדין, בין היתר, על קבלת טובות הנאה בשווי מאות אלפי שקלים מצמד המיליארדרים. חסון, מתוקף תפקידו, היה אחראי על שינוע חלק ניכר מהשמפניה והסיגרים שזרמו לידיהם של ראש הממשלה לשעבר ואשתו שרה.

סנגורו של נתניהו ב"תיק 1000", עו"ד עמית חדד, ניסה להוכיח שלא היו דברים מעולם. הדרך שבה בחר היתה ליזום עימות מתמשך עם העד ולתבל אותו בלעג, צעקות והטחת טענות מרחיקות לכת על שקרים מהונדסים היטב.

"יונתן, קודם כל בוקר טוב", פתח עו"ד חדד. "בוקר אור", השיב העד חסון. יום קודם לכן, בחקירה הראשית, אישר הנהג של מילצ'ן ופאקר את רוב העובדות שהניחה בפניו התביעה וחיזק את עדותה של הדס קליין, העוזרת האישית של צמד המיליארדרים. אתמול (25.10) בפתח החקירה הנגדית, רגע אחרי החלפת הברכות המנומסות, הסנגור של נתניהו מיהר לתקוף חזיתית.

מבחינת חדד, העדים חסון וקליין תיאמו ביניהם עדויות ורקמו יחד נרטיב שקרי – "מאכל שלא ראוי למאכל אדם", הגדיר אותו בשלב מסוים – מתוך כוונה לפגוע בבני הזוג נתניהו. חסון שלל לגמרי את התרחיש הקונספירטיבי, ודבק בכך לכל אורך החקירה הנגדית.

"אתמול, השופטת אמרה לך שאתה חייב לומר את האמת, את כל האמת, ורק את האמת. זוכר?", אמר עו"ד חדד. חסון השיב בחיוב. עו"ד חדד המשיך: "אז אני כבר אומר לך שגם לשיטתך חלק מהדברים שאמרת אתמול לא היו מדויקים בעליל. רצית להפריז בדברים מסוימים, ולצערי אני חושב שעשית את זה משום שחשבת שזה מחזק את העדות של הדס או תומך בעדות שלה. לכן אני מבקש ממך להיות הגון ולהתייחס לראיות – ואם טעית להגיד 'טעיתי'. זה מה שאני מבקש ממך".

כבר בפתח הדיון נדרש הסנגור לסיטואציה שבה, לפי תיאורו של חסון, בנימין נתניהו פתח לו את הדלת בווילה הפרטית של משפחת נתניהו בקיסריה והנחה אותו להניח שני ארגזי שמפניה במטבח

עורך-הדין אמנם טען בתוקף שהוא עומד להציג בפני העד שורה של ראיות שיפריכו את גרסאותיו הקודמות, אבל בפועל רוב החומר שהוצג התמקד בסתירות שוליות או טכניות, ובוודאי לא מהותיות, שצצו בהשוואות בין מסמכים ותמלילים. למשל, מדוע במקום אחד אמר חסון שהביא למשפחת נתניהו ארגז אחד של שמפניה, ובמקום אחר אמר שהביא שניים.

כבר בפתח הדיון נדרש הסנגור לסיטואציה שבה, לפי תיאורו של חסון, ראש הממשלה לשעבר פתח לו את הדלת בווילה הפרטית של משפחת נתניהו בקיסריה והנחה אותו להניח שני ארגזי שמפניה במטבח. מדובר בסיטואציה חשובה מבחינת התביעה, משום שהיא מבססת את המודעות של בנימין נתניהו למשלוחי השמפניה. "מה אם אגיד לך שיש מישהו שאמר שהבאת ארגז אחד ולא שניים?", חקר עו"ד חדד.

"אני אגיד לך שהוא משקר", השיב חסון.

"כך תגיד לי", אמר עו"ד חדד בסיפוק.

"אמת", השיב חסון.

עד מהרה התברר שהאדם שדיבר על ארגז אחד, ולא שניים, היה חסון עצמו. הסנגור הציג קטע מתוך עדותו של חסון במשטרה, שבה סיפר על הסיטואציה. חסון תיאר כיצד שהה בווילה של פאקר בקיסריה – הווילה השכנה לזו של משפחת נתניהו, שנרכשה בעקבות בקשה של בנימין נתניהו – והעביר משם "ארגז שמפניה סגור הרמטית" לראש הממשלה דאז. בתחילת הדיון שאל עו"ד חדד את חסון האם הוא עומד מאחורי עדותו במשטרה. חסון הצהיר שהוא עומד מאחוריה. "לא שיקרת במשטרה?", עקץ כעת הסנגור.

"לא", השיב חסון.

"לא... אז הזמן עושה את שלו?", תהה עו"ד חדד.

"הזמן עושה את שלו. אני אומר לך שלקחתי שני ארגזים. אני נזכר בזה, כי באותו יום נכנסתי, ויש להם דלת רשת בכניסה לבית – אז שמתי ארגז, חזרתי החוצה, ולקחתי עוד ארגז שהנחתי בכניסה לבית, והנחתי אותו בתוך הבית", אמר חסון. "יכול להיות שבמקרה הזה לא זכרתי. אדם שלא היה מעולם בחקירה ניגש לחקירה לראשונה בחיים שלו – יכול להיות שבפרט אחד כזה, של ארגז אחד או שני ארגזים, לא דייקתי", הוסיף מיד אחר-כך, כשחדד תהה מדוע לא מסר את הפרטים הללו לחוקרים.

היום (26.10), ביום השני של החקירה הנגדית, טען עו"ד חדד כי בכניסה הראשית לבית ראש הממשלה בקיסריה, שממנה טוען חסון שנכנס, אין דלת רשת. חסון עמד על טענתו כי הוא זוכר בפירוש שהיתה שם דלת רשת.

ארגזי החומרים של התביעה במשפט המו"לים, בפתח חקירתו הנגדית של העד יונתן חסון. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 25.10.2022 (צילום: יונתן זינדל)

ארגזי החומרים של התביעה במשפט המו"לים, אתמול בפתח חקירתו הנגדית של העד יונתן חסון (צילום: יונתן זינדל)

בסיטואציה אחרת שתיאר חסון בחקירתו הראשית הוא מסר לדבריו שני ארגזי שמפניה לשרה נתניהו מחוץ למעון ראש הממשלה בירושלים. לפי התיאור של חסון, הוא עבר בידוק בטחוני ולאחר מכן פגש אותה ברחוב, בקטע שנסגר לתנועה. "אתה זוכר שאלו היו שני ארגזים?", שאל עו"ד חדד.

"כן", השיב חסון.

"אתה מהסס, לוקח לך זמן עד שאתה עונה", העיר עו"ד חדד, ואז הרים את קולו: "אתה זוכר שני ארגזים – כן או לא?".

"ארגז אחד או שניים, אני לא יכול לזכור אלף נסיעות", השיב העד בטון עצבני.

הסנגור זיהה את העצבנות, ועקץ: "יקירי, אין אלף נסיעות. גם לשיטתך אין אלף נסיעות". הוא ציין שיום קודם לכן העיד חסון על כמה עשרות נסיעות. "אז יפה!", הרים חסון את קולו, "אז סיפרתי על 20 נסיעות שעשיתי לבד, עוד 20 ביקורים, ועוד 25 – שישים ביקורים. אני לא יכול לזכור בכל ביקור כמה ארגזים היו! אל תתחיל איתי!".

עו"ד חדד חגג את הוצאת העד מכליו וחזר על דבריו בתיאטרליות: "אל תתחיל איתי... אל תתחיל איתי! הייתי בטוח שאני בבית-משפט, לא ברחוב עם בריון קשקשים".

בשלב הזה פנתה השופטת רבקה פרידמן-פלדמן לחדד וחסון וביקשה מהם להוריד את הטונים. ראש ההרכב הסבירה לעד שהוא "לא במתקפה ולא במגננה", ושההליך המשפטי בסך הכל נועד לברר את הפרטים ולבדוק אם יש אי-התאמות בין הגרסאות. "אתה יכול לשתות מים אם אתה רוצה", הציעה.

ארנון מילצ'ן עם בנימין נתניהו ושמעון פרס. הכנסת, 2005 (צילום: פלאש 90)

ארנון מילצ'ן עם בנימין נתניהו ושמעון פרס. הכנסת, 2005 (צילום: פלאש 90)

עו"ד חדד המשיך לשאול את הנהג של מילצ'ן ופאקר שאלות על הסיטואציה שבה לטענתו מסר את השמפניה לאשת ראש הממשלה. הוא ירד עד לרזולוציה של משקלו המשוער של כל ארגז – ארבעה קילוגרמים, לפי החישוב של הסנגור – וליכולת של שרה נתניהו לסחוב אותם לבדה. חסון פקפק בחישוב הזה. הוא ציין שהארגזים כנראה כבדים יותר, ובכל מקרה ציין שהוא לא ראה את שרה נתניהו סוחבת אותם בעצמה אלא רק הניח אותם לידה ושאל כיצד תסחוב אותם. "שלום, תודה, אני אסתדר", השיבה לדבריו הגברת נתניהו.

גם במקרה הזה, ציין עו"ד חדד, בחדר החקירות דיבר חסון על ארגז אחד, ולא שניים – וכך לדבריו אמרה גם הדס קליין בעדותה. חסון התעקש שהביא באותו יום שני ארגזים. בסופו של דבר, למרות הצעקות ולמרות המבוכה הרגעית שנגרמה לעד – הסנגור חדד לא הצליח למנף את הסתירה המינורית בין גרסאותיו כדי להוכיח שהסיטואציה כלל לא התרחשה, וששרה נתניהו כלל לא עמדה ברחוב וחיכתה למשלוח של שמפניה, אחד מיני רבים, ממיליארדר שקיים עמה ועם בעלה יחסי קרבה.

למה כל זה רלבנטי

לכל אורך החקירה הנגדית מתחו השופטים ביקורת על קו החקירה של עו"ד חדד. בשלב מסוים הם אף הודיעו לו שהחקירה הנגדית תקוצר – ובמקום שתימשך שלושה או ארבעה ימים, כמתוכנן, היא תסתיים אחרי יומיים בלבד. הרקע לכך היה הבחירה של חדד לשאול את חסון את אותן שאלות שוב ושוב, לעתים תוך התמקדות בפרטים שוליים או כאלה שאינם קשורים אליו אישית, ולחקור אותו גם על סוגיות שכלל אינן מופיעות בכתב האישום. "אני מקשיבה, ולא מצליחה להבין למה כל זה רלבנטי", העירה לו השופטת פרידמן-פלדמן בשלב מסוים, ודרשה ממנו "לכווץ מאוד את החקירה". חדד השיב שהיא "כבר מכווצת".

בשלבים אחרים של הדיון נראה היה שעו"ד חדד מנסה להעליב את העד – אולי בניסיון לגרום לו להתפרץ שוב, ואולי בניסיון לתקוע טריז בינו לבין הדס קליין. במקרה אחד חדד ציין באוזני חסון שהוא לא השלים את לימודיו האקדמיים, וגם כשהלך ללמוד "פרחי באך" – לא הצליח לסיים את הקורס. חסון אמר שהוא אמנם לא עוסק בתחום פרחי הבאך, אך בהחלט סיים את הקורס. במקרה אחר תהה הסנגור מדוע מילצ'ן דאג להצמיד לעצמו ולהדס קליין עורך-דין שייעץ להם בנוגע לחקירות – אבל לא דאג שהנהג שלו, שנחקר בדיוק כמוהם, יקבל ייעוץ משפטי.

עו"ד עמית חדד, סנגורו של בנימין נתניהו ב"תיק 1000", בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 25.10.2022 (צילום: יונתן זינדל)

עו"ד עמית חדד, סנגורו של בנימין נתניהו ב"תיק 1000", אתמול בבית-המשפט המחוזי בירושלים (צילום: יונתן זינדל)

בהמשך טען חדד שחסון ממשיך לקבל משכורת מפאקר למרות שלא הסיע אותו כבר שש שנים, שכן שהמיליארדר האוסטרלי לא הגיע ארצה מאז נובמבר 2016. "אתה נהג, נהג של פאקר. איזו עבודה מצופה ממך לבצע?", הטיח בו הסנגור.

השופטת פרידמן-פלדמן העירה לו שייתכן שחסון מקבל שכר "כדי להיות בהולד, אם פאקר יגיע לארץ". חדד השיב כי לא הגיוני שאדם ימשיך לקבל שכר על תפקיד כלשהו בלי לעשות דבר ואפילו בלי לקבל הנחיות ממעסיקו במשך שנים. לטענתו, גם ממילצ'ן חסון ממשיך לקבל משכורת בלי לעבוד – בזכות הדס קליין, שלה הוא חב "חובה אמיתית" בזכות האפשרות להתפרנס מבלי לעמול. "לא שמענו על תופעה מהסוג הזה", אמר.

"אנחנו לא אמורים להיכנס לכיס שלו", העירה השופטת פרידמן-פלדמן.

"אני לא נכנס לכיס", השיב עו"ד חדד, "אני נכנס לאינטרסים, למוטיבציות, למה קורה פה. מה בדיוק אנחנו רואים, איזו מין הצגה זאת שאנשים מקבלים שכר מ-2016 עד היום – במיליונים". הסאבטקסט של דברי הסנגור, שלא נאמר במפורש, היה שהדס קליין שומרת את חסון על הפיירול וכך שולטת בעדותו.

בשלב הזה התפרץ חסון לדבריו: "את רוצה שאני אענה או לא?", שאל את השופטת. "לא, אל תענה", השיבה פרידמן-פלדמן.

בהמשך, כשעו"ד חדד חזר לנושא, חסון אמר שהוא עוסק באחזקה טכנית של הווילה של פאקר בקיסריה, יוצא לשליחויות, ובין היתר מטפל בשתי מכוניות ששייכות למיליארדר האוסטרלי. "הרכבים האלה נוסעים פעם בשבוע שלושים קילומטר, והולכים למוסך", אמר. במקרה של מילצ'ן, הוסיף, הוא דואג לתחזוקת אחוזתו במושב בית-ינאי – ולאורחים שמשתכנים בה מעת לעת. השופטים ציינו שהסבריו מספקים, וכך נקטע עוד ניסיון של הסנגור לטעון שהעדות של חסון היא חלק מקנוניה עלומה שאת פרטיה המלאים נזהר לא לבטא באופן ישיר.

שופטי משפט המו"לים, מימין לשמאל: עודד שחם, ראש ההרכב רבקה פרידמן-פלדמן ומשה בר-עם (צילומים: אתר הרשות השופטת)

שופטי משפט המו"לים, מימין לשמאל: עודד שחם, ראש ההרכב רבקה פרידמן-פלדמן ומשה בר-עם (צילומים: אתר הרשות השופטת)

במקרה אחר העלה עו"ד חדד את שמו של רונן צור, מבכירי יועצי התקשורת בארץ, שמייצג בין היתר גם את מילצ'ן במגעיו עם התקשורת הישראלית. "תגיד, אתה פגשת פעם את רונן צור?", שאל הסנגור. חסון השיב בחיוב: "פעם אחת נסעתי להביא לו מסמכים, למשרד שלו, להעביר מסמכים במעטפה". הוא סיפר שזה קרה במהלך פרק הזמן שבו הוא, קליין ומילצ'ן נחקרו בנוגע ל"תיק 1000", וציין שלא ידוע לו מה היה במעטפה. לדבריו, היא היתה "רזה" – אולי בעובי של דף נייר אחד.

במקרה אחר, הוסיף חסון, פגש את צור בחתונת בתה של קליין. בשלב הזה הכריזה השופטת פרידמן-פלדמן על הפסקה, וביקשה מעו"ד חדד לנצל את פסק הזמן כדי לקצר את החקירה שלו ולמקד אותה בעניינים שיש להם קשר ישיר יותר לאישומים.

הצעה מפתיעה

שם אחר שהעלה עו"ד חדד הוא בעז בן-צור, סנגורו של נתניהו בשני התיקים האחרים – "תיק 2000", פרשת המשא-ומתן הסודי עם מו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס, ו"תיק 4000", התיק שמייחס לנתניהו לקיחת שוחד על רקע תפקידו כשר התקשורת ומגעיו עם שאול ואיריס אלוביץ', הבעלים לשעבר של בזק ו"וואלה".

לפני שנתניהו שכר את שירותיו של עו"ד בן-צור, פרקליט הצמרת ייצג את מילצ'ן וקליין במגעיהם מול המשטרה במסגרת חקירות "תיק 1000". "הדס קליין מאוד כעסה שבן-צור הפסיק לייצג אותה ואת מילצ'ן ועבר לייצג את נתניהו", ציין עו"ד חדד בפני חסון, שאישר את ההיגד. "שוחחת איתה על זה, אני מניח", הוסיף עורך-הדין. "בקטנה, כן", השיב חסון. חדד הביע תמיהה. הוא טען שמבחינת קליין מדובר ב"אירוע מאז'ורי", שבו "עורך-הדין שלה עובר למי שהיא תופסת כצד השני". לפיכך, תהה חדד, איך ייתכן שהיא מדברת על כך עם חסון רק "בקטנה"?

"מה אתה רוצה שנדבר על זה?", תהה בחזרה חסון, וחדד ניסה לדוג: "מאוכזבת? כועסת? הוא יעשה כך, יעשה אחרת? היא חוששת ממשהו?".

"היא התעצבנה על הסיטואציה. אני אפילו שאלתי את בעז בעצמי, בחתונה של הבת של הדס, אם זה נכון. הוא גִמגם", אמר חסון. "הסיפור שלו הגעיל אותי", הוסיף בהמשך על הבחירה של בן-צור לעבור צד ולייצג את נתניהו.

עו"ד חדד ציין בפני חסון שאחרי שעו"ד בן-צור החל לעבוד עם נתניהו קליין קיבלה ייצוג חלופי מפרקליט צמרת אחר, גיורא אדרת. "יש סיבה שאתה נותר לבד בלי ייצוג? הרי מר מילצ'ן שילם גם למר בן-צור וגם למר אדרת. למה אתה בלי ייצוג והיא עם? לא הרגשת איזה תסיסה פנימית? מה זו האפליה הזאת, האיפה ואיפה?".

יונתן חסון, מנהל הנכסים של ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר בישראל, בפתח חקירתו הנגדית במשפט המו"לים. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 25.10.2022 (צילום: יונתן זינדל)

יונתן חסון, מנהל הנכסים של ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר בישראל, בפתח חקירתו הנגדית במשפט המו"לים. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 25.10.2022 (צילום: יונתן זינדל)

בשלב הזה שוב נזפה השופטת רבקה פרידמן-פלדמן בסנגור וניסתה לברר לאן הוא חותר. השופט משה בר-עם הצטרף אליה, והציע לעו"ד חדד "לחתור אל הליבה של העניין". חדד המשיך הלאה – ועוד אפיזודה תלושה, רומזנית, נותרה תלויה בחלל אולם בית-המשפט.

בהמשך, ההאשמות שהטיח הסנגור בעד נעשו ברורות יותר. "אני רוצה להציע לך הצעה מפתיעה", אמר עו"ד חדד. "שלאורך כל החקירות אתה והדס קליין מדברים, שלאורך כל החקירות אתם משווים מה אמרתם, שאתם מנסים להיזכר בדברים לאורך כל החקירות! לזה אתה מתכוון כשאתה אומר לחוקרי המשטרה 'היינו כאילו ביחד'".

"מה?", אמר חסון בתמיהה, ואז השיב בנחרצות: "לא".

"אנחנו נבדוק את מה שאמרת", הבטיח לו עו"ד חדד, והחל להציג כמה נקודות השקה בין העדויות של חסון וקליין. לשיטתו, הדמיון בין כמה מהתיאורים של הנהג והעוזרת האישית מעיד על תיאום בין השניים. האפשרות שהגרסאות דומות משום ששניהם מתארים מקרים שהתרחשו במציאות לא הועלתה בדבריו של הסנגור – ובכל אופן, כפי שציין חסון בהמשך, יש גם סתירות בין הגרסאות שלו ושל קליין. למשל, הסתירה שעליה הצביע עו"ד חדד בפתח הדיון בנוגע למספר הארגזים שסופקו לשרה נתניהו כשחיכתה ברחוב.

"אם הגרסאות שלנו לא תואמות, איך אתה אומר שיש תיאום בינינו?", שאל העד את הסנגור. לעו"ד חדד לא היתה תשובה עניינית. "זה מה שקורה כשמתאמים גרסאות, כשמגיעים למשטרה – זה רק כמעט דומה. זה טלפון שבור, אתה מכיר את משחק הילדים טלפון שבור?".

בשלב מסוים, במענה לרמיזות של עו"ד חדד, חסון התבטא ביחס לאחד הסיפורים שצצו בריענון החקירה שערכו אנשי הפרקליטות לו ולקליין לקראת עדותם בבית-המשפט. "הבת של בעז [עו"ד כרמל בן-צור, חברה בצוות ההגנה של נתניהו] שהתה כמעט חודש, כל תקופת הקורונה, בבית של ארנון מילצ'ן ושתתה שמפניות וקיבלה שף פרטי והלאה והלאה. אתה יודע לייצר כותרות? גם אני יודע", אמר חסון.

עו"ד חדד חגג את ההתפרצות והשתמש בה כדי לטעון שלחסון יש מניע נסתר. "אדוני רואה, חשוב לייצר כותרות. אתה רוצה אולי להגיד משהו על שרה וחיבתה למאכלים כאלו ואחרים?". חסון השיב בשלילה לשאלה הרטורית. עו"ד חדד, במסר לעגני ששיגר לעברו בהמשך, שוב טען שהעד מסתיר את האמת: "לא יודע מי נתן לך את העצה לא לספר על השיחות שלך ושל הדס, אבל אפרופו עצות ממני – זו עצה לא טובה".

פעמיים או עשרים

עו"ד חדד מיקד חלק משאלותיו בתופעה שלטענתו חזרה גם אצל קליין: ההיזכרות המאוחרת בטובות הנאה נוספות, מעבר לשמפניה וסיגרים, שהמטירו מילצ'ן ופאקר על בנימין ושרה נתניהו. כך למשל כשחסון נחקר במשטרה בדצמבר 2016, החוקרים שאלו אותו אם חוץ מאוכל, שמפניה וסיגרים הוא העביר דבר מה נוסף לבני הזוג נתניהו. חסון השיב בשלילה. במקרה אחר לא ציין שידע על תכשיט שנרכש עבור שרה נתניהו מכספו של פאקר. "שיקרת פה?", שאל עו"ד חדד.

"לא, לא זכרתי באותה חקירה", אמר חסון.

עו"ד חדד תהה כיצד יכול להיות שחסון שכח את "תיקי היוקרה" שכביכול העביר לשרה נתניהו. חסון טען שזה פשוט כך – הוא פשוט לא זכר. "תגיד לי, יש לי אינטרס לא לספר על התיקים? מה האינטרס שלי?", תהה העד. הסנגור השיב בעוד תיאוריה בלתי מבוססת: "אינטרס פשוט – כי אתה לא אומר אמת. לא היו תיקים. התיקים הומצאו, וגם התכשיטים הומצאו". אבל כמו במקרים הקודמים, גם כאן עו"ד חדד לא הצליח לגרום לעד לשנות את גרסתו ולא הציג מידע שיפריך אותה.

אותה דינמיקה חזרה על עצמה כשעו"ד חדד פקפק בסיטואציה שתוארה בעדותה של קליין: אחרי שהעוזר האישי של פאקר רכש עבור שרה נתניהו תכשיט בכ-45 אלף דולר בחנות בירושלים, קליין התבקשה להיפגש עם אשת ראש הממשלה ולהציג לה את החשבונית שמתעדת את העלות היקרה של התכשיט. חסון היה מי שהסיע אותה לשם, ובעדותו סיפר שיצא לו לראות את החשבונית ואת הסכום שנרשם בה.

"אני אומר לך שלאורך כל החקירה לא סיפרת שהיית באוטו והבאת אותה להביא את הקבלה", הטיח בו עו"ד חדד. "אה, אז היא הגיעה לבד?", השיב חסון, "ממש לא! אני באותו יום נסעתי לירושלים". לדבריו, הוא זוכר את המאורע בגלל תאונה שקרתה מחוץ למעון הרשמי. "עו"ד יצחק מולכו (מאנשי סודו של נתניהו; א"ב וא"פ) נסע לפני, הוא היה באותו יום בפנים – עשה רברס ודפק לי את האוטו. אז תראה שאני זוכר את זה, וזוכר את זה טוב מאוד!".

במקרה אחר נדרש עו"ד חדד לפרט שמופיע כמה פעמים בתמליל חקירתו הראשונה של חסון, מאוקטובר 2016. לפי התמליל, חסון אמר לחוקרים שהוא הגיע למעון ראש הממשלה בירושלים עם פאקר רק פעמיים. בהזדמנויות אחרות, מאוחרות יותר, טען חסון שהוא ליווה את פאקר לבלפור עשר או 12 פעמים, ואולי 20. ההסבר שלו למונח "פעמיים" שמופיע בתמליל החקירה הוא שאולי נשמטה ספרה במהלך ההקלדה.

חדד שלל את האפשרות הזאת, אם כי לא יכול היה להוכיח שלא מדובר בטעות תמימה משום שהחקירה המסוימת הזאת לא תועדה בווידיאו, לדבריו. מבחינתו, פאקר וחסון הגיעו לבלפור מספר חד-ספרתי של פעמים – פעמיים, כפי שטען הנהג לפי תמליל החקירה, או ארבע פעמים, כפי שנכתב באחד מדו"חות הכניסות והיציאות מהמעון הרשמי שנמסרו לידי ההגנה.

עו"ד אלון גילדין בפתח חקירתה הראשית של העדה הדס קליין. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 5.7.2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

עו"ד אלון גילדין מפרקליטות המדינה בפתח חקירתה הראשית של העדה הדס קליין, יולי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי)

בשלב הזה, אחרי שחסון התבקש לצאת מהאולם, עו"ד אלון גילדין מפרקליטות המדינה ביקש להסביר שלאף אחד מהצדדים אין נתונים מלאים על הכניסות והיציאות ממעון ראש הממשלה. "חברי יודע שמערכת הנתונים שעליה הוא מסתמך לא משקפת את הכניסות והיציאות לבלפור, ועד אינו יכול לדעת זאת", אמר עו"ד גילדין בהתייחס לעו"ד חדד. "בעצם, בתיק יש ארבע מערכות נתונים: שתיים שונות לכניסות ויציאות לבית ראש הממשלה, ויש יומנים של בנימין נתניהו ויומנים נוספים של בית ראש הממשלה, גם של אשתו והמשפחה.

"שתי המערכות, על פניהן, ברור שהן לא משקפות מי נכנס ומי יצא. למה? למשל, בשתי המערכות יש אפס כניסות של מוזס – למרות שהוא מוקלט שם. אפס כניסות של הדס קליין – למרות שבחקירה הנגדית הראו לה תמונות שלה בבלפור. אפס כניסות של ארי הרו, שהוא המקליט שם בבלפור. יש שלוש כניסות של מילצ'ן, למרות שיש ביומנים בערך 40 פגישות. לגבי פאקר, יש 19 פגישות עד שהוא קונה את הבית בקיסריה – ואין חולק שנתניהו לא היה בדירה שלו ברויאל ביץ'".

כשהעד חסון הוחזר לאולם, עו"ד חדד הציג בפניו את האפשרות שלמרות שהעיד כי הגיע למעון ראש הממשלה למעלה משישים פעם – בפועל הוא היה שם רק ארבע פעמים. חסון שלל את התרחיש, ובכך נקטע עוד שביל במסלול הקונספירציות ששירטט הסנגור.

לא צריך לזהם את הפרוטוקול

הבוקר (26.10) הושלמה חקירתו של חסון בזריזות מפתיעה. כבר בפתח הדיון הודיע עו"ד חדד כי צִמצם באופן ניכר את מספר השאלות, בהתאם להנחיית השופטים. כמו אתמול, גם הבוקר האווירה בתחילת החקירה היתה מחויכת – אך עד מהרה עלתה שוב לטונים צורמים. הפעם היה זה כאשר חדד ביקש להראות כי גם המיליארדר פאקר נהג לשתות שמפניה ורודה מהסוג שלפי כתב האישום סופקה לשרה נתניהו באופן שוטף ובעלות של מאות אלפי שקלים.

"אתה נכחת בארוחת ערב, אגב ימי הולדת שנערכו לכבוד [שמעון] פרס בבתים של מילצ'ן ופאקר?", שאל עו"ד חדד. "בבית של מילצ'ן כן", השיב חסון, והוסיף: "יש גם את התמונה שמפרסמים, שזה 'הרומן שלי עם הדס', אבל הורידו עוד חמישה אנשים מהתמונה".

"לא צריך לזהם את הפרוטוקול עם השטויות האלה", קטע אותו עו"ד חדד. "לא טענו דבר כזה, אנחנו לא טוענים דבר כזה. אין צורך". מיד בהמשך הטיח חדד בחסון כי בעוד הוא טוען שפאקר לא נוהג לשתות שמפניה ורודה, עורך-דינו גיא ג'אלנד טען שהמיליארדר האוסטרלי דווקא כן נוהג לעשות זאת.

"אין סיבה שישקר, נכון?", שאל עו"ד חדד.

"יש סיבה", השיב חסון.

"מה הסיבה?", תהה עו"ד חדד.

"שהם מנסים לכסות את התחת שלהם", השיב חסון.

"מי זה 'הם' שמנסים לכסות את התחת שלהם? סליחה על השפה, אבל זו מילה שלך", התעניין עו"ד חדד.

"כל חבורת אוסטרליה", השיב חסון. "הם רוצים לשמור כנראה על קשרים טובים פה, ולכן כתבו לך את המכתבים האלה. [...] זה היה נוהל קבוע איתם, בכל העבודה, שהם יודעים לכסות את עצמם טוב מאוד".

ג'יימס פאקר ושמעון פרס (יושבים) בתצלום מחגיגות יום הולדת לפרס, שהוצגו על ידי באי-כוחו של נתניהו בבית-המשפט. מאחור עומדים, מימין: יונתן חסון, הדס קליין, יונה ברטל, אמנדה מילצ'ן וארנון מילצ'ן

ג'יימס פאקר ושמעון פרס (יושבים) בתצלום מחגיגות יום הולדת לפרס, שהוצג על ידי באי-כוחו של נתניהו בבית-המשפט. מאחור עומדים, מימין: יונתן חסון, הדס קליין, יונה ברטל, אמנדה מילצ'ן וארנון מילצ'ן

"בוא תסביר לי, איך זה מכסה על תחת של מישהו, העובדה שמר פאקר שותה שמפניה?", ביקש ממנו עו"ד חדד, "איך זה מכסה על משהו?".

"מכיוון שאם אדון פאקר, שידוע בציבור בתור שתיין, שותה שמפניה ורודה – כנראה שזה הוריד בצורה מאוד גדולה מסך השמפניה שניתנה ממנו לזוג נתניהו", השיב חסון. "זה מגן עליו בלשמור על היחסים שלו עם משפחת נתניהו".

"נו, באמת...", השיב עו"ד חדד תוך שהוא צוחק באופן מופגן.

בתשובה לשאלות השופטים בר-עם ופרידמן-פלדמן הרחיב חסון ונתן דוגמה להתנהגות כזו מצד אנשי פאקר. "למשל כשג'יימס פאקר הגיע לארץ ונשאר תקופה בגלל מצב בריאותי כלשהו, כל העובדים שלו התאדו מפה והשאירו אותי ואת גברת קליין לטפל בו", אמר.

"נו, אז מה?", תהה עו"ד חדד, וסיפר לחסון כי בעדותה טענה קליין שג'אלנד הוא אדם ישר שאפשר לסמוך עליו. "אם הדס אי פעם אמרה לך דבר כזה, או שהיא באותו יום לקתה בהזיות או שאתה משקר", חרץ חסון בפסקנות, וכרה לעצמו קבר קטן, שכן הדברים אכן מתועדים בפרוטוקול.

"לשקר אני לא משקר, והזיות אני מסכים איתך", השתעשע עו"ד חדד, והציג בפני חסון שני תצלומים שבהם נראים גביעי זכוכית עם שמפניה ורודה על שולחן שלצדו יושב פאקר.

ג'יימס פאקר ושמעון פרס בתצלומים מחגיגות יום הולדת לפרס, שהוצגו על ידי באי-כוחו של נתניהו בבית-המשפט

"אתה רואה מאפרה שם? שמעון פרס מעשן סיגריות?", החזיר חסון בשאלה. "כמו שאם יש מאפרה זה לא אומר ששמעון פרס מעשן סיגריות, ככה אם יש כוס זה לא אומר שפאקר שתה".

חסון הפנה את תשומת לבו של הסנגור לכך שניתן להבחין בכוס נוספת על השולחן, לצדו של פאקר, אולם חדד רק צחק בתגובה ואמר "בוא נמשיך". בהמשך הציג חדד תצלום שבו נראה פאקר ביאכטה שלו, יושב ללא חולצה כשעל השולחן לצדו כוס ובה משקה ורדרד. חדד טען שמדובר בשמפניה ורודה, אך חסון לא השתכנע וטען שייתכן שמדובר במשקה אחר. גם בהמשך הצהיר העד שהוא עומד על טענתו שפאקר לא שתה שמפניה ורודה.

"זה מוזר, כי גם הדס עמדה על הטענה הזו – והנה אנחנו רואים תמונות של פאקר שותה שמפניה ורודה", אמר עו"ד חדד. "לא רואים תמונות שהוא שותה", התערב השופט בר-עם, "רואים תמונות שמהן ניתן לראות שכנראה הוא שותה".

משחקים במספרים

עו"ד חדד תקף את גרסת חסון גם בכל הנוגע לאמצעי אחסון הסיגרים שנרכשו על-ידי צמד המיליארדרים. לגבי פאקר טען חסון כי מילא את היומידור שלו בדירה ברויאל ביץ' פעם אחת בלבד, עם רכישתו. ואולם, עו"ד חדד הציג קבלות על שם פאקר עבור רכישת סיגרים בתקופה שבה טרם בנה את הווילה בקיסריה. לגבי מילצ'ן טען חסון שאין לו כלל יומידור, וכי הוא מחזיק את הסיגרים בתפזורת במקרר היין, אך עו"ד חדד הציג קבלות המעידות כי מילצ'ן דווקא רכש יומידור.

סתירות נוספות מצא עו"ד חדד בכל הקשור לגרסתו של חסון לגבי רכישת סיגרים בחנות "הקבינט" שבבעלות וניהול האיש המכונה "קוקי". חסון טען במשטרה ובחקירתו הראשית שביקר בחנות כעשר פעמים, בעיקר כדי לאסוף רכישות שבוצעו על-ידי קליין – ופעמיים כדי לרכוש בעצמו את הסיגרים. היקפי הרכישה, הוסיף, עמדו על כ-8,000 שקל בכל קנייה. עו"ד חדד הציג לו קבלות בסכומים נמוכים בהרבה: 1,200–1,500 שקל.

חסון טען כי נהג לאסוף מ"הקבינט" שני סוגים של סיגרים עבור נתניהו, אחד מהם היה קוהיבה בהיקה 54. עו"ד חדד הציג לבית-המשפט מסמך שקיבל מהיבואן הבלעדי של קוהיבה בישראל, ולפיו בכל התקופה הרלבנטית (2012–2013) נמכרה ל"קבינט" רק קופסה אחת ובה עשרה סיגרים מסוג זה.

"אני לא אחראי על איך אדון קוקי הביא סיגרים לחנות שלו", אמר חסון.

כשחסון נחקר על קבלה בסך 1,200 שקל שהוא עצמו חתום עליה התערב גם השופט בר-עם והציג בפניו תהייה: "בחקירה ראית את הסכום, ובכל זאת אדוני אמר מספר אחר? אדוני לא תיקן?".

"אני הסברתי לגבי הקבלה הזו בחקירה שאני לא מכיר את הסיגרים שכתובים כאן למעלה", השיב חסון, "אבל יש פה חתימה שלי על הקבלה, ולכן יש פה רכישה שאני ביצעתי. אני לא יכול להתכחש לחתימה שלי על הקבלה".

"את הרכישה עם הקבלה אדוני לא זכר, ורכישה ללא קבלה אדוני כן זכר?", הוסיף ותהה השופט בר-עם. חסון השיב בחיוב.

פרק נוסף בחקירה הנגדית נגע למספר המשלוחים שהעביר חסון לבני הזוג נתניהו בנפרד מביקוריהם של שני המיליארדרים. עו"ד חדד טען כי חסון הציג גרסה מתפתחת בחקירתו במשטרה. ואכן, לפי תמליל החקירה שהציג חדד, תחילה אמר חסון לחוקר המשטרה כי הוא "לא יכול להגיד לך בוודאי" האם אי פעם העביר מטעם פאקר בקבוקי שמפניה וסיגרים לבני הזוג נתניהו שלא במועד שבו ביקר המיליארדר את השניים, אולם מיד בהמשך אמר אז חסון ש"יכול להיות שהיה פעמיים-שלוש שהיא ביקשה, יכול להיות". וכמה שניות אחר-כך הוסיף: "אז בוא נגיד כמה, יותר מפעמיים, שלוש, זה לא הגיוני פעמיים-שלוש. זה צריך להיות... הבאתי איזה שמונה פעמים כשנסעתי כשהוא גם לא פה".

בנימין ושרה נתניהו עם השחקן ג'יימס קאן באירוע שהתקיים בביתו של ארנון מילצ'ן במליבו, קליפורניה. 2014 (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

בנימין ושרה נתניהו עם השחקן ג'יימס קאן באירוע שהתקיים בביתו של ארנון מילצ'ן במליבו, קליפורניה. 2014 (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

עו"ד חדד ניסה לייצר דרמה גדולה מרצף המילים הללו בחקירת חסון, אך עו"ד גילדין ביקש להקרין בפני בית-המשפט את החלק הזה בחקירה, כדי שהשופטים יראו שלמעשה מדובר במשפט אחד. הקטע לא הוקרן, אולם השופטים הבהירו כי אין בכך צורך שכן התמלול המלא מונח בפניהם.

בהמשך חקירתו במשטרה הסביר חסון שייתכן שחלק משמונת המקרים שבהם העביר משלוחים לבני הזוג נתניהו כשפאקר לא שהה בישראל היו בכלל משלוחים שהגיעו ממילצ'ן. "אני הגעתי לשם איזה לפחות שמונה פעמים. יכול להיות ששלוש או שתיים זה היה מארנון", אמר. בשלב כלשהו התלקח ויכוח בין עורכי-הדין, עד שהשופט עודד שחם, שבדרך כלל נמנע מלהתערב בחקירות העדים, ביקש מחסון בכל זאת להסביר את ההבדלים במספרים שבהם נקב בחקירתו במשטרה.

"תוך כדי החקירה אני לאט-לאט נזכר", השיב חסון, "קשה היה לי לקטלג מתי בדיוק לקחתי וממי הבאתי, כי לפעמים לצורך העניין קיבלתי בקשה לנסוע לבלפור, להביא שמפניות – ולפעמים אמרו לי לקחת מארנון, לפעמים אמרו לי לקחת מפאקר. אז אני יודע בוודאות שיש מקרים שלקחתי גם מפאקר. חד-משמעית. איזה מקרה שייך למי, קצת יותר קשה לי לענות".

"איך הגעת למספר הזה?", שאל שחם את חסון על אחת מגרסאותיו, שלפיה הגיע לבלפור 20 או 25 פעמים.

"תיארתי את כלל הנסיעות שלי לבלפור", השיב העד.

"אז זה לא זיכרון, זו השערה", הוסיף השופט בר-עם, וחסון השיב בחיוב. השופט שחם תהה מה מידת הוודאות של חסון בהערכה זו. "ב-90%", השיב העד. השופט בר-עם שוב תמה. לדבריו, הוא לא ראה בתמלול החקירה במשטרה שחסון נשאל שאלות שהיו עשויות לעורר את הזיכרון שלו. הוא פשוט פעם אמר כך, ופעם אמר אחרת. "איך אפשר לדעת על איזו הערכה לסמוך?", שאל השופט את חסון.

העד הסביר כי כשנקב במספר "20–25" לקח בחשבון שכל התקופה ארכה חמש שנים, וכי בכל שנה יש לפחות יום נישואים אחד של בני הזוג נתניהו ויום הולדת אחד שבו הגיעו המיליארדרים לבלפור. השופט בר-עם לא השתכנע. "לא בטוח, על פניו, שזה 90%. אולי זה 70%, אולי זה 60%".

"אז תוריד אותי מ-20 ל-18 פעמים", הציע חסון.

"אולי ל-8", אמר השופט בר-עם.

"לא, לא", השיב חסון, "חד-משמעית לא שמונה פעמים".

בשבוע הבא צפויה להיחקר אם הבית של פאקר, שני קוסקס, ואולי גם עדים נוספים, ככל שיהיה זמן. בפתח הדיון הבוקר הודיע עו"ד גילדין מהפרקליטות כי עדותו של מילצ'ן, שהיתה אמורה להתקיים בשבועות הקרובים ולסיים את סדרת העדים מפרשת "תיק 1000", תידחה למועד עתידי. "הוא עבר איזושהי פרוצדורה רפואית שמחייבת עוד איזה טיפול, או טיפול וזמן התאוששות", אמר גילדין. לדבריו, אחרי עדותו של רואה החשבון של מילצ'ן, זאב פלדמן, תשוב התביעה לזמן עדים הקשורים ל"תיק 4000".

67104-01-20

להורדת הקובץ (PDF, 2.14MB)

להורדת הקובץ (PDF, 1.24MB)

משפט המו"לים